5. oktober 2014

DaVinci Resolve 11 - det nye alternativ

Den nyeste version af Resolve har fået et kraftig skud DNA fra de klassiske redigeringsprogrammer. Det betyder, at Resolve nu er ved at være lige så meget NLE, som farvestyringsprogram og er dermed blevet et alternativ til både Adobe, Apple og AVID.

Hvem skulle have troet at Blackmagic Design ville blive en seriøs leverandør af redigeringssoftware? Men det er tilfældet med Davinci Resolve 11, som minder ret meget om Apples hedengangne Final Cut Pro 7. På den anden side var der ingen, som havde gættet for tre år siden, at Blackmagic i dag er en seriøs spiller på markedet for digitale filmkameraer.

    

At virksomheden mener det alvorligt med software, kan ses af annonceringen på IBC 2014 af købet af eyeon Software. De laver blandt andet compositing software til filmbrug. Om det betyder, at vi så også får en gratis compositing software fra Blackmagic Design eller ej vides ikke i øjeblikket.

    

Blackmagic Design investerede i DaVinci Resolve i 2009. Siden er softwaren stille og roligt blevet udviklet. Og der kom en helt fungerende gratis-version af softwaren, samtidigt med at BMD inkluderer Resolve med i alle sine digitale filmkameraer.

    

I version 10 introducerede Blackmagic Design redigeringsmuligheder i DaVinci Resolve. Programmet var dog stadigvæk primært et farvestyringsprogram, men det er Resolve ikke længere. Version 11 er næsten lige så meget redigering, som det er farvestyring.

    

Det gør programmet rigtig interessant, da lite udgaven er gratis. Alligevel kan programmet redigere UHD video, compositing og meget mere.

    

Lite-udgaven er begrænset i forhold til den normale udgave af Resolve 11, men det er kun på ret specielle områder som 3D, 4K film, støjreduktion, brugere, projektdeling og udnyttelse af flere grafikkort. Der er også en udgave, hvor et komplet styrepanel til farvestyring er inkluderet. Det er samme program som normaludgaven, men altså bare med ekstra hardware og en heftig pris.

    

Det betyder, at Lite-udgaven faktisk er alt rigeligt, hvis man ikke har behov for at danne 4K filer til biografbrug, eller at flere skal arbejde sammen om et projekt.


Minder om Final Cut 7
Det er en interessant oplevelse at dykke ned i Resolve 11.1, hvis man har en baggrund fra Final Cut Pro 7. Det virker helt klart som om, Blackmagic Design har skævet kraftigt til den hedengangne Apple software. Der er en (eller rettere flere) helt traditionelle tids-linier. Der er media bins, der er de velkendte lyd- og videospor. Der er traditionelle monitorer og en rigtig lydmikser. Skal man være meget kontant, så har Final Cut Pro 7 og Adobe Premiere samme DNA. Naturligvis er der forskelle, men fra skærmlayout til funktioner minder de meget om hinanden – og nu også Resolve 11.1. Skulle man beskrive programmet for en Final Cut Pro 7 bruger ville det være – ”næsten det samme, bare helt uden Apples designguide.”

    

En stor forskel er, at Resolve startede som et farvestyringsprogram, og derfor har lige det, som Final Cut Pro 7 aldrig fik, nemlig integreret farvestyring. Apple købte godt nok farvestyringsapplikationen Color af Silicon Color, men den blev aldrig rigtig integreret i Final Cut Studio post-pakken med Final Cut Pro 7, Motion, og SoundTrack Pro.

    

Det leder så hen til de manglende bidder i Blackmagic Design-verdenen. Man kan med rimelighed antage, at eyeon Fusion på en eller anden måde bliver integreret med Resolve. Men så mangler der en ting for at få den traditionelle pakke med redigering, farvestyring, compositing og lydredigering, og det er lydredigeringen. Apple har Logic, der dog trænger til en kraftig gang integrationsolie til FCP X, Adobe har Audition CC, og AVID satser på Pro Tools. Men der ikke et tilsvarende matchende program til Resolve, og det er lidt synd. Men det kan man vel håbe på, at Blackmagic Design retter op på – Steinbeck er vel snart til salg igen efter at Yamaha købte dem.

