4. december 2012

AES 2012

Aktører og løsninger    

En af dem som har arbejdet længst med at finde det ultimative lydformat er Kimio Hamasaki. Han er chef udvikler for det japanske nationale TV-selskab NHK. Efter 20 års forskning er han kommet fremtil 22.2. Han deler lyden op i tre højder. I front bunden er der tre højttalere som han mener vil være ideelt til trin e.l. En midtersektion med 10 højttalere som er et 5.0 som vi kender det nu bare med diskrete surrounds, 9 kanaler i højden i en 3 – 2 - 3- 1 formation hvor den sidste er i loftet og to subwoofer kanaler. Dette blir en del af Super Hi-Vision broadcast formatet som har 8k billedopløsning og 24 lydkanaler. Spede forsøg blev lavet ved OL i London iår og han regner med at de første regulære udsendelser bliver i 2020.

 

Det formatet som har størst udbredelse lige nu i film og musik branchen er det belgiske Auro 3D som nu er en del af Barco. Det er et kanal baseret system med konfigurationer fra 9.1 til 13.1. Den tager udgangspunkt i 5.1, men har et kvadratisk opsæt af højttalere ovenpå. Dette kan udvides med en center kanal i højden og en i loftet. Der er ca. 50 biografer i verden som har installeret systemet, men foreløbig kun en film “Red Tails” er mixet i formatet. Auro har lavet en Blue Ray encoding og på musik siden kommer der en række titler i år. Der er interesse i spil verdenen og de samarbejder med nogle bilfabrikanter. Dreamworks har sagt at alle deres film fra og med "Rise Of The Guardians" vil være i Auro 3D.

 


Iosono
er modsat Auro 3D et objekt baseret format. Med deres processor er det muligt at have op til 128 diskrete kanaler i 96kHz/24 bit. Den bruger Wave Field Synthesis til at lave "immersive audio" og ifølge dem selv vil alle i salen sidde i “the sweet spot”. Systemet tilpasser sig efter antal kanaler og størrelsen på biografen, derfor har de heller ingen bestemt formation. Tarseem Singhs “Immortals” fra sidste år var den første film i dette format. Iosono har etableret sig i Asien og har installeret systemer i Syd-Korea og Kina og nogle enkelte i USA.


Dolby
har brugt to år på at udvikle Atmos. Systemet har som Iosono max 128 streams i 96kHz/24bit og hvor der er max 64 diskrete kanaler ud. Af de 128 spor er de 10 første reserveret til 9.1 og 118 til objekter. Dolby har i modsætning til de andre ingen tro på at højttalerne skal placeres i flere højder på væggen. De mener den store forskel er at have to rækker i loftet og forlænge rækken med surround højttalere helt fremtil lærredet, og gøre alle kanaler diskrete og fuldfrekvente. De fleste nuværende surround installationer er ikke det, men det løses med at have et ikke diskret stereo sub bag i rummet. Der er kun 30 biografer i verden som har installeret Atmos nu, hvor der er en i Kristiansand, Norge som den første i Skandinavien, og Bio Næstved nylig åbnet den første i Danmark. Det lave antal skyldes at deres nye dekoder for Atmos CP850 kommer først i April næste år. Debut filmen var Pixars “Brave” som for nyligt blev fulgt op med surf filmen “Chasing The Mavericks”, og hvor året toppes med Peter Jacksons “The Hobbit”. Dolby har ikke fundet en løsning på hjemmeformaterne foreløbig, men som Iosono er Atmos også tænkt som et lydformat der skal få folk op af sofaen og ind i biografen for at få en unik oplevelse.


