4. april 2013

Den digitale sky til hele branchen

Dicentia har med deres MediaCloud begået en genistreg, som hele branchen kan have glæde af. Her kan man håndtere alt fra konvertering, artwork, encoding med mere. Et danskproduceret system, der kan måle sig med eller overgå de bedste systemer i verden.

 

Dicentia har leveret CD’er, DVD’er og andet ”fysisk” til branchen i mere end 25 år, og det gør de stadig. De fysiske medier – herunder naturligvis også BD er stadig et overraskende stort marked. ”Det er for nedadgående, men stadig et rimeligt stort marked som vi servicerer for kunder som Scanbox, Nordisk Film, SF med flere”, forklarer Managing Director Kasper Holme Johannesen. Man laver også kvalitetssikring for kunderne og tilbyder mange andre tjenester og derudover har man også studier i Sverige.
    

I Danmark har man også postproduktion, reklamespots, lydbøger mv. Man laver versioneringer, TV Master og håndterer filer og bånd til hele verden. DR, Nordisk Film og en del danske producenter som blandt andet Zentropa, benytter firmaet i Valby til alt det teknisk ”kedelige”. ”Så vi laver de formater hele verden skal bruge, og det bliver mere og mere digitalt. Det var faktisk tsunamien i Japan, der satte ekstra skub i digitaliseringen. Ikke mindst fordi den eneste fabrik i verden, der har licens til at lave HDCAM-SR bånd blev hårdt ramt”, forklarer Kasper.

Inspiration fra musikbranchen
For år tilbage fik man en idé til at lave en cloud-løsning til filmbranchen. Man var inspireret af musikindustrien, hvor man på et tidligt tidspunkt kunne samle al musik, artwork med mere ét sted og hente det derfra til musiktjenester som Spotify og lignende. Idéen til MediaCloud var på plads, og man startede faktisk med at købe en anden platform fra Danmark. Man fandt dog ud af, at den ikke opfyldte Dicentias specifikke nye behov til branchen, og den blev derfor udskiftet. Hos Dicentia fandt man hurtigt ud af, at der ikke var noget på markedet, der dækkede alle de behov, man så, at branchen kunne bruge. Nemlig en cloudbaseret platform, hvorfra man kan hente alt indhold i det format, man ønsker. Indeholdende alt fra metadata, artwork, link til hjemmesider med mere. Og ikke mindst at kunne håndtere alle de formater kunden måtte have brug for. Så nu er det slut med Excel ark, rodede mapper med artwork og undertekster med dertil hørende bunker af tidskrævende administration. Det må siges at være et ambitiøst projekt, men ikke desto mindre et, der kører i dag – og er blandt verdens førende, tør vi godt sige efter at have fået en demonstration af MediaCloud.
    

”Vi startede MediaCloud for tre år siden og har bygget det helt fra bunden med vores egne programmører ud fra mit og Michaels (Cross Media Manager Michael Pihl Sandagers, Red.) visioner – og med vores knowhow i tæt samarbejde med branchen”, forklarer Kasper. ”Som nævnt tidligere købte vi også et system og byggede videre på dette, men vi smed det væk og startede forfra med vores eget og har udbygget det, så det er tilpasset og kan skræddersyes efter kundens behov og kan tilgås af alle i branchen”.

Alt samlet på ét sted
”Det var ikke så let at starte op, da den danske VoD filmbranche var en smule grøn i forhold til det digitale og alle de formater, der skal håndteres”, forklarer Kasper.
    

Michael Pihl Sandager uddyber: ”Vi ville lave et workflow, som kan håndtere alt, man har brug for, samlet ét sted. Men i branchen er mange jo på vores alder – det vil sige i 30’erne og 40’erne, og for mange af os er det ”jo bare en fil”, som vi sagtens selv kan håndtere. Men når der også skal under-tekster, mange forskelige formater, metadata og meget andet, der skal håndteres på samme tid, begynder det at blive svært at holde overblikket uden at lave fejl og ikke mindst bruge alt for lang tid på det”. Alt dette håndterer MediaCloud og medarbejderne bag. Så som udgangspunkt skal man helst have film – om det så er TV, spillefilm, reklamer eller noget fjerde i så højt format som muligt. Hos Dicentia stræber man derfor mod at få al materiale arkiveret i Apple ProRes, som er en ekstrem høj kvalitet. ”Fra dette format kan vi sikre at lave en god kvalitet til alle. Om det så er til en BD disk, til YouBio, Netflix mv., kan vi garantere kvaliteten”, forklarer Kasper Johannesen.
    

Hos Dicentia råder man da også over en af markedets absolut hurtigste encoder, som modsat mange er GPU (grafikkort) baseret frem for processorbaseret. Det betyder, at man kan konvertere adskillige film i timen – og det betyder, at en kunde med et par timers varsel kan få konverteret en film til de formater, man ønsker.

