12. juni 2014

Banebrydende 3D teknologi i reklame

Rynkebys reklamefilm, hvor en orangutang danser og drikker juice er på mange måder en verdenssensation, hvis rødder kan spores tilbage til King Kong. Her bruges også teknologi som i storfilmen Life Of Pie! Reklamefilmen er blandt de første animationsfilm, hvor man har brugt virkelighedstro dyr, der er skabt digitalt uden brug af levende dyr på noget tidspunkt. Det betyder et omfattende research arbejde, en stor indsats fra et animationsfirma i verdensklassen og en computerkraft, så voldsom den er vanskelig at fatte. 

 

Da Peter Jackson lavede King Kong i 2005 var den en lille teknisk revolution. Man kunne nu se, hvor langt animations teknologien til det store lærred var nået. Animationen af den store abe var på det tidspunkt enestående. I december 2012 kom Life Of Pie, som reelt kun kunne lade sig gøre, da samme teknologi, som er brugt i King Kong, var blevet forfinet ganske betydeligt. Det var en ny milepæl og et referencepunkt. Det er en grov forenkling, men det er hovedlinjerne i teknologien, der er videreført i Life Of Pi, hvor man for første gang kunne animere dyr, så det er vanskeligt eller nærmest umuligt at se forskel på, hvad der er animation, og hvad der er virkelighed. I Life Of Pi benyttede man sig af ægte dyr som reference. Koblingen til Rynkebys reklame er, at man har brugt samme teknologi med den sjove dansende orangutang, der nu har kørt på TV i nogle måneder. Men modsat Life Of Pi er der ikke brugt en orangutang eller andre dyr som reference. Den er 100% ”fake”, og det er unikt.

    

Udgangspunktet i Rynkeby reklamen er altså samme teknologi som i Life Of Pie, men uden at bruge en abe af nogen art i processen. Idéen udspringer i, at det verdenskendte animationsfirma The Mill i England lavede en reklamefilm for dyrevelfærds-organisationen PETA (People for the Ethnical Treatment of Animals), hvor man ikke brugte en chimpanse på noget tidspunkt. The Mill viste, at man er i stand til at lave sekvenser, hvor muskulatur, fysiologi og så videre kan genskabes fuldstændigt til mindste detalje via computerteknologi. Så alt ned til pels og muskulatur er fuldstændig identisk med et levende dyr. Det er ret imponerende, og har du ikke set filmen, kan du finde link til den til slut i denne artikel. Samme firma har skabt reklamefilmen til Rynkeby.


Lidt af en verdenssituation
”Nyskabelsen i Rynkeby reklamen er, at man ikke har haft referencemateriale”, fortæller Jeppe Revall Frisvad, der er lektor i computergrafik ved DTU i Lyngby ved København. Modsat andre film har man ikke kunnet bruge et dyr at se på og derefter animere. ”Nu kan man jo ikke få et dyr til at lave alle bevægelser, så der vil altid være noget, man skal gætte sig til, men det er lettere, hvis man som i Life of Pi, har rigtige dyr som reference”, forklarer Jeppe Frisvad.

    

For at få realismen helt i top kræver det, at man finder ud af og beregner, hvordan en orangutangs pels og hud reagerer (ved aktivitet), hvordan rynker og små porer omkring hårstrå og pels i det hele taget bevæger sig. ”Pels er altid en kæmpe udfordring. Det er meget tungt at regne ud i en animation, hvordan det bevæger sig, hvordan lysgennemstrømningen er til de underliggende hår og til siderne, bagved og så videre – og hvor meget der reflekteres mod øjet. Vi har i dag kurver for hvert enkelt hår – og hvert eneste hår på aben bearbejdes individuelt i computeren”, forklarer Jeppe. Man behøver ikke en doktorgrad i matematik for at regne ud, at her er tale om meget komplekse udregninger.

    

The Mill simulerer alt ved fysiologien,muskulaturen og så videre. Det er blevet brugt i de beregninger/formler, som er brugt til at animere aben. Der er naturligvis også brugt mennesker i motion capture på helt traditionel vis – som du kan se i klippet om Rynkeby reklamen.


Det handler om visualisering
Jeppe er ekspert og forsker i, hvordan materialers udseende vil være i forskellige forbindelser. Det kan være ud fra en indholdsfortegnelse på fødevarer, han kan regne ud, hvordan den bestemte fødevare vil se ud, hvis man ændrer indholdet. ”Et godt eksempel er mælk, der kan blive rødligt, hvis man tilfører ekstra vitamin, da vitaminer har den egenskab, at det vil absorbere nogle af de blå nuancer i lyset. Så kan man tilføre mere protein, og mælken ser normal ud igen. Vi laver en formel for, hvordan tingene vil ændre sig visuelt, hvis man skruer på forskellige parametre. Så grundlæggende handler det om at kunne lave formler, der visualiserer, hvordan det vil se ud, når man ændrer på parametrene. Det er lignende teknikker til visualisering, man bruger i Rynkeby reklamen”.

    

Jeppe fortæller, at det kræver et enormt forarbejde at undersøge fysiologien i et dyr som PETA chimpansen eller Rynkebys orangutang. ”Da alle ved, hvordan en abe ser ud, er det meget vanskeligt at efterligne. Dernæst skal man have dyret til at lave bevægelser, som det normalt ikke ville lave. Og det er en stor udfordring at få det til at se over-bevisende ud”, forklarer Jeppe.

