12. juni 2014

4K i Final Cut Pro X

Når nu videobilledet er blevet fire gange større end 1080HD, skal der mindst fire gange mere diskplads til og al den RAM, der kan være i ens computer for at redigere 4K video. Men skal ens computer så også være fire gange kraftigere? Vi kigger efter svaret i denne artikel. 

 

I modsætning til 3D er der i princippet ikke så meget anderledes ved at redigere 4K i forhold til almindelig HD. Der er bare flere pixels, som skal skubbes rundt i computeren og gemmes. Men i praksis kan 4K give problemer, idet computeren nu skal regne på fire gange flere data for hvert videobillede. Det belaster disk, RAM og beregningskapacitet. Derfor kan en computer, der ellers sagtens kan klare at redigere HD hurtigt, blive presset ud i problemer, når den bliver sat til at redigere 4K. Resultatet kan derfor blive en redigeringsoplevelse, hvor alt bevæger sig med glacial hastighed, og renderingstiderne bliver timelange.

    

Det er der to måder at klare på. Den mest primitive er simpelthen at købe den størst mulige computer med de størst mulige diske og sikre, at den er fyldt til kanten med RAM. I dette tilfælde hvor vi snakker Apple Final Cut Pro, betyder det at købe en ny Mac Pro. Det er ikke en billig løsning, men helt klart en sexet og fremtidssikret måde at løse problemet på. Men der er altså andre måder til at få en Mac, der ikke er super kraftig til at løfte opgaven.


De forskellige medietyper i Final Cut Pro X
For at kunne redigere 4K video i Final Cut Pro X er det nødvendigt at have styr på de forskellige medietyper i programmer. Det er nemlig nøglen til at kunne håndtere 4K video. Vi anvender Final Cut Pro X version 10.1 som eksempel, da denne version har indbygget understøttelse af 4K.

    

Final Cut Pro har tre forskellige medietyper for video: Native, Optimized og Proxy. Native er video, som den er optaget af

kameraet. Optimized er ProRes 422 og Proxy er ProRes 422 med 36 Megabit/S. Den nyeste version af Final Cut Pro X kan håndtere flere typer af native 4K media, nemlig Sony XAVC og REDCODE RAW. Dertil kan programmet klare op til 16 kamera multicam optagelser - hvis man anvender en Mac Pro i nyeste version.

    

Hvis man nu ikke gør det, er de to andre muligheder mere relevante. Optimized betyder altid ProRes 422, med mindre at originalformatet er REDCODE RAW, hvor der transcodes til ProRes 4444. Det er ikke muligt at danne optimized media for HDV, DV, DVCPRO HD, XDCAM-HD/EX/HD422. ProRes 422 er en Codec, som har 4:2:2 farverum med en bitrate op til 145 Megabit/S. Siden codec’en er baseret på en intra-framekomprimering, som ikke refererer andre frames, er denne codec ikke så beregningstung, som de Long GOP (Group of Pictures) codecs som for eksempel

anvendes i MPEG2.

    

Men 4K ProRes 422 er på trods afCodec’en stadig ikke helt nemt at håndtere for en computer. En times 4K video komprimeret i ProRes 422 fylder omkring 250 Giga-Byte. Disse 4K videodata skal ikke alene gemmes på disken, de skal også flyttes til og fra denne. Det vil sige, at overførsels-hastigheden skal være stor nok til, at videofilerne kan afspilles i realtid. Og det betyder igen, at diskens tilslutningsteknologi skal være hurtig nok. Glem alt om USB2 og Fire-Wire, hvis der skal håndteres 4K videofiler i ProRes 422. Disse tilslutningsteknologier er simpelthen ikke hurtige nok til at kunne klare 4K datastrømme. I teorien kan FireWire 800 håndtere op til 800 Megabit/S eller cirka 100 megabyte/S. I praksis er disse værdier lavere. Typisk ligger de omkring 75 megabyte/S og ofte lavere. Det betyder, at man hurtig risikerer at lande på kun at afspille 4K videofiler med 10-12 billeder i sekundet på diske med FireWire 800 tilslutningsform. Det giver ikke meget realtidsredigering.

    

Det betyder reelt set, at USB3 eller Thunderbolt er de eneste tilslutningsteknologier, som er relevante i forhold til 4K redigering med ProRes 422. USB3 overfører maksimalt op til 5 Gigabit/S, mens Thunderbolt klarer op til 10 gigabit/S. Begge teknologier er fine bud på tilslutningsformer, som kan håndtere strømme af 4K video i ProRes 422.

    

Fordelen ved at bruge ProRes 422 er, at man kan bruge filerne direkte, mens dette ikke er muligt ved at bruge ProRes Proxy – med mindre man har meget lave kvalitetskrav.


Proxy eller ej
Proxy filer (eller mellemfiler) er langt fra nogen ny ting i videoredigering. Det er kopier med lav opløsning af de originale videofiler. Man bruger så disse mellemfiler til redigering, og når man er færdig med redigeringen, overfører man al redigering til de originale filer, som derefter slutrenderes for at danne den færdige produktion. Teknologien eksisterer i FCP 7, AVID MediaComposer og Adobe Premiere Pro CC, så det er ikke nyt at bruge proxyfiler. Man bruge teknikken, da HD blev introduceret, og al redigeringsudstyr var beregnet til at håndtere SD.

