ISE 3 15 NY

5. marts 2015

ISE 2015

Integrated System Europe ligger bag initialerne til ISE, og messen i RAI i Amsterdam har så sandelig vokset sig stor og i år var der næsten 60000 besøgende de tre dage, messen strakte sig over her i starten af februar, og antallet af udstillere sneg sig op på lige under 1.000.

Messen dækker bredt, her udstiller alle producenter med interesse for at sælge udstyr til brug i installationer: både på kontorer, mødelokaler og moderne hjem, over Digital Signage og selvfølgelig ind i undervisningen, hvor touch skærme, projektorer og digitale whiteboards vinder frem. Lydudstyr i form af højttalere, forstærkere og distribution; og skærme og projektorer til præsentation. Og selvfølgelig alt det materiel, som forbinder, distribuerer, omformer, gemmer og indeholder det materiale, som skal vises eller høres. Og mens installation af AV-udstyr i høj grad har været forbeholdt erhvervslivet, så er det tydeligt, at grænsen mellem netop dette og det private hjem bliver udvisket. Mere og mere udstyr sniger sig ind i det moderne hjem, hvor paneler, kommunikation, skærme, display og lyd får en betydelige funktionalitet i den private sfære.

På dette års ISE messe var der især fokus på laserprojektorer, store LED skærme, vægmonterede højttalere i en bedre kvalitet, transport af både audio- og videosignaler over netværk og selvfølgelig på 4K, men også UHD til den del af branchen, som ”kan nøjes” med denne opløsning. Messen erivrigt besøgt af både danske distributører og producenter, som Monitor Pro selvfølgelig havde en snak med, både omkring produkter, branchen og tendenser.

Laser er det nye sort

En akilleshæl ved projektorer har altid være levetiden på pæren. De 3-4.000 timer lyder af meget, men hvis projektoren kører 8 timer hver dag, så holder en pære kun lidt over et år. En ny pære koster, der er nedetid på projektoren, og besværet koster nogle mandetimer. De nye laserprojektorer kan lyse 6-10 gange så lang tid, så det opvejer i høj grad den lidt dyrere pris.

På ISE var der stor fokus på laserprojektorer, og vi så nye modeller fra både Sony, Panasonic og Epson. Hos Epson viste de deres første laserprojektorer i deressortiment, både den nye LS10000, som er 4K enhanced og LS9600e, som er en HD projektor. Disse to modeller er beregnet til mørklagte rum, så her er der fokuseret på høj kontrast og farvedetalje og mindre på lysstyrke (13-1500 lumens).

Peter Ravnhøj fra Epson udtaler om fordelen ved laserteknologien: ”Dels er der mindre varmeudvikling, så støj fra blæser kan sænkes, og projektoren starter op med det samme. En anden fordel er lidt mere teknisk, men fordi laseren skyder ind på en reflektor, så kan en pixel lukkes helt. Det betyder, at en laserprojektor kan lave ægte sort. Desuden kan pixelgitteret gøres så småt, at det er sværere at se overgangen mellem de enkelte pixels, og det gør, at opløsningen står langt skarpere. Men det er klart, at levetiden for lyselementet er det største salgsargument”.

Sony havde også stor fokus på deres laserteknologi, og det blev vist på deres nye Sony FHZ-65, en 6.000 lumen laser og en lillebror på 5.000 lumens. Men Sony glemmer ikke markedet og behovet for de almindelige projektorer, så samtidig kommer to modeller med LCD lampe teknologi, men med samme lysstyrke og opløsning. Niels Bach fra Sony udtaler: ”Sony er laser og 4K, men kommer vi med en ny projektor, så kommer den både med laser- og lampeteknologi. Laserteknologien er dyrere, men til gengæld har du stort set ingen nedetid på projektoren. Og vi yder 5 års garanti på vores laserprojektorer”. På Sony standen viste de også CH 355 og 375, en lampebaseret projektorserie, som er i HD opløsning, men forsynet med et HDbaseT stik, så den kan tilsluttes med netværkskabler og fungere i en større afstand fra indholdskilden.

