IBC 2015 83

20. oktober 2015

Blackmagic støtter kreativiteten

Vi fik, som det eneste danske medie, en snak med Blackmagic Designs europæiske topchef Stuart Ashton, Director, EMEA. Han kunne fortælle om branchens korteste tid for produktudvikling af kameraer, hvorfor der sidder 100+ udviklere for et gratis produkt og aflive et par myter.

For nogle år siden var Blackmagic Design firmaet med capturekortene og de små konverterboxe. Ekstensive indkøb har siden givet virksomheden en produktportefølje, som spænder fra 35 mm filmscannere til netop små bokse til ens infrastruktur. Og hvor Red før var det nye sort, så er Blackmagic Design i dag det nye Red, når det drejer sig om at bringe videokameraer til folket.

Stuart Ashton siger: ”Der er nye generationer af kreative folk, og det er netop de, som vi gerne vil kommunikere med. Der er Blackmagic produkter med i massevis af Hollywood produktioner, men vi vil gerne holde fødderne på jorden og være i kontakt med de kreative græsrødder,” og fortsætter: ”Vi har en udviklingstid, der er ultrakort set i forhold til resten af kamerafabrikanterne. Fra vi starter på at udvikle et nyt kamera, går der mindre end 12 måneder, før produktet er færdigt. Og vi ønsker tilsvarende kort udviklingstid for software. Denne korte udviklingstid skyldes, at vi tænker som et IT-firma, og at vi gerne vil opfylde vores brugeres behov, så hurtigt som muligt.”   

Han fortæller videre, at sensor-udvikling tager længere tid, og at kamera-udviklingen nogen gange går hurtigere.

Oprindelig havde Blackmagic Design ikke tænkt sig at annoncere nogen kameranyheder på IBC, men feedback fra NAB havde sendt virksomheden tilbage til tegnebrættet efter at have fået feedback på det nyeste kamera, Ursa Mini, fra de besøgende på NAB.

”Vi havde muligheden for at opfylde ønskerne umiddelbart. Og er det ikke bedre at forsinke kameraets produktion med 8 uger frem for at skulle vente et år, og så få ændringerne med? Det synes vi!,” siger Stuart Ashton.

Resolve 12 frigivet

Blackmagic Designs software Resolve blev frigivet endelig ved starten af IBC, efter en beta-periode på et par måneder. Stuart Ashton fortæller, at der arbejder mere end 100 udviklere alene på Resolve, og man forventer, at der dukker en ny version op i løbet af næste år. Men det er jo lidt interessant, at Blackmagic bruger så mange ressourcer på et produkt, der er gratis for de fleste. Resolve Studio koster 895€ og er beregnet til de større filmproduktioner. Det har nogle egenskaber, som udnyttelse af flere grafikkort, 3D support, 4K filmunderstøttelse og avanceret støjreduktion, som filmfolk gladeligt betaler for, men gratisversionen er yderst kapabel og klarer 4K video uden problemer. Blackmagic Design har opkøbt flere firmaer, som DaVinci, som typisk leverede eksoterisk udstyr/software i den dyre ende og gensendt dem på markedet til stærkt reducerede priser. I tilfældet med Resolve endda gratis. Det er en interessant forretningsmodel, der ikke følger resten af branchen.

Her siger Stuart Ashton: ”Der er nogle ildsjæle i mindre virksomheder, som laver nogle fantastiske produkter, men måske er kørt fast. Disse produkter, synes vi, fortjener noget BMD-kærlighed. Og her er vi dem, som netop har en fornuftig volumen forretning i konvertere og alle former for infrastruktur-udstyr. Derfor kan vi gøre, som vi gør.” Han fortsætter: ”Det giver os en mulighed for at støtte de kreative. Vi kan se, at Resolve-publikummet er yngre, end de som bruger Premiere eller Final Cut Pro. Samtidig ved vi, at for eksempel 60 procent af alle produktionshuse i London bruger Resolve til colorgrading. Vi tror, at vores Resolve-strategi vil støtte både de unge kreative og de professionelle.”

Fremtiden – mere af det samme

Stuart Ashton ønskede ikke at kommentere på, om der var flere opkøb i kikkerten. Efter opkøbet af Fusion har der været en del snak om, at Blackmagic Design ville gå efter et lydredigeringsprogram til at komplementere Resolve.

Stuart Ashton siger: ”Vi byggede vores første kamera for fire år siden. Det er allerede 2. generation af kameraer. Vi er standard-fokuserede, vi har et IT-mindset, og vi er kundefokuserede. Det betyder alt sammen, at vi har mulighed for at reagere hurtigt i markedet. Både på hard- og software-siden. En ting er sikkert, vi fortsætter stilen.”

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

Forside ProAV1 19 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Event Expo
  • Nyt lys i Operaen
  • VR visualisering
  • Nem redigering
  • Storage-løsning

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her