Formater med sikkerhed
Dicentia startede MediaCloud for tre år siden, systemet er webbaseret, og man har en kæmpe båndbredde til rådighed – det er jo en nødvendighed med så store mængder data. ”En af fordelene ved systemet er, at kunden arbejder på vores system og ikke belaster deres eget. Så de behøver ikke en kæmpe stor internetforbindelse, for at det virker. Vi kan endvidere skræddersy det hele efter kundens behov.
    

Dicentias MediaCloud håndterer således et job, der dels er et DAM system ved at arkivere og levere branchens indhold. Men det håndterer også, at kunden skal bruge forskellige formater til forskellige TV-stationer eller streamingtjenester. Alt dette finder Dicentia ud af på kundens vegne og sørger for en komplet pakke. ”Man kan som kreativ bruge en masse tid på det, der ikke er ens core business”, forklarer Michael og fortsætter: ”Mange af os er vokset op i en analog tidsalder og har taget det digitale til os. Men uden at være ekspert kan man bruge en masse tid på at finde ud af systemer, som er meget komplekse. Hertil kommer hele sikkerhedsaspektet, så man sikrer, at ingen kan opsnappe materialet og lave eksempelvis piratkopier”.
    

Dicentias medarbejdere, know-how og ikke mindst imponerende ”maskinpark” betyder, at de kan få meget gennem systemet på kort tid. For eksempel fik man fra Netflix 400-500 titler, der blev håndteret komplet på tre måneder. ”Det er der ingen i branchen, der kan håndtere selv så hurtigt – og det skyldes ikke mindst også den store investering i hardware, vi har lavet i Dicentia”, forklarer Kasper.
    

Hos Dicentia kan man i øvrigt håndtere meget store filer og også med stor sikkerhed for materialet. Man bruger for eksempel ikke ftp-server, som mange gør. Dette system er for ustabilt og kan i øvrigt heller ikke håndtere så store formater, der er brug for. Så man benytter Aspera, der er ekstremt hurtigt og ikke mindst sikkert system til overførsel. Det kan udnytte ens båndbredde 100%, hvis man ønsker det, og dermed opnå meget høje overførselshastigheder uden at noget går galt.

Screening on demand
En anden del af MediaCloud, man har haft meget stor succes med, er Screening Room. Det er også webbaseret, og er et værktøj, man kan bruge til produktion af TV-serier, film og mv. Her kan man eksempelvis give alle på en produktion adgang til de seneste daglige prøver, der er optaget og skal gennemses. For eksempel blev det brugt på TV-serien ”Dicte”, som netop er blevet vist på TV2, til at sende gennemklip ud til de respektive. Da det skete, var mange på ferie – men man sørgede for, at alle kunne se det på en pc eller endda en tablet.
    

Det foregår ganske enkelt – man modtager en mail med et link, og her kan man så logge ind på ScreeningRoom og se det klip, der er lagt op. Afsnittet bliver streamet, så det kan ses alle vegne - selv i et sommerhus ved den jyske vestkyst på en tablet-computer. Senest bliver Screening Room brugt til daglige prøver af DR Fiktion til deres nye Prime time TV-serie ”Arvingerne”. Screening Room er et værktøj, der er unikt og kan spare mange i videobranchen meget tid.
    

Screening Room kan også bruges til alt muligt andet, og det kan sættes op i forskellige sikkerhedsniveauer. Blandt andet kan man sætte systemet op, så den, der skal se klippet kun har adgang til det en, to eller tre gange i en tidsbegrænset periode. Alt efter, hvad kunden ønsker.

Fremtidens digitale platform
Hos Dicentia har man forrygende travlt med at udbygge – ikke mindst den enorme harddisk kapacitet, man har opbygget. Foruden at lagre i alle formater skal man jo også have back-up af alt. Så det er et helt batteri af såkaldte NAS servere, der står i Dicentias teknikrum. Men man finder også ældre båndmaskiner, og alt der skal til for at kunne håndtere – og digitalisere, ældre materiale.
    

Trods rivende udvikling med de eksisterende kunder i film- og TV-industrien har man også mange andre kunder. Og man ser et stort marked for ikke mindst reklamebranchen, lydbøger, e-bøger mv. Man har lavet streamingløsningen ved brug af MediaCloud til VOD platformen Seeatre – til teatre naturligvis, ligesom man udvikler apps til mobile og TV-enheder. Man har blandet andet lavet app’en til ”Klovn”. Så idéen med at kunne administrere sine projekter, film, lyd mv. mange steder og på mange platforme, men samlet ét sted, bliver konstant udviklet.
    

Besøget hos Dicentia var meget inspirerende. MediaCloud løsningen er i vores optik genial og kan konkurrere med de bedste systemer i verden.

 

Af: Peter Hyldahl

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her