Panasonic standen viste de deres nye PT-RQ13K laserprojektor med en opløsning på over 4K og en lysstyrke på 10.000 lumens. Projektoren udmærker sig ved at være lille og kompakt i forhold til ydelsen og stort set støjfri på grund af et væskebaseret kølesystem. Men Panasonic havde derudover noget af et tilløbsstykke på deres stand.

3D mapping

Et innovativt indslag på ISE var det flotte eksempel på 3D mapping på et produkt, udført med projektorer på Panasonic standen. Her var brugt ikke mindre end otte af Panasonics 20.000 lumen projektorer af typen DX21K. To af disse belyste det buede lærred, mens de resterende seks projektorer var rettet på den Tesla sportsvogn, som var emnet for 3D projektionen. Alt, hvad der skete på skærmen, blev fortsat og forlænget over på Tesla bilen, og her foregik alle projektioner uden fordrejning. Bilen havde hvid folie på ruderne, ligesom bilen var folieret med et hvidt materiale, så den modtog projektionen på bedste vis. Selve 3D projektionen var lavet på software fra D3 technologies, og den var lavet ud fra en mindre model af bilen, som var scannet ind i softwaren. D3 softwaren bruges til at efterprøve og designe den animation, som skal projekteres og til at visualisere, hvordan projektionen ser ud med forskellige antal projektorer og i forskellige placeringer. Software betyder, at alt er gennemprøvet og bedømt, inden man tager ud på lokaliteten og sætter sine projektorer op. Selve den tekniske installation havde taget teknikerne en dag at sætte op, det vanskelige i sådan en 3D opgave er at få en god blending mellem de forskellige projektorer. Men alt dette besvær betalte sig; gennem alle tre udstillingsdage på ISE tiltrak denne flotte præsentation mange tilskuere. Denne form for 3D mapping bliver især brugt til præsentation af et produkt og til eksempelvis videoafvikling på bygninger og lignende.

Netop blending teknikken mellem flere samtidige projektorer blev brugt på flere af de største stande, bl.a. hos projektor producenterne Christie, Sony, Epson og Panasonic. På Sony’s stand blev der vist både 12K billeder og video, som var sammensat af billeder skabt af tre 4K projektorer.

Skærme med fokus på Digital Signage

Samsung viste deres vælde med en gigantisk 1000 kvadratmeter stand og havde selvfølgelig i høj grad fokus på deres skærme. I det ene hjørne af standen var 4 montre opstillet, alle med den samme, nye vejrbestandige skærm, som i hver montre blev udsat for henholdsvis regnvejr, ekstrem hede, støv og kulde. Samsung OH skærmen er selvfølgelig beregnet til Digital Signage og kan placeres på stort set alle steder på kloden. De er testet til IP56 standarden og har en høj lysstyrke, så de stadig kan ses i direkte sollys. Samsung viste også en stor 1,1 mm pixel LED videovæg, igen beregnet til Digital Signage, og et helt nyt produktsortiment for Samsung. Pixel størrelsen er de mindste på markedet, men Samsung vil også levere LED videovæg i pixel størrelserne som 1,5-2,5-4,5 mm.

Hos Sony viste de 4K Bravia LED skærme i størrelserne 55, 65 og 85 tommer, alle med indbygget HTML5 browser. Det betyder, at Digital Signage brugere kan bruge skærmene til præsentation uden en tilknyttet mediaplayer, computer eller lignende. Det betyder, at der kan skabes dynamisk indhold på skærmen på en let, prisvenlig og overkommelig måde.

Touchskærme til undervisning

På messen blev der selvfølgelig vist en del touchskærme til præsentation og undervisningsbrug. Dels så vi dem på skærmproducenterne egne stande, men også på mindre stande, hvor touch overfladen var lagt oven på en konventionel skærm. Touchskærme og projektorer erstatter almindelige tavler, og integrationen af tavlefunktioner og multi-mediapræsentation er et must i auditorier og større undervisningslokaler. 

