27. marts 2014

Test: Sony PXW-Z100

PXW-Z100 er et 4K kamera fra Sony, der ligner favoritten PMW-200 i sumo-udgave. Idéen bag kameraet er, at gøre 4K nemt at komme i gang med - og det lykkes langt hen ad vejen.

 

Meget tyder på, at Sony har taget ved lære af 3D eventyret, der jo ikke er endt i den store lykke. Her var kameraerne ikke just nemme at bruge, da man skulle sætte sig kraftigt ind i 3D teknologi, før man overhovedet kunne optage nogen former for video med kameraet. Og dertil var de første kameraer uhyggeligt dyre. Det var først anden bølge af kameraer, som overhovedet var til at betale.
    

Sådan er det ikke denne gang. Sony lancerede i januar et konsum 4K kamera på den store messe for forbrugselektronik CES (Concumer Electronics Show) i Las Vegas. FDR-AX100 optager 4K på SDHC-kort og lander på en salgspris på under 15.000 kroner uden moms. Der kommer stensikkert en pro-udgave af det på NAB 2014, og så er der 4K til Netto-priser for al folket. I øvrigt bygger kameraet på teknologi fra Sony RX10, dog ikke med samme optik. Dermed gik vores forudsigelse fra testen af RX10 i seneste nummer  af Monitor Pro i opfyldelse. Og det før vi selv regnede med det. Skal man gætte ud fra Sonys sædvanlige Rip, Rap og Rup-strategi, så kommer der tre 4K kamerer her i 2014. En pro udgave af AX100, en større Z300 med udskiftelige optikker og Z100-kameraet er her så allerede. Oven over disse nuværende og formodentlig kommende kameraer, er der allerede F-serien af 2K/4K kameraer, som primært er til drama-produktioner.

Godt prispunkt
Det er glædeligt, at Sony starter i den lave ende, og dermed fra starten gør 4K til en økonomisk overkommelig mulighed for alle. Prisen for Z100 ligger nemlig lige under 50.000 kroner og dermed er 4K pludselig på et prispunkt, hvor det er et reelt alternativ til et almindeligt HD kamera. For et 4K kamera kan nemlig også optage HD. Ordet fremtidssikring kommer dermed frem på søgerpanelet.
    

Så der er mange gode årsager til at kigge nærmere på Z100. Signalementet for kameraet er enkelt - 20X zoom og 4K i en kompakt pakke, som kan håndholdes, men ikke skuldebæres uden rig. PXW-Z100 vejer 2,46 kilo i kampklar udgave og virker umiddelbart tungere end et PMW-200, selv om det på vægten rent faktisk er lidt lettere end den slankere lillebror. Næsten alle kontroller sidder de samme steder på de to kameraer. Har man brugt et kamera fra PMW-serien, er der ingen mystik her. Den store forskel i betjeningen er, at formatindstillingerne kan slås over på 4K i stedet for at stoppe ved 1080HD. Der er et par andre forskelle i praksis, idet Z100 har en stor blæser indbygget. Den er heldigvis rimelig lydsvag og afgiver en dyb susen, hvilket er bedre end den hysteriske blæselyd en Canon C300 kan afgive. En anden forskel er codec og medier.

Ny Codec
Kameraet optager med Sonys XAVC codec, hvilket er en MPEG4-baseret codec med 10 bit farvedybde og 4:2:2 farverum. Denne codec er understøttet i både Final Cut Pro X, Adobe Premiere, AVID MediaComposer og DaVinci Resolve. XAVC anvender intraframe komprimering, hvilket betyder, at det enkelte videoframe komprimeres for sig selv uden at bruge andre informationer fra de foregående eller efterfølgende frames. Det gør det nemt for redigeringssoftwaren, der ikke skal bruge processorkraft på at opbygge et billede som Long-GOP codecs kræver. Long-GOP (group of Pictures) komprimerer video ved at finde fælles billedelementer mellem en gruppe af videobilleder og kun lagre forskellene imellem de enkelte billeder i gruppen.  
    

Kameraet kan i øjeblikket kun optage med XAVC codec’en, men Sony har annonceret en opgradering til kameraet i midten af 2014 således, at kameraet vil kunne optage med AVCHD- og XAVCS-codecs. Den sidste codec, der er en Light-udgave af XAVC, anvender long-GOP komprimering og har et 4:2:0 farverum, idet der anvendes H.264 high profile komprimering.
    

Ved at anvende long-GOP og et mindre farverum kan bitraten holdes nede, sådan at man rent faktisk kan lagre 4K video med XAVC-S på et hurtigt SDXC-hukommelseskort. Men det sker så med et kvalitetstab i forhold til XAVC. Både Sony PMW-F5 og PMW-F55 anvender XAVC. De forskellige meldinger fra Sony tyder på, at Sony er begyndt at bevæge sig langsomt væk fra 8 bit MPEG2, som efterhånden er ved at være en noget aldrende codec, hvor specielt de 8 bit farverum er en kraftig restriktion.

