26. november 2013

Blackmagic Pocket Cinema Camera - det nye sort

Monitor Pro har som de første i Danmark testet det nyeste kameravidunder fra Blackmagic Design. Det er et pragfuldt kamera, men er det godt nok til at ryste favoritten Canon EOS 5D mrk III af tronen som low cost stor sensor digital videokamera? Læs og få svaret i denne test.

 

Det første der slår en ved BMPCC, som vi kalder kameraet fremover, er tyngden. Det virker gedigent. Ikke Leica-tungt, men mere Canon-gedigent. Kameraet er på størrelse med et Olympus spejlløst kamera og ligner et sådant. Der er en samling betjeningsknapper på bagsiden ved den 3,5 tommer store 800 x 480 pixel søgerskærm, som er beklædt med et blødt materiale.

    

Oven på kameraer er der en samling knapper til styring af afspilning af videofiler og selve optageknappen. På venstre side af kameraet findes stik til lyd, video og strøm. Håndgrebet på højre side rummer et batteri, der er kompatibelt med Nikon EN-EL20. Ved siden af batteriet er der en kortplads til SDXC-hukommelseskort og en USB-forbindelse til opgradering af kameraets software. Alt under et rimeligt solidt dæksel.

    

Håndgrebet og resten af kameraet uden om metalrammen er beklædt med en blød plasticbelægning, der giver et fornuftigt greb. På metalrammen er der to kvarttomme gevind – et foroven og et forneden til stativmontering eller montering af tilbehør. Der er ingen flashsko på kameraet.


Stort udvalg af objektiver
BMPCC har en aktiv M4/3 fatning til objektiver. Det betyder, at kameraet har elektroniske kontakter, sådan at blænde og fokus kan justeres elektronisk på optikker, som har mulighed for automatisk justering af disse to parametre. Dermed kan alle Panasonic-, Olympus- m.fl. M4/3 optikker anvendes på kamereaet med semi-automatisk blænde og fokus.

    

Har optikken optisk billedstabilisering vil denne også kunne bruges med optikken påmonteret BMPCC. Ved semi-automatik forstås, at kameraet kan sætte blænde eller fokus ved tryk på en knap. Ingen af delene er specielt hurtige funktioner. Vi oplevede fokustider på op til to sekunder. Men til gengæld var fokus præcis, når kameraet endelig havde gennemført processen. Blændejustering går noget hurtigere. Begge funktioner er dog praktiske i det daglige til lige at ramme en grovindstilling af kameraet.

    

Sensorstørrelsen svarer til Super 16, hvilket betyder, at cropfaktor er 2,8. Sensoren er 12,48 x 7,02 mm. Det betyder, at en 12 mm M4/3 optik svarer til en 34 mm omregnet til 35 mm standard. Har man brug for en 24 mm (35 mm ekvivalent), skal man have fat i en 8 mm optik.

    

Heldigvis er der massvis af kamera-optikker fra eksempelvis Panasonic, Olympus og Sigma, endelig er der objektivadaptere, som gør det muligt at montere objektiver fra Canon, Nikon, Leica og mange flere fabrikanter på kameraet. Objektiv-adapterne kan være mere eller mindre avancerede, hvor de simpleste bare er en metal-

ring med to fatninger. De mere avancerede adaptorer har elektronisk overføring af blænde- og autofokusinformationer mellem optik og kamera. Og de allermest avancerede som Metabones Speedbooster kan endda kompensere for cropfaktoren.

    

Valget af denne sensorstørrelse betyder også, at alle de gamle 16 mm filmoptikker, som hidtil bare har ligget ubrugte hen, nu kommer til fornyet ære og værdighed. Og de har den rigtige brændvidde i forhold til sensoren på BMPCC, så det kan være godt at checke Ebay for gode tilbud.

    

Vi testede kameraet med en Panasonic 12-35 mm F 2.8 M4/3 optik, med indbygget optisk stabilisering. Det svarer til en 35-105 F8 mm optik omregnet til 35 mm standard. Det er en glimrende optik til kameraet, som er velfungerende, hvor den optiske stabilisering også er velegnet til videobrug, Panasonic har også en 35-105 mm F2,8 optik, som er en fin telezoom til kameraet.