    

Der ville være rigtig fint, hvis Resolves lydredigeringsmuligheder får et ekstra løft i næste version, idet de i version 11.1 er noget bagud i forhold til dagens standard. Der er ganske vist muligheder for at sende et projekt til andre programmer rimelig nemt, men det er altid noget bøvl i forbindelse med lyd og lydmix, med mindre man har en klippefast film-style workflow.

    

Resolve 11 er indrettet sådan, at man naturligvis kan skippe hele redigeringsdelen og bare bruge programmet til farvestyring, og her er der glimrende import- og eksportmuligheder. Det betyder, at man kan redigere i for eksempel Adobe Premiere CC og sende projektet til Resolve 11 for farvestyring og derefter redigere videre i projektet i Premiere. Men det tillokkende er jo at kunne klare det hele i Resolve.

 

Installation

Resolve hentes simpelthen på nettet. Programmet findes til både PC, Mac og Linux. Det er på den ene side en fordel, at man kan vælge mellem de forskellige hardware til redigering. På den anden side betyder det, at programmet ikke er 100% optimeret til nogen af systemerne. Programmet kan anvende hardware acceleration i form af grafikkortets processor, men bruger kun et minimum af styresystems funktioner. På en Mac betyder det, at blandt andet programmet ikke kan gå fuld screen på Apple-vis, at de sædvanlige tre knapper i øverste venstre hjørne ikke er der overhovedet, og at Resolve skal tilpasses specielt til Macs med retina-skærm. Programmet kræver en del ressourcer på computeren og grafikkortet, netop på grund af at det ikke er fuldt optimeret til et bestemt styresystem.

    

Dertil er der massevis af konfigureringsmuligheder i programmet. Hvor Final Cut Pro X har meget få muligheder og Adobe Premiere har mange indstillinger, så har Resolve rigtig mange ting, der kan konfigureres. Man kan for eksempel skifte mellem OpenGL og CUDA grafik-acceleration. Det er jo fint, hvis man ved, hvad det betyder, og hvornår man skal bruge det. Men standardindstillingerne er fine, så overvejelserne ved installation begrænser sig primært til, hvor man skal placere arbejdsfilerne for programmet. Det er lidt som i de gode gamle dage med Final Cut Pro 7, som også havde flokkevis af indstillingsmuligheder. Blackmagic Design har en glimrende dokumentation, men den kunne med fordel være designet til at have et afsnit for dummies – der kommer fra andre redigeringssystemer. Her har Adobe været forbilledlig med at hjælpe konverterede Apple Final Cut Pro 7 brugere. Det vil være oplagt, hvis Blackmagic Design gjorde det samme,

    

En anden lidt gammeldags ting er, at Resolve i betalingsversionen anvender en USB-dongle som kopisikring. Det er altså 90’eragtigt og ikke specielt snedigt i dette tilfælde. Den fulde version af Resolve følger nemlig med alle Blackmagic Production og Cinema-kameraer.

    

De forskelle, der er mellem den gratis Lite-udgave er så få og specielle, at de, som virkelig har brug for disse ting, formodentlig ikke vil piratkopiere programmet. Og det er irriterende, at man blokerer en USB-port på ens computer med denne lidt overflødige feature. Endelig er man helt på halen, hvis man mister USB-donglen. Her skal Blackmagic Design supportfolk ind over.


I brug
En ny ting i Resolve 11 er muligheden for at kunne importere analog video, hvis ens computer har installeret capture hardware. Den forrige version forudsatte, at man på forhånd havde filerne i et redigeringsklart format. Det gør version 11 sådan set stadigvæk. Der er et konverterings-tool, og der er et clone-tool. Derved kan man kopiere filer fra ens kamera og konvertere dem manuelt.

