QSC 3 15

6. marts 2015

QSC Touchmix 16

Markedet for digital mixere har på det sidste delt sig i to hovedstrømme: de mere almindelige livemixere, som appellerer til lydteknikeren og turnéproduktion, og de mindre mixere der henvender sig til musikere, installation og steder, hvor netop en mindre mixer opfylder behovet. Monitor Pro har set nærmere på en af de mindste af slagsen, den nye Touchmix fra QSC. Hvordan finder en højttaler- og forstærkerproducent som amerikanske QSC på at lave en digital mixer? Jo, det er alligevel ikke så langt fra deres virkefelt, fordi QSC også har succes i installationsbranchen, hvor de har udviklet Q-Sys, som er et avanceret digitalt audiodistributionssystem. Og når firmaet nu allerede udvikler nede i de digitale koder, så ligger det jo lige for at bruge noget af denne DSP teknologi til at udvikle en ny lille, handy digital mixer. Og det er nu sket; QSC har netop lanceret to udgaver af deres Touchmix, 12-kanals udgaven Touchmix 8 og den, som vi ser på her, 20-kanals udgaven Touchmix 16.

”Small is beautiful”

I forhold til sin kapacitet er Touchmix meget lille. Mixeren er ikke meget større end en almindelig laptop computer, selvfølgelig noget tykkere, men for en 20-kanals mixer med 16 udgange er det ikke meget. Alene stikkene til de mange indgange fylder omtrent halvdelen af den aluminiums forplade, som med en let skrånende flade umiddelbart virker indbydende og overskuelig for brugere. Mixeren er gedigen og virker som om, den kan tåle at blive transporteret rundt. Og desuden følger der en foret og let transporttaske med til mixeren.

De 20 indgange på mixeren er konfigureret som 16 XLR-indgange, hvor de 4 sidste har combi stik, som både kan tage XLR og jackstik. Desuden er der 2 stereoindgange på ubalancerede jackstik, og på forpladen er der også udgange på stereo jackstik for aux busserne 7/8 og 9/10 og for Cue og Monitor. Bagsiden indeholder Main L/R, 6 aux udgange og en indgang for talkback mikrofon, alle som en på balancerede XLR stik.

Det 6 tommer store touchdisplay sørger sammen med trykknapperne på højre side af mixeren for at give brugeren kontrol over de mange funktioner. Og den skarpe lægger med det samme mærke til en ting, her er en digital mixer uden fadere. Ikke helt korrekt, for faderne findes i en virtuel udgave på touchdisplayet. Touchmix er dog ikke den første mixer med virtuelle fadere, der er nu mixere fra flere fabrikanter, som bruger en iPad som eneste kontrolenhed. Touchmix har dog begge muligheder, for QSC mixeren bliver leveret med en WiFi dongle, så den kan forbindes trådløst med en iPad. Den kan kontrolleres herfra eller i en kombination med de to touchdisplays på henholdsvis mixer og iPad. Display på iPad app’en er ens med display og trykknapper på Touchmix, så der er en god integration her.

Ud over de 16 gainknapper til de første 16 indgange er der kun en drejeknap på Touchmix 16, og den er i forhold til mixeren velvoksen og sidder i højre hjørne. Drejeknappen har funktion af en ”hjælpeknap”, som indstiller den parameter, som er valgt og lyser på touchdisplayet. Ikke fordi parametre ikke kan indstilles på touchdisplayet, men mange gange er det mere præcist at have funktionaliteten på en drejeknap. Hvis drejeknappen trykkes let ned, så bliver den valgte funktion kontrolleret i mindre og mere præcise trin.

Brugerflade med træghed

Brugerfladen og menuerne er logisk og overskueligt lagt ud. Øverst på displayet findes felter, som med farve illustrerer, hvilket af de seks faderlag, man på et givent tidspunkt befinder sig på. Her er lagene indgange1-8, indgange 9-16, stereoindgange/2 track, FX masters, Aux output og DCA grupper. Et par af faderlagene har kun 4 fadere, men ellers er de sat op på samme måde.

Når man har valgt et faderlag, går man i detaljer omkring en kanal ved at trykke på kanalnavnet over faderen (select). På de forskellige ind- og udgangskanaler er der selvfølgelig forskellige undermenuer. På en mikrofonindgang (1-16) er der flg. undermenuer: EQ, Comp, Gate, FX, Auxes, Preset og Setup. En Aux udgang har flg.: undermenuer: EQ, Limiter, Filters, Preset og Setup.

Hvis man har bevæget sig ind i en undermenu på eksempelvis indgangen, så vil dette menuvalg også blive reflekteret på de andre indgangskanaler, når de vælges. Dvs., står man i Gate menuen, vil den også blive valgt, når man hopper over på en anden indgangskanal. Det er fornuftigt nok, men det havde altså været endnu bedre, hvis mixeren kunne huske, hvor man sidst befandt sig på den individuelle kanal. Det ville gøre betjeningen noget hurtigere.

Home knappen, som sidder som en central trykknap på mixeren, vil altid springe tilbage til faderlagene, således at man hurtigt kan komme ud af undermenuerne og få fat i faderne.