Hvordan lyder det

En af de store diskussionerne på AES og blandt mixerne ude på Skywalker Ranch var om vi mennesker kan høre i højden. Vi har to ører som begge peger ud til siden og vi har ingen naturlige fiender ovenfra så hvorfor skal vi høre op? Nogen leverandører mener at det gør vi selvfølgelig, andre at det er noget vi skal lære publikum til at lytte efter og Auro tror på at det er endnu en kanal ind i publikums underbevissthed. Film mixerne er mere i tvil. På Skywalker er de igang med at remixe Tron som et eksperiment og læreprocess.  Et af forsøgene var at lægge rene musikalske effekter som synth pads og blæs i højden. Det føltes stadig som om de kom fra siden, men i mono. Hurtige effekter som rikosjett e.l. fornemmer man heller ikke i højden. Men med engang lyderne blev moduleret eller udsat for en bevægelse så kunne det mærkes. Dolby har diplomatisk konkluderet erfaringerne fra denne mix med at nogen hører bedre fra højden end andre. Fra “Brave” synes de noget af det bedste var muligheden for at trække musik ud af lærredet og til de fremste surround højttalerne. Musikken føltes stadig som den kom fra billedet, mens front højttalerne var frie til stemmer og effekter. Det giver muligheder til at arbejde med flere lag subtile lyde,eller til at lave et ret massivt mix med mange detaljer. Scener som når pigen gemmer sig en hule og det regner ovenfra har en naturlig realisme, og LFE kanalen bag i salen fungerer når bjørnen puster hende i nakken. At man kan høre hvor bassen kommer fra overraskede de fleste på Skywalker da lærdommen er at kun en LFE kanal er nødvendig fordi den ingen retning har. Erfaring er dog at den fine sub bass positionering man har lavet i mixestudie forsvinder i en fuld sal.

 


Der blev vist eksempler på 22.2 og Auro 3D. NHKs er broadcast format og deres mål er at skabe oplevelsen af at være der. De har udviklet en 22.2 mikrofon og de optagelser som blev vist fra OL i London havde også den følelse, men er det noget vi ønsker? Dårlig stadion lyd med publikum som hyler i ens ører? Nej, vel.

Auro 3D viste kun musik eksempler. Mikrofon fabrikanten Sennheiser er sammen med New York Universitet igang med at udvikle et ideelt mikrofon opsæt med en vertikal akse. Live optagelser af klassisk musik og storband jazz var luftige og levende og fornemmelsen af at være tilstede på den gode måde var der. Rundt omkring på musik institutionerne bliver der arbejdet med kompositioner specielt lavet til 22.2 eller Auro 3D hvor man forsøger at komme videre fra gimmick til seriøse stykker musik.

Arbejdsgang og værktøjer  

For at et nyt format skal blive standard kræver det ikke bare at aktørerne bliver enige, men også en arbejdsgang som er overskuelig og som ikke kræver for mange investeringer hverken hos forbrugerne eller indholds leverandørerne.

NHKs Super Hi-Vision er kun beregnet til TV og de er kommet frem til at forbrugerne nok ikke kommer til at montere 24 højttalere i stuen. De udvikler nu en nyt 8k fjernsyn hvor der ligger 100 højttalere i en ramme rundt om skærmen til at lave 3D lyd. Distribution vil være i deres codec som nok vil kræve en båndbredde på nærmere 100mBit/s.

Med Auro 3D behøver man kun at supplere et 5.1 system med en ny række af højttalere i højden for at det spiller, minimum fire separate i hvert hjørne. Selve mastering og afvikling er på den nuværende DCP format der de bruger de 14 ledige kanaler til at afvikle 13.1 . De har lavet deres egen Creative Suite hvor man kan bruge deres software til at remixe 2 til 7.1 spors til 3D eller fra bunden af til at bygge en højde surround lydside op.

Klang programmet i Auro Creative Suite er lavet i samarbejd med McGill Universitet som med Space Builder har udviklet en impuls rumklang specielt til højde surround. Impulserne er alle optaget i et 8 kanalers 360 graders opsætning hvor der er separate målinger af de tidlige reflektioner, klang og hale.

 

Iosono som er 100% objekt baseret skal man bruge deres hardware for at indspille og afvikle lyden. De har lavet en arbejds station til Nuendo og Anymix plug in til  ProTools hvor man kan opmixe alle formater fra mono til 3D lyd. For at få deres "spatial" audio effekt er panneren ikke bare en volum kontrol til de forskellige kanaler, men har også en funktion som afgør placeringen i rummet. Objektet kan f.eks. blive tættere på publikum eller placeres udenfor salen.

