16. juni 2014

Avanceret farvekorrektion i FCPX

Denne fortsættelse af vores tidligere artikel om farvestyring i Final Cut Pro X omhandler farvestyring ved hjælp af afmaskning, hvilket gør det muligt at opnå avancerede farveeffekter. Dertil kigger vi på ”looks”, hvilket er metoder til at give produktionen en bestemt farveidentitet. 

 

Den allerførste del af farvestyring er at sikre, at hele produktionen er optimal med hensyn til hvidbalance og eksponering. Hvis disse ting ikke er ens for alle klip i produktionen, er det ikke muligt senere at lægge et bestemt look for produktionen uden at skulle ind og justere hver enkelt scene på plads. Alt dette behandlede vi i Monitor Pro Juni 2013.

    

Når produktionens basis med hensyn til belysning og farver er på plads, er der tre faser mere i forbindelse med farvestyring. Den ene er at bruge farvemasker til at rette op på problematiske farveområder i de enkelte sekvenser. Den anden er at bruge geometriske masker til at rette eller fremhæve dele af billedet. Endelig er det fastlæggelse af et bestemt look for hele produktionen.


Farvemasker
Alle brugere af Photoshop vil kende denne form for maske. Den markerer en bestemt farve eller et farveområde. Det markerede område kan derefter farvejusteres med alle de billedjusterings-muligheder, der gælder for hele billedet.

    

Det kan anvendes til flere ting. Dels kan farvemasker anvendes til at farvekorrigere områder af billedet, som afviger fra hovedparten af billedet. Det kunne for eksempel være en optagelse foretaget indendørs i kunstlys, hvor et vindue med dagslys optræder prominent i billedet. Er optagelsen sket med kameraet sat til en hvid-

balance svarende til kunstlys, vil vinduet have et klart blåt skær. Det kan kun rettes ved en lokal farvebalance, som ikke retter resten af billedet.

    

En anden brug af denne type af maske kunne være ved optagelser, hvor en farvet baggrund er lidt for dominerende i forhold til hovedmotivet. Eller hvis man simpelthen ønsker, at eksempelvis græsset i en optagelse skal være lidt grønnere, eller at himlen er rigtig blå i optagelserne.

    

Endelig er denne form for afmaskning god til kreative effekter, hvor motivet har en fremhævet farve, mens baggrunden er neddæmpet eller i sort/hvid.


Geometriske masker
Denne type af masker kendes også fra Photoshop og er simpelthen masker, man selv bestemmer formen på. I modsætning til Photo-shops masker kommer maskerne med en variabel blød kant som standard i Final Cut Pro X. Denne type masker kan i modsætning til farvemaskerne animeres ved hjælp af keyframes. Geometriske masker kan anvendes til at fjerne lokale farvestik og/eller til at fremhæve dele af billedet. Det sidste sker ved at bruge masken som en form for virtuel spotlight.

    

Der er massevis af muligheder, specielt siden man kan kombinere de to former for masker i Final Cut Pro X. Brugere af Photo-shop vil hurtigt føle sig hjemme, for maskerne kan ligge i lag, hvor rækkefølgen er som i Photoshop. Det vil sige, at man skal forestille sig, at man kigger på billedet opad fra nederste lag. Man skal forestille sig, at man ligger på ryggen på tidslinjen og kigger opad igennem farvekorrektionerne. Her skal man huske, at der sagtens kan være flere geometriske masker i et lag, men kun en farvemaske per lag. Og siden farvemasker ikke kan justeres i tid via keyframes skal der foretages lidt kunstgreb, hvis man har dynamiske billeder, hvor farver ændrer sig i løbet af et klip. Alle masker er nemlig lokale for et klip. Man kan enten bruge flere farvemasker i et klip, bruge en geometrisk maske til at dække for bestemte dele af billedet eller simpelthen splitte klippet op i to eller flere.

    

Mens vi er ved det med lag, så er der et lille trick i Final Cut Pro X, hvis man har et ualmindeligt slemt farvestik med en meget isoleret top i farvespektret. Her kan man lægge et farvelag ind og farvekorrigere det til komplementærfarven på farvestikket. Final Cut Pro X har mulighed for at generere farvelag (”solids”), hvor man kun kan vælge nogle få farver, men vælger man en grå, kan man farvekorrigere denne farve, til man rammer den ønskede. Farvelaget skal ligge som et ”connected clip” under det klip, man ønsker at justere på tidslinien. Man anvender videojusteringen ”compositing” til at blande video i de to klip.

    

Mulighederne for avanceret farvekorrektion i Final Cut Pro X er ikke med stort A i avanceret. De er brugbare og rimelig nemme at gå til og kan klare langt de fleste dagligdags behov. Det er muligt at få mere avancerede plug-ins til Final Cut Pro X, sådan at man kan justere endnu mere på farverne. Men skal der virkelig arbejdes med farvestyring, kan det anbefales at bruge en dedikeret applikation til farvestyring, som Blackmagic Design DaVinci Resolve. Her er version 11 på trapperne, og den er beregnet til at kunne samarbejde ekstra godt med netop Final Cut Pro X. Og lige Resolve har særdeles avancerede muligheder for at arbejde med masker af alle typer.   


