4. april 2013

Final Cut X ekspert udfordrer branchen

”Alle TV-produktioner kan klippes på Final Cut Pro X. At sige noget andet er nonsens. Og jeg demonstrerer det gerne, hvis nogen tør udfordre mig med en produktion”, siger Morten Schmidt, selvstændig klipper og certificeret Apple-instruktør.

 

Vi har besøgt Morten Schmidt i hans studie for at høre nærmere om hans synspunkter om Apples Final Cut X anvendt i professionel sammenhæng. Han fortæller blandt andet, at han er blevet dobbelt så hurtig i redigeringen, efter at han har skiftet 100 procent til Final Cut X. Inden da har han været igennem hovedparten af markedets professionelle redigeringsoftware, og det har været en lang rejse.
    

Morten Schmidt er en af de allerførste AV-assistenter fra en tid, hvor redigering foregik på båndmaskiner med en redigeringsenhed.
    

Han siger: ”Jeg har produceret TV i 25 år og været selvstændig i 17 år og har været med hele vejen fra Media100 over Final Cut Pro version 0.8 til nu Final Cut Pro X. Jeg husker tydeligt den allerførste præsentation af AVID Media Composer. Vi så en 15 minutters demonstrationsvideo på AV-assistentuddannelsen. Og vi sad helt tavse... Så spolede vi videoen tilbage og så den igen. Vi var helt paffe over, at man kunne bruge computere til video.”

Fra Media 100 til Final Cut pro X
For Morten Schmidt har det været en rejse fra Media 100 over Avid til Final Cut Pro. I begyndelse havde Morten Schmidt en Media 100 mobil redigering i en flight case. Den blev transporteret rundt i det ganske land som transportabel klippestation. Derefter gik hans rejse uden om AVID Media Composer, som ellers var standarden på det tidspunkt.
    

”Jeg fattede simpelthen ikke, hvorfor det skulle være så dyrt. Jeg synes, at prisniveauet for AVID software var og stadig er alt for højt. De priser er simpelthen ikke realistiske i vores computertidsalder. Derfor var det en super positiv oplevelse at Apple lancerede Final Cut Pro, hvor prisniveauet var anderledes lavt. Det gav mening,” siger Morten Schmidt.
    

Men han blev også noget forbløffet over lanceringen af Final Cut X, da denne software bryder med de traditionelle
konventioner for NLE-software.
    

Han siger: ”Jeg sad simpelthen og kiggede på den ”beta”-software og kunne slet ikke få den ind i hovedet. Og der var jo ramaskrig i branchen. Jeg tror, at der blev indsamlet 46.000 underskrifter for at bringe den gamle Final Cut Pro tilbage. Forhandlerne var desperate, da de pludselig ikke havde noget at sælge, da Final Cut Pro X jo købes online.”

Nytænkning fra Apple
Men Morten Schmidt besluttede sig alligevel for at sætte sig ind i den nye software. Han brugte 14 intensive dage med den nye software, før han fik en åbenbaring.
    

”Pludselig knækkede jeg koden. Det gik lige pludselig op for mig, at Apple havde gentænkt selv det at klippe video, og at jeg havde hængt fast i de gamle tankegange og måder at gøre tingene på. Det havde været en sej lang 32 bit kamp med Final Cut Pro i versionerne 4 til 7. Og den har Apple nu vundet med Final Cut Pro X. Det er jo klart, at den, der ejer hardware, software og styresystem, er i stand til at optimere performance for softwaren i en grad som andre software-fabrikanter ikke kan. Og performance er vigtig. Det er alt.”
    

Morten Schmidt er ikke imponeret over Adobe Premiere Pro, som ellers af mange er blevet fremstillet som det bedste
alternativ til den hedengangne Final Cut Pro 7.
    

Han siger: ”Jamen, det er mere af det samme. Her er ingen nytænkning. I virkeligheden er det lidt en Final Cut Pro-kopi med acceleration via grafikkortet med Adobes Mercury engine. Det er lige så nemt – eller svært at komme i gang med som Apples gamle Final Cut Pro. Og det vinder man ikke nye kunder på, og specielt ikke de kunder, der ikke allerede er erfarne ud i redigeringssoftware.”

Det rigtige valg for DSLR-fotografer
Morten Schmidt fortæller, at han oplever mange, især stillfotografer, der kaster sig over Adobe Premiere Pro, simpelthen fordi denne software alligevel er med i den Creative Suite pakke, som man har investeret i.
    

”Jeg fatter slet ikke hvorfor, at Adobe prissætter sin software sådan, at det slet ikke kan betale sig at købe pakkens programmer enkeltvis. De fleste har vel kun brug for AfterEffects og Photoshop. På grund af politikken med sampakke-
strategien undersøger kunderne ikke markedet for bedre alternativer til pakkens applikationer. Det er synd, for Premiere Pro er bare en langt mere besværlig både at komme i gang med og bruge end netop Final Cut Pro X,” siger Morten Schmidt.

 

Han fortæller, at han oplever DSLR-fotografer, som ønsker at komme i gang med video, og derfor begynder at bruge den Premiere Pro som ligger i fotografens Creative Suite pakke. ”Det går sjældent godt,” siger han og fortsætter: ”Lige den målgruppe har det svært i forvejen, fordi de ikke altid har et forhold til levende billeder. Og når de så
begynder at redigere med en fiaskooplevelse til følge, er det op ad bakke. Giv mig fire timer, så er de i gang med Final Cut Pro X.”
    

