6. december 2013

4K med succes - men der skal indhold til

Nærmest inden de fleste forbrugere opdagede at der var noget, der hedder 4K eller UHD er der TV apparater med det nye format i butikkerne. Men kan de bruges til noget nu og hvordan ser fremtiden ud i forhold til indhold? Monitor Pro har prøvet et par stykker, og talt med nogle af de største producenter om fremtiden for formatet. 

 

Da vi i Monitor Pro’s November 2012-nummer kunne berette om Sonys 4K TV til professionelle – et TV i 100.000 kroners klassen, havde få forventet, at man allerede 6-7 måneder efter kunne købe UHD TV til en pris, der er til at komme i nærheden af, i de fleste større butikker med forbrugerelektronik. Der står de side om side med Fuld HD TV. UHD kalder man begrebet, som måske er mere spiseligt for almindelige brugere end 4K. Men er det at skyde gråspurve med kanonkugler, og kan vi forvente at ”Hr. og fru Danmark” tager formatet til sig, og kan de forholde sig til at det nu hedder 4K, UHD eller 3840 x 2160 pixels?

    

Det hurtige svar må været et klart JA! Grunden er, at det rent faktisk virker – som vores minitest af to modeller viser. Man opskalerer billedet fra Fuld HD (eller SD) til 4K standarden og kan opnå flot resultat. Og med et TV udbud, hvor rigtigt mange efterhånden sender i 720P, 1080i og snart også en del i 1080P format, er kvaliteten allerede generelt høj. Læg dertil de mange udbydere som Netflix, HBO og lignende, der alle har mange titler i 1080P, og man har efterhånden et bredt udbud af høj kvalitets TV – i hvert fald når man alene ser på det tekniske indhold.


Opskaleret til 4K
Indtil der kommer ægte 4K udsendelser, skal der altså opskaleres til 4K via den indbyggede processor i et UHD TV. Det er naturligvis kunstigt og ikke ægte opløsning, men det virker rent faktisk udmærket, som vores test af to UHD TV viser. Lige så vigtigt er det, at forbrugerne har været igennem en lignende udvikling – fra SD til HD. Så det er altså noget, der er forholdsvist let at forklare og forstå for de fleste. Og ganske som fra SD- til HD-tiden kan man allerede nu få Blu-ray afspillere, der opskalerer til 4K standarden.

    

Der er altså al mulig grund til at tro, at dette format vil blive udbredt – langsomt, men sikkert. For modsat 3D, som reelt er floppet til hjemmebrug, så er flere pixels og højere opløsning lettere at relatere til for de fleste. Ganske som udviklingen med digitale kameraer viste med al tydelighed. Hvornår vi så får et bredt udbud af 4K-indhold er nok mere vanskeligt at svare på. Den enorme opløsning kræver stor båndbredde, og vil kun være velegnet via kabel eller satellit samt bredbånd (især fiber). Dertil skal der optages indhold i 4K, og det er også et spørgsmål om, hvornår produktionsselskaberne er parate til at lave den nødvendige investering. Men et er sikkert – fremtiden for TV- og filmproduktion er ikke blevet mere kedelig af, at vi har det nye format ude hos forbrugerne allerede nu.

 

Monitor tester UHD TV


Kæmpe forskel på UHD TV i praksis
Monitor Pro har i en kortere periode haft to 65” ægte UHD TV hjemme fra to af verdens største TV-producenter, Samsung og Panasonic. Og ganske som med HDTV apparater er de på papiret nærmest identiske og derfor vanskeligt for en forbruger at se, hvilket af de to LED baserede TV, der skal vælges.

    

Begge modeller er af indlysende grunde meget store, men på trods af at der er tale om ny teknologi, er de begge rimelig tynde, som de fleste forbrugere foretrækker. Og ganske som HD TV er der en overraskende stor forskel på billedet i de to modeller. Fælles-nævneren er en stor oplevelse. Den høje opløsning kan tydeligt ses i dem begge, og selv med et opskaleret billede (fra BD kilde i Fuld HD til UHD), kan man reelt sidde 1 til 2 meter fra skærmen, og billedet fremstår stadig ekstremt detaljeret og nuanceret. Men det er tydeligt, at de to producenter har hver deres approach til, hvordan et TV-billede skal gengives. De har begge en automatisk opskalering til UHD/4K format, hvis input er SD eller HD. Vi har også haft mulighed for at prøve begge med ægte UHD input fra computer med ægte 4K indhold.


