Comtech JesperSander

På billedet ses administrerende direktør for Comtech, Jesper Sander.

Af Carsten Legaard, 17. december 2018

Comtech ryster støvet af: Nu skal vi tjene penge

En ny administrerende direktør, en ambitiøs investering i medarbejderuddannelse og nye medarbejdere til corporate markedet skal over de næste tre år vende underskud til overskud i lyd-, lys- og rentalvirksomheden Comtech.

Den hæderkronede lyd-, lys- og rentalvirksomhed Comtech har støvet profilen af med en ny og mere strømlinet hjemmeside. Dykker man lidt ned i teksterne, vil man se, at det ikke kun er hjemmesiden, der har fået en overhaling. Comtech bejler nu også til corporate-markedet og teatermarkedet.

Comtech er i gang med at støve hele virksomheden af. Bogstavelig talt.

”I mange år har det været sådan, at der var Comtech-gear involveret i de fleste store koncertturneer og festivaler i Danmark. Det var bare ikke så synligt. Derfor er vi nu i gang med at gennemgå hele lagerbeholdningen, shine tingene op og få logo på, så vi kan brande os på en af kerneydelserne,” fortæller Jesper Sander, administrerende direktør siden 1. januar 2018.

Vi kender ikke ordlyden af direktørens ansættelseskontrakt, men vi kender intentionen. Jesper Sander skal forvandle en af de største spillere på rental- og showmarkedet fra en underskudsforretning til en forretning med overskud.

Mange i branchen vil gerne kende opskriften på netop dét, så hvad er mere nærliggende end at spørge Jesper Sander.

Han starter med at understrege, at Comtech er en god og levedygtig virksomhed, som bare skal blive dygtigere til at tjene penge, mere effektiv i produktionsflowet og mere synlig overfor kunderne.

”Det har vi arbejdet intensivt med siden 1. januar,” fortæller Jesper Sander.

”Vi vil gerne være bedre til corporate-markedet og har ansat to nye ansigter kun til det. Og så vil vi gerne være mere synlige på teatermarkedet. Som udgangspunkt vælger vi ikke noget fra, men vi går efter, at alt vores gear skal være på job den størst mulige del af året.”

Comtech er en fusion af mange selskaber. Der har stået op imod ti forskellige navne på gearkasserne igennem årene. En del af ”Operation afstøvning” er, at der nu står Comtech på alle kasserne. Andre dele af operationen går ud på at effektivisere den helt basale lagerstyring, så der er fuldt overblik over, hvad der går ind og ud af den 3300 kvadratmeter store lagerbygning i Albertslund.

600 timer til uddannelse

Senest har Comtech satset lidt over 300.000 kroner og 600 produktionstimer på en intern medarbejderuddannelse for samtlige 18 ansatte. Uddannelsen er skræddersyet til Comtech af TACK International.

”Vi har taget udgangspunkt i projektstyring, ikke kun for vores projektledere, men for alle i huset. Alle har jo indflydelse på, hvor godt vi klarer vores proces.”

”Noget af det bedste, vi har taget på programmet, handler om at blive bedre til at kommunikere. Det er et værktøj, som hedder DISC personlighedsprofiler. Det har vi brugt en hel dag på, og det kan vi allerede mærke rigtig gode effekter af. Vi taler nu helt åbent om, hvem vi er som type, og hvordan vi gerne vil mødes.”

”Den sidste del af uddannelsen er kundekontakten. Vi er jo dybest set en flok nørder. Vi skal indse, at vi er på markedet på samme betingelser som ISS. ISS har et godt navn, men hvis ikke de gør godt rent, så beholder de ikke opgaven.”

22 år i branchen

Jesper Sander startede i branchen som 16-årig. Som knægt på knallert i en show-virksomhed i Odense. Jesper mindes, hvordan han sov på virksomhedens sofa om natten. Dengang var han blandt andet med til at sende Linje 3 på turne. I dag er han 22 år mere erfaren som leder og som menneske.

