27. februar 2013

Første nordiske spillefilm med Blackmagic kamera

Black Magic Designs kamera var et af redskaberne, der gjorde det muligt at skyde spillefilmen LFO med et budget i nærheden af 1 million svenske kroner. Vi har baggrundshistorien fra danske Alexander Brøndsted, der er fotograf på filmen sammen med Linus Eklund. Alle, der har været indblandet i en spillefilm, ved, at ordet budget bliver nævnt

rimeligt ofte i al snak om produktionen. Næsten lige så ofte som ordet ”støtte”. For film er jo en ekstrem dyr kunstart … eller er den nu også det?

 

Filmen LFO er lavet med et budget på ca. 1 million svenske kroner og en flok frivillige professionelle, der investerede ti dage af deres tid til optagelserne på filmen. Pengene stammer fra regionale fonde i Skåne, hvor filmen også er optaget med svenske skuespillere. Ud over en ”utvecklingsinsats” fra Film i Skåne har projektet modtaget teknikstøtte fra Boost Hbg og Filmcentrum Syd i Sverige
    

Alexander Brøndsted siger: ”Vi har tænkt budgettet i bund fra start af. Antonio Tublén skrev historien, så den havde én location og få skuespillere Så allerede fra manusstadiet var produktionen tænkt, så den kunne laves enkelt. Hovedingredienserne i det var: 10 indspilningsdage, en location i Mölle ved Kullen, et lille team og få skuespillere. Samtidigt har vi holdt teknikken helt enkel. Der er brugt LED-lys, lyd-setuppet er holdt helt enkelt, og så er filmen skudt på et Blackmagic Design kamera.”
    

Han fortæller videre, at valget af kamera netop var baseret på, at filmen skulle kunne vises i biografen. Kvaliteten skulle simpelthen være i orden her.
    

Alexander Brøndsted siger: Vi havde længe været interesseret i Blackmagic Design Cameraet og havde bestilt et kamera, men der gik længere og længere tid, uden at der skete noget. Da det første kamera så kom til Skandinavien, så vi en mulighed. Jeg kendte nemlig køberen - Henrik Kloch fra Gizmo Film. Jeg ringede til ham og hørte, om jeg kunne låne kameraet …Og helt fantastisk så lånte han det ud til os!
    

Han fik kameraet kun et par dage inden optagelserne skulle starte, men havde ingen problemer med at sætte sig ind i dets betjening. Alexander Brøndsted siger:
    - Det er et superenkelt kamera at bruge. Det tog under et par timer at blive fortrolig med kameraet. Og det er vigtigt i forhold til den type af produktion, som LFO er. Når man skal nå flest mulige scener på en dag, er det vigtigt, at man er fortrolig med kameraet. Vi skulle nå omkring 15 scener om dagen. Og det er en god slat. Så der er simpelthen ikke tid til at skulle fedte med teknikken, når man skal være så effektiv.
    

Det lånte Blackmagic Design kamera har Canon-fatning, og der blev hovedsageligt anvendt en 14 mm fast Canon optik og en 16-35 mm Canon zoom, idet kameraet har en forlængelsesfaktor på 2,3 i forhold til
almindelige 35 mm optikker.
    

Alexander Brøndsted siger: ”Vi var naturligvis opmærksomme på netop cropfaktoren, da den jo var det helt store diskussionsemne på internet. Men i praksis viste det sig ikke at være noget problem, selv om man ikke lige kunne få de helt vide skud. Det var et større problem, at fokusringen på stillbilledoptikkerne ikke er designet til filmbrug, så man ved køreture har svært ved at ændre fokus, da optikkerne har en meget lille justering på ringen i forhold til afstandsindstillingen. Men det er til at leve med. I det hele taget handler det om at finde løsninger. Ikke stirre sig blind på forhindringer.”

Gennemarbejdet produktion
Denne løsningsfilosofi har Alexander Brøndsted overført på produktionen af LFO, som er sket i samarbejde med hans mangeårige samarbejdspartner Antonio Tublén, der er svensk. Tidligere har Alexander Brøndsted instrueret sammen med Antonio Tublén, men denne gang har rollerne været fordelt anderledes, idet Alexander Brøndsted var DOP på produktionen. Makkerparret lancerede spille-filmen “Original” i 2009. Både denne film, som er produceret af Zentropa, og makkerparrets tidligere kortfilm har modtaget priser.

 

”Original” vandt prisen for bedste film og bedste mandlige hovedrolle ved A-film festivalen i Shanghai. “Original” har en besætning af både svenske og danske skuespillere. Blandt andet medvirkede Helle Fagralid, Ghita Nørby, Jesper Christensen, Thomas Bo Larsen og Dejan Cukic i filmen.
    

Denne film havde et mindre budget, men var ikke nede på LFO’s plan. Alexander Brøndsted fortæller, at 90% af filmen var optaget på steadicam og i det hele taget gennemstoryboarded. Derfor var det et mindre kvantespring at gå ned i en budgetramme som LFO’s. Men netop erfaringerne med at gennemarbejde produktionen på forhånd, betød også at man kunne arbejde seriøst med at optimere produktionen rent omkostningsmæssigt. Det betød blandt andet et lille teknisk hold kun bestående af et kamera/lyshold på to personer suppleret med en lydmand.
    

”Og her hjælper det, at kameraet er kompakt og lille. Man behøver for eksempel ikke at skulle lægge skinner til en dolly. Det tager tid og energi fra det tekniske team. I stedet kan man klare køreturen med en Glidetrack slider. Det er både nemt og hurtigt.
    