Samsung UE65F9005
Det første, der springer i øjnene, så snart der kommer signal på modellen fra Samsung, er et umiddelbart meget imponerende billede. Der er en detaljering og skarphed samt en intensitet, så alle – også med ikke-professionelle øjne, straks kan se, at her er noget særligt. Der er en dybde i billedet, som betyder, at mange nok vil droppe at bruge 3D-delen. Og her taler vi faktisk om et TV signal med et 720P input.

    

På med en BD i 1080P, og resultatet er endnu mere imponerende. Der er en skarphed i billedet, som er ret vild. Men også en klar tendens til, at billedet bliver lidt hårdt. Detaljer i højlys brænder næsten ud, og man kan genkende de problemer, nogle LED TV har – også ikke-UHD, hvor billedet har tendens til at se lidt for klinisk ud. Selv en Hollywood Blockbuster film får skær af at være en dokumentarfilm. Man mangler nuancerne i farverne, det filmiske skær om man vil, og det er et problem. Her skal der skrues på niveauerne, og her savner vi nogle pre-indstillinger fra fabrikken. De fleste for-brugere vil alligevel helst selv justere, og det er der masser af mulighed for. Men til den almindelige forbruger savner vi nogle af de pre-indstillinger, som Panasonic har. Det skal dog understreges at det er muligt at justere sig ud af det meste, hvis man er vant til at justere et billede. Men for den almindelige bruger vil det være mere vanskeligt, og erfaringen siger også, at mange slet ikke piller ved fabriksindstillingerne – i hvert fald i billigere prisklasser, end disse TV er nu.

    

Med et ægte 4K signal er billedet ikke overraskende endnu skarpere, og det er som om, de nuancer, vi savner ved det opskalerede billede, er lidt bedre her.

    

Samsung er detaljens mester, og til gaming og stillbilleder giver det en grad af detaljer og skarphed, som er imponerende. Intet mindre. Dertil har TV’et alle de Smart-TV funktioner, man forventer af en moderne topmodel. Herunder indbygget webcam til Skype og lignende og som kan klikkes frem på toppen af TV’et.


Pris: cirka kr. 29.600 ekskl. moms.

Panasonic TX-L65WT600E
Tænder du for modellen fra Panasonic, lige efter du har set Samsung, vil man umiddelbart synes, der mangler detaljer. De står ikke helt så skarpt som hos konkurrenten, men jo mere man ser på billedet, jo bedre kan man også se, at der er masser af nuancer og detaljer. Især farverne – både når vi taler opskaleret billede og ægte 4K, er umiddelbart mere behagelige og korrekte. Men det afhænger naturligvis også af øjet, der ser.

    

groft sagt kan man sige, at Samsung er bedre til almindeligt TV som TV-avisen og andre direkte 720P/1080i udsendelser samt stillbilleder og andre måder at bruge TV’et på. Panasonic brillerer til gengæld, når der skal ses film fra ægte 4K eller fra BD afspiller med 1080P output. Det er dybden og nuancerne i farverne, der er mere behagelige og rare at se på i længere tid. Det hjælper også, at man har både THX og THX Brightroom indstillinger som Panasonics andre top-TV. Disse pre-indstillinger er endog rigtigt gode og meget lette at bruge for de brugere, der ikke er i stand til at justere et TV-billede selv.

    

Panasonic har da også THX4K-certificering for dets evne til at gengive nøjagtige farver. TV’et er også ISF og CaIMAN certificeret for kalibreringsmulighederne. Der er da heller ingen tvivl om, at netop farve-gengivelsen er Panasonics store force, men at det kan mangle lidt detaljering og dybde i forhold til Samsung. Ganske som Samsung er Panasonic naturligvis også et Smart-TV med trådløs internetadgang og alt det, som forbrugeren forventer.

