Lars Moeslund Nielsen fra Schmidts Radio

Af Jens Walther, 2. april 2019

En løsningsorienteret AV virksomhed

Schmidts Radio er startet af Johannes Schmidt i 1937 som et produktionsfirma ud i radiokommunikation. I 70’erne blev denne del solgt videre til Storno, og Schmidts Radio fortsatte med sønnen ved roret som et udlejningsfirma, med vægt på lyd. I 2002 overtager den nuværende ejer, Lars Moeslund Nielsen, firmaet og udvikler Schmidts Radio, så det bliver både et udlejnings- og et installations/salgsfirma inden for AV. 

I dag er Schmidts Radio en moderne AV-virksomhed med de anderledes og specialiserede opgaver. Firmadomicilet ligger centralt i landet, midt på Fyn, i landlige omgivelser tæt på Vissenbjerg og den fynske motorvej. Lagerfaciliteterne er netop blevet udvidet med yderligere 700 kvadratmeter hal, så de nu er oppe på 1400 kvadratmeter. I dagligdagen tager Lars sig af udlejningsafdelingen, mens Stefan Marcher Schmidt er leder for installations- og salgsafdelingen. Stefan er også partner i firmaet. I efteråret 2018 købte Lars firmaet Sicom, som har specialiseret sig i teknisk udstyr og AV-installation i kirker og som har stor ekspertise inden for teleslyngeteknik. Med de fire medarbejdere fra Sicom er firmaet nu oppe på 12 fuldtidsansatte.

Sport og cykelløb

Schmidts Radio har gennem tiden lavet mange store sportsbegivenheder, Classic Race i Aarhus, DGI stævner over hele landet, motionsløb bl.a. Royal Run og flere maraton løb. De mest specialiserede opgaver har dog handlet om landevejscykling.

I 2011 var der VM i landevejscykling i Danmark, og arrangementet blev en stor succes, både for sportsudøverne, løbsledelsen og frem for alt for publikum, som mødte talstærkt op. Lyddækningen på ruterne, både i Rudersdal og i indre by i København, var en opgave, som Schmidts Radio løste. Denne opgave stillede helt særlige krav; bl.a. skulle der være lyddækning hele vejen rundt på den 14 km lange rute i Rudersdal. 

Lars fortæller: ”Til VM i landevejscykling lyddækkede vi først 1800 meter på H.C. Andersens Boulevard - første gang man har lukket Danmarks mest trafikerede vej. Og tre dage senere var vi på en 14 km rundstrækning i Rudersdal med total lyddækning. Eksempelvis hen over Geels bakke, som var målområde, hvor højttalere hang i hver lygtepæl med højttalerkabler i luften. Og på de resterende 13 km af ruten lavede vi lyddækning med hornhøjttalere, der hang hele vejen rundt. Men du kan ikke distribuere lyd rundt på 13 km via kabler. Også selv om et 100 volt anlæg kan klare 1,5 km ledning, hvis du bruger god, tyk kvalitet. Løsningen blev at lave en radiostation med det ene formål at klare denne opgave. Så vi fik sendetilladelse i det almindelige FM-bånd og sendte det ud til de forstærkerstationer, vi havde sat op på ruten. Det betød også, at følgebiler mv. blot skulle tænde bilradioen, tune ind på den tildelte frekvens og følge med der. Det gik over al forventning, og 14 dage senere fik jeg Post Danmark Rundt som opgave. Og den har vi haft lige siden.”

Året efter, i 2012, startede Giro’en i Danmark, og her dækkede Schmidts Radio en rute på samlet 22 km. Så her skulle igen købes nye hornhøjttalere til at klare den opgave. På lageret er der, i kraft af disse specielle sportsopgaver, store mængder af 100V hornhøjttalere, som kan klare at sidde ude i al slags vejr. Lars skyder på, at de har tæt på 400 hornhøjttalere og forstærkere til disse. De robuste højttalere er selvfølgelig beregnet til talelyd, men har den store fordel, at de kan skyde lyden ud på en afstand af ca. 100 meter. Schmidts Radio har også investeret i en særlig liftbil, som kan klare disse mange højttalerophængninger, og som har tilladelse til at køre mellem lygtepælene med liften hejst og med en mand i kurven.

