Hovedbillede version 2

4. februar 2015

IT-infrastruktur i møderummet

Det er fire meget erfarne IT-folk, der har købt Informationsteknik, og man har stor respekt for det, virksomheden har stået for i årtier. Under den nye ledelse vil man ekspandere. IT og møderum vil fylde en endnu større del i fremtiden og vil være et af fokusområderne. Visionerne er på plads, og man er i gang i et tempo, man sjældent oplever i AV-branchen.

3A-it er det nye navn på Informationsteknik. Firmaet, der i over 40 år har leveret DIS, install og rental til en branche i stærk forandring og udvikling. Og det er netop denne forandringsproces og dermed også potentialet, der tændte de nye ejere, da de kiggede sig om efter noget nyt.

Kort fortalt har de fire nye ejere Claus Hougesen, Peter Trans, Kim Holtum og Carsten Ritzau en solid IT-baggrund, og tilsammen har de mere end 100 års erfaring inden for deres felt. De har alle en fortid hos IT-virksomheden Atea, på ledelses- og chefniveau, så de er ikke fremmede for at arbejde sammen. ”Da vi fire ”drenge” talte om at lave noget nyt sammen, blev alt vendt. Lige hvilken type virksomhed vi ville bygge, til diskussioner om kultur, lønpolitik og meget andet. En ting var vi alle enige om og det var, at vores virksomhed skulle være baseret på godt håndværk og høj kvalitet. Vi skulle ikke mere skuffe en kunde, og når man nu kan gøre det rigtigt første gang, så kan man lige så godt stræbe efter det,” forklarer Claus Hougesen og fortsætter: ”Og da vi via en mægler blev tilbudt at købe Informationsteknik, blev vi virkelig tændt. AV-branchen er ekstremt spændende og har stor indflydelse på at effektivisere kommunikationen i en virksomhed.”

Kun roser fra kunder

Claus Hougesen fortæller, at han ser sin karriere som lidt af en ishockeykamp med tre perioder – 12 år hos IBM, 16 år hos Atea og nu er tredje periode i gang, hvor han vil starte for sig selv. ”Da vi begyndte at undersøge Informationsteknik stod det hurtigt klart, at virksomheden har et fantastisk ry for at levere gode, innovative løsninger, og også at der var økonomiske udfordringer. Men et er, hvad man hører officielt, noget andet er, når man taler direkte med kunderne. Så jeg ringede både til kunder i Danmark og Sverige, og overalt var der kun ros,” forklarer Claus. Han fortæller, at det langt fra er det, man er vant til fra IT-branchen, hvor der ofte er meget hårde ord fra kunderne. Men det var ikke tilfældet her. Tværtimod – Claus havde faktisk svært ved at finde én eneste kunde, der havde noget reelt negativt at fortælle om deres samarbejde med Informationsteknik.

Samtidig har de fire en stor respekt for det, virksomheden står for og udfører. ”Vores opgave er at få styr på tallene, at få indtægter og udgifter til at passe sammen, og den del er vi sikre på, at vi nok skal få på plads med vores nye strategi. Det at finde en virksomhed, der er så godt funderet og med et så godt renomme er derimod svær at finde, så vi var ikke i tvivl om, at købet afInformationsteknik var det rigtige for os.”

Møderummet i fokus

De nye ejere vil fortsætte den gode rental- og install-virksomhed, Informationsteknik allerede har og tilføre den viden, de har med IT. ”Moderne møderum vil i større og større grad blive håndteret af IT-chefen. Det er fuldstændigt som med telefonien, der blev en del af IT-infrastrukturen og før det kopi- og printrummet,” fortæller Claus og fortsætter: ”I dag er møderummet integreret med IT – det er nærmest umuligt andet. Uanset hvilken device du kommer med, skal det kunne fungere sammen med udstyret i rummet – alt fra server, projektor til præsentation og videokonference. Det er et kæmpe område, hvor vi kan tilbyde meget med vores baggrund. Det er teknisk vanskeligt, men det er jo her vi har vores force.” Niels Bull, der er den afgående CEO hos Informationsteknik gør opmærksom på, at i dag er næsten alt et møderum. Om det så er receptionen med digital signage eller kantinen, hvor man også holder møder, så er det hverdagen i mange virksomheder.

