6. december 2013

Test: Mikrofoner til DSLR

I forhold til, hvor udbredt det efterhånden er at lave videooptagelser med DSLR-kameraer, så kan det undre, at så få producenter laver mikrofoner til dette segment. Men amerikanske Shure har taget teten og netop lanceret to mikrofoner beregnet eksakt til denne funktion. Den ene mikrofon har endda en indbygget flashrecorder; meget anvendelig, hvis man ikke har en ekstern mikrofonindgang på sit kamera.

 

Begge mikrofoner har samme mikrofonteknik, en kort køllekondensator mikrofon med mono udgang. Shure har samarbejdet med Rycote, så mikrofonophæng og vindhætte er teknik udviklet af denne specialist. Netop ophænget er stabilt, stift, men alligevel med en god aflastning mellem mikrofon og holder. Tit ser man et ophæng på lignende mikrofoner, som simpelt hen virker for løst og sart; men ikke her. Design og udseende på de to mikrofoner er stort set ens, men VP83F med den indbyggede recorder er selvfølgelig noget større end VP83. Elektronikhuset på begge mikrofoner er lavet i metal, et tiltag, der giver et godt og gedigent helhedsindtryk, men som også betyder, at mikrofonerne vejer noget mere end konkurrenterne lavet i plastik. Men vægten på henholdsvis 133 og 215 gram er stadig acceptabel. Monteret på et kompakt DSLR-kamera kunne kameraet stadig holde balancen med den mindre mikrofon monteret, mens det havde tendens til at tippe, når flashudgaven var monteret. Dette observeres selvfølgelig, når kameraet bliver stillet fra på et bord.

Betjening
Efter der er lagt batterier i mikrofonen, et AA batteri for VP83 og to for VP83F, er mikrofonen klar til brug. Betjening af VP83 er simpel og logisk. Mikrofonen tændes, men på on/off knappen er der to indstillinger, hvor det indbyggede lowcut filter enten kan være aktiveret eller ej. Lowcuttet ligger forholdsvis højt, på 170 Hz, så der bliver skåret ret godt i bunden, når dette filter aktiveres. Filteret er meget anvendeligt, når der skal optages dialog, men hvis det er musik eller atmosfære lyd, som skal optages, så er det en god idé at optage med filteret slukket. Den eneste anden indstilling på mikrofonen er gain, som kan indstilles til -10, 0 eller +20 dB. Shure anbefaler her, at man udnytter den højeste tilladelige gain på mikrofonen og den laveste gain på kameraet. Det vil give det bedste signal/støj forhold ud fra den betragtning, at mikrofonforstærkerne i kameraer som regel ikke er de støjsvageste. Men man er selvfølgelig nødsaget til at tage hensyn til lydkilden, som skal optages. Almindelig tale vil typisk optages med +20 dB indstillingen, mens høj musik og koncert skal optages med -10 dB indstillingen.
    

Betjeningen på flash udgaven VP83F er selvfølgelig noget mere omfattende, men menusystemet er brugervenligt og kræver i og for sig ikke, at man konfronterer manualen. På denne mikrofon er der et lille LCD display, som fortæller de vigtigste informationer og som betjenes via et lille joystick, som giver adgang til de dybereliggende menuer. Når mikrofonen tændes, er markøren i displayet placeret på mikrofon gain, så op eller ned på joysticket indstiller denne vigtige parameter. Et lydstyrkemeter i displayet giver en indikation om, hvor meget lyden er forstærket. Med tryk mod venstre flyttes markøren til at styre hovedtelefonniveau og lowcut on/off, og de indstilles igen med joystick op eller ned. Hvis joysticket derimod trykkes mod højre, kommer man ind i den dybere menu, hvor der bl.a. kan indstilles udgangsniveau til kameraet, valg af optagelse til aflytning, dato o. lign.
    

Ud over joysticket er der to trykknapper på mikrofonen, den ene tænder mikrofonen, mens den anden starter en optagelse. Sidstnævnte knap bruges også, hvis en optagelse skal sættes på pause (kort tryk), eller hvis den skal stoppes og gemmes (langt tryk). Recorderen navngiver selv sine filer fortløbende, og der optages i .wav format i 24 bit med en samplingfrekvens på 48 kHz. Lidt irriterende leveres der ikke et hukommelseskort med mikrofonen. Formatet på kortet er micro-SD, og der kan bruges kort op til 32 GB.
    

Menusystemet er lavet således, at det er svært at komme til at slette en indspilning med uheldig betjening. Hvis man slukker mikrofonen, mens der optages, så gemmer den optagelsen, inden den lukker helt ned. Den eneste måde, det er muligt at ”miste” en optagelse på, er at hive hukommelseskortet ud, mens der bliver optaget. Men hvis man er så tosset, så har man også fortjent at miste sine optagelser.

