17. juni 2013

ESC 2013 - Showtime

I denne anden artikel med særlig fokus på dette års Eurovision Song Contest mærker vi stemningen både på og bagved scenen og giver et indblik i, hvordan det var at være til stede under de afsluttende runder i Malmö.

 

Månedsvis af forberedelse, alt er tjekket og dobbelttjekket … og tjekket endnu en gang …. Og nu gælder det det store øjeblik. Alle er på plads og har meldt ”Klar”. Adrenalinen kører rundt i kroppen. Show start om 5 min!

    

Stemningen i Malmö Arena var til at forstå. Anspændt med forventningsglæde og i den grad klar til at feste med musikken fra 26 lande i Europa. De har kæmpet for at komme med til en af de største tilbagevendende broadcast begivenheder med et seertal på mere end 170 millioner fordelt på 36 lande! Det er så stort et tal, at det kan være svært at fatte det. Bruger vi Parken som målestok, som kan rumme ca. 50.000 tilskuere til koncerter, vil antallet af mennesker, der har set dette års Eurovision Song Contest, fylde Parken ikke mindre end 3.400 gange!

    

I år havde seerne i Danmark i den grad taget konkurrencen til sig. Ikke mindre end 80% af befolkningen sad klistret til skærmen for at støtte Emmelie de Forrest igennem finalen. Denne folkelige opbakning overgås kun af Island, som nåede op på utrolige 98,4% af befolkningen.


Hvad skal der til?
Der var ikke sparet på meget for at sætte gang i festen. Her er et udpluk af fakta om, hvad og hvor meget der skal til for at gennemføre den 58. omgang af denne storslåede internationale hyldest til sange:

•    210 højttalere
•    28 af verdens kraftigste videoprojektorer til bagvægsgrafik
•    23 videokameraer
•    1.283 lamper med 800 moving heads
•    5 lydpulte (inklusive 2 som back-up)
•    12 lyspulte (inklusive 6 som back-up)
•    150 kg konfetti
•    100 kg sne
•    og ikke mindst, 8 vindmaskiner!

Koreografi ud over det sædvanlige
Fra tilskuerpladserne i Malmö Arena kunne man beundre den enormt velkoordinerede maskine, som Eurovision Song Contest er. Ud over de elementer, som bliver vist i fjernsynet, som bare skal klappe fuldstændig perfekt gang på gang, er der en hel flok af medvirkende, som kun kommer i spil imellem hver optræden. Mens der bliver afspillet forhåndsproducerede korte videoer om det næste land, bliver scenen invaderet af teknikere, som fejer den sorte højglans scene. Gulvet bliver poleret og tørret imellem hvert eneste nummer. Bliver der brugt konfetti eller sne, bliver det blæst væk fra scenen af et par teknikere udstyret med store bladblæsere til megen morskab for de første rækker af publikum. Alt dette sker, mens det forrige band, deres instrumenter og scenografi hastigt bliver ført ud fra scenen, og det næste band og deres habengut placeres på den rigtige plads.

 

En halvmaraton med mange ekstra kilo på

Publikum i salen bliver fornøjet med hele to steadicam kameraer. De to fyre, som havde til opgave at løbe rundt med de mange kilo monteret fast på kroppen i mange timer, er et helt kapitel for sig. De løb konstant rundt, frem og tilbage på scenen, indtog deres positioner for deres skud, og i det øjeblik produceren skiftede væk fra deres kamera, løb de væk fra scenen, så de ikke kom i vejen for de andre kameraer. Et virkelig imponerende, komplekst og omfattende stykke koreografi, som de to fyre fik til at se meget nemmere ud, end det med sikkerhed er.

    

Tilføjer man tre kæmpe kamerakraner, et loftsmonteret dollykamera, som kan køre fra den bageste ende af Malmö Arena og hele vejen over scenen, samt et mindre fjernstyret dollykamera ved scenekanten, har man en drøm af en bevægelig kamerasamling.