Brugeren i centrum

Niels Bull hjælper med overdragelsen af Informationsteknik til de nye ejere, og han forklarer omkring overtagelsen: ”Det, jeg først lagde mærke til, var, at man satte brugeren i centrum. Det var det, der først blev sagt til de indledende møder, og det imponerede mig. Det har været min tese i firmaet, at vi skal flytte de faglige kompetencer mere mod netværk og IP. Og at vi skal sætte brugeren i centrum, uanset hvor komplekst et mødelokale, netværk, konferencerum eller andet måtte være.” ”Vi vil både installere, supportere og være den, der står for, at alt fungerer for vores kunder. Som mit gamle mantra ”HMI,” der står for Human-Machine Interface,” supplerer Claus Hougesen.

Claus og Niels forklarer, at markedet for møderum er kraftigt voksende og ved at få IT-delen med kan Informationsteknik levere alt og skalere efter kundens ønsker og behov. ”I dag skal der flyttes meget store filer i et møderum - uanset om der er tale om et lille eller stort af slagsen. Video, billeder og andet er tungt. Og AV og IT er ikke altid to størrelser, der matcher. Vi vil være leverandøren, der kan håndtere dette og samtidig kunne supportere alle gængse formater. Om det er en Windows pc, en Apple computer, en tablet eller noget helt tredje. Det hele skal integreres og være brugervenligt. IT-delen skal gøres effektiv, og med vores baggrund kan vibidrage til fremtidens møderum,” forklarer Claus Hougesen.

Nyt hovedsæde

Claus og Niels forklarer, at med den kompleksitet, der er i et moderne møderum, har mange mindre aktører ikke de store chancer. Det er grow eller go – eller blive solgt til en større virksomhed, som kan håndtere hele platformen. For at imødegå dette lancerer 3A-it et nyt servicekoncept, hvor man professionelt kan håndtere et multi-klient miljø. Konceptet omfatter livscyklushåndtering af bærbare computere, arbejdsstationer, tablets, smartphones, video med mere. Og naturligvis også møderummet og IT-infrastrukturen.

3A-it er det nye navn, og med overtagelsen flytter virksomheden også lokaler til Danske Banks gamle hovedsæde i Glostrup. Her er man ved at bygge om, så de mange små kontorer bliver større kontorlandskaber, med møderum i større og mindre størrelser, hvor man kan finde sammen i grupper eller sidde alene. Altså meget lig den opbygning, man skal levere til kunder nu og i fremtiden.

Niels Bull fortæller, at processen fra overtagelsen til at man nærmest er på plads med et helt nyt hovedsæde, der er bygget op fra bunden, er gået ekstremt hurtigt – og hurtigere, end man normalt er vant til i branchen.

Nye forretningsområder

Ud over nyt domicil er der også kommet nye forretningsområder til. En ny e-handelsplatform er på plads fra andet kvartal, hvor man kan tilbyde et stort udvalg af IT-produkter fra førende IT-producenter. Meningen er, at kunderne her kan købe IT-produkter til konkurrencedygtige priser og handle på en e-handels platform, der bygger på den nyeste teknologi. Herunder en optimeret søgemaskine, der gør det let og overskueligt at foretage IT-indkøb. Man udvider også med en software licens- og administrationsforretning, som Suzi Boskovska Gobjerg bliver ansvarlig for at udvikle og administrere.

Den omstillingsparathed, man har fra IT-branchen, vil næsten med garanti give virksomheden et nyt vitaminskud, så den kan eksistere mange år endnu og fortsat være blandt de førende på sit felt. Og Claus Hougesen forventer da også, at man vil ansætte omkring 1-2 nye medarbejdere om ugen de næste par år. Monitor Pro vil med spænding følge den ”nye” virksomhed, der ser ud til at kunne blive lidt af en trendsætter, når talen går på møderumsteknologi.

 

Af: Peter Hyldahl

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her