7. januar 2014

Effektfyldt lysdesign på koncertturne

The National var på turne rundt i Europa i november. Der var i alt 17 koncerter, og den anden koncert i rækken foregik i Forum i København. Monitor Pro besøgte inden koncerten det tekniske hold for at snakke om lysteknik og produktion. Det danske firma Nordic Rentals leverer lys, en gigantisk videovæg og lysteknikere til hele denne Europa turne.

 

The National har valgt nogle radikale løsninger med hensyn til deres lysteknik på denne turne; opstillingen er effektfuld, men samtidig forholdsvis enkel. Alligevel bliver man mødt af fire enorme lastbiler og to dobbeltdækker busser, når man møder op ved scene-indgangen i Forum. Selv om det er et velkendt faktum, så bliver man altid overrasket over, hvor meget udstyr en rockkoncert i grunden kræver. Klokken er 14, og alt lys- og lydudstyr hænger selvfølgelig på sin rette plads. Det tekniske hold på 14 mand og de i alt 9 riggere, som Forum supplerer med, er mødt kl. 8 i morges, så tiden er ikke ligefrem blevet spildt.


Lysdesign med dogmeregler
Michael Brown er lystekniker på koncerten, men han har samtidig også designet hele lys- og videoshowet sammen med videoteknikeren Ben Krall. Design- og video-optagelser har taget fire måneder, inden alt var på plads til turneen. Michael fortæller, at lysdesignet er blevet ret unikt, væsentligt fordi The National har lagt ud med at sætte nogle stramme regler for lyssætningen. For det første skulle showet være videobaseret, så en stor LED videoskærm på bagvæggen var essentiel, og lyssætningen skulle forekomme integreret og i samspil med videoen. Til mange andre rockkoncerter opleves det, at video og lys kæmper om fokus og faktisk forstyrrer hinanden; men ikke her med The National. En anden dogmeregel omkring lyset var, at lamperne ikke måtte placeres på selve scenen, og der måtte ikke være direkte frontlys. Disse regler har selvfølgelig givet de to lysdesignere en del hovedbrud, men det har resulteret i et flot design, hvor lyset former en firkant, en kube, omkring scenen. Moderne LED teknologi betyder, at nutidens moving lights ikke fylder meget, så i trappestigelignende ophæng hænger de mange lamper i hver side af scenen, samtidig med at syv rækker omhyggeligt ophængt truss holder de samme slags LED lamper over scenen som et ”lystag”. En række moving lights med lidt andre specifikationer er placeret i en truss på overkanten af videobagvæggen.

    

Michael Brown fortæller: ”Denne LED-videobagvæg er virkelig lysstærk og skarp i billedet. Det er helt ny teknologi, og den har ikke de problemer, som ses på andre LED skærme, hvor kvalitet og lysintensitet falder kraftigt, hvis man står skråt foran scenen. Jeg står her bag lydteknikeren FOH, mens Ben styrer videoen oppe ved scenen. Men faktisk har vi lavet et system, som betyder, at jeg kan styre ham og omvendt. Det kunne resultere i kaos, men vi kender materialet og hinanden så godt, at det i stedet bliver en stor fordel. Det betyder samtidig, at hver koncert bliver unik og får sit eget visuelle udtryk, som følger bandet og musikken. Og det er helt i The National’s ånd. Mit udstyr her foran mig er minimalt, men med store kontrolmuligheder. Alt lys bliver i vore dage styret via ethernet, så jeg har et par controllere, et par touchskærme og en computer med software til kontrol af lyset. Jeg kan have det i en lille kuffert, og jeg er færdig med min opstilling FOH på bare fem minutter. Men lysudstyret på scenen tager en hel anden tid at stille op.”

    

Til kontrol og miks af video og de på scenen placerede videokameraer bruger Michael og Ben VDMX software, og udgangen fra dette software føder en Catalyst PM pixel mapping software, som sammen med liveinput fra Michaels forskellige controllere styrer lys og farver på hele lyssætningen.


Den danske relation
Lystekniker Michael Brown har gennem længere tid haft gode relationer til Svend Baker, som er projektleder hos Nordic Rentals. Derfor var det naturligt at kontakte det danske firma, da The National havde brug for avanceret lys og en gigantisk LED videovæg til deres 2013 Europaturne. To lysteknikere fra Nordic Rentals er med på turneen, og hele lysudstyret fylder to store sættevogne, også leveret af Nordic. Emil Højmark er ansvarlig for alt det udstyr, som Nordic har leveret, og han fortæller, at de to teknikere har delt opgaverne imellem sig. Han tager sig af opstilling og funktionalitet af den store videovæg, mens Ronny Reinhold tager sig af alt lyset.