Samarbejde med kameraet
På den simple VP83 model er der monteret en fast ledning på mikrofonen. Ledningen er aflastet ved, at den efter mikrofonen går igennem foden på ophænget, men alligevel vil det sandsynligvis være den ting på mikrofonen, som har chance for at gå i stykker først. Her havde det været bedre, hvis Shure havde brugt samme teknik som på flashudgaven af mikrofonen, hvor ledningen til kameraet monteres med stik både i mikrofon- og i kameraenden. Ledningerne er i begge tilfælde en spiralledning med en fleksibilitet, så den kan udstrækkes fra de normale 6 cm til ca. 60 cm. Det betyder, at der er taget hensyn til, at mikrofonen kan monteres andre steder end lige i blitzskoen på kameraet. Det kunne f.eks. være på en stativarm eller lignende. Stikket på ledningerne er stereo minijack, standarden blandt DSLR-kameraer. Flashudgaven af mikrofonen har selvfølgelig også en indbygget hovedtelefonudgang, hvor man kan tjekke optagelsen.
    

I bunden af begge kameraer er der monteret en blitzsko med bespænding, men her er også et stativhul, så mikrofonerne kan monteres på et stativ eller en boom. På begge mikrofoner er ledningen placeret sådan, så det ikke er muligt for ledning og mikrofonkrop at komme i karambolage med hinanden. Selve mikrofonhuset er nemlig ret følsomt for berøring, så når mikrofonen bruges til optagelse, så er det ”forbudt” at røre ved mikrofonhuset. Men det er nu gældende for langt de fleste mikrofoner, som ikke direkte er beregnet til at blive håndholdt.

Mikrofonlyd og karakter
Da begge mikrofoner består af det samme mikrofonelement, så lyder mikrofonerne ens. Det skal dog siges, at hvis mikrofonforstærkeren og A/D konverteren i DSLR-kameraet er i en elendig kvalitet, så vil flashudgaven af mikrofonen betyde en bedre optagelse. Lyden bliver som altid ikke bedre end det svageste led, og VP83F har desuden også den fordel, at den optager i et ukomprimeret, højopløst lydformat.
    

Karakteristikken på mikrofonerne ligger mellem supernyre- og køllemikrofon.Læng-den af resonansrøret, som er anbragt foran mikrofonen, har stor betydning på den fokusering og den karakteristik, som mikrofonen har. Her har vi at gøre med et resonansrør på ca. 8 cm. Det betyder, at signaler fra siden og bag mikrofonen bliver dæmpet, men på ingen måde, så de ikke kan høres. Vi snakker om en dæmpning mellem front og bag på ca. 20 dB.
    

Mikrofonen er bemærkelsesværdig støjsvag, især når flashrecorderen bliver brugt. Selvfølgelig stiger støjen, når gain bliver hævet, men i forhold til prisen og konkurrenterne så har vi meget lidt støj.
    

Frekvenskurven på mikrofonen er uden tvivl fokuseret på tydelig og klar tale, og det opnås fint. Til gengæld er kurven med den vigende bund og fremhævelse af frekvenserne fra 3 til 8 KHz lidt hård ved musik, som bliver noget aggressiv i mellemtonen. Men en mono køllemikrofon er i sin grundform beregnet til tale, så ud fra den betragtning leverer VP83 varen. Under testen blev mikrofonen også brugt til at optage en række interviews, og her var resultatet en fin taleforståelse og minimal støj.
    
Indbygget flashrecorder…hvorfor?
Mikrofonen med den indbyggede flash-recorder er næsten dobbelt så dyr som mikrofonen uden; så man kan spørge sig selv, om Shure har tænkt sig godt om, da de har valgt at lave to modeller. Her må svaret være ja, for hvis man har erfaring med, at den indbyggede lydteknologi i ens DSLR-kamera er i en halvdårlig kvalitet, så vil det være langt bedre at lave optagelsen på flashhukommelsen. VP83F er lavet så smart, at den både sender signal til hukommelseskortet og til udgangen, så man optager både i kameraet og på flashhukommelsen og derefter erstatter man kameraets lydoptagelse med den bedre optagelse fra flashrecorderen. Det giver en ekstra arbejdsgang under editering, men hvis man bare har lavet et simpelt klap i hænderne foran kameraet i starten af optagelsen (eller brugt et klaptræ), så tager det ikke lang tid at synkronisere den eksterne lydoptagelse.
    

Fordelen ved flashrecorderen er også soleklar, hvis ens kamera ikke har en ekstern lydindgang. Lydoptagelser foretaget med VP83F vil langt overgå optagelser foretaget med kameraets interne mikrofon. Hvis man ønsker at bruge en boom, men stadig har et beskedent budget til sine filmoptagelser, så er VP83F med indbygget recorder også et oplagt valg til at sætte på boom’en.

Som fod i hose
Shure har lanceret et par mikrofoner, som passer perfekt i pris og ydelse til DSLR- markedet. Mikrofonerne er især anvendelige, hvis filmarbejdet er fokuseret på dialog og tale. Hvis man derimod er fokuseret på natur- eller koncertoptagelse, så vil en stereomikrofon med en helt anden karakteristik og frekvenskurve være et mere oplagt valg. Om man vælger flash eller den almindelige udgave af VP83/F mikrofonen er stærkt afhængig af, hvilket kameraudstyr og hvilket budget, man har. Men flashudgaven har en stor fleksibilitet og en bredere anvendelighed, som uden tvivl er de ekstra penge værd.

 

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her