Rush All in One Cross Device

Af JOS Svendsen, 25. februar 2019

Premiere Rush – Redigering for YouTube’re…og alle andre

Dette videoredigeringsprogram er et nydesignet bud på redigering i disse YouTube-tider. Der er vendt op og ned på konventionerne i et program, der kan køre på PC/Mac, iPads og iPhones. Og Adobe lykkes med det i høj grad.

Lige nu kommer der en bølge af produkter, som er specielt rettet mod hele vblog- og YouTube-generationen. Der er kommet videomiksere, lydproduktionsudstyr, mikrofoner og lys med mere til denne type brugere. Kamerafabrikanterne, med Sony som en svag undtagelse, sover her totalt i timen, mens softwarefabrikanterne er ved at vågne. Det giver nemlig ikke nogen mening at have billigt produktionsudstyr, men dyr software. Det giver heller ikke nogen mening at have nemt produktionsudstyr og kompleks software. 

Godt nok er Blackmagic Resolve gratis, og Final Cut Pro X er rimelig billigt, men ingen af dem er til at gå til, hvis man er selvlært medieproducent. AVID lever stadigvæk i den tro, at alle videokameraer bruger bånd, og Adobe har hidtil lavet software, der er beregnet til de klassisk professionelle brugere. 

Det efterlader vblog-brugerne med videoredigeringsapp til mobiltelefoner eller ren konsumsoftware som Pinnacle Studio eller Premiere Elements, med mindre de er tekniske. 

Det vil sige indtil nu, hvor Adobe Rush er på banen. 

Redigering til folket

Adobe Rush er et helt nydesignet program, som eksisterer både til mobile enheder og som desktop app. I øjeblikket eksisterer de mobile apps dog kun til Apples enheder. Versioner til Android enheder er på vej. 

Det snedige er her, at programdesignet er det samme på alle enheder. Har man f.eks. styr på iPhone-versionen, er det super nemt at komme i gang med desktopversionen. De både fungerer ens og ser ens ud, så langt det er muligt. Men Adobe har tænkt videre. Som næsten al anden Adobe software er Rush abonnementsbaseret. 

Det betyder to ting; dels at softwaren ofte opdateres og dels, at der medfølger 100 GB cloudbaseret lagring. Det sidste er centralt. Rush kan nemlig automatisk synkronisere optagelser mellem de forskellige enheder knyttet til et abonnement.

Til de mobile brugere

Det vil sige, at man kan myldre rundt on-location og optage med ens mobiltelefon eller tilknyttede enheder som DJI Osmo Pocket (vi anmelder den i næste nummer), for senere at redigere det hele på ens computer derhjemme. Når man har lavet optagelserne på mobiltelefonen med ens favoritapp, importerer man de gode optagelser til Adobe Rush. Det er hurtigt og nemt.

Adobe iOS appen har også indbygget mulighed for at optage video og stills – så det er endnu nemmere. 

Adobe software vil derefter begynde at sende de udvalgte råoptagelser til Adobes cloud-lagring. Man kan fravælge dette, hvilket kan være smart i forhold til ens mobildata-regning. Alt hvad der ligger i ens ”picture-roll” på iOS-enheden kan importeres til Rush sammen med indhold, der ligger på Dropbox. 

Man kan vælge at redigere på mobiltelefonen. Hvis man gør det, bliver ens redigeringsinformationer også lagt på Adobes cloud-lagring. Dermed kan man optage på ens mobiltelefon, lave en rå-redigering på den, som man derefter forfiner på en iPad og færdiggør på en computer derhjemme. 

Det er smart. Hele synkroniseringen sker automatisk og er rimelig hurtig, hvis der er WiFi-båndbredde nok. Synkroniseringen er begge veje, så mediefiler eller redigeringer, man tilføjer i desktopversionen, bliver også tilgængelige på de tilknyttede mobile enheder. Det er også smart.

God brugeroplevelse

Det er en lidt interessant og rar oplevelse at myldre rundt med ens mobiltelefon og lave optagelser, hvor man mellemlander på en café med WiFi for lige at se optagelserne igennem og vælge de gode skud. Her starter synkroniseringen. 

Når man så er hjemme igen, ligger alle optagelserne klar til redigering. 

Det er en nem oplevelse, og noget der burde være en Apple-oplevelse. Adobe har simpelthen været smartere end Apple her. Dog ville der være rart, hvis man fik et lidt bedre overblik over, hvad det er som synkroniseres. Der er en lille blå indikator, der viser fremskridt. Det er alt. 