    

Kort sagt – det er meget basalt. Det betyder i praksis, at man stadigvæk skal anvende programmer som Clipwrap til AVCHD eller Red Giant Magic Bullet, der der både kan importere, verificere og konvertere ens video. Man kan ikke bare sætte et hukommelseskort i kortlæseren, som man kan ved Adobe Premiere eller Apples Final Cut Pro. Resolve kopierer ikke filerne ind i samlende arkiver, som for eksempel Final Cut Pro X gør det. Resolve opbygger i stedet en database med referencer til filernes placering på ens diske. Man er selv ansvarlig for at have placeret medierne fornuftigt i forhold til ens systems diske. Vi bemærker det specielt, fordi man vil blive skuffet, hvis man bare putter et hukommelseskort i computeren og hiver filerne ind i Resolve i den tro, at programmet gør noget ved dem. Man vil i dette tilfælde redigere direkte på kortet – hvilket ikke er smart.

    

Man skal lige vænne sig til, at al video skal kopieres manuelt over på en harddisk. I den proces kan man glæde sig over, at Resolve tilbyder rige muligheder for at tilføre ens videosekvenser metadata, hvilket kan være til stor nytte senere i ens workflow.

    

Programmet er multiformat, sådan at det sagtens kan håndtere forskellige typer af video på samme timeline. Det betyder naturligvis understøttelse af Blackmagic Designs egne kameraer, men også RED RAW med flere.

    

Der er mulighed for at synkronisere lyd, som er optaget separat med video, hvis lyd og video har samme tidskode. Der er ingen muligheder for at synkronisere et lydklip med en videosekvens via lydsporet på videosekvensen.

    

Resolve har et koncept med brugere og ressourcer. Man logger ind til systemet, som en bruger, der kan have et password. Ens bruger ejer så flere projekter. Disse projekter kan have medier tilknyttet, og hvert projekt kan have en eller flere tidslinjer. I den gratis Lite-udgave kan flere brugere ikke arbejde sammen på et projekt, det kan man i standardudgaven. Her kan man endda arbejde på samme tidslinje.

 
Redigering
Stor ros til Blackmagic Design for virkelig at have været grundig med at tilføje redigeringsmuligheder. Der kan splittes lydklip, der er roll, ripple, slides samt mulighed for midlertidigt at gruppere klips, som gruppen derved kan håndtere som et enkelt klip. Og der er velfungerende tastaturgenveje til det hele.

    

Er man ikke helt stiv i tastaturgenvejene, kan man bare bruge musen til at hive en sekvens over i monitorfeltet, hvorved programmet kommer med en lille kontekstmenu med de forskellige klipformer – helt lige som Final Cut Pro 7.

    

Programmet arbejder også med foretrukne video-audio-spor, sådan at man altid ved, på hvilke spor ens sekvens ender. Igen noget direkte fra Apple. En rigtig snedig ting er Resolves ”dynamic trimming”, hvor man via JKL-knapperne kan trimme sekvenser direkte under afspilning – og det er smart. I det hele taget er Resolve meget tastaturvenlig – og minder i den sammenhæng noget om AVID Media Composer. Der er også kommet nye muligheder for at justere visningen af klip på tidslinjen. Man kan ændre højde og visning på enkelte videospor.

    

Der er nu også en større samling af overgange, som alle kan justeres med hensyn til længde, symmetri og animation. Overgange kan animeres via keyframes, og man kan give flere klip samme overgang i samme operation.

    

Der er mulighed for at justere keyframes på tidslinjen, og man kan ændre timing ved overgangen mellem de forskellige keyframes. En snedig ting er muligheden for videofades. Hiver man med musen i øverste hjørne af en klip på tidslinjen, kan man ændre transparens på klippet, helt på tilsvarende måde, som man kan lave audiofades på lydsporet. Det er smart, hvis man har klip sat over tidslinje. Ud over det er der også optisk retiming. Det vil sige, at programmet kan danne slow- eller fastmotion ud fra ens sekvens. Der er også her mulighed for keyframes og en nem mulighed for at danne såkaldte speedramps, altså hastighedsforandringer, som sker gradvist.