    

Emil fortæller lidt mere omkring selve skærmen og om de teknikker, der bliver brugt på denne tur. ”Denne videovæg er et helt nyt produkt, som Nordic har investeret i, og den har 20 mm imellem hver lysdiode. Men den modulære videoskærm fra Diamond virker ved hjælp af en speciel teknik faktisk højere opløst, end den i virkeligheden er. Hvert element er 63x63 cm, og vi har i alt 152 elementer med på denne tur. På væggen bliver der dels projekteret det materiale, som er optaget og forberedt hjemmefra af Ben og Michael, men det bliver mikset live undervejs i showet med video fra de kameraer, som er på scenen. Så lys og video varierer en del fra koncert til koncert. I nogle af numrene bliver det, der vises på videovæggen, såkaldt pixelmappet ud til de mange lamper. Lamperne kommer faktisk til at fungere som en del af videovæggen, hver lampe som en kæmpestor pixel. Det giver en fantastisk effekt.”

    

I hver side af scenen har de to lysteknikere en stor vogn, som er noget af det første, som bliver kørt ind på koncertstedet om morgenen. Her samles og strømfødes de mange forbindelser til henholdsvis lys- og videovæg. Og disse vogne bruges også som base for de kraner, som bruges under opstilling af væg og lys. Showet fødes med 3x1000 Amp, og det kan lyde voldsomt; men det er faktisk kun halvdelen af, hvad der ville være brugt, hvis lamperne havde været gammeldags glødepærer. Her er der derimod kun anvendt LED lys i de 102 Mac Aura og gasgenereret lys i de 32 Mac 700 lamper, der sidder i rigget. Alle lamperne i dette show er moving lights, og alle er produceret af det danske firma Martin.

    

Emil fortæller: ”Det eneste udstyr, som er medbragt fra USA, er de ”trappestiger”, som holder lamperne i siderne af kuben. De er special-fremstillet til dette show, som allerede har turneret rundt i USA et år. De syv ”fingre”, som udgør de truss, der sidder som lysloft over scenen, er ret komplicerede at hænge op. Koncertstederne stiller altid med et hold riggere, og i dag har riggerne hængt oppe i kranerne i to timer, inden de syv truss hang helt korrekt. Selv en lille skævhed ses tydeligt, når man står foran scenen; så det skal være i orden!! Til dette show bruger vi nogle nye truss, som Nordic har investeret i; og de gør hele opstillingen og nedtagningen meget nemmere. Disse truss bliver efter brug blot monteret med ben og derefter kørt direkte ind i lastbilen med lamper, kabler og det hele på. Vi sparer således at skulle afmontere lamper og lægge dem i flightkasser; det er en stor hjælp, især når tiden bliver lidt presset.”


Planlægning og logistik
Netop tid og planlægning er utroligt vigtigt for et turnerende show i denne størrelse. Emil Højmark har siden sommer planlagt denne tur, både med hensyn til udstyr og kommunikation med band, produktionsmanager og koncertsteder. Inden turnestart har han og Ronny brugt fire dage sammen med de to lysdesignere for at kable alle rigs og truss, samlet de to lysvogne og gennemtestet hele lysudstyret. Et par gange i løbet af turneen rundt i Europa er der to-tre koncerter, som ligger lige i rap efter hinanden. Så der handler det om at rigge ned efter koncert, køre om natten og starte igen næste morgen kl. 8 på det nye koncertsted. Her er en meget stram planlægning ned i de mindste detaljer nødvendig, eksempelvis hvilke af de fire lastvogne med udstyr, som først bliver kørt ind og læsset af på koncertstedet, hvem der tager sig af hvilke opgaver osv. Alt skal klappe under et sådant tidspres.

PA-lyden
Lydprøven er godt i gang, men inden Monitor Pro forlader Forum, får vi også en snak omkring lydsystemet til koncerten. Udlejningsselskabet Skan fra England stiller med PA-systemet, og der blev brugt line array højttalere med d&B J system i fronten kombineret med d&B V system i sidefills. I bunden bliver der brugt J subwoofere i et distribueret system.

    

FOH lydtekniker Brandon Reed står foran Avid Profile digital pulten og fortæller følgende: ”Et koncertsted som dette i Forum kræver, at man skal tage stor hensyn til den lydstyrke, som koncerten afvikles med. Hvis der spilles for højt, så falder mikset sammen, og refleksionerne fra akustikken blander sig for meget. Vi turnerer med noget af det bedste gear, og det er nonsens at spille så højt til koncerter, at publikum bliver nødt til at tage ørepropper på. Så jeg styrer altid den samlede lydstyrke mod et moderat niveau; og her i Forum er det som sagt en nødvendighed for at få et godt lydbillede. ……Jeg bruger et par analoge enheder til at kontrollere mit samlede miks, henholdsvis en Avalon 747 EQ/comp og Summit DCL-200 compressor. Jeg foretrækker dem, fordi enhederne lyder godt, og en knap på en analog enhed giver bedre, mere præcis og en sikrere kontrol end at bruge de digitale encoders på pulten, især når det gælder behandling af det samlede miks”.

 

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her