5. marts 2015

Fra disco til Hollywood

Historien om WIOsoft er en ren succes historie om to venner, der for sjov udviklede et stykke software til at holde styr på, hvilke lamper og discokugler, de havde lånt ud til venner i gymnasietiden. I dag er bl.a. filmindustrien Hollywood blandt deres over 1000 brugere! Monitor Pro har mødt firmaet med den store vækst og programmet, der kan bruges af mange i AV-udlejningsbranchen.

Et program, der kan håndtere udlejning af AV udstyr på en meget intelligent og nytænkende måde, er den korte historie om WIOsoft. Den lange er langt mere spændende, og de to idéudviklere bag, der har begået et anderledes og nyskabende stykke software, som både skal kunne hamle op med det, der findes – og være mere nyskabende og innovative. Intet mindre.

Men det startede langt mere ydmygt, og da den første udgave af WIOsoft blev programmeret i starten af det nye årtusinde, vidste de to venner ikke, at de havde begået noget unikt. Jacob Strib Sørensen ogStephan Brostrøm var skolevenner og gik nu i gymnasiet – interessen i fritiden var diskotek og for at holde styr på, hvem der havde lånt hvilke lamper og discokugler af venner og bekendte, udviklede de to computerinteresserede et program, der kunne håndtere styringen af dette. Egentligt blot for at have et overblik over, hvad der var lånt ud og til hvem.

Senere gik de to videre på CBS Business School og IT universitetet, hvor programmet blev videreudviklet og solgt lidt tilfældigt på sidelinjen. I dag lever de fuldtid af WIOsoft, har medarbejdere på kontorer i indre by i København og i USA. Vi møder Jacob på kontoret i København. Her er han 3 uger ad gangen, og derefter er han en uge i USA for at varetage markedet derovre. Mere om det senere.

Avanceret ”motor” bag programmet

”Helt basalt er der tale om et stykke software, der kan håndtere udlejning af udstyr. Det lyder let, men det viser sig, at det er langt mere avanceret end mange – også vi – havde drømt om,” forklarer Jacob og uddyber: ”Har du 100 kameraer til rådighed, skal du tage højde for, at kamera 1 er udlejet i måske 10 dage, kamera 2 i 5 dage, kamera 4 i otte dage og alle til forskellige kunder. Man skal altså ikke kun kunne styre, hvad der er inde og ude hvornår, men også tage højde for hvilke kameraer, der er ude og hvor længe,” forklarer Jacob og fortsætter: ”Det er lidt som at styre et hotel. Har du ledige værelser, skal du kunne styre, at de er udlejet i forskellige perioder. Du kan jo ikke flytte gæsten fra et værelse til et andet hver dag, ligesom du jo ikke kan bytte et kamera hver dag, kunden skal bruge det, fordi det er et nyt kamera, der er ledigt næste dag. Det skal være det samme kamera i hele perioden, og den del kræver programmering, som er ret avanceret – og det kræver rigtig meget matematik.”

Trods den avancerede programmering kom det alligevel bag på de to venner, at der ikke rigtigt var noget på markedet, der kunne det samme som det stykke software, de havde udviklet løbende – i hvert fald et program, som var til at betale.

Abonnementsløsning baner vejen

Det, der startede lidt for sjov, blev hurtigt til en forretning, da en tysk udlejer havde set programmet. Han havde 40 butikker og ville gerne købe en licens til hver butik. ”Det var i slutningen af 2007 og starten af 2008, og vi troede faktisk ikke på det i starten. Men den var god nok, og her gik vores ”butik” fra at være noget, der kunne supplere vores SU til en forretning, vi kunne leve af.” Konsekvensen blev derudover, at der blev lanceret en tysk version og et website.

Jacob er sikker på, at ud over at programmet er simpelt og løser de fleste opgaver inden for udlejning - så er det deres model, hvor man har abonnement til eksempelvis 399 kroner pr. licens en stor del af forklaringen på deres hurtige succes. ”De konkurrenter, der var på markedet, krævede, at kunden selv havde servere og skulle betale op mod 100.000 kroner for at komme i gang. Vi er nemt tilgængelige, og det hele foregår i skyen. Vi kan tilbyde små firmaer, der ikke har en IT-mand, en løsning, som alle kan finde ud af. Vores konkurrenter kræver du har en server, tager backup hver dag, opdaterer og så videre.”

Jacob fortæller også, at de er en af de få udbydere, der dels kører på internettet og dertil understøtter Mac platformen. At der ikke var flere, der understøttede Mac, undrede WIOsoft meget, da Apples produkter jo ofte bliver brugt i de mere kreative fag som fotografi, film og grafik.

Jacob mener, at de har været heldige med deres programmering, som opstod ved lidt af et tilfælde. Men også at de to kompagnoner har været villige til at knokle på og derfor har kunnet komme igennem på et marked, hvor man ikke har været så omstillingsparate. For selv om de havde programmet færdigt, så har der løbende været meget tilpasning, så det matcher så mange kunder som muligt. ”For det er ikke rentabelt for os at lave specialløsninger til hver kunde. Programmet skal groft sagt kunne håndtere alle typer kunder ud fra en best practice, man skal kort sagt passe i vores boks,” forklarer Jacob.

Tæt på opkøb

I midten af 2012 kom der en henvendelse, der i den grad fik det lille firma op i gear. ”Vi fik en henvendelse fra et amerikansk grossistfirma, som sælger produkter til fest og teknikudlejnings firmaer, AV-firmaer, lysfirmaer, hoteller, m.v., og som har kontorer og showrooms i hele USA og Canada.”

