27. august 2013

Audiotruck på festival

OB-vognen med musikproduktion som speciale, Audiotruck, har haft en travl sommer. Audiotruck har bl.a. på årets Roskilde Festival optaget fra fire scener og Monitor traf vognen og manden bag, Henrik Nilsson, på festivalen, dagen før de mange koncerter startede. På trods af den omfattende produktion, som de fire lydteknikere på Audiotruck stod over for, så var der ro på og ingen stress. Så der var god tid til at få en snak om Audiotruck, ideen bag, og hvordan en stor festival som Roskilde bliver afviklet.

 

Henrik Nilsson er en velkendt person i den danske lydbranche. Han startede karrieren i Puk Studiet, sad i mange år bag pulten i Werner Studiet, men kom derefter på den grønne gren som lydtekniker i DR, hvor han var ansat i en årrække, til sidst som chef for musikproduktionsafdelingen. Derfra så han sine lydtekniker kollegaer stille og roligt forsvinde grundet de mange sparerunder på DR, og i slutningen af 2010 var det hans tur. Men der var allerede en plan klar, en af de gamle musik OB-vogne fra DR blev købt, ombygget med mere moderne udstyr, og Audiotruck har siden færdig-gørelsen i 2011 været flittigt brugt til et utal af arrangementer, festivaler og koncerter. Og en af de store kunder er netop den gamle arbejdsplads, DR.


Udstyr
OB-vognen virker rummelig og veldimensioneret, og Henrik har jo også benyttet vognen i hans tid på DR. Derfor vidste han inden købet, at akustikken i vognen er god, og sådanne ting som stærkstrøm, aircondition og kabeltræk er lavet ud fra de høje krav, der bliver stillet på DR. Så de ting er bibeholdt i vognen, mens det tekniske udstyr er skiftet. Vognen er nu bygget op omkring en Digico SD-10 digital pult, som her står i broadcast-udgaven. Monitorering er M&K og Genelec, og optagesystemet er via to Mac Pro computere, begge med SSL Extreme MADI kort, som hver især kan optage 2x64 spor via de to MADI indgange på kortet. Steinberg Nuendo softwaren, der optages på, er ikke så almindeligt brugt i Danmark.

    

Henrik forklarer: ”En af grundene til, at jeg har valgt Nuendo, er, fordi man kan sætte maskinen i record og så droppe spor ind og ud, mens den optager. Vi kan optage op til 256 spor, i fire MADI strømme, og typisk er der en MADI strøm fra hver scene, når vi sidder på en festival som denne. MADI strømme er lagt op som folder tracks, så jeg droppe bare et sådant ind på projektet, og derefter optager vi fra scenen. Det er altså godt tænkt fra udviklerens side!”

    

Outboard racket i vognen er fyldt med velkendte enheder, men ved siden af indgangsdøren står et højt rack, hvor enhederne er noget mere hemmelige og specialiserede. I de grønne rackenheder fra tyske DirectOut Tech, som Henrik roser til skyerne, foregår hele MADI distributionen og det digitale krydsfelt. Enhederne er fyldt med BNC stikforbindelser, men her er ingen displays, al kommunikation med disse enheder foregår via en computerforbindelse.


Afvikling af en stor festival
Langt de fleste koncerter, som Audiotrack optager, er enkeltstående og foregår på en scene. Så her er den almindelige procedure at trille et Digico rack op på scenen og føde det med mikrofonsignaler. Derefter kommer de digitale signaler fra disse racks ned i vognen, og her bliver de optaget på Nuendo- softwaren, og samtidig bliver koncerten livemikset på Digico pulten. Roskilde Festival er selvfølgelig helt anderledes kompliceret, og meget af MADI udstyret i Audiotruck er netop indkøbt og installeret for at kunne klare opgaver som disse store festivaler.

    

På Roskilde Festival leverer de PA-firmaer, som afvikler PA-lyden på de forskellige scener, også et MADI signal med 56 kanaler, et signal, hvor der også er inkluderet fire publikumsmikrofoner. Så Audiotruck modtager stort set bare en klon af, hvad PA-firmaerne står med. Henrik fortæller, at man selvfølgelig har taget en god snak inden koncerterne, så hvis han ønsker nogle bestemte mikrofoner eller en udvidet sporplan brugt på optagelsen, så kan det som regel lade sig gøre. Orange Scene er derimod anderledes, for her forbliver mikrofonsignaler analoge. Her har Audiotruck derfor et par af deres Digico racks stående, og de modtager så det analoge signal fra de mikrofonsplittere, som også står på Orange scene. I Digico rack’et bliver signalet konverteret til et digitalt signal og derefter ført ned i vognen som et MADI signal.

