10. december 2013

Avanceret Final Cut Pro

Lydmix er et af de punkter, hvor Apple godt kunne bruge lidt udviklingstid. Final Cut Pro X er nemlig svær at integrere med for eksempel ProTools. Men den nye version af lydprogrammet Logic Pro X fra Apple giver nye muligheder for lydmix af Final Cut Pro X projekter.
 

En af de helt interessante ting, da Apple Logic Pro X blev annonceret, var muligheden for integration til Final Cut Pro X. Lydsiden i Final Cut Pro X har fået en del kritik, da Apple har forladt den traditionelle tidlinje med video og lydspor. Derfor er der heller ikke en lydmikser i Final Cut Pro X. I stedet bruger man musen til at justere lyd med i de enkelte klip.

    

Vil man justere flere klip på én gang, er det en mulighed at kombinere flere klip til et fælles klip, som benævnes Compound Clip i Final Cut Pro X.

    

Sådanne fælles klip kan håndteres tilsvarende et almindeligt klip, hvilket betyder, at man kan justere niveauer og anvende filtre på det. Derved overføres disse ændringer til de indlejrede klip.

    

Det kan være fint i nogle tilfælde, men er projekterne bare lidt komplekse, bliver lydarbejdet hurtigt meget besværligt. Apple indførte derfor Audio Roles, hvilket er en mulighed for at gruppere lydklip under fælles betegnelser. Det kunne være dialog, musik eller lydeffekter. Der er mulighed for at definere ekstra kategorier og tilmed såkaldte Sub Roles. Det sidste kan anvendes til at udvide en Audio Role. Har man en Audio Role kaldet Dialog, kan man definere under kategorier som Dialog.person 1, Dialog.person 2 med videre.

    

I Final Cut Pro X er det muligt at vælge klip med en bestemt rolle. Dermed kan man let danne et kombineret klip i Final Cut Pro X.

    

Ud over at gøre det nemt at vælge audio-klip af en bestemt type, kan klip med bestemte roller deaktiveres eller aktiveres. Det kan for eksempel bruges til at slukke for musikken, mens man mikser dialog.


Integration til andre programmer
Til visse typer af produktioner er disse muligheder fine nok. Men uheldigvis har Apple ikke fokuseret ret meget på integration til andre programmer. Der er slet ikke samme muligheder for at arbejde integreret med video, lyd og effekter, som i Adobes Creative Cloud. Her kan klippene på en tidslinje bearbejdes i både Premiere Pro, Audition og AfterEffects på helt integreret vis.

    

Men med fremkomsten af lydapplikationen Logic Pro X fra Apple, er der sket forbedringer med hensyn til integrationen til Final Cut Pro X. Det er muligt at håndtere videofiler i Pro Logic Pro X, og programmet kan forstå filer med metadata fra Final Cut Pro X.

    

Dertil kan Logic Pro X en anden nyttig ting, idet programmet kan ændre lydsporet på et videoklip, uden at videosporet røres. Det kan være rasende nyttigt, hvis man ønsker at arbejde med lyddesign eller har brug for at slutjustere et lydspor på et færdigt program. Det kan være at justere niveau på musik eller fjerne et uheldigt host i et interview. Logic Pro X har nemlig langt flere filter-, effekt- og lyd-justeringsmuligheder end Final Cut Pro X.


Logic Pro X minder om Garageband
I brug er Logic Pro X noget anderledes end Final Cut Pro X, men har man været i gang med Apples Garageband, er man hurtigt i gang. Der skal gøres opmærksom på, at dokumentationen til Logic Pro X ikke nævner noget om disse videofunktioner, og Apple kan ændre ved dette uden videre, så vi kan ikke garantere, at vores anvisninger vil fungere med andet end Final Cut Pro X 10.0.9 og Logic Pro X 10.0.4.

I det følgende kigger vi nærmere på to forskellige workflows.

Brug af Logic Pro X på eksisterende videofiler
Programmet kan ikke ændre ved formatet, længde eller type af videofiler, men kan modificeres i lyddelen. Det skal forstås således. Har en videofil for eksempel to datastrømme med lyd, konfigureret som et stereolydspor, kan Logic Pro X tilføje nyt indhold i den ene datastrøm, men ikke i den anden.