Genee World så vi en 84 tommer 4K touch skærm, hvor et 4 mm glas touchlag var lagt oven på skærmen. Touchlaget er 6 parts multipoint og kan selvfølgelig fungere som en almindelig whiteboard. Det unikke ved Genee World skærmen er den fleksibilitet, som brugeren kan udnytte ved hjælp af den software, kaldet Spark, som følger med skærmen. Softwaren kan enten ligge på en tilsluttet computer (Mac eller PC), eller på en slot-in mini computer, som kan skydes ind i et slot på siden af enheden. Softwaren var yderst integreret i brugerfladen, skærmen virker som et uendeligt canvas, så elementer kan lægges væk, ud af synsfeltet og med en hurtigresize tages tilbage i synsfeltet. Hvert objekt, enten tegnet på whiteboard eller indhold taget fra computer, kan drejes, ændres i størrelse, flyttes eller indgå i tidsforløb. Genee World har ingen dansk distributør, men meddeler, at der forhandles med interesserede.

Sahara PLC CleverLCD Touch Plus viste et display, hvor touch softwaren var indbygget i displayet. Her benyttes et Android baseret system, hvor indhold og whiteboard funktionen igen kunne kombineres. Der er finder og browser funktioner indbygget i systemet, og de kan kombineres med android apps, som Sahara PLC laver specielt til systemet, og som brugere kan benytte frit. På standen blev touch displayet vist i flere forskellige størrelser og skærmopløsninger.

Hos I3-learning så vi verdens største digitale whiteboard på ikke mindre end 135 tommer i et langstrakt 16:6 format. Tavlen er lavet med enstålkeramisk overflade, som gør den stærk og selve touch-elektronikken ligger i den tynde ramme, som omkredser tavlen. Billedet bliver lavet af en laser-projektor, som sidder direkte over tavlen, og som lyser billedet ned på den. Opløsningen på billedet er 1920x720, og der kan skrives direkte på tavlen med op til 10 samtidige fingre (10 parts multitouch).

Flere af projektorproducenterne viste interaktive udgaver af de vanlige modeller, hvor touchsoftwaren er indbygget i projektoren. Bl.a. viste Sony en hel serie af projektorer med indbygget touch og whiteboard funktionalitet.

Transport og streaming

Hele den industri, som tilbyder sig på en messe som ISE, har store behov og krav for at kunne flytte indhold, både over små og større afstande. Og det samme har i høj grad udbyderne, som sælger indhold. Derfor er der også fokus på dette, og på mange stande blev der tilbudt udstyr til denne transport. Både fra firmaer, som laver kabler, til firmaer, som konverterer og flytter indhold ved hjælp af forskellige datatransport teknologier.

Det er oplagt, at hele industrien gerne ser så få standarder som mulig, både omkring stik og datastrøm. Så i kulissen og blandt producenter bliver der mumlet omkring video over IP, så netværksstikket bliver standarden for datatransport. En revolution, som allerede delvis er sket i audio industrien, selv om der ikke endnu er etableret en fælles standard.

Netværksstikket er kommet til videofolket i form af HDbaseT, en proprietær protokol, som kan bruges til at sende video over større afstande. HDMI forbindelsen kan ikke klare mere end 10 meter, så derfor er HDbaseT en god mulighed; her kan sendes HD video op til 100m og 4K video op til 70 meter. HDbaseT så vi dels implementeret i nogle nye produkter, men hvis det ikke er tilfældet, så har man brug for at konvertere ved hjælp af en boks. Dem så vi bl.a. hos Atlona. HDbaseT har netop udvidet standarden til også at sende power igennem kablet, og derfor er alle Atlona’s produkter blevet opgraderet til denne mulighed. Der sendes 48V igennem netværkskablet. UHD Pro 3 matrix switchere var et nyt produkt på Atlona standen, og de har indbygget HDCP 2.2 kryptering af signalet og HDMI og HDbaseT ind- og udgange. I serien findes bl.a. i en 8x8 udgave med 8 HDMI og 8 HDbaseT porte. De nye matrix switchere kan fungere både med UHD og 4K signaler.

