Dynaudio

Af Jens Walther, 25. februar 2016

Dansk lydtradition

Lyd og i særdeleshed højttalere har altid haft en vigtig rolle i dansk industri - Scanspeak, B&O, Jamo, Dali og ikke mindst Dynaudio er danske højttalerproducenter velkendt over hele verden, og især i hi-fi verdenen bliver de danske højttalere regnet for nogle af de ypperste. Som den eneste højttalerproducent har Dynaudio en afdeling, som er stilet mod den professionelle del af branchen. Her bliver ikke lavet PA-højttalere, men derimod monitorhøjttalere til studier, postproduktion, OB-vogne og lignende, som har brug for en vellydende monitorhøjttaler.

Den traditionelle højttaler er faktisk opfundet af en dansker, Peter L. Jensen, i 1915, så opfindelsen kunne sidste år fejre et skelsættende jubilæum. Men inden vi kammer over i national selvforherligelse, så må det nævnes, at i slutningen af 2014 blev majoriteten af aktieandelen i Dynaudio købt af det kinesiske firma, Goertek. Dette firma fremstiller lydprodukter til mobil- og tabletindustrien, og Dynaudio er deres første tiltag i hi-fi og professionel lydindustri.

Mads Aagaard Jensen, som er marketingdirektør hos Dynaudio, fortæller: ”Siden Goertek har overtaget, så er der mange nye tiltag i firmaet, og vi har fået tilført kapital. Vi er ved at flytte vores kabinetfabrik, som ligger i Vejle, her til Skanderborg, og samtidig er der ved at blive taget de første spadestik til et helt ny udviklingscenter, som kommer til at ligge lige ved siden af hovedafdelingen. Samtidig er vi gået fra 15 til 40 ingeniører i udviklingsafdelingen bare her i 2015.”

I det nye udviklingscenter vil der i fremtiden også blive lavet forskning inden for lyd. Dynaudio er delt op i to afdelinger, højttalerafdelingen, som laver højttalere til hjemmet og pro, og car-audio, hvor der bliver lavet bilhøjttalere til bl.a. VW. Pro afdelingen er den mindste af divisionerne. Der er omkring 300 ansat i virksomheden, som er hjemhørende i Skanderborg.

Vi starter med at tage en rundtur i produktionen, og Mads tager os med over vejen og over i de haller, hvor der er produktion, samling, pakning og lager. Selve højttalerenhederne bliver ikke lavet her, men her bliver enhederne sat i kabinettet med delefiltre og evt. indbyggede forstærkere. Mange af Dynaudio’s modeller ligger i den dyre ende, så ud over en grundig test af hver højttalers lydmæssige egenskaber, så bliver der også gjort meget ud af, at højttalerne skal se godt ud, når de rammer kunden. Træfiner bliver sammenlignet, og højttalerne parres, så de fremstår eksemplarisk og ens. Mads fortæller, at der ikke er forskel på de højttalerenheder, som bruges i henholdsvis pro og Hi-fi produkterne. Forskellen ligger udelukkende i bestykningen, delefilter og forstærkere. Der bliver lavet ca. 100 højttalere om dagen her i samleafdelingen. Tilbage i hovedhuset går vi igennem fremstillingen af højttalerenheder, og her med en forholdsvis skarp opdeling mellem almindelige højttalere og bilhøjttalere. Vi ser både svingspole fremstilling, chassis, membran og ikke mindst fremstilling af de vigtige magneter.
Højttalerfremstillingen er nogenlunde ligeligt fordelt mellem fremstilling vha. industrirobotter og fremstilling i hånden. Ligesom i mange andre finmekanik industrier så er det væsentligt kvinder, der står for både fremstilling, test og i sidste ende samling til en færdig højttalerenhed. Tidligere solgte Dynaudio også deres enheder til andre højttalerfabrikanter, men den politik er ophørt for en del år siden, og i dag ser man kun enhederne i færdige Dynaudio højttalere.

Distribution

TC-Group var tidligere deres hoveddistributør til verdensmarkedet for deres professionelle produkter, men da TC-Group blev opkøbt af tyske Music-Group (Behringer, Midas, Turbosound), så var der en bred enighed omkring, at det ikke var det rigtige for Dynaudio at fortsætte med TC-Group som distributør. Derfor har de selv overtaget distributionen af deres professionelle linje, og rent faktisk har Ole Jensen, som var ansvarlig for salget af Dynaudio hos TC-Group, flyttet arbejdsplads og bestrider nu samme rolle, men i Dynaudio’s eget regi. I forbindelse med overtagelse af distributionen for pro-produkterne har Dynaudio ud over Ole Jensen også ansat en fuldtidssælger og en produktmanager.