    

Der er nok ingen tvivl om, at når de to modeller står side om side hos en forhandler, vil mange vælge Samsung for dets imponerende billede, mens filmelskeren vil genkende de gode farver, Panasonic kan gengive. Til gengæld er Panasonic (foreløbig) omkring 10.000 kroner dyrere end Samsung. Uanset, hvilket af de to – eller fra andre konkurrenter, forbrugerne vil vælge, er vi sikre på, at UHD/4K TV vil have en solid fremtid. Med en så flot billedkvalitet - ikke mindst også fra ikke UHD-indhold, vil der være basis for stor udbredelse meget hurtigt.


Pris: cirka kr. 39.000 ekskl.moms.

 

 

Input fra producenter om 4K

 

Sony: Større TV vil udbrede UHD/4K
Sony var de første i Danmark med at tilbyde en 4K løsning, og de har nu også konsumer løsninger. Ulrik Petersen, Senior Marketing Manager hos Sony Nordic: ”Vi står for tiden i en nogenlunde analog situation til, hvordan det så ud for 8-9 år siden. På det tidspunkt begyndte begrebet ”High Definition” at dukke op i branchen, både på consumersiden og den professionelle side. Der var enighed om, at der var tale om et kvalitetsløft til de ”store” skærme på 42 tommer, men også betænkeligheder ved den øgede omkostning til produktion og ikke mindst nødvendigheden af, at kulisser, sminke mm. blev flottere, når man ikke længere kunne skjule småfejl bag den lave opløsning i PAL. Elektronikproducenterne udbød HDTV til forbrugerne, uden at der var HD-indhold at se på, bortset fra de demonstrationsafspillere, producenterne opstillede i butikkerne. Resten er historie. HD-indholdet kom, både som broadcast og via det nye Blu-ray Disc-format”, forklarer Ulrik Petersen.

4K er klar på film
Omkring indhold til 4K forklarer Ulrik Petersen: ”4K/UHD udspringer af den allerede eksisterende opløsning på film, hvor der allerede optages i 4K, og Hollywood-klassikere er på vej til at blive genudgivet i 4K. 4K-projektorer er allerede installeret i biograferne, f.eks. i Cinemaxx i Danmark. Og frem for alt er 4K/UHD ret enkelt at forklare over for både kreative og forbrugere: Det er mere af det samme, vi har i forvejen: Højere opløsning og dermed flere fine detaljer til store skærme.
    

I de sidste ti år er den typiske skærmstørrelse steget fra 32 tommer til 42-46 tommer, og opløsningen er fulgt med fra PAL til HD. De skærmstørrelser, der p.t. vokser mest på det danske marked, er 50 og 55 tommer, og i USA er det 60 tommer og opefter. Jeg tror, at vi i de kommende år vil se endnu større størrelser i Danmark, også til priser, som danske forbrugere er villige til at betale. Så store skærme stiller nye krav til billedkvaliteten, og det vil kun være 4K/UHD, der kan indfri disse krav. I begyndelsen må vi klare os med HD-indhold, der er opskaleret til 4K, men det er ikke anderledes end for 8-9 siden, og der skal nok komme masser af ultra højtopløst indhold til de ultra højtopløste skærme. Historien har allerede bevist det”.

Samsung: 4K materiale kan komme hurtigt
Hos Samsung forventer man, at der kan være grund til at tro, vi får 4K/UHD materiale ud til forbrugerne hurtigere, end man måske forventer lige nu. Martin Engen, Sales Manager AV hos Samsung forklarer: ”Vi havde det oppe at vende på IFA messen i år samt i Brancheforeningen, og vi har alle store forventninger til 4K. Det giver en kæmpe oplevelse billedmæssigt, når man ser det op mod 4K materiale, og det kan netop være grunden til, at forbrugerne vil tage det hurtigere til sig”, fortæller Martin Engen og uddyber: ”Hvis vi nu sammenligner med for omkring 7 år tilbage, da man talte om HD, så blev der talt om, om det overhovedet ville blive udnyttet både af broadcast og i andre sammenhænge. Men der gik i princippet ikke mere end tre år, før vi havde en god HD komprimering og båndbredde, så det kunne udnyttes. Om der vil gå lige så kort tid med 4K/UHD er svært at spå om – vi var skeptiske dengang, men det viste sig, at forbrugerne tog teknologien til sig meget hurtigt”.
    