Vi fik programmet totalforvirret ved at redigere et projekt på en iPad, tilføje ekstra optagelser med en iPhone og have samme projekt åben på en computer, hvor vi trimmede klips. Det hele lykkedes efter et par nedbrud og genstart; indrømmet, det er næppe den mest typiske situation, og programmet fungerede fint i mindre ekstreme situationer, men det havde været rart med lidt statusbeskeder, så man kunne tage det lidt roligt.

En anderledes brugeroplevelse

Som redigering er Adobe Rush også meget anderledes end markedets andre redigeringssoftware. Udgangspunktet er helt klart den mobile app. 

I desktop-udgaven oplever man applikationen som havende meget tom plads på skærmen. Den er også meget basal. Der er en tidslinje med maksimalt fire videospor med lyd og tre separate lydspor. 

Der er kun mulighed for at opdele et videospor (Blade) og ikke andet. Man kan trimme ender på klip, men ikke mere. Klip kan naturligvis flyttes rundt på tidslinjen, hvor de andre klip automatisk gør plads til klip, man putter ind i mellem dem. 

Der er en samling af ikoner i kanten af vinduesrammen, som bruges til at styre de forskellige funktioner i programmet. De åbner paneler med kontroller af forskellige art. Her kan man på de fleste af dem vælge mellem to niveauer – ”basic” og ”advanced”. 

Klikker man ikke på advanced-knappen, er Adobe Rush en super simpel videoredigering med klip til klip. Med advanced slået til er Rush er bare en simpel videoredigering. 

Der er også tastaturgenveje, hvor flere af de mest nyttige af dem ikke virker særlig smart med et dansk tastatur eller slet ikke virker – og man kan ikke ændre tastaturgenvejene.

Der er det nødvendige 

Der er mulighed for skilte. Der er de mest almindelige typer, og man kan importere flere af dem, hvis man har brug for det. Der er en samling af video looks – som Adobe kalder presets. Man kan selv skabe flere i programmet. Der er ikke understøttelse af LUT’er. 

Det er også overgange i programmet. Her er der hele tre - disolve, fade to black, fade to white. De kan justeres i længde, men ikke mere. 

Alle billed- og lydjusteringer sker for et helt klip, der er ingen keyframing.

Lyddelen af programmet er på en gang super simpel og ret avanceret. Ud over mulighed for at justere lydstyrke for et klip og nogle meget basale tonekontroller, er der noget så interessant som fjernelse af ekko fra mikrofoner, der sidder oven på eller i kameraet og opfanger for meget efterklang fra rummet, hvori optagelserne foregår. Der er også intelligent dæmpning af musik i forhold til et dialog-lysspor. Og det er samme AI-system, som Adobe bruger i Premiere Pro. Så selv om audiodelen i Rush er simpel at bruge, ligger der noget ret avanceret teknologi nedenunder, og det er muligt at få hæderlig lyd ud af programmet med et minimum af indsats.

Skabt til sociale medier

Lige så interessant er mulighederne for at danne video i 9:16 format (video på højkant) til Instagram stories. Det er simpelthen supernemt. Det samme gælder for direkte eksport til Facebook og YouTube. Man kan vælge et eller flere formater samtidigt, og man kan naturligvis danne almindelige videofiler, hvis man har brug for det til andre streamingtjenester eller til andre anvendelser. Og Adobe Premiere Pro CC forstår Rush-projekter, så er der brug for at forfine projektet, er det også muligt.

Konklusion

Adobe Premiere Rush er et rigtig godt bud på redigering for YouTubere, Vbloggere og for den sags skyld alle andre, der bare skal lave en hurtig produktion. Programmet er ikke til spillefilm, større dokumentar- eller dramaproduktioner. Det er en hurtig videoredigering til folk, der optager med alle kontroller på kameraet sat til auto, en mikrofon på toppen af kameraet og i helt almindelig Rec.709. 

Og hånden på hjertet, hvor mange projekter er ikke bare klip til klip og skal være online hurtigst muligt? Vi har brugt Rush rigtig meget her på det sidste, fordi det bare er nemt. 

Vi anbefaler alle at tage et kig på Adobe Rush, for denne videoredigering er et godt bud på den online medievirkelighed, vi er på vej ind i.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Februar 2019

ProAV Digital

Forside ProAV1 19 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Event Expo
  • Nyt lys i Operaen
  • VR visualisering
  • Nem redigering
  • Storage-løsning

Læs alt lige her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her