The Evicted 2

26. juni 2015

Colorgrader Sascha Haber

Kernen i succesfulde dokumentarfilm er en klar og overbevisende fortælling, men brugen af farver og visuelle indikatorer kan være afgørende for, om seeren får afkodet de fremlagte oplysninger rigtigt, siger pro colorgraderen Sascha Haber.

Colorgrader Sascha Haber har arbejdet på en række dokumentarfilm for TV2. Iblandt dem ’Sigøjnerbossen’, ’Tur-retur’ og ’Gerningsstedet’. Han var også sammen med Poul Vestergaard ansvarlig for designet og specifikationen af TV2s postproduktionsfaciliteter.

”Faciliteterne er primært indrettet til at understøtte den daglige nyheds-produktion. Der er behov for en fleksibel og effektiv arbejdsproces til at administrere den enorme mængde af indhold, der konstant produceres af vores team af journalister og leveres i en række forskellige formater og filstørrelser,” forklarer Sascha. ”Nyhedsfilerne digitaliseres og konverteres til AFF-filer til postproduktion. Disse filer linker tilbage til kildefilerne på en ekstern NAS-server. Det sikrer en strømlinet arbejdsgang, samtidig med at optagelsernes høje kvalitet bevares.”

Sascha forklarer, at det fleksible workflow også egner sig godt til at styre de store mængder af indhold, der er optaget af medarbejdere on location overalt i landet og ofte længere væk.

”I forbindelse med optagelserne af dokumentarfilmen ’De Udviste’ for nylig, fulgte vi indvandrere tilbage til deres hjemlande. Her blev optaget i Kroatien og Østeuropa på masser af forskellige kameraformater og i forskellige omgivelser og lysforhold. Det er ofte som et puslespil: Først bearbejdning og sammenstykning af optagelserne og derefter skabelsen af sammenhæng med colorgradingen, så det færdige program hænger godt sammen og har et konsekvent og klart ræsonnement.”

En fleksibel tilgang

Fleksibiliten i et workflow kommer på prøve, når der sker ændringer i programmet, staben eller budgettet. ”Projektledelse i produktionen af dokumentarfilm kan være meget flydende i takt med, at programmet bevæger sig i en ny retning, eller folk flyttes over på mere presserende projekter,” forklarer Sascha.

”Det kan betyde, at en helt ny redigering er nødvendig. Men i stedet for at skulle gå tilbage til de oprindelige kildeoptagelser og starte helt forfra, kan jeg bruge Resolves Color Tracefunktion til at kopiere grades over til den nyredigerede tidslinje og derved bevare en del af det arbejde, der allerede er udført.”

Dokumentarfilm produceres internt for TV2. Derfor skal hvert enkelt projekt revideres af flere afdelinger, før det er godkendt til udsendelse. Efter at have talt med journalister og produktionschefer ved projektets begyndelse for at etablere en fortælling og vigtige referencer, producerer Sascha en indledende ”teknisk” colorgrading, hvor han anvender et primært look og tager fat på væsentlige områder for farvekorrektion, f.eks. ændringer i belysning, når et kamera bevæger sig fra indendørs til udendørs.

”Jeg kalder dette for min ’basisgrade’. Den præsenterer jeg for ledelsen på TV2. Når teamet er tilfreds, har jeg den luksus selv at kunne gennemføre colorgradingen. Dette skyldes mit tætte samarbejde med TV2-teamet og deres tillid til, at jeg forstår dokumentarens overordnede retning, og hvordan
colorgradingen kan hjælpe med at bringe den frem.”

”Som med al anden TV-produktion arbejder vi under stramme tidsfrister, men det er afgørende, at alle har haft en chance for at se og godkende indholdet. Resolves Gallery View er en rigtig nyttig funktion, når jeg går tilbage igennem den indledende graduering, så jeg kan kontrollere, at hver sektion er konsistent, uden at skulle søge gennem hele mediepuljen. På den måde kan den endelige grading afsluttes hurtigt.”

Farvernes indflydelse

Vi er tilbøjelige til at mene, at dokumentarprogrammer skal bibeholde et mere naturligt udseende end dramaproduktioner. Men er det nu også så enkelt? ”Vi reagerer så instinktivt på farve, at det kan påvirke vores vurdering af en person eller en situation. Mit arbejde handler derfor om at opnå den rette følelse i scenen, og hvordan seeren skal guides,” forklarer Sascha.

”Jeg har arbejdet meget på grading-projekter for reklamer, hvor alle detaljer skal behandles med henblik på at producere et meget poleret og særskilt look til et varemærke. Dokumentarfarvelægning skal være ekstremt subtil, men den skal også passe til journalistens dagsorden; skal seeren føle empati med scenerne på skærmen? Eller har vi brug for at forblive objektive? Alt dette kan blive formidlet via grading.”

I dokumentaren ’Sigøjnerbossen’, som fulgte en af Danmarks mest kriminelle familier, blev gradingen holdt meget dæmpet med grå og rusttoner for at afspejle en truende understrøm af mistillid i bymiljøet.

Saschas arbejde med Resolve spillede også en central rolle i TV2-dokumentaren ’Gerningsstedet’, der omhyggeligt genskabte fire af Danmarks mest berygtede forbrydelser. Mens programmernes overordnede look var tættere på fiktive kriminaldramaer end dokumentarfilmenes realisme, blev rekonstruktionerne gradueret til at ligne optagelser fra den pågældende æra.

”I episoden, der følger ’Amagermanden’ blev de første forbrydelser begået i 90’erne, hvor TV-programmer var meget farverige og kun indeholdt meget lidt farvelægning. Derfor benyttede vi denne tilgang til det oprindelige indhold,” forklarer Sascha.

”Amagermanden blev dog endelig fanget, da DNA-analyse blev tilgængelig mange år senere, og rekonstruktioner fra denne periode er gjort meget kolde, blå og kliniske. Interviews med vidner og ofre var optaget med meget smalle objektiver. Derfor måtte jeg trække fokus frem ved at tilføje hudtoner og tilføje skarphed i Resolve. Dette sikrede, at seerne fik en øjeblikkelig fornemmelse af, hvornår disse forbrydelser havde fundet sted, men vi kunne også levere en følelse af afstand, så det blev klart, at dette var en rekonstruktion, samt for at seeren kunne forblive objektiv, snarere end et drama, hvor vi ønskede at skabe empati med hovedpersonerne.”

Af: Carsten Legaard

ProAV Digital

Forside ProAV1 19 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Event Expo
  • Nyt lys i Operaen
  • VR visualisering
  • Nem redigering
  • Storage-løsning

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her