Lys Oestre Gasvaerk

Loftbelysning og vægbelysning i fuldt flor.

Af Jens Walther, 3. december 2018

Effektivt og kunstnerisk loftlys

Østre Gasværk Teater på Østerbro i København har fungeret som teatersal siden 1979 og er en af de ikoniske bygninger i Danmark. Den er dog bygget til et helt andet formål – nemlig som en gastank. Derfor er hele tagkonstruktionen konstrueret til at kunne ”hoppe” af, hvis der opstod et uheld med gassen. Tagkonstruktionen har derfor været let og umulig at hænge noget op i. Det har man i teatersalen igennem mange år omgået ved at hænge lys, lyd og anden teknik op i en, til formålet, indvendig konstrueret rig, der ikke havde fat i loftet, men stod på gulvet.

Det er nu lavet om, hvor der i stedet er hejst en stålkonstruktion op, som understøtter loftet, og som er fastgjort til søjlerne i bygningen. Denne konstruktion kan holde 40 ton, så det giver helt andre muligheder for teaterproduktion og ophængning af udstyr. I forbindelse med den store ombygning blev det samtidig besluttet at skifte og forbedre publikums- og arbejdslys, som fandtes i teatersalen. Til opgaven blev Brother, Brother & Sons (BB&S) hyret til både at levere lamperne og til at designe en ophængning. Derfor møder ProAV Magasinet Peter Plesner fra BB&S i Østre Gasværk til en snak om opgaven og for at opleve det nye lys i teatersalen.

Opgaven krævede nyudvikling

BB&S blev kontaktet i starten af 2018 af teateret med henblik på at løse den opgave. Dels skulle der laves en belysning af hele salen og gulvarealet; en belysning, som både var behageligt at arbejde i, og som også kunne fungere som publikumslys før og efter teaterforestillingen. Dels indeholdt opgaven også belysning af selve bygningen, både loftet og væggene. Peter Plesner fortæller:

”Det er en meget taknemmelig opgave, fordi det er en meget flot bygning. Alt er lækkert at lyse på. Jeg tog tidligt i processen herud med nogle lamper for at prøve af, og det blev gjort i samarbejde med Frank Beck og Brian Njie fra Østre Gasværk, baseret på deres store erfaring med lys generelt og i særdeleshed med dette rum. Jeg kunne dog ikke finde den rigtige lampe til formålet, så jeg valgte som lampeproducent at udvikle en helt ny lampe. Armaturet skulle være småt, fordi det ikke skulle være så synligt i salen; det skulle være kraftfuldt og meget smalstrålet. Ofte når lamper er meget smalstrålede, så vil der også være en masse spildlys. Det ønskede vi selvfølgelig ikke, så derfor udviklede vi hos BB&S en optik, som opsamler 95% af det lys, som kommer ud af LED-chippen.”

Fra teaterets side var der et minimumskrav på 450 lux på det 1600 kvadratmeter store gulv, og det er opfyldt i rigeligt mål. Den nyudviklede lampe kaldes BB&S CBL-1 (Compact Beam Light 1), og Peter kunne se, at den nyudviklede lampe sagtens kunne bruges i mange andre sammenhænge; den var ”the missing link” i BB&S’ sortiment. Lampen er kompakt, 16 cm lang og 14 cm bred. Lysenheden i lampen er en LED på 40W, og der er ingen forceret køling. Den lyser med hvidt lys med op til 4000 lumen, og der kan vælges mellem fire forskellige faste farvetemperaturer: 2700, 3000, 4000 og 5600 kelvin og fire forskellige lyskegle spredningsvinkler. Farvegengivelsen er høj; der er en CRI værdi på 97.