    

Festivalpladsen har for flere år siden installeret et lokalt optisk fibernetværk, og i den forbindelse står der en række standere strategisk godt placeret på hele pladsen, så man kan tilslutte sig netværket. Netværket bruges til mange ting og herunder til den optiske forbindelse mellem scenerne og Audiotruck vognen. Audiotruck er parkeret bag Orange scene og tæt på musikkontoret, hvor der er et samlet krydsfelt for hele fibernetværket. Der er derfor kun et kort kabeltræk fra kontoret og over til OB-vognen.

    

Henrik fortæller: ”Vognen får en dedikeret, såkaldt ”sort” fiber-forbindelse, som kun bruges af Audiotruck. Så der sker ingen uforudsete ting på den linje. Vi får signalerne ind på MADI krydsfeltet, og herefter bliver de reclocket ved hjælp af nogle samplerate konvertere, som også sidder i MADI racket. Det betyder, at vi undgår at skulle være digitalt synkroniseret med de forskellige scener. Derefter ender MADI signalerne nede i vores SSL MADI Extreme kort, som sidder i computerne. Den opstilling, som vi bruger her, betyder, at signalet først går ned i SSL kortet, og derefter går signalet til Digico pulten; og det er selvfølgelig på pulten, at jeg mikser de koncerter, som bliver lavet som en direkte transmission. På en festival som denne er der et samtidighedsproblem, som selvfølgelig kræver god planlægning. Jeg kan jo kun lytte og mikse musik fra en af scenerne, også selv om vi optager fra fire scener samtidig.”

    

På Roskilde Festival er der fire personer på arbejde for Audio-truck. Henrik sidder og mikser i vognen, mens de tre andre arbejder som systemteknikere på scenerne. De står for at tilslutte og kontrollere signalerne og selvfølgelig også for at indsamle oplysninger om de forskellige koncerter. Selv om der er en udførlig teknisk rider til hver koncert, så er den sjældent til at stole på.

    

”Ikke fordi det skal lyde flot og smart, men på sidste års Roskilde Festival kom jeg slet ikke ud på nogle af scenerne. Der sad jeg og havde travlt her i vognen hele tiden. Så jeg har stor tillid til mine folk. Roskilde er jo geografisk en stor festival, så vi har to cykelpas, så hvis der er problemer på en af scenerne, så er det bare afsted på cyklen. Alle de oplysninger, der er omkring koncerten, er også yderst vigtige at få indsamlet og organiseret. Hvilke numre er der blevet spillet, hvordan er sporplanen osv. Når man skal kommunikere med band, manager eller producer bagefter, så er det vigtigt, at man kan snakke om de samme numre og det samme materiale. Så det er helt nødvendigt, at den logistiske del også kører snorlige! Ellers bruger man efterfølgende alt for meget tid på den del”.

    

Roskilde Festival er jo en af de helt store musikfestivaler i verden, så der er en lang række af radiostationer og broadcastfirmaer, som er interesseret i at dække festivalen og spille hele eller uddrag fra de mange koncerter. Derfor kan Henrik også nævne en hel række af kunder, som nyder godt af det arbejde, som Audiotruck udfører på festivalen.

    

”Hovedparten af det, vi laver her på festivalen, er direkte livemiks. Orange TV, som er Roskilde Festival’s egen kanal, har selvfølgelig bestilt en del, men også tysk WDR, Bejiing Music Radio, DR og BBC har bestilt forskellige livemiks. De fleste bruger bare 2-3 sange fra en koncert. På Orange og Arena scenerne er der derimod også billedproduktion, hvor STV står for den del af produktionen. På de produktioner bliver der mikset efterfølgende.”


Fremtid
Henrik Nilsson og Audiotruck har en travl sommer, hvor mange festivaler, koncerter og events skal optages og mikses. Det er derfor nærliggende at spørge, om der ikke er behov for udvidelse af firmaet, evt. med en OB-vogn mere?

    

”De fleste, som jeg fortalte, hvad jeg havde gang i, da jeg stoppede på DR, rystede lidt på hovedet. En OB-vogn, som kun kunne optage og mikse lyd og som var decideret gearet mod musikproduktion!! Men jeg havde en god fornemmelse, og den har vist sig at holde stik. Det er den eneste OB-vogn af sin slags i Danmark, og den udfylder stort set behovet. Jeg kan heldigvis se, at kunderne er tilfredse og kommer tilbage hvert år; samtidig kommer der også nye til. Men jeg skal ikke have en vogn til i denne størrelse. Jeg tænker lidt på at investere i en mindre vogn, som er lidt mere mobil og som kan klare nogle af de lidt simplere opgaver; eller at kombinere det med en OB-vogn, som både kan lave lyd og billede på en musikproduktion.”

 

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her