Folkemødet

Schmidts Radio har i flere år også været meget involveret i Folkemødet på Bornholm; bl.a. har de leveret teknik til hovedscenen i nogle år. I 2018 blev samarbejdet med Folkemødet kraftigt udvidet, idet Schmidts Radio blev teknisk samarbejdspartner og leverede lyd og højttalere til i alt 110 steder på Folkemødet. Her bliver der brugt mikrofoner, trådløse som kablet, mixere og mindre højttaleranlæg, som teltholderne selv betjener. Firmaets flair for de gode løsninger viser sig også her. De fleste ville levere højttaleranlæg på trebenede stativer, men som Lars fortæller, så er det ikke hensigtsmæssigt i et lille telt. Det tager simpelthen for meget plads, så her har Schmidts Radio fået udviklet og produceret et forsvarligt højttalerophæng, som kan hænge i teltstængerne på de standardtelte, som bliver leveret til teltholderne. Firmaet yder også den supportservice til teltholderne, at de bliver besøgt flere gange om dagen for hjælp omkring opsætning, afvikling, almindelig betjening og selvfølgelig evt. fejlfinding. Folkemødet er en stor logistisk udfordring og eksempelvis det event i Europa, hvor der bliver brugt flest trådløse kanaler; sidste år var der 680 aktive kanaler samtidig. Her har Schmidts Radio hyret Jonas Næsby fra Sennheiser til at koordinere den del af opgaven.

Lars fortæller, at modsat mange andre lydudlejningsfirmaer ejer de ikke et line-array anlæg. Hvis Schmidts Radio får en opgave, hvor det er påkrævet, så dryhire de det hos deres kollegaerne. Til gengæld er der rigtig mange mindre højttalere, mixere og forstærkere på lageret, fordi det er der brug for til mange af de opgaver, som løses af firmaet.

Når der vises rundt på Schmidts Radio’s lager, så er det måske ikke så meget lydsystemerne, som manifesterer sig, selv om der er mange af dem. Nej, de fire store trailere med enorme LED skærme fylder godt i landskabet. Firmaet har to 19 kvadratmeter, en 10 kvadratmeter og en 8 kvadratmeter storskærm, og det specielle er, at de er fastmonteret i samlet udgave på de store trailere. Lars fortæller, at det slider mere på skærmene, hvis de i moduler rumler af sted i flightcases og skal samles hver gang, de skal bruges. Så de står lige til at køre af sted med; selv om det er en god idé lige at tjekke en vejrudsigt, især hvis man skal over Storebæltsbroen. Nærmere inspiceret kan man se, at firmaets opfindsomhed også er brugt omkring disse storskærme og deres liftsystem. Det er i grunden en ombygget bilværkstedslift, som klarer den opgave. Smart og funktionelt.

Installation

Installation, salg, rådgivning og service er den anden vigtige del af firmaet og står for omkring halvdelen af aktiviteterne i Schmidts Radio. Der er en medarbejder, som kun tager sig af salg og rådgivning omkring AV-udstyr i kirker, og med investeringen i Sicom er den afdeling blevet styrket væsentligt. På lageret står et nyt LÜ interactive entertainment system til afprøvning, fordi det skal med på sportsmesse i Fredericia. Dette er et nyt initiativ, og systemet har Schmidts Radio netop leveret og installeret i Horne hallen. Det består af en projektor, et kamera og software, som registrerer bevægelser på bolde, som bliver spillet op på projektor billedet. Et interaktivt spil, som børn i alle aldre kan få glæde af, og som samtidig gør dem aktive og motiveret for læring.

Engagement 

Schmidts Radio sprudler af engagement og lyst til at løse opgaverne på bedste vis; det er man ikke i tvivl om, når man besøger firmaet. Firmaet er vant til at løse opgaver, som er ud over det sædvanlige og opfinde løsninger, som gavner kunden og glæder publikum. Lars får det sidste ord: ”Vi er mellemledet mellem kunstner og publikum. Kunstneren kan være en musiker, en speaker, en foredragsholder, en konference eller noget helt femte, men det, der giver os glæden og lysten til at tage ud, det er, når publikum bliver underholdt og budskabet når ud. Den glæde driver værket.”

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - April 2019

ProAV Digital

ProAV4 19 ForsideWWW

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Kunstig intelligens
  • Test QSC højttalere
  • Gode råd om storage
  • PLS 2019
  • Få bedre lyd på dine optagelser

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her