Kramer har også et nyt produkt, som kan sende HD video trådløst. Via Collage boksen kan selvfølgelig modtage fra en computer, men det nye er, at den også kan spejle iOS enheder såsom iPad op til den projektor eller skærm, som er tilsluttet. Og modsat en Airplay/AppleTV løsning undgår man alle de netværksproblemer, som de giver. Den nye boks har to skærmudgange, og den kan vise forskellige signaler på de to udgange.

AVB lige om hjørnet?

Netværksstikket er i høj grad blevet standard forbindelsen i audio industrien, hvor Audinate Dante har sat sig solidt på markedet med deres licenskrævende protokol. Stort set alle stande med digitalt audioudstyr kunne prale af, at nu er de også med på Dante platformen. Vi så nye produkter med Dante indbygget hos producenter som Bose og Harman.

Der var noget mere stille om AVB, som alle venter på og som vil få stor indflydelse både på transport af video og audio. AVNu alliance, som er sammenslutningen bag standarden, var tilstede på ISE, og vi så også en chipproducent, Aptovision, som kunne levere chipset til industrien. Meyer Sound har længe holdt på AVB standarden, og på deres stand mødte vi Jerry Placken, som er højt på strå i AVB afdelingen hos firmaet; og vi spurgte ind til, hvordan det går med fremskridt omkring AVB. ”Jeg har siddet med AVB på Meyer Sound i over 6 år, og vi har et helt team af folk, som arbejder med AVB på et dybere niveau. Og vi har vidst lige fra starten, at dette ville tage mange år at få implementeret. Netop fordi det er en global standard, som ikke er licenskrævende eller proprietær. Det tager tid, fordi alle skal være enige om standarden, og hver lille del af standarden skal godkendes hele vejen rundt af alle, som er med under AVB hatten. Vi snakker her om en standard på lige fod med iEEE”.

Men teknologien står jo ikke stille, mens AVB udvikles. Vi har både inden for video og audio set et væld af standarder, som er blevet udviklet i mellemtiden. Alle standarder, som er udviklet af firmaer, der ejer rettigheden til protokollen og tjener penge på den. Mens mange andre producenter nu har implementeret eksempelvis Dante eller HDbaseT i deres produkter, så er Meyer Sound ikke sprunget af AVB toget.

Jerry fortæller: ”Hovedparten af producenter og brugere er i en venteposition; de venter på det tidspunkt, hvor AVB går fra at være en kommende standard til at være den standard, som alle bruger. Jeg tror på, at lige så snart et par af de store, som flytter video- og audioindhold ud til forbrugerne kræver, at netværksfirmaer som Cisco tager hånd om denne netværksteknologi, så sker breaket. Cisco er klar, alt er klart, der mangler bare penge og kravet fra udbyderne. Teknologisk er standarden defineret, og det firma, som sørger for, at standarder som USB og WiFi bliver overholdt, er hyret til at teste udstyr for AVB kapabilitet. Videofolket har været lidt skeptiske, fordi AVB i starten var defineret som en 100K standard. Men vi er langt forbi dette, forbi level 3, vi arbejder nu med 10 Gbit switchere, og jeg har set fuldt funktionelle switchere, som arbejder med 60 Gbit, og som kommer på markedet om 2-3 år. Så videofolket behøver ikke at bekymre sig, der er båndbredde nok i AVB. Både til 4K og hvad der kommer derefter.”  

Lydudstyr

Der var masser af audioudstyr at se på en messe som ISE. Selvfølgelig alle dem, der udvikler audioudstyr til installation og til det digitale hjem. Men mere overraskende var det, at se så mange deciderede pro audio producenter, som føler det vigtigt at udstille på ISE. Stort set alle, som laver dyre digitale live mixerpulte, var til stede på messen, og i dette segment så vi også flere nyheder, især i det niveau, som er mere oplagt til installation.

