31. juli 2014

Test: Panasonic GH4

Dette DSLR-kamera er spækket med 4K video-godhed, og det er tilmed et excellent still-kamera. Lige nu er det simpelthen det bedste video-DSLR på markedet. Det er jo lidt interessant, at årets hidtil vigtigste 4K DSLR kameranyheder kommer fra ”konsum”-afdelingerne fra Sony og Panasonic, samt fra (som sædvanlig) Blackmagic Design. Hvad Pro-afdelingerne hos Sony og Panasonic så egentlig foretager sig, kan man jo tænke lidt over – da man ville forvente, at de førte an i 4K-udviklingen.

    

Både Sony A7s og Panasonic GH4 er konsum video-DSLR kameraer i særklasse. Begge har 4K video, men Panasonic har præsteret at få GH4 til at optage 4K på almindelige SDHC-hukommelseskort, uden at der skal bruges en ekstern optager. Det trick kan Sony A7s ikke klare. Det er til gengæld et fuld frame kamera, mens GH4 anvender en mindre Micro 4/3 sensorstørrelse på 18 x 13,5 mm eller halv størrelse af en 35 mm sensor.
    

Og GH4 kan en anden ting, som Sony A7s heller ikke er så glad for, nemlig XLR og SDI-forbindelser. Man kan få en adaptor-dock til GH4, som både indeholder XLR-stik, lydstyrkeindikatorer og lysregulering. Dertil kommer 3G SDI-forbindelser til en ekstern recorder, der så kan optage 10 bit 4K med farverummet 4:2:2.
    

Internt optager kameraet 4K med 100 megabit/S, idet der kan være 1 time og 25 minutters 4K video på et 64 Gigabyte SDXC hukommelseskort.

4K i filmklasse
Kameraet understøtter både QuadHD (3840 x 2160) og Cinema 4K (4096 x 2160). Ved Cinema 4K bevarer kameraet sin cropfactor på 2x, mens QuadHD giver en cropfaktor på 2,3 gange. Det skyldes, at kameraets sensor er 4:3 (4608 x 3486 pixels), mens QuadHD er 16:9.
    

Her har Panasonic simpelthen valgt at bruge et 8K stort centerareal af sensoren, sådan at billedet slet ikke skal skaleres. Dertil kommer, at kameraet naturligvis kan optage i HD og lavere opløsninger. Kameraet optager med massive 200 megabit/s med op til 1080P50.
    

Der kan vælges mellem to HD-optageformater. Højeste kvalitet er ”All-I”, hvilket betyder, at hver frame komprimeres og lagres som selvstændige billeder. Lidt lavere i kvalitet, men mere pladsbesparende er ”IPB”, hvor videokomprimeringen tager hensyn til data fra hele videosekvensen.
    

Kameraet kan optage i MPEG4, som kan gemmes i .MP4, .MOV eller minsandten også 8 bit AVCHD container formater. Ved AVCHD optagelser følger kameraet AVCHD 2.0 standarden, så bedste kvalitet er 28 megabit/S 1080P50. Det betyder, at man bør vælge .MOV eller .MP4 format for at nyde godt af de op til 200 megabit/S, som kameraet kan levere.
    

Et argument for at vælge AVCHD er, at dette format kan anvende de billigste SDHC kort, som bare skal være klasse 10 for at kunne håndtere datastrømmen. 4K optagelserne kræver de noget dyrere UHS (Ultra High Speed) SDXC-hukommelseskort med minimum 95 MB/S. Dertil kan man koble en ekstern recorder til kameraet via HDMI-udgangen. Den er beklageligvis med et Micro-HDMI stik, hvilket er lillebitte og langt mindre mekanisk stabilt i forhold til det i forvejen ikke for stabile store HDMI-standard stik.
    

På den positive side er det en HDMI 1.4 udgang, hvilket gør, at den kan levere 1080P50 HD video med et farverum på 4:2:2 og 10 bits opløsning. Hvad der er endnu bedre er, at udgangen også kan levere 4K video med 10 bits opløsning og samme farverum på 4:2:2. Der er ganske vist ikke nogen 4K HDMI-optagere på markedet endnu, men Atomos har annonceret et 4K HDMI optager kaldet Shogun. Og det skulle da undre, om ikke Blackmagic Design også snart kommer med en 4K optager.
    