    

Pointen er, at det aldrig har været helt nemt. Der har være manuelle processer med at danne proxy-filerne og skifte fra proxy-filerne til de rigtige videofiler. Gjorde man det forkert, kunne man ende med produktioner, som så elendige ud, fordi de lavopløste videofiler var blevet brugt i stedet for de rigtige filer. I værste fald var det kun ved nogle filer, at skiftet var smuttet. Så havde man en produktion, hvor nogle klip var mystiske, mens andre så fine ud. Lige den ting kunne tage lang tid at få udredet og som regel på et tidspunkt, hvor man mindst havde tid til den slags problemer.

    

Heldigvis er denne workflow blevet kraftigt forbedret i Final Cut Pro X version 10.1


4K workflow i Final Cut Pro X
Når 4K videofiler importeres i Final Cut Pro X, er det vigtigt, at der dannes proxyfiler. For 4K video danner programmet 1080HD filer med 36 Megabit/S.

    

I Final Cut Pro X er det sådan, at man kan vælge at danne ”Optimized Media” og/eller Proxy. Den tid, man bruger på at danne disse filer ved importen, spares senere ved slutrenderingen, og ved at programmet bliver mere responsivt. Final Cut Pro X elsker simpelthen ProRes filer. Man kan senere vælge at danne de to medietyper – optimized og Proxy. Det gør, at man for eksempel kan vælge at starte med optimized media for at opdage, at det bliver for tungt, og så danne Proxy media senere.


Pas på diskforbruget
Det er en god frihed at have. Dog skal man være klar over, at diskforbruget stiger kraftigt. Final Cut Pro X 10.1 anvender et container filformat, som både rummer projekt og alle dets tilhørende filer. Man kan vælge ikke at inkludere originale medier i projekt-containeren, men alle renderingsfiler, proxyfiler og optimized mediefiler vil rummes i projekt-containeren. Det betyder, at man kan ende op med at have alle projektets videofiler liggende flere gange på ens disk – original media, en ProRes 422-version, Renderingsfiler i ProRes og en Proxy-udgave. Og det betyder noget i 4K, som er pladskrævende i forvejen.

    

Derfor er der vigtigt at sikre, at man har plads nok på ens diske, inden man starter på et 4K projekt. Regn med 4 gange størrelsen af original mediefilerne.

    

Når man har fået mediefilerne ind i Final Cut Pro X, skal der oprettes et 4K projekt. Version 10.1 er forberedt for 4K og kan oprette projekter i vilkårlig størrelse.

    

Man skifter mellem optimized/Original Media og Proxy media ved program-monitorfeltet. Ændringer som videofiltre med mere, som tilføjes til Proxy-filer, overføres automatisk til mediefilerne i fuld opløsning. Siden Proxy-videofilerne er 1080HD, svarer performance af systemet ved brug af Proxy-filer fuldstændig til at redigere HD.

    

Når man er færdig med at redigere ens 4K projekt ved hjælp af Proxy-filerne, er der en lille detalje, som er ultra vigtig. Hvis man renderer et 4K projekt og har valgt at se Proxy-filer, vil disse bruges i renderingen til 4K. Det vil sige, at HD-filerne opskaleres til 4K, og at man derved ikke får den fulde kvalitet. For at få det, skal man vælge Optimized/Original media visning. Om det er en fejl i programmet er et interessant spørgmål. At rendere Proxy-filerne giver korte renderingstider og mindre filstørrelser i forhold til at bruge 4K mediefiler og betyder, at man kan checke farvesætning, overgange med mere rimelig nemt. Men der er ingen advarsel eller indikering af, at man ikke renderer til fuld kvalitet.

    

Inde i Final Cut Pro X 10.1 kan man danne YouTube filer og uploade dem direkte til streaming servicen. Der er beklageligvis ikke en YouTube 4K indstilling i programmet. Det er der så i Apples videokomprimeringsprogram Compressor.

    

Derfor er workflow således – først dannes en 4K masterfil i Quicktime fra Final Cut Pro X, den overføres til Compressor, hvor YouTube 4K indstillingen anvendes til at danne en videofil i korrekt format. Denne fil uploades siden til YouTube. Det er lidt mere kompliceret end normalt, så der kommer formodentlig en 4K YouTube indstilling i en kommende opdatering til Final Cut Pro X.

 

Vi havde ingen problemer med at redigere 4K på en Apple Retina MacBook Pro ved anvendelse af Proxy filer. Slutrenderingen var ekstra hård, men det var alt.

    

Det betyder, at 4K er en praktisk realitet i dag set i redigeringssammenhæng. Nu venter vi så på distributionen, men i takt med VOD services satser på 4K, er det forhåbentlig kun et spørgsmål om tid.

 

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV818 forside NETNyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • IB4 mødelokaler
  • Unico-Gruppen
  • Brug en gimbal
  • LED-lamper
  • Mediatec udvider

Læs alt lige her

DEShow 2019

Danish Entertainment Show er en ny messe, hvor udlejnings- og eventbranchen viser hvad de kan, og branchens førende distributører/ forhandlere præsenterer det største udvalg af innovative løsninger, teknologier og produkter

Se mere her

Abonnement på ProAV Magasinet

Få alle de nyeste trends og følg med i udviklingen inden for AV-branchen. Modtag vores trykte udgave af ProAV Magasinet for kun kr. 250,- *

...Abonner lige her

*alle priser er ekskl. moms og levering

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her