Heftigt dataforbrug og ny type hukommelseskort
Men anvendelsen af XAVC i Sony Z100 betyder også, at datastrømmen bliver minimum 100 megabit/S for HD og 500-600 megabit/S for 4K video. Det betyder, at optagetiden er langt kortere end for MPEG2 baseret video på et givet hukommelseskort. Men det betyder også, at et 64 Gigabyte kort rummer ca. 20 min optagelser i 4K-P25 format og omkring 60 minutters 1080P25 video. Kameraet kan optage i 4K-P59,94, 4K-P50, 4K-P29,97, 4K-P25, 4K-P23,98, samt 1080P59,94, 1080P50, 1080P29,97, 1080P25 og 1080P23,98. Det er dermed dual standard. De 59,94 billeder i sekundet giver så mulighed for lidt ekstra slowmotion
    

Kameraet har to kortpladser til XQD hukommelseskort. Dette er en ny standard af hukommelseskort, som i størrelse minder om CompactFlash kort. Kameraet har hotswap af hukommelses-kortene og kan fortsætte en optagelse på et nyt hukommelseskort, når et kort er fyldt op. Videoen lagres med MXF-informationer. Kameraet har også en enkelt plads til SDXC-hukommelseskort, men den bliver først aktiv, når kameraet opdateres midt i 2014. Nu er det ikke alle som lige har en XQD-kortlæser, så kameraet kan anvendes som kortlæser ved den indbyggede USB 2.0 forbindelse. Det giver naturligvis et lidt mærkværdig workflow, med mindre man har anskaffet sig massevis af XQD-kort, idet man ellers skal stoppe og tømme hukommelseskort med jævne (og små) mellemrum, når der optages 4K.
    

En ekstern USB3-læser til XQD-hukommelseskort er derfor et nødvendigt tilbehør til dette kamera. Kameraet har en 3G HD-SDI udgang til ekstern recorder eller en monitor. Denne udgang leverer et nedskaleret HD signal fra 4K optagelser. Der er også en HDMI 1.4 udgang, som giver mulighed for et 4K-P25 signal til en monitor eller en recorder. Sony har lovet en HDMI-opdatering til kameraet, som giver 4K-P50 signal ud af HDMI-udgangen, sådan at 4K-optagelser med 50 billeder i sekundet kan vises korrekt, idet HDMI 1.4 ikke kan håndtere 4K-P50. Kameraet har naturligvis de sædvanlige audio ud- og indgange.

God optik
Optikken er også lidt anderledes end normalt. Det er en Sony G-optik, hvilket betyder, at den er fra Sonys højkvalitetsserie af optikker. Og det er nødvendigt i forbindelse med 4K, da den mindste optikfejl kan ses langt tydeligere end ved HD. Zoomen spænder over 30 mm – 600 mm (omregnet til 35 mm standard) og er dermed særdeles brugbar. Zoom-, fokus- og blændekontrollerne er elektroniske og umærkede. Det kræver derfor en bid tilvænning at bruge kameraet, hvis man kommer fra et kamera med mekaniske kontroller. Zoomen dropper fra F 1.6 til F 3.2, når man går fra fuld vidvinkel til fuld tele, hvilket også er noget, man lige skal være opmærksom på. Søgerskærmen er en 3,5 tomme skærm med 852 x 480 pixels. Det er samme skærm som PMW-200, så skærmen er glimrende. Korrekt fokus i 4K er vigtigt, og heldigvis har Z100 også velfungerende fokushjælp, som man bruger langt oftere end ved HD.

8K Sensor
Kameraet anvender en enkelt sensor på 8K pixels. Den har en størrelse på ”1/2,3” tomme. At sensoren ikke er større, betyder flere positive ting - kamera og optik kan holdes mere kompakte, fokusering bliver nemmere, og der udvikles mindre varme, som fremmer sensor-billedstøj. Dermed holdes kameraet næsten på PMW-200-størrelse. Men det betyder også, at kameraet er to blænder mindre følsomt end PMW200, og at dynamikomfanget ender på omkring 10 blænder. Jo større billedpunkterne er i areal på en sensor, jo mere lys fanges der, så der er ikke nogen mystik i det. Vi vurderer Z100 til at have en basis følsomhed på omkring 100 ISO.
    

Heldigvis er kameraet rimligt støjsvagt, og støjreduktionen er velfungerende, så +18 dB kan bruges uden alt for mange støj-problemer. Men skal man matche det med et HD-kamera, er det nødvendigt at checke, om den lave følsomhed kan give problemer. Her er den 10 bit XAVC-codec en fordel, da der er mindre tilbøjelighed til grimme macro-blokke i skyggerne ved denne codec i forhold til 8 bit AVCHD. Kameraet har flere billedprofiler heriblandt to logprofiler, som Sony benævner cinegamma-profiler. Men der er mindre årsag til at anvende logprofiler med dette kamera, end der er ved 8 bit codec-baserede kameraer, på grund af den større bitdybde. Derfor foretrak vi at optage med ITU.709 som standard både ved farvematrix og gamma.

Konklusion
Vi har tidligere testet JVC’s 4K kamera, der var markedets første bud på et billigt 4K kamera. Også dette kamera havde en relativ lille sensor og var derfor ikke særlig lysfølsomt. Sonys Z100 er mere velfungerende på alle punkter, men viser også at 4K kameraer fortjener en stor sensor, sådan at lysfølsomheden kommer op på niveau med dagens HD-kameraer. Det betyder dog større optikker og dermed også, at kameraerne bliver fysisk større, hvilket igen kan give et højere prisniveau. Z100 virker her som et kompromis, hvor man har villet bygge et kamera, som minder om PMW-200 både i funktioner, men også i størrelse og pris. Om den lave følsomhed betyder noget, afhænger af produktionstypen.
    

Ideen bag Z100 er naturligvis, at 4K skal være et attraktivt valg i forhold til HD. Det kræver dog, at man lærer at elske XAVC lidt hurtigt og ikke går over 4K-P25. Ellers skal man vente til senere i år på firmware-opdateringerne, som giver AVCHD og udvidede monitoreringsmuligheder. Har man en MPEG2-workflow, fordi man har PMW-kameraer i forvejen, kan det kræve en del omstillinger. Sony PXW-Z100 et glimrende 4K-kamera med et populært prispunkt, og det er her lige nu – parat til produktioner.   

 

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her