    

Orginallyden vil blive bevaret i det originale format i den ene datastrøm, mens Logic Pro X kan ændre indhold og format i den anden datastrøm. Det gør, at en videofil med et stereospor vil have den originale lyd tilbage efter redigering i et stereolydspor i den ene datastrøm, og have et multikanallydspor i den anden datastrøm.

    

Det er en nedmikset udgave af Logic Pro X-projektet, som lander i filen. Alle Logic Pro X-projektets metadata forsvinder ved nedmiks.

    

Denne funktionalitet kan bruges til at opdatere originallyden, lyddesign eller versioneringer. Siden Logic Pro X forstår alle de videoformater, som en given OSX-installation har, inklusiv multitrack Quicktime filer, så er det en rimelig flexsibel måde at arbejde på, selv om man skal holde rede på en flok af Logic Pro X-projekter. Det er nemlig ikke muligt at åbne flere videofiler i samme projekt.

    

Siden man kan ende op med datastrømme med forskelligt format i samme videofil, kræves det, at afspilleprogrammer eller redigerings-apps kan forstå, at der er datastrømme med forskelligt indhold i video-filen. Ellers afspilles filerne forkert.

    

Apples videokomprimeringsprogram, Compressor kan håndtere dette, og danner slutfiler med det specificerede antal kanaler.Logic Pro X kan finde ud af indlejret tidskode, så det er til at håndtere videofiler med indlejret tidskode, og Logic Pro X ændrer ikke ved tidskoden. Alt dette kan anvendes til at ændre i lyden enten på ens råoptagelser eller den færdige produktion.


Audio roles og multitrack i Final Cut Pro X
Siden Final Cut Pro X ikke har det traditionelle koncept med lydspor bruges audio roles til at separere lydklip inde i Final Cut Pro X, men rækkevidden uden for programmet er ikke så god. Det er muligt at eksportere Final Cut Pro X-projekters lyd på to måder, enten som XML (Extensible Markup Language) eller som ekstra lydspor i en færdigrenderet videofil. I begge tilfælde forsvinder metadata fra projektets lyddel, hvilket betyder, at nytten af Audio Roles formindskes i den nuværende version af Final Cut Pro X. Man kan håbe, at Apple gør noget ved det i en kommende version, for selve ideen med audio roles er udmærket.
Selv om Logic Pro X kan forstå Final Cut Pro X’s XML-eksport, så overlever Audio Roles ikke eksporten, siden disse ikke er specificerede i XML-filen. Når Logic Pro X viser audioen fra et Final Cut Pro X-projekt efter en import, sker det med et spor per audio-objekt.

    

Hvis importen er sket med XML, er alle lydobjekter redigerbare. Det vil sige, at hvis man for eksempel har brugt nogle af Apples lydfiler fra Garageband, så forstår Logic Pro X det, og man kan redigere og tilføje helt som et normalt Logic Pro X projekt. Logic Pro X kan derefter exportere projektet i FCP-XML, hvilket er fint. Men siden Audio Roles blev skrællet af i processen, så aner Final Cut Pro X ikke noget om den audio, som kommer ind i programmet. Derfor har den importerede audio form af en samling af lydklip.

    

Eksporterer man projektet i form af en multitrack quicktime fil, hvor de enkelte audio roles eksporteres i form af separate lydspor, får man et lydspor per Audio Role. Der kan være Sub Audio Roles, det vil sige under inddelinger af en Audio Role, men det ignoreres i eksporten. En forskel på at eksportere som en multitrack Quicktime fil i forhold til XML er, at Quicktime-filen skal renderes. Dette undgås i XML-eksport, hvor det kun er audiofilerne som eventuelt bliver konverteret, hvilket går rimelig hurtigt

    

Denne multitrack Quicktime fil kan umiddelbart forstås af Logic Pro X, men man skal selv omdøbe lydsporene svarende til de aktuelle Audio Roles. Rækkefølgen af lydsporene er den omvendte af Final Cut Pro X’s liste over Audio Roles. Det er muligt at vælge eksport, hvor de forskellige Audio Roles ender som separate lydfiler. En sådan pakke med en videofil og en flok selvstændige lydfiler kan naturligvis hentes ind i andre lydprogrammer end lige Logic Pro X.

    

Fordelen ved at bruge Logic Pro X er,  at Apple sandsynligvis vil forbedre XML-understøttelsen på sigt, sådan at integrationen bliver tættere.

 

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her