De nye lamper er rigget op i ringe i gasværkets loft; den inderste ring har 16, derefter 32, 64, 96 og så 128 lamper i den yderste ring, så omkring 330 lamper lyser ned i teatergulvet fra forskellig højde, hvor den største højde er 22 meter. Det er dog ikke gjort med det; på hver søjle er der fire lamper, som belyser søjlen, og tillige sidder der også en række lamper hele vejen rundt på murkronen, som lyser op på loftet. Der er valgt forskellig kelvingrad på de specifikke lamper. Peter fortæller om disse valg:

”Vi har brugt forskellig kelvingrad og spredningsvinkler i ophængningen.

De lamper, som markerer søjlerne, har et varmt lys på 2700 kelvin og en smal lyskegle; samme kelvin gælder for loftbelysningen, som har en bredere lyskegle på 18 grader, mens alt det nedadgående arbejdslys er 3000 kelvin. Det gør vi, fordi hvis det er for varmt et lys, så er det ikke så behagelig at arbejde i, det bliver ligesom for ”sovset” som arbejdsbelysning.”

Se videoen fra Østre Gasværk her:

 

 

Farvede vægge

Væggene i teatersalen har man også ønsket at belyse. Her sidder de ikonisk, murede ringe, og hver sektion af væggen mellem to søjler er delt ind i et øvre og et nedre felt. Her har opgaven været noget anderledes end loftbelysningen, for her handler det i høj grad om en dekorationseffekt med mulighed for at bruge farvet lys på væggene. Her har BB&S valgt at bruge en lampe, som allerede var i sortimentet. Deres dobbelte Pipeline Reflect er som skabt til denne opgave. Dobbeltarmaturet findes i mange forskellige længder, men her er der brugt 2,5 meter armaturer, tre i hvert felt, og det betyder, at der er sat 600 meter lamper op hele vejen rundt i bygningen. Hvert armatur har varmt og koldt hvidt lys og RGB-farver, og de to armaturer i hvert panel kan styres individuelt. På Østre Gasværk Teater betyder det, at det ene armatur rækker halvt ned af vægfeltet, mens det andet armatur rammer længere nede og dækker den nederste del af feltet. På den måde kan det også styres, hvordan og hvor langt ned feltet skal belyses. Fordi der er kontrol over hvert felt på væggene, så er det meget sandsynligt, at vægbelysningen også vil indgå som scene- og effektlys i teaterforestillingerne.

Kontrol

I alt har BB&S installeret 496 CBL1 samt 600 meter Pipeline Reflect i teatersalen, men der er rent faktisk kontrol over hver enkelt lampe via teaterets lyspult. På teatret er der ligeledes nogle touchpaneler, hvor der kan ligge forskellige preset til loftbelysningen; eksempelvis rengøringslys, arbejdslys, publikumslys osv. Hver lampe er styret af DMX og RDM. Peter Plesner fortæller:

”Kontrollen ligger i teatrets interne styring, og salslyset bruger omkring 1800 DMX kanaler. Det kan lyde af meget, men i dag er det ingenting. En enkelt moving light kan rask væk bruge 35 kanaler, så man kommer hurtigt derop af med DMX kanaler i moderne produktioner.”

Veludført

Almindeligvis står loftslyset på ca. 50%, når der arbejdes i salen. Når man går rundt på tribunerne og på scenegulvet, så giver den nye loftbelysning et behageligt arbejdslys. Belysning af loftet har også betydet, at det er langt lettere at se op på rigningen uden at blive blændet af et meget stærkt og koncentreret arbejdslys. Ophængningspunkter og lignende kan meget hurtigt spottes, netop fordi lyset er blevet spredt så smukt ud over mange lyskilder.

Peter Plesner fra BB&S konkluderer: ”Jeg synes, at det har været sjovt at lave og udvikle, og det har været et godt samarbejde. Jeg er glad for resultatet, og det fornemmer jeg også, at teatret er!!”

Brian Njie er belysningsmester på teateret, og han har følgende kommentar til det nye loftlys: ”Vi har aldrig haft så meget og så godt lys her i teatret. Tilmed blænder det ikke, når man arbejder. Det er fantastisk.”

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - December 2018

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her