Med Atmos vil Dolby igen få et stykke hardware imellem færdig mix, mastering og afvikling. De store pult fabrikanter som AMS Neve har allerede Atmos panneren installeret. Til ProTools er det en panner og monitor plug in og AVID arbejder på at få dem i controllerne og pulterne også. Panneren arbejder ikke med 128 kanaler lyd (som vil knække de fleste ProTools systemer), men kun med metadata (position, size, diffusion) som sendes til deres renderer RMU (Rendering and mastering unit). På DCPen ligger der en 5.1 el 7.1 og på to aux spor ligger Atmos codecen.

Mange spekulerede om Dolby også vil lave en virtuel klang setting som man kender det fra game engines eller en "spatial" effekt som Iosono, men det har de valgt fra. For at mastre Atmos skal man have 128 kanaler ud af sit system. Processoren er adaptiv og tilpasser sig rummet og de antal kanaler der er. Den indeholder Lake processoren som er en avanceret EQ og måle enhed til at optimere anlægget, slik at man ideelt vil kunne panorere hele vejen rundt uden at der hul eller kvalitets tab på signalet. Alle højttalere bliver kalibreret til 85 db. Da den er netværks baseret vil den kunne kontrollere og vedligeholde systemet og evt. sende en melding til biograf eller studie bestyrer hvis noget ikke virker.

Dolby kommer snart med anbefalinger for studierne og biograferne på hvad som er det mindste krav til højttaler opsættet. På Skywalker havde de ca. 45 diskrete kanaler som nok også vil være minimum for en gennemsnitlig dansk biograf. Til et premix rum kan det klares med et 11.1 opsæt hvor der er to ekstra side surround og to højttalere ovenfra iforhold til et almindelig 7.1. Dolby udvikler også en virtual Atmos plug in, så man kan tilrættelægge og prøve ting af i en mindre sætting. De Atmos mix som har lavet til nu baserer sig på 7.1 eller 9.1 stems og separate spor med de enkelte objekter som skal pannes eller placeres enkeltvis i udvalgte højttalere. Den svære er så klangen, hvis man skal have et naturlig spredning af et objekts rum vil man gerne have det udover et bestemt antal kanaler og ikke nødvendigvis indenfor 9.1 konfiguration. En enkelt løsning på dette kunne ingen rigtig komme med foreløbig, men mon ikke om der kommer en Space Builder lignende plug in til dette formatet også.

Tom Ammermann har lige sluppet en Spatial Audio Designer plug in beregnet til at kunne lytte og mixe alle 3D surround formater (undtagen Atmos). Den tager udgangspunkt i den 5.1/7.1 automation man har gjort så man med enkle midler kan lave  den om til 3D. SAD blev benyttet på Skywalker når de mixede “Red Tails”. Man behøver ikke have et højde surround opsæt til lytning da den kan konfigureres til hvad man nu har og den er specielt beregnet til hovedtelefoner.  

Højttaler og forstærker fabrikanter som Harmann gruppen er igang med at udvikle nye systemer som bedre kan afvikle de nye 3D formater. Udfordringerne ligger i at producere noget som kan tage et større dynamikk område og båndbredde og samtidigt være noget biograferne har råd til.

Konklusion

Hvor udbredte kommer 3D lydformaterne til at blive? Digitaliseringen af biograferne har været kostbar og nu skal de også investere i nye højttalere, forstærkere og en omkabling af nuværende system. Og nogen biografer vil arkitektonisk have det svært med højttalere i loftet og helt tæt på skærmen. Dolby påstår at interessen er stor blandt biograf ejerne og når deres nye processor kommer vil der hurtigt være 100 biografer i verden med Atmos. Producenterne i Hollywood er generelt sultne på noget nyt, men er de villige til at betale for den ekstra tid det vil tage at lave en Atmos mix når den kun er til så få biografer? Det er den største frygt blandt lyddesignere og filmmixere i øjeblikket. En af de næste film er Joseph Kosinskis “Oblivion” og her har Dolby betalt studiet for at holdet kan træne og eksperimentere med Atmos. Hvordan laver man et mix som udnytter potentialet i de nye kanaler så biografpublikummet føler de får noget ekstra uden at lyden tager opmærksomheden væk fra billede? Det vil blive en proces som vil tage sin tid, men lykkes det vil formatet vise sin værdi.

 

Skrevet af: Rune Palving

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her