Allen & Heath standen viste firmaet en ny rackudgave af QU mixeren, QU Pac, som har 22 indgange og 12 udgange, men er konfigureret som en QU32, dvs. at den kan udvides med en ekstern stagerack, der giver flere indgange (max 32 ind). Rack-mixeren har nogle nye muligheder, som især for installationsindustrien er interessant. Der er en ducker funktion i den dynamiske sektion, og der er 15 soft knapper, som kan tildeles forskellig betjeningsfunktionalitet. Selve det indbyggede display kan laves om til et simpelt panel, som kan låses med en udvalgt funktionalitet. Og selvfølgelig kan mixeren styres af en iPad, ligesom de andre mixere i QU serien. 

En lignende mixer blev spottet på Harman standen, her i form af Soundcraft UI serien, som leveres i 2 konfigurationer. En 8 ind/4 ud og en 12 ind/6 ud. Her er intet display, men indbygget WiFi, igen til kontrol fra en iPad. Mixeren har den velkendte I/O lydbehandling med EQ, compressor og gate, men ud over det er der effekter fra Digitech og Lexicon; men det mest overraskende er prisen, som er forunderlig lav. Harman kunne også fremvise et fælles software, som understøtter audio over IP på samtlige af Harman’s brands. Audio Architect er navnet, og der er store forventninger til netop dette.

Q-Sys fra QSC er et kontrolsystem udviklet til avancerede installationer, og på deres stand var der selvfølgelig de vante opdateringer, men mere interessant for de besøgende var de cases, som var opstillet på standen og som i høj grad viste, at Q-sys kan meget andet end audiokontrol. Her blev vist, hvordan Q-Sys kan fungere i hjemmet, på kontoret og til Digital Signage.

iPad som ”billigt” kontrolpanel

Meyer Sound standen blev der selvfølgeligt talt om de nye AVB certificerede højttaler og produkter, men mere overraskende var også en ny iPad kontrol af deres D-mitri og Galileo lydkontrol systemer. Dels kan iPad’en gå ind og styre, via WiFi, alle parametre på disse avancerede systemer, men samtidig er der også indlagt den mulighed at bruge iPad’en til at styre mere simple dagligdags funktioner, som skal betjenes af ikke teknisk personale. Her bliver iPad’en simpelthen brugt som erstatning for et panel. Indbyggede paneler er tit langt dyrere at købe og installere end en vægmonteret iPad med WiFi. Og Meyer Sound var langt fra det eneste firma, som havde set denne simple, men geniale mulighed. Flere stande viste rammer og holdere, så iPad’en kan monteres sikkert og elegant på en væg eller i et skråpanel.

Bose standen havde de fået helt samme gode idé, og i forbindelse med kontrol af deres højttalere og audionetværk har de lavet et simpelt, brugerkonfigureret system, som både virker på iOS og på Android mobile produkter. Systemet hedder ControlSpace, og installatører, som opsætter systemet, kan lave dedikerede knapper og muligheder helt individuelt på de forskellige paneler lavet på mobile enheder. iPad eller Android panelerne kan sættes op som et vanligt panel eller kan bæres af brugeren i form af en iPhone eller Android telefon.

Højttalere, mikrofoner og konferencesystemer

En trend på denne ISE messe var indbygningshøjttalere i en langt højere lydkvalitet end set tidligere. Flere producenter viste flervejs indbygningssystemer, bl.a. danske Dali, som kunne spille med en anseelig lydstyrke og som i høj grad også var beregnet til det moderne digitale hjem, hvor lyd distribueres centralt ud i flere rum. Andre installationshøjttalere havde fået en ny og overraskende form, bl.a. hængende udgaver, som mere lignede lamper end højttalere. Det så vi bl.a. på Yamaha’s stand. 