Martin Engen fortæller, at han naturligvis godt kan se, at der vil være nogle problemer; blandt andet luftsignaler, men der vil være masser af muligheder via Video On Demand og andre teknologier. Martin understreger også vigtigheden af, at man med H.265 komprimeringen har et format, så det kan sendes ud til forbrugerne. ”Nu den er på plads, er der god grund til, at vi vil se mere materiale i 4K”, forklarer Martin til Monitor Pro.

Philips: Høj kvalitet og lav pris sikrer succesen for UHD
Hos Philips er man ikke i tvivl om, at 4K/UHD TV vil blive en succes. Det baserer man på, at priserne på konsumer TV allerede er på vej ned og kvaliteten – selv ved opskalering, er meget høj. Pär Josefsson, der er Nordic Product Manager i TP Vision, forklarer: ”Seriøst går der nok 2-3 år, inden vi har mulighed for at få ægte UHD signal ind i stuerne, og det vil komme via VOD, TV-udbydere eller andet. Vi forventer ikke umiddelbart, der vil komme et nyt BD format. Men allerede nu har vi muligheden for at bruge opskalering og med den billedbehandlingsteknik, der er til rådighed, kan man se stor forskel fra et HD til et UHD TV, selv med et almindeligt HD signal”.
    

Pär Josefsson henviser i øvrigt til, at selve scaleren er en stor del af TV’ets kvalitet – ikke kun billedpanelet. I Philips benytter man sin Natural Motion processor plus en 6-kernet UDH processor. Der er med andre ord tale om en enorm processorkraft for at kunne udnytte UHD opløsningen bedst muligt. Dertil har Philips deres Ambilight baggrundsbelysning i TV’et, som de også forventer vil være med til at løfte oplevelsen, og dermed forbrugerens interesse for det nye format.

Panasonic: Produkter og indhold vil forme fremtiden
Hos Panasonic er der klar tale: ”Er produkterne og indholdet i orden, vil vi også få forbrugerne med os”. Ordene er Calina Gavrils, der er Nordic Product Manager for TV i Panasonic Nordic. ”Det vi ser nu i UHD markedet er en situation, hvor produkterne er foran indholdet, og Panasonic er som en af verdens største tv-producenter, derfor også med til at levere det tekniske udstyr og knowhow, der skal bruges for at producere dette indhold”.
    

Calina Gavril forklarer, at man som tv-producent bærer et ansvar for at der også leveres indhold til den teknologi man har, men reelt ikke kan tilbyde endnu. For at kompensere for dette, producerer man tv apparater, der er fremtidssikret og vil kunne bruges med næste generation af 4K indhold. ”Derfor har vi blandt andet sørget for at Panasonics Viera WT600 er verdens første Ultra HD TV med 4k 50/60 Hz input baseret på HDMI 2,0 og DisplayPort 1,2a, som kan håndtere op til 60 billeder i sekundet med 4K. Det benytter blandt andet en 4K Hex billedprocessor, der faktisk også forbedrer billedkvaliteten af indhold, som ikke er i 4K-opløsning”. Der er altså tale om en opskalering, som ifølge Panasonic kan få ikke-UHD indhold op på et niveau, som er tæt på ægte UHD. Det gøres blandt andet ved at interpolere og bruge kredsløb, der udfylder de ”huller”, der er i et ikke-UHD billede. Altså som teknologien, da man i sin tid (og nu) skal opskalere fra SD til HD.
    

Calina fortæller også at man forventer – som flere andre producenter, at forbrugerne vil bruge 4K tv til meget andet end tv-kigning. Herunder ikke mindst gaming og til at se stillbilleder, hvor man jo i høj grad kan udnytte den høje opløsning fra et UHD TV.

 

 

Af: Peter Hyldahl

ProAV Digital

ProAV9 NOV18 ForsideNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Østre Gasværk
  • Expo-reportage
  • DJI Ronin
  • RAW video
  • Comtech

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her