Hvor live er live?
Eurovisionen har en del regler, som skal overholdes. Blandt andet må der maksimalt være seks kunstnere på scenen for hvert land. Ingen instrumenter må spilles ”rigtigt”, hvilket vil sige, at alle instrumenterne, man ser under showet, kun er til pynt eller dramatisk effekt. Til gengæld skal alle vokaler opføres live – ingen vokal backingtracks her, tak! Nogle kan muligvis huske Rumæniens spøjse bud (og det er svært at glemme!), hvor en mandlig operasanger sang falsetto iklædt en kæmpe rød vampyrkjole, alt i mens han blev løftet flere meter op i luften på en søjle. I omkvædene undrede jeg mig over, at jeg hørte en anden stemme uden at kunne se denne vokalist på scenen. Efter et par minutter spottede jeg en dame, pænt klædt på, stående i baggrunden bagved den højre søjle. Hun sang trofast med på alle omkvædene – kun set af nogle ganske få af de tilstedeværende publikummer i Malmö Arena og slet ikke af de, som kiggede med i fjernsynet.

Efter konfetti’en har lagt sig
Jeg mødte Jonas Næsby fra Sennheiser Nordic, som er nu tilbage på dansk jord, for at høre, hvordan det hele gik til i semifinalerne og det store finaleshow med premieren på det nye trådløse system.

    

”Alt gik glimrende med Digital 9000 systemet, som klarede opgaven fantastisk godt, på trods af hårde odds takket være massiv udnyttelse af de fleste trådløsefrekvenser. Med vores frekvensscanner kunne vi se alle anvendte frekvenser i Malmø Arena. På det højeste var der 165 accesspunkter i brug i 2.4 GHz båndet!” og fortsatte: ”Vi oplevede ingen store problemer, og de få mindre udfordringer blev fanget i god tid, da vi typisk var et eller to lande foran det optrædende land.”

    

I ugerne op til finalerne kunne hele produktionsholdet afprøve deres arbejde med produktionsøvelser gennemført ved hjælp af mange gymnasieelever, som havde indstuderet alle landenes sange og koreografi. Sågar også på det rigtige sprog! Det betød, at længe før de konkurrerende lande ankom til Sverige, var hele showet blevet gennemprøvet mange gange.


and 12 points go to … Denmark!
Snakken går hurtigt videre til næste års konkurrence, som Danmark skal være vært for takket være sangen ’Teardrops’, som Emmilie de Forest sejrede med i Malmø.

    

Alle går rundt og gætter på, hvilken by, der får lov til at huse næste års show. Blot fire dage efter finalen har København, Herning, Aalborg og Fredericia udtrykt interesse for at være med i kapløbet om at være værtsby i 2014. Aarhus, har derimod meldt ud, at de ikke vil byde ind. Det er endnu uvist, om Odense vil deltage i udbudsrunderne.

    

Sidste gang Eurovision Song Contest blev afholdt i Danmark var i 2001 og taget på  Parken blev konstrueret i den anledning. På det seneste har der været øget fokus på lydkvaliteten af koncerterne i Parken, og at huse Eurovision Song Contest ville kunne være en kærkommen lejlighed til at forbedre akustikken derinde.

    

På trods af at Sennheiser har vundet lov til at levere væsentlige elementer af lydproduktionen til showet de sidste 28 gange, er det ikke givet, at de kommer til at gøre det til næste år. Som altid skal de vinde en benhård udbudsrunde, hvor de er oppe imod andre stærke spillere, såsom Shure og Wisycom.


Tak for i aften
Jeg må sige, at siden min tur backstage i Malmö Arena og som tilskuer under showet, har jeg fået en helt anden respekt for denne storslåede, fantastisk ambitiøse, komplekse og veleksekverede produktion. Man kan synes mange ting om Eurovision Song Contest, men det er et globalt brand, som de fleste  kender og ved hvad står for, og det har holdt nu i næsten 60 år. Der er ikke mange musikalske begivenheder, som kan prale af det. 

 

Af: Tim Harris

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her