5. oktober 2014

Test: Neumann TLM-107

Når der lanceres en ny mikrofon fra hæderkronede Neumann, så er der grund til at vippe ørene ud. Det tyske firma har over et halvt århundrede været det firma, som har sat standarden inden for mikrofoner. Ældre klassikere som U87, U47, U67 og KM84 er eftertragtede og stort set altid de kondensatormikrofoner, som nye modeller fra andre producenter bliver sammenlignet med. For almindelige mennesker kan denne mikrofonhype lyde gal og forskruet, men her på Monitor Pro kører vi gerne med på den blå vogn og ved, at en mikrofon er det vigtigste værktøj, når det gælder indspilning af lyd. 

 

Mens der tidligere var en større ydmyghed og dedikation fra brugere, så er det nu helt andre tider. Nettet er et uhyre, hvor brugere ytrer sig, nogen kæfter endog op grundet formodninger og uden hold i facts. Og selv firmaer med en metier som Neumann går ikke ram forbi. Nyere mikrofoner fra den tyske producent er på grund af Neumann’s status skiftevis lagt enten for had eller prist til himmelen af brugere på forums og blogs. Nye modeller bliver sammenlignet med firmaets egne klassikere, så det må være med en dualistisk følelse hos Neumann, når et nyt produkt bliver lanceret. Hvordan bliver den modtaget?


Bløde kurver
Udseende på den nye mikrofon er ret anderledes, end vi er vant til fra Neumann. Normalt har mikrofonerne et stringent, skarpt udseende, men ikke den nye TLM 107. Der er blødere kurver og en mere moderne formgivning. Men trods det nye design er man ikke i tvivl om, at det er en Neumann mikrofon, når man får den i hånden. Dels det velkendte logo og den uovertrufne kvalitet, som man med det samme lægger mærke til. En Neumann med et moderne snit, som nok skal dele vandene. Mikrofonen findes både i sort og i klassisk Neumann nikkelfarvet.

    

Mikrofonen leveres i teaktræskasse, igen helt klassisk Neumann, og det er en fryd at åbne æsken og se mikrofonen ligge i skumgummisvøbet. Nørderi, ja, men det højner altså oplevelsen og giver forventninger omkring, hvad den kan yde, når mikrofonen er tilsluttet. Alt tæller, også et sådant ”simpelt” teaktræ tricks fra Neumann.

    

På mikrofonen er der kun en betjeningsknap, og den er også en nyskabelse fra Neumann. Denne multifunktions knap har nærmest funktion som en joystick, og med tryk i forskellige retninger bestemmes dels karakteristik, dæmpning og lowcut. Hvad der vælges indikeres med LED oplyste symboler rundt om knappen. Knappen fungerer kun, når phantompower er tilsluttet, og på den måde virker den ligesom andre moderne mikrofoner med multikarakteristik, eksempelvis den nye udgave af AKG C414 og mikrofoner fra Lewitt. Faktisk er det lidt af et irritationsmoment med en sådan knap, som kræver tilsluttet phantompower. En god læresætning for lydteknikere er nemlig, at først tilsluttes mikrofonen og derefter aktiveres phantompower. I dette tilfælde betyder det lidt ekstra tid, fordi man skal tilbage til mikrofonen og indstille. Altså en ekstra tur fra monitorrum til indspilningsrum, eller fra FOH pult og til scenen, efter at phantompower er tilsluttet. En lille ting, men dog et irritationsmoment; også selv om mikrofonen husker den seneste indstilling.    

    

Omskifteren er heldigvis lavet således, at man sagtens kan skifte indstillinger, mens mikrofonen er tilsluttet. Med andre mikrofoner giver det nogle gevaldige bump i mikrofonen, men ikke med TLM 107. LED indikatorerne på mikrofonen slukker efter ca. 10 sek. men lyser op igen, lige så snart betjeningsknappen berøres.

    

Mikrofonen leveres med en almindelig holder, men da den er forholdsvis følsom overfor stød og bevægelser i mikrofonstativ og gulv, så kan det anbefales at købe den EA4 shock mount holder, som er lavet til mikrofonen. En noget dyr, men gedigen holder, som dog ikke blev prøvet af i denne test. Andre holdere kan bruges, men omskifteren midt på mikrofonkroppen vanskeligører valget. Neumans EA4 shock mount er lavet som en halvcirkel, så det er lettere at placere mikrofonen helt nær ved lydkilden, hvis der er behov for dette.


Multikarakteristik
En af de store fordele ved den nye TLM 107 mikrofon er muligheden for forskellig karakteristik. Nogle andre mikrofoner i Neumann’s program kan det samme, men så afgjort ikke til denne pris. De fem karakteristikker er kugle, bred nyre, nyre, super nyre og ottetal; så her er alle lydteknikeres drømme mulige, især hvis man investerer i et stereo sæt af TLM 107, hvorefter man også kan lave de ”udvidede” stereo teknikker som MS og Blumlein. De fem karakteristikker fremkommer ved at variere spændingen og derved følsomheden på de to membraner på mikrofonen, den fremad- og bagudrettede membran, som sidder på mikrofonkapslen bag popfilter gitteret.