”Jeg har arbejdet meget med projektstyring og ledelse og ser det som min styrke, at jeg kan få folk til at arbejde sammen. Det er også min passion.”

”Alt, hvad vi gør i vores hus, er til syvende og sidst salg. Det fokuserer vi meget på. Det, og så projektledelse. Industrien er under pres. Derfor er vi nødt til at se på, hvordan vi kan tjene penge, og det vil især sige at producere på en anden måde.”

Det er vist meget almindeligt i branchen, at man får kurser i ophængning. Men hvornår har du sidst hørt om nogen, der sendte deres medarbejdere på kursus i samarbejde og procesoptimering?

”Vi lever i en verden, hvor ordrerne kommer sent ind. Skal vi have kapacitet til at håndtere det, så skal de andre ordrer være lavet for længe siden. I bund og grund handler det om at tage de ting, vi har, og gøre det til en sund business. Det koster at have denne knowhow og disse mængder af udstyr. Derfor skal vi også tjene nogle penge.”

Eksempler på procesoptimering

Hos Comtech går alle op i procesoptimering. Ingen går tomhændet fra A til B. Skærme i forkontoret og på lageret viser samtlige igangværende ordrer. På lageret er der indført lokationsnumre og farvestyring. Og gode ideer er i høj kurs hos ledelsen:

”Vi noterer alle gode indfald på tavler, så vi ikke glemmer dem, men får dem ført ud i livet, når vi har tid,” fortæller Jesper Sander.

”Vi sorterer ud i udstyr. Huslejen er 500 kroner pr. kvadratmeter, så hvis noget ikke er i brug, skal det sælges, aktiveres eller smides ud.”

Til gengæld skal alt grej, som sendes ud på jobs fra lageret, være pænt. Kabler er smukt rullede, stikkene skinner, og slidte produkter får en gang maling, når medarbejderne alligevel har dem oppe i hånden.

Comtechs ny hjemmeside har ikke noget brugtsalg. Det er et forkert signal, mener Jesper. I stedet sælges overskydende gear i udlandet.

”Det er vigtigt for os, at kunderne kan genkende sig selv på hjemmesiden.”

Uddannelse bliver løftestang

At få virksomheden vendt fra underskud til overskud kommer nok til at tage tre år, vurderer Jesper Sander. Underskuddet i det endnu ikke afsluttede årsregnskab bliver i omegnen af 6 millioner danske kroner.

”Vi har stadig underskud næste år, men slet ikke i den størrelsesorden. Potentielt halvanden million. Uddannelsen af medarbejderne er ikke noget, vi har valgt for sjov. Det kan være op til to millioner kroner værd i bedre købmandskab og bedre produktion. Realiserer vi det potentiale, så er vi regnskabsmæssigt i plus,” siger Jesper Sander.

Han husker lige at påpege, at succeserne ikke alene skyldes de 18 fastansatte.

I uddannelsesprogrammet har Comtechs 18 fastansatte inklusive den administrerende direktør arbejdet med personlighedsprofiler for at blive bedre til at kommunikere.

Men hvad siger direktørens egen profil?

”Jeg har blandt andet lært om mig selv, at jeg er en lidt dominerende type og dermed en type, som opfattes som arrogant. Jeg ser ikke mig selv som arrogant, så det kan gøre ondt at høre. Men når man kommer kørende i en mærkebil og er meget opsat på at bestemme, hvordan tingene skal være, så er det jo nok den opfattelse, man får, især når man er en diametralt modsat type.”

”Jeg kendte jo godt personlighedsprofilerne i forvejen, og det var mig, der foreslog, at vi tog det på programmet. Derfor glæder det mig ekstra meget, at jeg kan mærke et stemningsskifte i virksomheden til hverdag. Før vidste vi alle sammen, at vi er forskellige. Nu ved vi, hvordan vi skal arbejde med forskellighederne, og det virker. Vi kommunikerer bedre.”

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - December 2018

ProAV Digital

Forside ProAV1 19 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Event Expo
  • Nyt lys i Operaen
  • VR visualisering
  • Nem redigering
  • Storage-løsning

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her