16. juni 2014

Test: Røde NT1-Kit og M5MP

Det australske mikrofonfirma Røde var tilbage i 90’erne et af de første firmaer på banen med billige, gode kondensatormikrofoner, en trend, som de startede især med deres NT2 model. Siden er der løbet meget vand i mikrofonfloden, og kineserne har underbudt det australske mærke i pris. Men Røde kan nu noget andet end bare at være billig, bl.a. har nogle modeller ekstremt lave støjtal, og alle er fint forarbejdede produkter. I denne test prøver og lytter Monitor Pro til de to seneste modeller, NT1-Kit og M5-MP, og vurderer dem i forhold til deres pris og formåen. 

 

Røde havde for mange år siden modellen NT1, som siden blev afløst af modellen NT1a; og netop denne model bliver nu afløst af den nye NT1-Kit, som ikke har meget til fælles med NT1a, som den afløser, ud over at ligge i samme prissegment. Her er en helt ny mikrofon, væsentlig med en helt nyudviklet mikrofonkapsel, HF6, hvor der har været fokus på at gøre mellemtonen så detaljeret som muligt, og hvor diskanten er lidt mindre fremtrædende end på tidligere Røde mikrofoner. En nyudviklet kapsel er en stor ting for et mikrofonfirma, hvor antallet af kapsler ikke står i mål med modeller. Tit bruger man samme kapsel i flere forskellige mikrofonmodeller og ændrer blot fysikken og elektronikken for at få en anden og forskellig karakter på mikrofonen.

    

Røde NT1-Kit kommer ikke i en fancy trækasse, men derimod i en mere simpel papkasse; men ellers er der godt med tilbehør med til dette mikrofonkit. Her medfølger nemlig også et elastisk ophæng, som er udviklet af Rycote, som Røde det sidste års tid har haft et tæt samarbejde med. Det er baseret på Rycote’s ”Lyre” teknik, hvor de sædvanlige elastikker er afløst af et specielt ophæng fremstillet af gummilignende plastik, som giver en bedre isolation fra omgivelserne, og som ikke deformerer, når mikrofonen monteres. Desuden har de en længere holdbarhed end elastikker. Ophænget er lavet af plastik, men virker langt mere solidt end mange af de metalophæng, som vi ser som tilbehør til andre mikrofoner. Og desuden medfølger der også et popfilter, som kan monteres på selve ophænget. Dette dobbelte popfilter er lavet af metal, er effektivt over for pops, når mikrofonen bruges til vokal, men som alle popfiltre påvirker det lyden på mikrofonen; den bliver en smule lukket i toppen. Hele dette ophæng er ikke så forskelligt fra de universelle Rycote ophæng, som kan købes til andre mikrofoner. Forskellen er blot, at et sådant ophæng stort set koster det samme, som NT1-Kit fra Røde.


En sort lækker sag
Mikrofonen med Røde’s karakteristiske guldfarvede prik på fronten er ellers helt sort, både krop og gitteret foran kapslen. Mikrofonen virker gedigen, og den halvmatte lakfinish er flot. Mikrofonen monteres i det elastiske ophæng med en fingerbetjent møtrik, som desværre let kan blive væk; her kunne ønskes, at møtrikken i stedet var monteret på ophænget, så den ikke pludselig forsvinder.

    

Mikrofonen med nyrekarakteristik er helt uden indstillingsmuligheder, her er hverken en pad eller en lowcut funktion. Her har den rigtige pris været vigtigere for Røde, men begge funktioner er dog savnet, når man bruger mikrofonen. Når mikrofonen er monteret i ophænget, er der indstillingsmuligheder for at tippe ophænget i det vertikale plan med en letbetjent fingerskrue, og her er også en krog, som XLR ledningen kan sikres i, så det hele ser pænt og ordentligt ud.


Lyden
Når mikrofonen tilsluttes, lægger man hurtigt mærke til to ting, dels det kraftige output fra denne mikrofon og den lave støj. Her er absolut ingen egenstøj at høre, så mikrofonen er meget velegnet til forstærkning af lave lydkilder, eller lydkilder opfanget på en større afstand. Røde praler af en egenstøj på 4,5 dBA og fortæller samtidig, at
NT1-Kit skulle være den støjsvageste mikrofon på markedet. Det kan i hvert fald bekræftes, at denne mikrofon er eksemplarisk omkring både støj og udgangsniveau; jeg har kun oplevet et par andre mikrofoner, som skulle have lavere gain indstilling. Det faktum kan til tider vise sig at være et problem på NT1-Kit, fordi der ikke er en dæmpefunktion (pad) på mikrofonen. Når man arbejder med mikrofonopstilling tæt på et instrument med kraftigt lydtryk såsom lilletromme eller guitar, skal mikrofonforforstærkeren slet ikke forstærke, og på knap så gode mikrofonforforstærkere uden padfunktion vil der ske en overstyring i forforstærkeren. Men her kan man nok mere pege fingre ad forforstærkeren frem for NT1-Kit mikrofonen.