    

Er det den smalle dybdeskarphed, som trækker, skal man have fat i optikker, som SLR Magic 12 mm F1.6 eller Voigtländer 25 mm F0,95, der begge passer umiddelbart på kameraet.

    

Er man lidt fiks på kontrollerne i post, kan en optik som Samyang 8 mm fiskeøje sagtens bruges. Siden kameraet kun anvender det midterste del af optikkens tegningsområde, bliver forvrængningen minimal, og derfor nemt at korrigere i post.

    

Kameraet optager i enten ProRes 4:2:2 eller DNxHD. Begge codecs er 10 bit. EOS 5D mrk III anvender til sammenligning en H.264 8 bit MPEG 4 codec med mulighed for intra-frame komprimering, hvor hvert billede komprimeres for sig. Nøgleordene er her 10 bit og 4:2:2 farverum for BMPCC. Det giver klart en forskel, der vil blive endnu større, når BMPCCC får raw-video. Dette har Blackmagic lovet vil ske via en kommende opdatering af firmware.


Kræsen med datamedier
Videoen lander på et SDXC-hukommelseskort, eller den kan fanges i ukomprimeret udgave via MikroHDMI-porten. Ukomprimeret er ikke det samme som raw video. Raw forventes at være med 12 bit 4:4:4 farverum på dette kamera, mens ukomprimeret HDMI ”kun” vil være 10 bit 4:2:2.

    

Men Blackmagic har her en udfordring, siden videoen skal kunne gemmes på et SD-kort, som er langt langsommere med hensyn til skrivning end de harddiske, som anvendes i de store Blackmagic Camera’er. Derfor bliver det formodentlig en komprimeret version af det CinemaDNG-format, som de større kameraer anvender, for at holde data-strømmen til kortet nede på et håndterbart niveau. Selv med ProRes er BMPCC superkræsen med SDXC-kort. Brugbare kort skal kunne skrive med minimum 60 MB/S, og man gør klogt i at checke listen over certificerede kort på Blackmagic Designs hjemmeside. Kameraet advarer nemlig ikke om, at et kort ikke kan anvendes i kameraet. Det skriver simpelthen bare på kortet med det resultat, at man mister frames i optagelsen, hvis kortet ikke kan følge med. Og alle kort skal formateres uden for kameraet. Der er ingen filfunktioner i kameraet. Det er for eksempel ikke muligt at slette optagelser i kameraet.

    

En anden lille interessant ting ved brugen af ProRes 422 er den mulige optagetid på et hukommelseskort. Vi kunne klemme ca. 40 minutter ned på et 64 GB SDHX kort. I raw-format vil det være kortere. Så man bør have rigeligt med kort i kameratasken.


Enkel og meget manuel betjening
I brug er kameraet iPod-nemt. Menusystemet er det samme for alle Blackmagic Cameraer, så der er ikke et mylder af forskellige options i menuerne. Det er meget simpelt og meget manuelt. Der er for eksempel ikke en Auto-hvidbalance eller auto-gain til lyd. Begge dele er manuelle på BMPCC.

    

Hvidbalancen stilles i Kelvin, hvilket er fint nok - og audio … tja, den stilles. Der er nemlig ikke et traditionelt VU-meter på søgerskærmen, så enten må man høre/eksperimentere sig frem eller bruge ekstern lydmikser, hvor niveauerne er kalibrerede på forhånd. Det er simpelthen for dårligt i 2013, at denne funktion mangler. Der er indbygget mikrofoner i kameraet, men de er henrivende ringe og kan ikke bruges til ret meget andet end referencelyd.

    

Kameraet betjenes via bagsidens trykpanel, hvor man kan aktivere peaking og fokusassist i form af 1:1 pixel visning på skærmen. Begge nyttige funktioner, som er rimelig nemt tilgængelige. Belysning klares via stilbar Zebra på søgerskærmen. Det havde været rart med en waveform-funktion også. Der er en focus-knap, som sætter focus en gang.

    

Dertil er der en Iris-knap, som sætter blænden. Resten klares via menuerne, som er forbilledlig enkle. Man skal i øvrigt ikke trykke på Iris-knappen under optagelser, da kameraet blænder helt ned og derefter op til den korrekte blænde. Det giver et ”sort hul” i optagelsen

    

På søgerskærmen er der er statuslinje i bunden af skærmen, som viser kameraets indstillinger. Søgerskærmen er i øvrig glimrende og rimelig farveneutral. Den er ikke speciel tydelig i dagslys, så her kræves en søgerafskærmning eller brug af en ekstern søger. Og så gør søgerskærmens bløde overflade, at den ikke er ridsebestandig overhovedet.