Der var en masse ting i filmen, som vi ikke havde kunne gøre med et stort kamera. Nu klarede vi os med et lille stativ, en Glidetrack og en Kessler jib. Altså DSLR-udstyr. Der er billigere, nemmere og hurtigere i forhold til at have et stort kamera, som dels kræver mere support, og som i sagens natur er mindre
mobilt”, siger Alexander Brøndsted.

Optageformatet er ProRes
Men en ting er planlægning af selve optagelserne. Mængden af arbejde i post er også en faktor, som skal med i produktionens totale omkostninger. Blackmagic Design kameraet kan optage i raw-videoformat i op til 2,5 K og i Apple ProRes samt AVID DNxHD. Alexander Brøndsted fortæller, at der simpelthen ikke var så meget tid til at prøve kvalitetsforskellen mellem raw-formatet og ProRes. De få test viste dog, at i den gældende post-kontekst havde ProRes-formatet det nødvendige belysningsspillerum uden samtidigt at have raw-formatets store pladsforbrug.
    

Alexander Brøndsted siger: ”Det er helt vildt, at man kan hive så meget i et materiale fra et kamera, som koster så lidt. Vi så, at bare vi ikke kridtede i højlysene, så var der detaljer at hente i højlysene. Det er meget imponerende, og fortsætter: ”Det er svært at sammenligne Blackmagic Design kameraet med ret meget andet. Der findes jo ikke et optimalt kamera, som kan alt. Derfor er al snak om, at Blackmagic kameraet ikke kan dette eller hint lidt ligegyldig for mig. Kameraet kan lige præcis dét, som vi skulle bruge det til. Det er nok ikke så snedigt til ENG-brug, men det er fantastisk til fiktionproduktioner eller eftertænksomme dokumentarproduktioner.”
    

Han fortæller videre, at han opfatter kameraet som en gave til de producenter, som ønsker at lave lette, nemme og hurtige produktioner, da det leverer en rigtig god kvalitet til meget få penge.
    

Set i bakspejlet er der dog en enkelt ting, Alexander Brøndsted ville gøre anderledes, rent teknisk. Han savnede muligheden for at anvende rigtige filmoptikker på kameraet i stedet for de stilloptikker, der blev anvendt på produktionen. Det er specielt problemerne med manuel fokus, som han mener kan være problematisk med stiloptikkerne.
    

På så små produktionshold som det på LFO er det fotografen, som selv styrer skarpheden, og det kræver en anden gearing på optikken, end den som findes på en stillbilledoptik. Der findes nogle stillbilledeoptikker, som er bedre egnet end andre, og Alexander Brøndsted vil være mere opmærksom på netop dette i fremtidige produktioner med kameraet.
    

Denne problematik har fået Alexander Brøndsted til at bestille den version af kameraet, der har Micro Four Thirds objektivfatning. Denne fatning giver mulighed for at anvende forskellige objektiv-adaptorer. Det giver igen mulighed for at anvende PL-mount, Leica, Nikon og mange andre objektiver. Han ser også frem til at kunne eksperimentere mere med mulighederne i kameraets raw-videoformat.

Hvor er de effektive film henne?
Alexander Brøndsted føler, at hele projektet har været en øvelse i effektivitet. Ud over at de tekniske udgifter er holdt i bund, har produktionshold og skuespillere investeret deres løn i projektet, idet alle er på normal overenskomstmæssig løn. Alexander Brøndsted vurderer her, at LFO’s reelle budget ville ligge omkring en million svenske kroner.
    

”Men det er altså også billigt. Og set i Hollywood-sammenhæng er det mikroskopisk. Selv med lønninger og alt indregnet er budgettet stadigvæk under halvdelen af det officielle kaffebudget på Hobbitten”, siger Alexander Brøndsted.
    

Han fortæller videre , at det var helt bevidst, at man ikke søgte finansiering gennem de traditionelle kanaler. Både han og Antonio Tublén ville nemlig gerne hurtigt ud med LFO-projektet.
    

Alexander Brøndsted påpeger, at han i andre tilfælde slet ikke vil udelukke den traditionelle form for finansiering, men lige dette projekt krævede lidt alternativ tankegang.
    

Alexander Brøndsted siger: ”Det har været et projekt, som vi har kørt af ren lyst. Dels er det lidt stimulerende hele tiden at skulle fokusere på at finde omkostningseffektive løsninger, der samtidigt leverer det udtryk, som vi går efter. Men dels er det også en befrielse at vide, at vi ikke er gået på kompromis med kvaliteten. Teknologien er der i dag til at kunne levere fuldt professionelle produktioner i den rigtige kvalitet og med lave omkostninger.”
    

Alexander Brøndsted føler, at hele processen med filmen har været en så positiv
oplevelse, at der allerede er flere projekter af samme natur, der lurer på tegnebrættet. Og samtidigt er han forundret over, at der ikke er flere filmproduktioner, som sker med samme omkostningseffektivitet, når nu de teknologiske muligheder er tilstede.
    

Han siger afslutningsvis: ”Nu har vi al teknologien. Og det har nærmest aldrig været billigere at lave film. Og der er massevis af distributionsformer til rådighed for alle. Derfor er det mig en gåde, at der ikke sker mere. Hvis man rummer historier, som vil ud, så er alle muligheder der i dag. Jeg kan kun opfordre til, at man tænker nyt. For os har der været en god oplevelse, og det vil være velkomment, hvis flere kommer med budgeteffektive film.”

 

Af: JOS Svendsen


 

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her