Når man betjener QSC Touchmix fra dens eget touchdisplay, kan man ikke undgå at lægge mærke til, at reaktionstiden er noget langsom. Kontrol af en parameter, en fader eller skift til en ny skærm tager længere tid, end man er vant til fra eksempelvis en iPad. Desværre har iPad applikationen samme langsommelighed, men på iPad’er er det dog muligt at styre flere fadere på en gang med flere fingre. Ikke på Touchmix, her er der ikke et såkaldt multidisplay, så det er en funktion ad gangen. På Touchmix lærer man dog hurtigt, at kombinationen af touchdisplay og den store parameter drejeknap er den hurtigste måde at betjene mixeren på.

Rundt om den store drejeknap er der fire trykknapper, som kan give hurtig adgang til forskellige menuer, bestemt af brugeren. Her er mange fine og velvalgte muligheder, men også nogle vigtige ting, som savnes. Vi savnede bl.a. tap tempo til delay, hurtig tilgang til EQ eller Comp på valgte kanal og hurtig adgang til overblik og kontrol over aux sends og de grafiske EQ’s.

Muligheder

OSC Touchmix har alle de velkendte muligheder, vi er vant til på digitale mixere. Så her ser vi kun på specialiteterne. EQ på indgangene er 4-bånds og har ret unikt både et variabelt low og highpass filter. Compressoren på samme kanaler har også en deesser indbygget, som virker samtidig med compressoren. Yderst brugbart, især på vokaler. På FX sends, der er fire af, ser vi på hver indgangskanal de to vigtigste parametre på effektenheden, således at den kan justeres uden at gå i menuen for FX enheden. Og desuden er der en ”auto tune” effektenhed, som kan tilsluttes på individuelle kanaler.

EQ på main og aux udgangene er selvfølgelig 28 bånds grafiske equalizere, men desuden er der på hver udgang fire notchfiltre til at fjerne feedback i højttalere. I øvrigt er der processering på udgangene, som hænger sammen med højttaler og forstærker produkter fra QSC, så mixeren tager hensyn til, hvad den føder af signal til disse.

Mixeren har 8 DCA grupper og det samme antal mutegrupper. De i alt fire indbyggede effekter har to forskellige rumklange, to delays (mono og stereo), pitch shift og chorus, så her er man godt kørende. Preset til FX, EQ og andre elementer kan selvfølgelig gemmes, ligesom der kan gemmes 130 scenes, både internt og på USB stick.

Indbygget indspilningsenhed

De fleste moderne digitale mixere har en indspilningsfunktion, hvis den bliver tilsluttet en computer. Det kan Touchmix umiddelbart ikke, men den har et trick i ærmet, som er meget bedre. Tilslut en harddisk eller et hurtigt hukommelsestik til USB porten på mixeren, og den indspiller de op til 22 spor her. Meget lettere end at slæbe sin computer med. Der er selvfølgelig også mulighed for at bruge tidligere indspilninger til en ”virtuel lydprøve”.

Der indspilles i mixerens native format, dvs. 32 bit /44.1- 48 KHz wav, og det kan i den videre fremfærd give visse kompatibilitets problemer med nogle DAW software; men QSC skal nu ikke have på puklen for at vælge et højere opløst format. DAW softwaren skal nok komme efter dette, ellers kan man vælge at konvertere ned til 24 bit.

Lydmæssige kvaliteter

QSC har måske sparet lidt på grafikhastigheden til skærmen, men på lydsiden er der ikke sparet. Mixeren overrasker positivt her, måske fordi man ud fra pris og lidenhed forventer en OK lyd, men ikke noget specielt.

Mikrofonforforstærkerne lyder rigtig godt, kontant og transparent, men på ingen måde kedelig. En lille smule slankere end referencen, men kun i det allerdybeste frekvensområde; transientvillig og ret støjfri, også på gainkrævende mikrofoner som Shure SM7. Den interne processering på Touchmix er i 32 bit floating point, og EQ, compressor og gate lever fint op til den gode standard, der er blevet sat af mikrofonforforstærkeren. Gode værktøjer, som ikke kræver megen dvælen, før lyden er på plads; et godt tegn!!

OK, hvad så med effektenhederne, et smertensbarn på de fleste digitale mixere? Igen overraskende gode, og krævende effekter som rumklang lyder godt og blander udmærket i et mix. De presets, som efterligner Plates, er lidt kantede i deres opløsning og ikke så vellykkede, men Hall og Room lyder fint og troværdigt. Selvfølgelig får man ikke fire spitzenklasse effekter, men disse lyder bedre end mange af dem på langt dyrere digitale mixere. Autotune effekten er dog ikke særlig brugbar og lidt af et mysteriumi denne mixer. Hvorfor dog bruge DSP kræfter til dette? Det ligner en marketingafdeling, som har fået en (dårlig) ide!!

Stor lyd, men knap så kæk!

Digitale mixere uden fysiske fadere har afgjort et hastighedsissue, fordi fadere kan ligge gemt et par knaptryk væk. I en uheldig situation med en hurtig ubalance i mixet eller i værste fald med et pludseligt feedback, er det afgørende at komme til faderne hurtigt, i et splitsekund. Her kommer Touchmix til kort, så i en koncertsituation kan det være afgørende at have en iPad, så kan et display stå konstant på fadere, og det andet display kan cykle rundt i menuer. I andre sammenhænge, hvor hastighed ikke er så afgørende, er Touchmix’s indbyggede display alt rigeligt. Så hvis man har en iPad eller sagtens kan leve med den knap så hurtige opdatering af displayet, så er QSC Touchmix 16 en fremragende mixer. Selvfølgelig begrænset i ind- og udgange, men lille og transportvenlig med gode muligheder og især en lyd, hvor der ikke kan sættes en finger.

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her