    

På søgerskærmen kan man også følge batteriets afladning i procent. Og det er noget, man skal følge nøje. Kameraets batteri holder 40-60 minutter på en opladning. BMPCC sætter simpelthen ny rekord i strømforslugenhed, idet batteriindikatoren ligner mere en nedtælling end en status-indikator. Man kan nærmest se batteriprocenterne tælle ned.

    

Så ud over at man bør investere i rigeligt med SD-kort, skal der også et større antal batterier til. Heldigvis kan kameraet strømforsynes med ekstern strøm. Og der er da også ved at komme strømløsninger til kameraet, så problemet er til at overse. Det er så heldigt, at batteridøren er solid, for den bliver brugt ofte. Det er ligesom de gamle Umatic-dage. Man skifter batteri og bånd(kort) samtidigt. Kameraet bliver i øvrigt ret varmt under brug, men har indbygget passiv køling, da der ikke er en blæser i kameraet.


Det eftertænksomme kamera
Det gør alt sammen brug af kameraet til en noget eftertænksom affære. Workflow minder mere om et traditionel filmkamera end et ENG-kamera. Alle optagelser skal lige planlægges og sætte op.

    

Samtidigt er kameraet mobilt i en grad, der gør det supernemt at lave den nødvendige opsætning. Det kan sagtens bruges håndholdt, og det er meget mindre (og lettere) end et Canon EOS 5D Mrk. III. Et BMPCC uden objektiv vejer 355 gram, så det er kun ens fantasi og magicarm, som sætter grænserne. Det kan monteres på en boom pole, hvis man må for lydmanden.

    

Nu kalder Blackmagic det et PocketCinema Camera, og det er faktisk rigtigt. Kameraet leverer overdådig kvalitet i 1080HD, der minder meget om storebrorkameraet Blackmagic Cinema Camera. Der er 13 blænder eksponeringsspillerum, med cremede højlys og veldefinerede skygger. De to billedprofiler - ITU.709 og en logprofil er gode. ITU.709 profilen gør, at man nemt kan bruge kameraet som B-kamera ved optagelser med broadcastkameraer. Og det er nemt at arbejde med filerne i post. Drop dem på tidslinjen og redigér. ProRes 422 holder ganske glimrende i post, så det bliver helt overdådigt, når kameraet får raw-videoformat. Kameraet optager med 25/24 billeder i sekundet, så der er ikke slowmotionmuligheder. Basisfølsomheden er 800 ISO for kameraet. Det gør, at ens lyskit kan være minimalt og samtidigt også, at kameraet er ideelt til dokumentarbrug. Kameraet kan bruges som det er, men kræver dog en del ekstraudstyr, for at man kan udnytte det optimalt.

    

Vi vil anbefale, at man investerer i en ekstern lydoptager og en cage til kameraet, sådan, at det kan påmonteres ekstraudstyr. Det er vigtigt, at man holder kameraets batteridør fri ved stativmontering, da man tit vil skulle skifte batteri og kort. Dertil vil vi anbefale en form for ekstern strøm ved optagelser, hvor dette er muligt. Og skal man meget udendørs, vil en ekstern søger være en god idé.

    

Alt taget i betragtning, er man i stand til at opbygge et fornuftigt videokit: BMPCC + optikker + lydoptager + cage + SD-kort + ekstra batterier til et beløb, som svarer til prisen for et Canon EOS 5D mrk. III *hus*.

    Når man tager billedkvaliteten med i vurderingen, er der simpelthen ingen årsag til at bruge et 5D, med mindre stillbilledmuligheden er en nødvendighed.

    

Da man kan få glimrende adaptere, der gør, at man kan bruge Canon-optikker på et BMPCC, er ens investeringer i Canon-optikker også sikret.

    

Vi mener, at BMPCC er et essentielt kamera. Der er intet på planeten, som det. Og har man opgaver, som ligger inden for dens optimale funktionsområde, bør man checke det ud, så snart som muligt.

 

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her