    

Mikrofonen har en fyldig lyd og et løft i den høje mellemtone. Hvis man ser på frekvenskurven, så er der en svag hævning fra 4 til 10 KHz, men mikrofonen virker nu mere løftet i toppen, end frekvenskurven indikerer. Men modsat tidligere modeller fra Røde virker dette løft mere kontrolleret og simpelthen bedre lydende med en højere opløsning. Et vellydende diskantløft kan tit være en fordel, især hvis mikrofonens væsentligste funktion er at fungere som vokalmikrofon. Er Røde NT1-Kit en god vokalmikrofon? Ja, til nogle stemmer, og det faktum kan påstås om stort set alle vokalmikrofoner. Under testen blev der lyttet på et par kvindestemmer og en mandestemme, og på to af dem var NT1-Kit fin og vellydende, mens den mere nasale kvindestemme klart var for skærende, og diskantløftet gav oplagte S-problemer som følge. Igen må man konkludere, at valg af en vokalmikrofon aldrig er entydigt, og en given mikrofon kan lyde godt på en vokalist og forfærdelig på en anden.

    

Men brugen af NT1-Kit bør langt fra begrænse sig til vokal, og mikrofonen havde rigtig gode egenskaber på både el- og akustisk guitar, ligesom den lød godt på forstærket bas og elpiano. Lyden er fyldig og fint defineret i den for disse instrumenter vigtige mellemtone. Når frekvensbilledet bliver bredere, komplekst og med flere transienter såsom trommer, så er oplevelsen mere blandet. Til prisen lyder NT1-Kit rigtigt godt og noget bedre end de nærmeste konkurrenter, men sammenlignet med dyrere mikrofoner er det med komplekst materiale, at mikrofonen kommer til kort. Lyden bliver en smule komprimeret, og transient egenskaberne knap så præcise og defineret.


M5-MP
NT1-Kit er ikke den eneste nye mikrofon fra Røde. De har også lanceret M5-MP, som kun leveres i et parret stereosæt, men til gengæld til en meget lille pris på den rigtige side af 1500 kr. M5-MP er en karakteristisk kondensatormikrofon med lille membran, ikke meget tykkere end en finger på en voksen mand og med en længde på 10 cm. Finish er meget lig med NT1-Kit med den samme halvmatte sorte overflade, og deres nyrekarakteristik, 0,5 tommer membran og de gode RM5-MP holdere, som kan låses i forskellige positioner, gør disse mikrofoner til noget af et prismæssigt scoop. Mikrofonerne er ikke så støjsvage som NT1-Kit og faktisk også med højere egenstøj end den noget dyrere, karakteristiske NT5 model fra Røde, men støjen var på intet tidspunkt noget problem. På grund af den mindre membran kræver de også noget mere forstærkning på forforstærkeren, men det faktum gælder stort set alle småmembran mikrofoner.

    

Som fortalt er M5-MP sættet parret, og afviger kun fra hinanden inden for en tolerance på 1 dB. De er oplagt til at bruge på stereo optagelser eller som overhead på trommer, men kan også sagtens anvendes på instrumenter som flygel og vibrafon, som tit kræver to ens mikrofoner til at dække instrumentet. Og selvfølgelig kan en enkelt M5-MP mikrofon også bruges på en mængde andre lydkilder. M5-MP er væsentlig slankere i bunden end NT1-Kit, har ikke samme fyldighed og virker også mere løftede i diskanten end NT1-Kit og mange andre modeller. Frekvenskarakteristikken betyder, at M5-MP mikrofonerne lyder bedre på lydkilder optaget i en vis afstand, og med fokus på stereooptagelser indikerer Røde også, at de væsentligt har tænkt og konstrueret mikrofoner ud fra dette brug. M5-MP mikrofonerne fungerer også fint til næroptagelser af instrumenter, der gerne må være lidt slanke i bunden. Under testen havde vi god held med at bruge mikrofonerne på eksempelvis akustisk guitar og forstærket Rhodes.

    

Røde laver jo flere stereomikrofoner, især med fokus på video og DSLR markedet; her giver et sæt M5-MP også stor mening, fordi man i langt højere grad kan eksperimentere med stereooptagelsen og placere mikrofonerne i XY, AB eller ORTF. Så M5-MP er også yderst velegnede som et sæt billige og fleksible field mikrofoner. De er lette og transportvenlige, men kræver dog phantompower, og her springer kæden nok af i forhold til det semiprofessionelle DSLR-marked. Men sammen med en transportabel field recorder giver et sæt M5-MP stor mening, og i den sammenhæng er dette mikrofonsæt mere fleksibelt og langt bedre lydende end de fleste almindelige sammenbyggede stereomikrofoner.


Langtidsholdbare mikrofoner
Røde stoler på deres kunnen og deres produkter, og sørger man som bruger for at registrere sine nye mikrofoner, øger man sin garanti fra 2 til 10 år. Og begge mikrofoner virker også robuste, så de skal nok holde den udvidede garantiperiode ud.

    

Både NT1-Kit og M5-MP giver valuta for pengene. Selvfølgelig findes der bedre mikrofoner på markedet, men i prisklassen er der ikke megen konkurrence. Røde NT1-Kit overrasker især med sit lave støjtal og alt det tilbehør, som følger med kittet; så den burde blive et hit for Røde.

 

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her