    

Lowcut på mikrofonen kan vælges med to indstillinger, enten 40 Hz eller 100 Hz. Den første indstilling starter på ca. 100 Hz og er dæmpet 3 dB ved 40 Hz. Lige til at tage de værste unødige dybe frekvenser på materiale, som ikke indeholder dyb bas. Lowcut på 100 Hz starter på 200 Hz og er dæmpet 3 dB på 100 Hz. Meget mere brugbart på eksempelvis vokal og slet ikke så radikalt et lowcut som på klassikeren U87, som starter helt oppe på 900 Hz, og som er dæmpet ikke mindre end 12 dB på 100 Hz.

    

Multiomskifterens sidste parameter er dæmpning, som betyder, at mikrofonen kan anvendes på materiale med høj lydstyrke uden overstyring af hverken mikrofon eller mikrofonforforstærker. Her kan vælges en dæmpning på 6 eller 12 dB, og i 12 dB indstillingen kan mikrofonen klare et niveau på ikke mindre end 153 dB. Så TLM 107 er en mikrofon, som er meget svær at få til at overstyre, hvis man ellers indstiller den rigtigt.

    

Som vi er forvent med fra Neumanns TLM serie, så er mikrofonen helt uden egenstøj. Støjtallet på 10 dB-A er så lavt, at egenstøjen aldrig vil blive et problem, også selv om der optages med stor afstand og meget svage lydsignaler. Til gengæld kræver mikrofonen lidt mere gain fra mikrofonforforstærkeren end eksempelvis en TLM-103 fra samme firma.


Mikrofonen i brug
TLM 107 er på grund af de udvidede muligheder et bæst at få et samlet indtryk af; de fem karakteristikker lyder forskelligt, selv om man selvfølgelig trods alt godt kan tale om samlet klang på mikrofonen. Diskanten er løftet, ligesom på de fleste andre mikrofoner, men diskanten er silkeblød og meget velopløst og meget langt fra den harske diskantsuppe, man kan opleve på andre mikrofoner. Man lægger også mærke til bundområdet, der går dybt på denne mikrofon. Det gælder især på kugle og bred nyre karakteristikken. Bunden bliver mere vigende på supernyre og ottetals karakteristikken, en tendens, som er gængs på mikrofoner med multikarakteristik, og som må referere til fysikken. Men TLM 107 virker aldrig tynd i bunden. Mellemtonen er vigtig, og her kan man kun bruge et (to) ord: definition, definition. Membranen er stor, så man får ikke de meget eksplosive transientegenskaber, som man får på mikrofoner med mindre membran; rent faktisk er det den eneste ”lille” finger at sætte på mikrofonen, men igen har vi at gøre med begrænsninger sat af fysikken og i mindre grad af selve mikrofonen. TLM står for Transformer Less Microphone, så der er en hurtigere transient respons end på stormembran mikrofoner med transformer. Så det er en transparent, dynamisk og detaljeret lyd. Det må også siges, at det ikke altid er en fordel med superhurtige transienter, her vælger den kloge lydtekniker også sit værktøj, sin mikrofon efter behov. Til gengæld har TLM 107 en varme og musikalitet, som man typisk savner på kondensatormikrofoner med lille membran.

    

Mikrofonen blev afprøvet på tale, vokal, piano, akustisk og elguitar, trommer og bas, og den er meget svær at få dårlig lyd ud af. TLM 107 skal ikke betragtes som en decideret vokal mikrofon, men langt mere som en rigtig all-round mikrofon. Vokal lyder fremragende på den, og hvis man vil have en transparent, neutral lyd på vokalen, så er den et godt valg. Hvis man vil have meget karakter fra mikrofonen, så vælg en anden. Gode all-round mikrofoner kan have tendens til at lyde ”kedeligt” på visse lydkilder; ikke TLM 107, den bliver aldrig steril og kedelig, men samtidig tager den ikke over og ”mikrofon” stempler lyden. Flygel, som er et vanskeligt instrument at finde den rette mikrofon til, lyder aldeles fremragende med TLM 107, og får en til at ønske, at man havde haft et stereosæt under denne test for at yde instrumentet fuld retfærdighed.


TLM 107 - en moderne klassiker

Fremtiden er svær at spå om, og ægte klassikere kan man først tale om efter en lang årrække. Neumann har taget kapslen fra deres første digitale mikrofon D-01, og med held modificeret den og flyttet den over i den nye TLM mikrofon. TLM 107 er Neumann’s billigste mikrofon med variabel karakteristik, men den har dog stadig en pris, der kan skræmme de fleste væk; især hvis man ønsker det ultimative, et stereo sæt. Undertegnede vil gerne lægge hovedet på blokken og spå denne mikrofon klassiker status på den lange bane. En ægte all-rounder, som alle burde have i mikrofon værktøjskassen.

 

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her