Brug af masker
Princippet i farvemasker er således, at man vælger den farve, som skal danne grundlag for masken, derefter at kunne justere denne farve eller et farveområde, der ligger mere eller mindre tæt på den valgte farve. Derfor skal behovet for korrektion netop være relateret til bestemte farver eller farvenuancer.

    

En farvemaske aktiveres således. Vis Inspector-panelet med tastekombinationen <CMD4>. Find feltet mærket ”Color” og hold musepilen over det. Der dukker nu et lille ”show” op i feltet. Klik på denne tekst, derved udvides feltet. Og man ser farvekorrektionsfelterne. Der kan fås flere felter – og dermed farvekorrektionsmuligheder ved at klikke på det lille plus i den farvede knap. Farvekorrektionsfelterne er lagdelte, så den øverste farvekorrektion påvirker dem, som ligger nedenunder. Og der er allerede en inaktiv korrektion indbygget for alle klip kaldet ”Correction 1”.

    

Du kan gøre denne farvekorrektion maskebaseret ved at klikke på et af de to maskeikoner. Det, som ligner en ramme med en pipette, aktiverer en farvemaske, mens det, som er en oval inden i en ramme, giver en geometrisk maske.

    

Klik på ikonet for farvemaske. Der kommer nu en ekstra linie under farvekorrektionen med en skyder og et farvet felt. Fører man musepilen ind i monitorfeltet, skifter den fra en pil til en lille pipette. Klik på den farve, som skal ændres. Alt i monitorfeltet, som ikke har den farve, vil nu vises i gråtoner. Klikker og hiver man, vælges et farvetoneområde. Holdes Shift-tasten nede, vil der trækkes farvetoner fra udvalget, mens Alt-tasten adderer til det valgte toneområde. Holdes Option-tasten nede, mens man klikker på skyderen, og rykker med denne i feltet med farvemasken i farvekorrektionen, vises masken i sort/hvid, så den er nem at se. Når toneområdet er valgt, klik på den lille højrepil helt til højre på den øverste farvekorrektion. Nu vises Final Cut Pro X’s farve- og eksponeringskontroller. Der er tre faner på farvekontrollen – Color, Saturation og Exposure. Disse faner har tre muligheder for specifikke justeringer: skygger, mellemtoner og højlys, dertil kommer en global kontrol, som kontrollerer hele billedet.

    

Det er muligt at tilføje flere lag med farvemasker til samme farvekorrektion, sådan at man eksempelvis både kan få mere blå himmel og græs der er grønnere på én gang.


Brug af geometriske masker
Samme start som før, men nu er det ikonet med den lille oval, som skal aktiveres. Når man klikker på dette ikon, kommer en doughnut lignende cirkel frem i monitorfeltet. Den inderste cirkel er selve justeringsfeltet. Man justerer form på masken med de fire håndtag kl. 12, 3, 6 og 9 på cirklen. Holdes shift-tasten nede, mens man klikker på et at de fire håndtag, skifter hele masken størrelse. Det lille grå håndtag i positionen kl. 11 gør masken mere eller mindre firkantet. Midterhåndtagene flytter masken, og drejer den. Den yderste ring markerer den yderste kant af masken, hvor den er aftaget helt. Den inderste ring markerer maskens 100% område. Effekten aftager mellem de to ringe. Klikker man på den yderste og hiver, kan afstanden mellem de to ringe justeres, og dermed hvor hurtigt maskens effekt udtones. Ved at klikke på maskeikonet igen kan der defineres flere geometriske masker til samme farvekorrektion. Masken eller maskerne kan animeres ved at klikke på det diamantformede ikon i højre side af det panel, som markerer masken i farvekorrektionen. Det er kun muligt at animere position og form på masken, ikke selve farvekorrektionen. Den styres i øvrigt helt som en farvemaske.

    

Som standard gælder farvejusteringen inden for masken. I bunden af feltet med farvejusteringerne er der to knapper: ”inside” og ”outside”. Det er muligt at have forskellige farvejusteringer for disse to områder. Det kan for eksempel bruges til at markere en person i en optagelse. Her kan man afmaske personen, vælge alt uden for masken og fjerne farvemætning og sænke eksponeringen. Derved undgår man at hæve eksponeringsniveauer og dermed kridte højlys.


Looks skal på til sidst

Når man har fået anden fase af farvekorrektionen på plads med billedmasker, er sidste fase – hvis man finder det relevant, at tilføje et bestemt ”look” til hele produktionen. Der er nogle få indbyggede looks i Final Cut Pro X, som ligger under effekter. Det er også muligt at tilkøbe ekstra plug-ins til Final Cut Pro X, som giver flere looks. Red Giant Magic Bullet Looks er bare et eksempel. Der er massevis af muligheder for at få samme look som bestemte filmtyper som Kodak og Fuji eller film fra bestemte perioder. Der kan fås look, som er designet til bryllupsvideoer, religiøse produktioner, eller som bare ligner den sidste nye blockbuster fra Hollywood. Mulighederne er utallige. Men vær bare klar over, at looks ikke er en substitut for farvestyring og korrektion af belysning. Og hvis man vælger et af de populære looks, så kommer produktionen til at ligne alle andre med samme look. Det er muligt, at man synes, at Transformers ser fed ud på skærmen, men hvis der nu ikke er en logisk grund til, at produktionen skal se ud på en bestemt måde, er man ofte bedre stillet med naturlige farver og korrekt belysning.

 

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her