Det er muligt at optage 4K internt og samtidigt optage 1080HD via HDMI-udgangen. Det giver muligheder for et særdeles fleksibelt workflow. Tilsluttes den ekstra adaptor-dock (DMW-YAGH) kan man yderligere optage i 4K via 3G SDI-forbindelserne. Det vil sige, at man både kan tilslutte en 4K monitor via HDMI og en 4K recorder via SDI-forbindelserne til kameraet, samtidigt med at kameraet optager 4K på det interne SDXC-hukommelseskort. Ganske imponerende af et kamera til omkring 10.000 kroner.
    

Men prisen for DMW-YAGH overgår alt, hvad Sony og Leica ellers kan komme på inden for prissætning af tilbehør. Over 10.000 kroner! Der er ikke engang plads til ekstra batterier i enheden. Den prissætning må simpelthen være en fejl.

Begrænset intern optagetid
En anden ting, som forundrer, givet kameraets meget stærke fokus på video, er, at kameraet har en maksimal optagetid på 29,59 minutters videosekvenser på hukommelseskortet. Det skyldes ikke tekniske begrænsninger, men i stedet at Panasonic har ønsket at spare EU-tolden på 4,9% på videokameraer.
    

Kan et kamera optage mere end 30 minutter video ad gangen med en opløsning på over 800 x 600 pixels, er det i følge EU et videokamera og dermed toldbelagt. I tilfældet med GH4 ville det betyde, at prisen steg med omkring 500 kroner. Og det er en ringe pris at betale for ikke at skulle bruge en ekstern recorder ved lange optagelser.
    

Begrænsningen på de 29:59 minutter betyder nemlig, at det ikke er helt enkelt at bruge kameraet som et intelligent totalkamera. Ved at bruge et 4K kamera i en totalindstilling i en HD-produktion er det muligt at foretage virtuelle zooms og pans i materialet ved redigeringen. Og kvaliteten i 4K videoen fra GH4 er så god, at det er relevant. Drejer produktionen sig for eksempel om at dække et event, kunne man dække det med et par GH4-kameraer, der
optager 4K i hver sin faste ubemandede indstilling. Bagefter klipper man så en HD-produktion med et par gange digital zoom helt uden HD-kvalitetstab. Men det kan kun lade sig gøre under forudsætning af, at eventen ikke varer længere end 29:59 min, for ellers skal man hen og starte kameraet igen. Det skal retfærdigvis siges, at alle kamerafabrikanterne gør det samme, men dette kamera er bare så videoegnet, at begrænsningen virker som en irriterende skønhedsplet på et super kamera.
    

Vi prøvede kameraet med en Atomos Ninja Blade, der er en HD optager. Og det fungerede rigtig godt, og her er ingen begrænsninger i optagetid for en sekvens. I øvrigt må man håbe, at Panasonic snart opdaterer sin aldrende AF101 serie af Micro 4/3 videokamera med samme videomuligheder som GH4. For det leverer en fremragende videokvalitet, og sender de regulære AF101 videokameraer til tælling.

Godt i brug
I det hele taget er kameraet ualmindelig glimrende i brug. Formfaktoren er den sædvanlige, klassiske DSLR-form. Kameraet er mindre end et Canon 5D Mrk III, men større end et full frame Sony A7. Der er et solidt greb på kameraet, med tre knapper for ISO, hvidbalance og eksponeringskompensation. Og det er ret velvalgt i forhold til video.
    

Panasonic har givet kameraet to drejekontroller og intet mindre end fem programmerbare knapper. Dertil kommer en håndfuld kontrolfunktioner på kameraet, der alle er velanbragte, både i forhold til stills og video. Panasonics layout af kontrolfunktioner på kameraet betyder, at kameraet er helt genialt på en monopod eller en lille rig. Her spiller søgermulighederne også ind.