    

På grafiksiden har Resolve et fint sæt af basismuligheder. Vi vurderer mulighederne som værende på niveau med Final Cut Pro X, så der er, hvad der skal være. Der er ingen mulighed for import af Adobe Illustrator- eller Photoshop-filer, så her fører Adobe Premiere på points. Men som sagt, der er, hvad der skal være.

    

Det er der så næsten også på lydsiden. Der er en mixer, lydovergange (læs fades), lydeffekter og ikke ret meget mere. Mulighederne er på niveau med Final Cut Pro X. Dog er systemet track baseret, så det er muligt at lave basisdelen af et lydmix i Resolve. Her fører Premiere også på points. Det er lidt synd, at Resolve ikke er bedre her, da selve videoredigeringsdelen er blevet så god. Som det er nu, kræver både Final Cut Pro X og Resolve, at man bruger en ekstern lydredigering.


Farvestyring i topklasse
Farvestyringen i Resolve er af samme kaliber som Adobes Speedgrade og Apples hedengangne Color. Men det er meget nemmere at komme i gang med Resolve end nogen af de to andre. Og Resolve er rigtig god til at importere og eksporte projekter fra Final Cut Pro, Premiere og AVID Media Composer, men det er jo også den standard arbejdsgang, som bruges ved farvestyring, hvor man først redigerer og så farvestyrer.

 

Men for at få en fornuftig udnyttelse af mulighederne i Resolve, bør man bruge tid på at sætte sig ind i programmets forskellige muligheder. Farvestyring kræver, at man både har styr på grundprincipperne, som vi jævnligt har skrevet om, og naturligvis selve farvestyringsprogrammet. I version 11 har Blackmagic Design gjort processen en del nemmere ved at give mulighed for at kopiere farveindstillinger mellem klip. En ny mulighed er at kunne gruppere flere klip og give dem samme farvestyring. Siden klippene er grupperet, vil ændring i et klip ændre dem alle. Det er super smart til optagelser, der er foregået med samme lys. En anden stor hjælp er mulighed for at inkludere et farvekort i optagelserne. Her kan Resolve stille farvetemperatur og farveprofil ud fra kortet. Det er simpelthen genialt.

    

Resolve har også prekonfigurerede settings, som giver bestemte looks.

    

Farvestyringen i Resolve fungerer med de traditionelle farvestyringskoncepter som farvehjul, og kontrastkurver. Dertil kommer et helt sæt andre betegnelser end de som bruges i FCP X.

    

Dertil fungerer Resolves farvestyring med et netværkskoncept, hvor man har ”nodes”, som påvirker lys, kontrast og farver i videoen. Det er et klassisk koncept i farvestyringsverdenen, men kræver tilvænning, hvis man kommer fra Final Cut Pro X.

    

Endelig har Resolve 11 rige eksport-muligheder. Resolve kan eksportere til de formater, som ens computer kender. Det virker som forventet. En interessant mulighed er her Resolves mulighed for rimelig let at bygge DCP’er (Digital Cinema Package), altså mediepakker til digitale biografer – via en integration til EasyDCP.


Konklusion
Hvis vi fik spørgsmålet: ”Ville I klippe en spillefilm på Resolve 11?” Så er svaret et forsigtig ja – hvis der var et lydredigeringsprogram til rådighed også. Til et seriøst workflow bør det suppleres med et program til håndtering af medier fra kameraer. Vi tester i øvrigt Red Giant Bulletproof i næste nummer. Det er en oplagt kompagnon til Resolve 11. Det er imponerende, hvor meget Blackmagic Design har forbedret redigeringsmulighederne i Resolve. De er nu på højde med Final Cut Pro 7.

    

Resolve 11 Lite giver et fantastisk pris/kvalitetsforhold, idet programmet er højt ydende og gratis. Vi anbefaler ubetinget alle videoklippere at tage et kig på programmet. Vi glæder os meget til Resolve 12.

 

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her