En af deres kunder havde købt programmet og foreslået dem at kigge på det. Det var præcist den type program udlejningsfirmaet havde kigget efter i årevis. Da grossisten shipper flere tusinde ordrer om dagen, er der tale om et meget stort firma med en kæmpe kundebase. Udlejnings- og specielt bryllupsbranchen er en kæmpe industri i USA, så markedet er enormt. Det er ikke kun folk, der udlejer ting til festen, men også den AV industri, der leverer kameraudstyr til f.eks. bryllupsfester.

”De fløj fluks til København, og vi holdt møde med dem, og de tilbød at købe vores firma. Vi talte naturligvis om, at vi skulle ”cashe ud” nu, men blev enige om, at vi ikke var færdige med at udvikle firmaet og syntes stadig, vi havde meget at tilbyde. Nu var det jo begyndt at blive rigtigt sjovt! Så der blev sat et joint venture op, hvor de ejer rettighederne til at markedsføre og sælge WIOsoft produktet i USA og Canada, og de afregner så løbende for de licenser, de sælger. Derudover var en del af aftalen, at de lokalt skal drive support og udføre og finansiere en marketingplan.”

I starten kunne Jacob og Stephan ikke helt tro på aftalen; direkte adgang til en kæmpe kundedatabase, lokal tilstedeværelse i USA og et marketingbudget, de ikke selv ville kunne stille eller afvikle. Den største bekymring lå rent juridisk, drengene var mildt sagt bange for at blive sagsøgt ihjel af grådige advokater. ”Vi fik professionel hjælp til set-uppet, lagt vores program og kode op i ét selskab og har et amerikansk firma, hvor kontrakterne ligger. En af konsekvenserne er, at WIOsoft i USA markedsføres som Rentaltrax.”

I starten var der noget skepsis, men resultaterne kom hurtigt, og de to danske ejere indså hurtigt at de havde en model, der virker. De fik hurtigt udpeget en mand, Brian Maxfield, til at være direktør for Rentaltrax i USA – og de fik i samråd startet et kontor op med salg og support. For at få input begge veje brugte WIOsoft bl.a. MonitorExpo 2014 til at introducere Brian til den danske AV-branche, så han kunne se hvordan tingene bliver gjort i Danmark.

Jacob har efterfølgende været 1 uge i USA og tre i Danmark hver måned. ”80% af vores omsætning kommer derfra, så det er vigtigt at komme over jævnligt og løse de problemer, der naturligvis vil opstå med så mange kunder og være med til at forme fremtiden og tegne nye initiativer.” I Danmark bruger man også tiden på at få kunder men i lige så høj grad til at programmere.

Hul igennem til Hollywood

Festudlejningsbranchen blev en form for katalysator til filmbranchen i USA, og allerede nu har firmaet mange kunder. For eksempel har man firmaer, der lever af at leje batterier ud til filmsets. Så de får nye opladede batterier hver morgen. ”Det kræver meget administration, som vores program kan bruges til at styre,” forklarer Jacob. ”Vi har også kunder, der udlejer andet udstyr til filmsets, og WIOsoft lærer løbende rigtig meget om branchen. Primært ved at være ude hos kunder eller ved at mødes med dem på messer.”

Ud over Hollywood har man kunder i hele USA og ikke mindst New York, som er ved at blive et stort marked for filmindustrien. Jacob forklarer, at de lærer meget hele tiden, da branchen er speciel. ”For eksempel har de mange forskelige ordninger omkring leje af udstyr. Lejer man et kamera i 3 uger, skal man kun betale for de dage, det bliver brugt, selvom det ikke kommer retur. Har et firma 10 lamper, og skal en kunde bruge 12, benytter man underleverandører og alt det, skal vi også tage højde for i softwaren.”

Imponerende iværksætterånd

WIOsoft har som sagt stor succes, og for de to mænd bag handler det i lige så høj grad om at udvikle og få det hele til at virke, som økonomien, som er noget påvirket af deres vækst. Noget af det, der ærgrer Jacob mest, er, hvor mange penge og energi de har brugt på at vækste – frem for på programudvikling, for det er ikke noget, der kommer slutkunden til glæde i sidste ende. Der er en iværksætterånd, som er smittende, og det bliver spændende at se, hvad de kan finde på i fremtiden. Senest har man ansat Peter Garnæs, som skal udvikle en App. Peter starter med at blive sendt en måned til USA for at lære om udlejningsbranchen.

Jacob fortæller, at WIOsofts strategi og mål for de næste tre år er fastlagt, og her vil man blandt andet gøre alle processor papirløse. ”Vi er allerede langt med signaturerne på skærmen etc. Men vi vil gøre alle dele af udlejning mere enkelt, effektivt og on time, så uanset hvor du er, eller om du bruger en pc eller iPhone – så kan du køre din forretning og have ro i maven.”

Programmet bliver løbende udviklet, og der kan læses om detaljerne på WIOsofts hjemmeside. Ellers er de at finde på alverdens messer. ”Vi satser meget på at være på de vigtige AV-messer rundt om i verden. Her i januar har vi bl.a. stand på The Special Event show i Los Angeles og American Rental Show i New Orleans, hvor der er rigtig meget filmudstyr for Hollywood, og næste gang, der er MonitorExpo, forventer vi da også at være med igen, da det er disse steder, man virkelig kan komme igennem til de rigtige folk,” slutter Jacob Strib Sørensen fra WIOsoft.

 

Af: Peter Hyldahl

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her