Nyheder på vej i pro serien

Vi rammer Dynaudio midt i et limbo omkring deres professionelle linje. Deres BM-serie er velrenommeret, men forholdsvis gammel, og det samme gælder M-serien, hvor kun den næststørste M-3 stadig er til levering. Air-serien, som blev udviklet sammen med TC-Electronics, er den nyeste serie blandt pro monitorhøjttalerne, men den er udfaset og sælges ikke mere. Men uden at kunne vise modeller eller løfte sløret, så er der noget spændende på bedding, og Mads Aagaard kan love, at Dynaudio viser nye pro-højttalere på den kommende Pro Light & Sound messe i foråret 2016. Men i fabrikkens showroom bliver de nyeste Hi-fi modeller vist frem, og her fortæller Otto Jørgensen, som er Customer Care Manager for Dynaudio, at de kommende modeller i Pro segmentet bliver tæt i familie med de nyeste Focus XD højttalere. Det er en aktiv højttaler, hvor der er en DSP styring af de vitale funktioner som equalisering, fasestyring og delefilter. Højttaleren har både analoge og digitale indgange. Vi lyttede og fokuserede især på modellen Focus 600XD, som er en aktiv, trevejs gulvhøjttaler.

”Noget af det, som er specielt ved de nye XD højttalere er det faktum, at der ikke er nogen traditionel A/D konverter i kredsløbet. Forstærkeren arbejder digitalt, modtager et PWM signal fra DSP kredsløbet, og til sidst sidder der et filter, som laver signalet om til en analog kurve, som rammer højttalerenheden. Det betyder, at forstærkeren er selve konverteren, så vi har sparet et konverteringsled med denne nye teknologi. I denne højttaler sidder der fire forstærkere på hver 150W. Vi kan måles os frem til, at hvis man skulle have den samme effekt i en passiv højttaler, så ville det kræve 2400W; så meget effekt går der tabt i et passivt delefilter.”

Vi tager en snak om, hvad der i grunden adskiller en hi-fi og en monitor højttaler. Når der lyttes på den nye Focus 600 XD gulvhøjttaler, så høres en yderst kompetent, afslørende og meget tredimensionel lyd, som ikke adskiller sig meget fra den lyd, som man gerne kunne ønske sig fra en studiemonitor.

”En nærfeltsstudiemonitor er lavet til at stå på en konsol. Rent akustisk sker der nogle bestemte ting, og det skal højttaleren tage højde for. Og det er en af de store forskelle mellem en hi-fi højttaler og en studiemonitor. Vi vil derfor tune en studiemonitor anderledes i DSP kredsløbet end en hi-fi model. Vi går i og for sig efter samme lydbillede og reference, men de akustiske omgivelser for en studiemonitor betyder, at den skal tunes anderledes. Dybden i lyden, den tredimensionelle lyd, bliver honoreret i DSP højttaleren, fordi du har så god styr på fase og timing. I en passiv højttaler kan du også arbejde med fasen, men det går ud over nogle andre ting, så det bliver hele tiden et kompromis. Den konflikt har du ikke i en DSP højttaler.”

DSP-styring er vejen frem

Michael Böwadt er product manager hos Dynaudio og er tiltrådt dette år fra en stilling på TC-Electronic. Sammen med Sebastian Rodens, som kommer fra en stilling som product manager for Yamaha monitor højttalere, sætter de den nye linje for de fremtidige Dynaudio produkter.

Michael fortæller: ”Normalt når folk tænker DSP processering i højttalere, så tænker de delefilter og lidt Eq. Det er så meget mere end det, for at sige det mildt, der er overføringsfunktioner, der er fjernet kabinet rumlen, der er fjernet uhensigtsmæssigheder fra enheder, fasestyring og meget mere. På en af vores nye DSP højttalere, den lille XEO2, var der over 400 målinger, inden der bliver sat gang i tuningen af højttaleren. Så vi gør det grundigt og meget seriøst. Til sidst lytter vi selvfølgelig også på skidtet, fordi vi kan ikke bare måle os til den gode lyd. Dynaudio skal stå inde for, at det er lavet ordentligt, men selvfølgelig også, at det frem for alt lyder ordentligt. Når først man har været inde og arbejde med DSP i en højttaler, så ved man, at man skal stå meget tidligt op i den passive verden for at kunne det samme. Desværre er der lidt konservatisme omkring disse typer højttalere i pro verdenen; lydteknikere sidder i Pro Tools og roder i den digitale verden, men lige så snart der står DSP på en højttaler, så vrænger man på næsen. Det er noget pjat, det gælder om at få højttalerne til at lyde konsistent og en lyd, som du som lydtekniker kan stole på; og her er DSP’en på ingen måde i vejen, tværtimod. Det er i hvert fald vejen for de nye studiemonitors fra Dynaudio.”

Nyt innovationhus

Som nævnt tidligere udvider Dynaudio med et nyt test- og udviklingscenter, der opføres i tilknytning til domicilet i Skanderborg. Det bliver et 1.600 kvadratmeter stort innovationshus, hvor fremtidens gengivelse af lyd skal udvikles. Det nye innovationshus forventes klar til indflytning i december 2016.

ProAV Digital

Forside ProAV1 19 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Event Expo
  • Nyt lys i Operaen
  • VR visualisering
  • Nem redigering
  • Storage-løsning

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her