Shure standen blev der vist det prisvenlige DIS system 5900, som er et konferencemikrofonsystem. Systemet kan på en enkelt boks håndtere op til 250 mikrofonkanaler, alle sat samme via simpel cat5 kabling. Til dette system er der netop udviklet en kamerapakke, som med et iPad styret kontrolsystem kan indstille op til 4 remotekameraer. Så hvis et møde skal dokumenteres både på billede- og lydsiden, så er DIS systemetoplagt til brug.

Samme kameramulighed så vi også hos Bosch Security Dicentis konferencesystem, men her i en noget mere avanceret, men også dyrere løsning. Hver Dicentis mikrofonstation er trådløs forbundet via WiFi, men sikret mod forstyrrelser fra andre WiFi enheder. Systemet består af en WiFi router og et antal mikrofonstationer. Disse stationer findes i to udgaver, den mere avancerede har et display, som bl.a. kan vise talerliste, så det er lettere at styre og overskue et konferencemøde med mange deltagere. Systemet har ingen central styreenhed, men kontrolleres via en HTML browser fra en iPad eller en computer. Her indstilles også de remotekameraer, som kan dække billedsiden af mødet.

I den trådløse afdeling viste Sennheiser et helt nyt digital baseret trådløst mikrofonsystem, som er konfigureret til talebrug. Deraf navnet Speechline DW. Systemet bruger 1,9 GHz, et unikt bånd for trådløse mikrofoner og et frekvensbånd, hvor der er rigelig med plads. Systemet er selvkonfigurerende i frekvens og gain, og hvis der kommer forstyrrelser på den valgte frekvens, så hopper systemet hurtigt til en ny frekvens, uden der er dropout i lyden. Den transmitterede lyd er 256 bit krypteret. Systemet kan, selvfølgeligvis, kontrolleres fra en iOS eller Android enhed, og det kan leveres med en håndholdt mikrofon eller en beltpack med bøjlemikrofon. Det indbyggede batteri i senderen kan holde ikke mindre end 15 timer.

Danske udstillere

ISE messen er selvfølgelig meget besøgt af de danske distributører og AV-installatører, men der var også en lang række danske virksomheder, som havde en stand på udstillingen. Monitor Pro holdt det nationale flag højt og tog en snak med et udsnit af de danske udstillere. Sjov nok var hovedparten af disse i audiobranchen og mange af dem HiFi producenter, som er begyndt at bevæge sig ind i AV-installationsmarkedet.

B&O havde en stand i ”audio” hal 7, og her så vi bl.a. forstærkermoduler fra ICE power, som er en selvstændig division under B&O. Der blev vist de nye 8 og 16 kanals forstærkere i 1 units rack, som både er beregnet til AV-installation i firmaer og private hjem, og der bliver også leveret OEM forstærkere til andre brands. De nye produkter fra ICEpower opfylder internationale standarder som universal mains, så de fungerer over hele verden, uden der skal flyttes jumpere i strømforsyningen, og de opfylder også standby regulativer, således at de bruger under 0,5 watt, når de går på standby.

Cornered Audio er en anden dansk producent med stand på ISE, som har udviklet HiFi højttalere, som er beregnet til at monteres i et hjørne. De har på det seneste udviklet en ny højttaler model, C5TRM, stadig til hjørneplacering, men med større effektivitet, så de kan spille større rum op. Disse højttalere er ved at vinde indpas i AV-installationer, fordi de med små mål, flot design og unik placering kan bruges i butikker, cafeer, kontorer og mødelokaler.

Andre danske audio producenter på ISE var bl.a. Dali, DPA Microphones og TC Group, men i Digital Signage hal 8 mødte vi Rosendahl Conceptkiosk, som er et firma fra Grindsted, som har specialiseret sig i at lave standere og brugervenligt design, som kan huse al den teknologi, der kræves tilDigital Signage. Her så vi bl.a. en stander til en skærm udført i flot aluminiums design, som med en simpel betjening kunne flyttes i højden, så den både kunne betjene almindelige brugere og brugere i kørestol. Stort set alle produkter, som Rosendahl Conceptkiosk fremstiller, bliver lavet på bestilling og ud fra det behov, som kunden har.

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her