    

”Udover bevægelser er lyset det vanskelige ved at lave dyr med pels”, fortæller Jeppe. Man har problematikker som dybe skygger (deep shadows) og gentagne spredning (multiple scattering) og meget mere, der skal med i beregningerne, for at det kommer til at se realistisk ud. Det kræver en kæmpe indsats, hvor man skal sætte sig ind i, hvordan et hårstrå på et dyr opfører sig i lys og bevægelse. Hertil kommer som sagt fysiologien, muskulaturen med mere. ”Der skal ikke meget til, før man kan se, at det ikke er ægte og, deri ligger udfordringen”.


Kræver ”computer-farme” i supermandklassen
Når der skal renderes billeder til animationsfilm som Rynkeby eller lignende store spillefilm, benyttes såkaldte Renderfarms, hvor der er tusindvis af supercomputere til rådighed, som man benytter til at lave de enorme beregninger. På DTU kan man snildt bruge flere dage på dette, men i en storindustri går det ikke. Pixar Pictures accepterer dog beregningstider på op til 29 timer. Det er i parentes bemærket per billede! Og da det jo ikke kun er til den færdige film, men også til de mange klip, hvor man vil lave ændringer, er det ikke få timer, der er tale om på en færdig produktion. Pixar udtaler i en artikel fra april 2013 omkring teknologien bag ”Monsters University”, at deres supercomputere er at regne blandt en af de 25 mest kraftige i verden, og deres 2000 computere har tilsammen mere end 24.000 processorkerner. Til sammenligning har en god hjemmecomputer ofte kun én processor med to til fire processorkerner! En professionel grafisk computer som den nye MacPro har op mod 12 processorkerner. Pixar skriver i samme artikel, at det ville tage omkring 10.000 år at beregne filmen
Monsters University på en enkelt CPU!

    

En af grundene til, at der kræves så meget power er, som beskrevet, at hvert eneste hår i et dyrs pels har sin egen rendering. I Pixar animationsfilmen Monsters University skulle der være over 5,5 millioner hårstrå på det kendte ”blå monster”. I tigeren i Life of Pi er der 10 millioner! Så det er altså de ”helt store drenge”, det lille juice firma ”leger” med i deres nye reklamefilm!

 
Rynkeby: Dyrevelfærd førte til animation
Rynkeby fortæller, at de frem til 2006 brugte en rigtig orangutang i deres reklamefilm, men begyndte at få negative henvendelser på det at bruge levende dyr i en reklamefilm. “Selv om orangutangen havde det godt og blev behandlet ordentlig, kan man jo altid diskutere det rigtige i at bruge aber kommercielt”. Ordene er Maria M. Schmidts, der er marketing manager hos Rynkeby.
    

“Vi var derfor meget sikre på, at hvis Rynke skulle tilbage på TV, så skulle han være 3D animeret. Med den nyeste teknik, der findes her i 2014, behøver man jo heller ikke at bruge rigtige dyr længere. Og det betyder, at dyrene kan leve det naturlige liv, de er skabt til”, forklarer Maria Schmidt.
    

“Vi var også meget sikre på, at vi ikke ville gøre det halvt. Vores 3D animerede orangutang skulle være så godt animeret, at man ikke skulle kunne se, at det ikke var en rigtig abe. Netop derfor valgte vi The Mill - meget inspireret af deres PETA film, som er lavet helt utroligt godt. The Mill er de bedste i verden til denne type animationer og har udviklet teknikken helt ekstremt”, forklarer Maria fra Rynkeby.

 

Stolte danske traditioneri animationsindustrien

Danmark har stolte traditioner, når talen går på 3D grafik og animationsfilm, og har mange ”Blockbusters” på samvittigheden. De har været inde over Ringenes Herre og flere af Disneys og Pixars animationsfilm. Det er folk som tidligere studerende ved DTU, Henrik Wann Jensen og Rasmus Tamstorf. Sidstnævnte har arbejdet for Disney gennem de sidste 10 år.

    

Blandt de mere kendte er Per Henrik Christensen, der har en kandidat uddannelse fra DTU i 1990 og i øvrigt har vundet en teknisk Oscar! Vi har mailet med Per, der bor i Seattle, Washington, hvor Pixar har animationsstudie, hvor Per arbejder. Han mener, at CG Film var de første med animation med store mængder pels i filmen ”Monsters Inc” fra 2001, som banede vejen for computerskabt pels i spillefilm som King Kong fra 2005 frem til realistiske digitale dyr i Life of Pi fra 2012. ”Dengang var det lidt af et gennembrud overhovedet at kunne have pels på en hel person/monster, da det kræver større mængder data end for eksempel et plastiklegetøj uden pels eller en person med kun hår på hovedet. Der skal hundred-tusindevis eller endda flere millioner pels-hår til at dække hele kroppen på et monster, og de skal alle sammen modelleres og simuleres og renderes i de færdige billeder til filmen”, forklarer Per Christensen.

    

”Siden da er det gået hurtigt fremad, og nu kan man have hele skærmen fuld af monstre med pels, som for eksempel i Monsters University. Til at beregne billederne i filmkvalitet bruger vi den såkaldte ”render farm”, som består af flere tusinde PC motherboards stablet oven på hinanden og forbundet til et fælles netværk. Det er den mest kost-effektive måde at skabe den nødvendige regnekraft”, forklarer Per H. Christensen

 

 

Links til Rynkeby reklamen

http://www.youtube.com/watch?v=7zwXG21s4Zo

 

 

Af: Peter Hyldahl

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her