Det er samme strategi som Morten Schmidt ville bruge for at overbevise en anden klipper om Final Cut Pro X’s fortrinligheder. Han siger: ”Det er hastighed, som er det altafgørende her. Jeg kan dokumentere, at jeg kan klippe 50 procent hurtigere på Final Cut Pro X i forhold til Final Cut Pro 7. Og det kan man jo bruge til at gøre produktionen bedre, fordi man får mere kreativ tid. Man kan bruge tiden til ekstra ting, som tekster eller man kan simpelthen lave dobbelt så meget.”
    

Han fortsætter: ”Og så er der vigtigt, at man har et åbent sind. Eftersom Final Cut Pro X er tænkt om helt fra grunden af, er man nødt til at glemme, hvordan man har gjort tingene før og bare fokusere på, hvad det er, som skal gøres. Meget af den kritik, som jeg hører af Final Cut Pro X, er af typen – ”jamen den har jo ikke XX eller YY!”, og det er simpelthen ikke en rigtig tilgang.”

For meget konservatisme i branchen
Morten Schmidt mener, at der har været meget konservatisme i branchen om nye produkter og specielt på klippesiden. Han har flere gange mødt argumentet om, at man simpelthen ikke turde skifte til Final Cut Pro X, men ikke havde nogen klippesolid argumentation om, hvad denne frygt egentlig skyldes. Morten Schmidt har undervist på DJH, for KUBA, hvor han har undervist lærerne. Dertil har han arbejdet med workflow ved flere produktioner.
    

I hans dialog med den professionelle produktionsverden har Morten Schmidt flere gange mødt en argumentation om, at den nye version af Final Cut Pro ikke lever op samme standard som den anden postproduktions-software på markedet.
    

Morten Schmidt siger: ”Jeg forstår simpelthen ikke, at nogle i branchen anser den nye version af Final Cut Pro for at være et non-professionelt produkt. Det giver ingen mening. Hele opgaven går jo ud på at fiske video ud af en optagelse og sætte video-bidderne sammen på en måde, der fortæller en historie. Og gøre dette på en effektiv måde. At denne måde så ikke ligner den måde, man har arbejdet på før, er vel ikke et problem? Det er resultatet, som tæller.”

Valget af NLE skal baseres på fakta - ikke myter
Efter hans mening burde det være sådan, at de, som bestemmer softwarestrategien for produktioner, burde basere deres valg på en benchmark.  
    

Morten Schmidt siger: ”Hvor mange af de som sælger software yder egentlig reel rådgivning? De tjener ikke noget på Final Cut Pro X, derfor er denne software slet ikke med i rådgivningen, selv om den måske ville passe bedre til kundens behov. Og hvor mange af beslutningstagerne beslutter på et grundlag, der er relevant for klipperne. Jeg havde en 8 timers klippedag med Media Composer for en kunde. Og jeg havde 43 minutters nedetid på grund af softwaren. Det sker ikke på Final Cut Pro X. Og hvad er så den professionelle software her?”
    

Morten Schmidt mener dog også, at der kan være andre beslutningsparametre inde i billedet. Media Composer er netop foretrukket til film, netop fordi der er en etableret workflow, hvori dette produkt indgår. Og disse miljøer er typisk meget faste i konfigurationen og derfor stabile.
    

I sådanne miljøer er understøttelse af SAN og deling af medier også vigtige
parametre, noget som hidtil ikke har været understøttet af Final Cut Pro X. Men det er så kommet i de opdateringer, der er dukket op siden frigivelsen.
    

Morten Schmidt siger her: ”Hvorfor tror folk bare blindt på myterne? Der er i dag SAN-support i Final Cut Pro, og man kan dele projekter. Der sker en stadig opdatering af produktet, og jeg tror, at folk stadigvæk tænker på mulighederne eller fraværet af samme i denne første version af Final Cut Pro X.”
    

Han fortsætter: ”Og der er massevis af 50$ plug-ins og hjælpe-programmer til at klare de mest forskellige opgaver. Det er jo genialt med en åben arkitektur, der gør, at man kun skal betale for det, man har brug for. Og ikke købe det hele på en gang, og så måske kun bruge 25%. Alle opgaver er jo forskellige, så det er jo bedre at have et program, man hele tiden kan opdatere og udbygge efter ens behov.”
    

Efter Morten Schmidts mening er der så mange innovationer og tidsmæssige fordele i Apples Final Cut X, at der bør ruskes op i branchen.
    

Han siger: ”Det er et spørgsmål om penge på bundlinien til producenten. Alle mine beslutninger er taget ud fra min egen bundlinie - både nu og tidligere da jeg havde 5 klipperum - og det er her, at FCPX gør en forskel. Hvem I alverden gider smide sit surt tjente overskud i lommen på Avid eller Adobe??”
    

Han fortsætter: ”Jeg stiller gerne op til en udfordring. Final Cut Pro X har givet mig mere tid til det væsentlige, nemlig at klippe bedre video. Og det ved jeg også vil være tilfældet for andre.”

 

Af: JOS Svendsen

 

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her