Glimrende søger
Kameraet har en 1,04 millioner pixel OLED søgerskærm på 3 tommer, som er super tydelig. Den er også hængslet både horisontalt og vertikalt, hvilket gør kameraet ekstra velegnet til videobrug. Dertil er den berøringsfølsom, sådan at den kan bruges både til at betjene kameraet, men også til funktioner som fokus og belysning.
    

Kameraet har også en elektronisk søger med 2,3 millioner pixels. Og den er fremragende, helt på niveau med de elektroniske søgere i de Sony kameraer, som vi har testet her på det sidste. Kvaliteten af søger og søgerskærm betyder, at man er langt mindre tilbøjelig til at tilslutte en ekstern søger, end man er på for eksempel et Canon 5D Mrk III.
    

Panasonic-kameraet er udstyret med en god samling af video-fokus og eksponeringshjælp. Der er Zebra, som kan indstilles mellem 50 og 100% af fuld belysning. Der er også en glimrende peaking funktion til manuel fokus. Kameraet har både to typer af cine-gamma indstillinger og muligheder for at justere eksponeringskurven via master piedestal, hvor man justerer skyggepartierne og dertil kommer muligheder for at justere gamma-kurven i skygger og højlys. Kameraet har også mulighed for ægte tidskode.
    

Og som noget ikke set før i et DSLR, så har kameraet også mulighed for at optage broadcast safe. Det betyder, at kameraet kun optager med værdierne 16-235 for hver primærfarve, i stedet for værdierne 0 til 255. Dermed er man sikker på, at optagelser ikke klippes i skygger eller højlys. Visse videoprogrammer klipper nemlig simpelthen værdierne uden for 16-235 væk som standard.
    

Anvender man kameraets processor til at sikre værdierne i video til at være broadcast safe, betyder det i teorien, at kameraet burde giver bedre kvalitet end et redigeringsprograms filtre, da kameraets processor har adgang til alle data fra sensoren. Vi bemærkede dog ikke nogen forskel mellem justeringen i Final Cut Pro X og den interne justering i kameraet.

Fremragende billedkvalitet
Panasonic har puttet en kraftig quad core processor i kameraet, hvilket betyder, at kameraets billedbehandling er fremragende. Der er både indbygget timelapse og muligheder for både fast og slowmotion i fuld HD. Slowmotion går ned til 3,84 x, idet kameraet kan optage med op til 96 billeder i sekundet.
    

Kameraet læser data fra den 16,05 megapixel store MOS sensor på under 50 millisekunder. Det betyder reduceret mængde af rolling shutter deffekter og dertil en genial eletronisk lukker. Den fungerer også ved stillbilleder og går op til 1/8000 del sekund. Og det er ret genialt at have et DSLR med total lydløs lukker til dokumentar-brug. Vi var en tur på kunstudstilling med kameraet, og der var bare ingen, der bemærkede, at vi fotograferede.
    

Der er også en almindelig lukker i kameraet til stillbilledbrug. Den er at foretrække ved mere krævende optagelser, da brug af den elektroniske lukker mindsker kameraets kontrastomfang. Dertil har kameraet super hurtige fokusfunktioner som stillbilledkamera, idet GH4 har hele 49 fokuspunkter. Men kameraets styring af autofokus er justeret til stillbilledbrug. Autofokus er ikke helt så hurtig til videobrug, men OK.

Konklusion
Panasonic GH4 er det absolut bedste bud på et video DSLR på markedet i dag. Kameraet leverer rigtig god 4K video og er spækket med videofunktioner for de kreative. Der er et stort udvalg af optikker med til kameraet, sådan at der er rige muligheder for at skabe et filmisk look – også smal dybdeskarphed.
    

Nu har vi ikke skrevet så meget om det, men kameraet er også et rigtig godt stillbilledkamera, hvor event- og dokumentarfotografer vil elske den elektroniske lukker. Vi kan kun anbefale alle DSLR-videofotografer at sætte Panasonic GH4 øverst på ønskesedlen.

 

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her