17. juni 2013

Bygg-El: Intelligente softwareløsninger

Bygg-El har altid stået for de innovative løsninger, når man taler kabeltromler, el-tavler og andre specialfremstillede løsninger. Nu er de også klar med nye services og produkter, som tilfører mere ”intelligens” til produkterne, de leverer.

For et par år siden besøgte Monitor Bygg-El, hvor de blandt andet fortalte om deres intelligente tavler og kabeltromler, der er kendt og brugt i hele branchen. Nu er man på banen med nye løsninger, hvor især ordet ”intelligent” går igen flere gange. Med smil på læben over denne formulering, forklarer CEO Electrical Engineer hos Bygg-El ApS Michael Westergreen, om den ene af de to nye løsninger fra firmaet, der har base i Ishøj.

    

”Vi har gennem de sidste år arbejdet med en 3D platform til vores FlexBoxproduktion, hvor vi producerer kapslinger til el-tavler, kabeltromler og andre el-tekniske konstruktioner, forklarer Michael Westergreen og fortsætter: ”Vi designer løsningen i en 3D platform, det giver kunden sikkerhed for, at alle detaljer er korrekt, og samtidig at det er den rigtige løsning, der bliver valgt. Erfaringerne fra vores egen produktion giver os mulighed for at tilbyde denne konstruktions- og tegningsservice til andre opgaver inden for branchen”.

    

Den nye service er oplagt til firmaer eller afdelinger, som i kortere eller længere perioder mangler kapacitet til medarbejdere, der skal lave konstruktionstegninger med mere. Her kan man fra Bygg-El bidrage med udviklings- og tegnearbejdet – og naturligvis også i mange tilfælde selve produktionen af de færdige enheder. ”Det handler om at lave intelligente løsninger, som kunderne har gavn af”, forklarer Michael Westergreen.


Intelligent servicemanagement
Samme approach som i 3D platformen går igen i Bygg-Els nye datterselskab QR Net, som laver softwareløsninger, der kan bruges i AV- og installationsbranchen. QR Net er en service- og managementplatform, som er ret genial – det mener i hvert fald udsendte, efter en demonstration af programmet. Der er groft sagt tale om en cloud platform, der giver online adgang til teknisk dokumentation og servicerapporter, enten via QR-koder og smartphones eller via computer, således kan man sørge for at el-tavler, pulte eller for den sags skyld rumraketter bliver serviceret korrekt og til tiden, uanset hvem der står bag styringen. Programmet kan skræddersyes til hver kundes specifikke behov og justeres undervejs – det er systemets store force.

QR-Net effektiviserer arbejdsprocesser
Det kunne være el-tavler, hvor man blandt andet skal prøve HFI relæet flere gange om året. Det er et punkt, der ofte bliver glemt i større virksomheder. Her kan programmet sørge for, at der bliver givet besked om det – man indtaster ganske enkelt de serviceintervaller, man ønsker og får besked om dette i god tid. Når en tekniker så kommer ud, kan han via sin smartphone eller tablet få en servicerapport op på den enkelte tavle (eller hvilken som helst enhed systemet er koblet op til). Det sker ved, at han scanner den QR kode, der er på tavlen – og så kommer alt omkring tavlen op på skærmen. Her kan man også få en brugsvejledning i serviceeftersynet – eller en brugervejledning, hvis der er tale om et mere avanceret apparat. Nu kan teknikeren foretage eftersynet og krydse af – og alt bliver opdateret live, så man ved, at arbejdet er udført. Man kan endda tilføje geotagging, så man kan se, hvor det er lavet, ligesom teknikeren kan tage et billede og lægge op, så det kommer med næste gang, man åbner filen på PC’en eller scanner QR koden ude ved enheden.

    

Det er let at forstå, at her er tale om et stykke software, som især AV-branchen kan have meget stor glæde af. At servicere udstyr med forskellige teknikere fra gang til gang kan være en stor udfordring. Det samme gælder, når nye folk – ikke mindst de mange freelancere, der bruges i AV-branchen, skal håndtere nyt udstyr. Her kan man ved hvert apparat sætte en QR kode, og vedkommende kan scanne og se, hvordan den skal sættes op eller betjenes. Det betyder, at fejl i opsætning af udstyr kan undgås. Er der nye folk på en opgave, behøver de ikke samme breafing på alt, da de kan scanne QR koden og se, hvordan man vil have jobbet udført. Det sparer både tid og penge – også godt nyt for de koordinerende folk på jobbet, der ikke skal afse tid til at sætte folk ind i opgaven/udstyret. De slipper også for at skulle svare på en række spørgsmål af teknisk karakter, da det kan fremgå af QR koden.

    

QR Net er altså en service management platform, som groft sagt kan bruges til alle produkter. ”Det er igen for at få mere intelligens og et højere serviceniveau mellem os og kunden. Når der er online forbindelse mellem enhederne, bliver det lettere at styre og håndtere de mange parametre”, forklarer Michael. QR Net kan også skræddersys til andre sammenhænge – for eksempel APV eller som sagt brugervejledninger. Systemet er forholdsvist nyt, men er ”up and running” og vil være oplagt til mange i branchen. Det er ikke uden grund, at det var et Bygg-El i ”fuld vigør”, vi mødte. De to nye løsninger sammen med den sædvanlige produktion, der skal vedligeholdes giver travlhed. Iøjeblikket er man ved at lave en meget specifik løsning, hvor alle elementer indgår, til en større dansk leverandør – den vil vi kigge nærmere på i et kommende nummer afMonitor, så snart løsningen er på plads.

 

 

Af: Peter Hyldahl

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her