8. maj 2013

Test: Microtech Gefell CMV 563/M7S

Mikrofoner er det første led i indspilningskæden i studiet, og derfor er valget af den rigtige mikrofon så vigtig. Nørderiet omkring mikrofoner er derfor stort, og især ældre, brugte mikrofoner fra den tyske fabrik Neumann er efterspurgte og handles til tårnhøje priser. I denne test er krise, budgetstramning og det prisbevidste sat på hold, og vi ser på en ny ”gammel” klassisk studiemikrofon produceret netop på arven fra George Neumann. Microtech Gefell CMV563/M7S har ikke været produceret i mange år; nu er den blevet relanceret i den oprindelige konstruktion. 

 

Da George Neumann i 40’erne konstruerede M7 kapslen til kondensator-mikrofoner, så ramte han og hans team en konstruktion, et design og en lyd, som siden er blevet legendarisk. Kapslen er blevet brugt på en del forskellige mikrofonmodeller, der stort set alle er blevet klassikere, og mange lydteknikere vil nok mene, at kapslen ikke er blevet overgået siden.

    

Grunden til, at vi her tester denne originale kapsel på en mikrofon, hvor der ikke står Neumann på kroppen, har også en historisk forklaring. Under krigen i 1943 blev George Neumann’s fabrikker i Berlin bombet, og det blev besluttet at flytte fabrikken ud på landet, væk fra ragnarokket i Berlin og ud til den lille by Gefell, som ligger i nærheden af Dresden. Efter krigen blev der sat en mindre fabrik op i Berlin, men hovedparten af Neumann mikro-fonerne blev fortsat udviklet og produceret på fabrikken i Gefell.

 

1956 var på mange måder skelsættende for fabrikken i Gefell. Mikrofonen, som vi ser på i denne test, blev lanceret dette år, men samme år overtager staten også George Neumann fabrikken i Gefell efter kommunistisk ”skik”. Samarbejdet fortsætter mellem de to fabrikker, men i 1961 etableres jerntæppet ned gennem Europa, og

George Neumann må fremstille sine produkter på fabrikken i den vestlige del af Berlin. Mikrofonfabrikken i Gefell fortsætter, men nu under styring fra staten.

    

I 1972 ændres navnet på fabrikkens produkter fra Neumann til RFT, og det navn opretholdes op til murens fald i 1989. Efter Tysklands forening genoptages samarbejdet mellem de to fabrikker, men med Sennheisers overtagelse af Neumann i 1991 bliver fabrikken i Gefell selvstændig og skifter navn til Microtech Gefell; fabrikken har dog stadig lov til at udvikle mikrofoner baseret på bl.a. M7 kapslen.  I 2012 genoptages produktionen af mikrofonen CMV 563 / M7S fra 1956, og den er den første mikrofon i Micotech Gefell’s ”Vintage Line”. Udover nogle ganske få komponenter, som ikke fremstilles mere, benyttes de originale dele; det originale rør erstattes af samme grund, så nu bruges der et tilsvarende EF86 rør.


Klasse!
Det er en fornøjelse for enhver mikrofonnørd at pakke mikrofonen ud af papkassen. Her gemmer der sig en solid, velvoksen trækasse af mahogni, og når messinglåsene snappes op, så viser herlighederne sig i en kasse foret med satinstof med påtrykt firmalogo i guld. Eksklusivt og måske også lidt overgearet. Heri ligger så delene, en mikrofonkrop i hammerlakeret grå, meget industriel og tysk i sit udtryk og med den klassiske M7 kapsel liggende separat. Desuden er der selvfølgelig en strømforsyning, også hammerlakeret, et 5 m kabel og en shockmount til mikrofonen. Der er også en lille adapter, så folk med gamle vintage M7, M8, M9 og M55 kapsler kan bruge dem på den nye CMV 563 krop. En smule irriterende er det, når mikrofonen skal tilbage i kassen, så bliver mikrofonhovedet med kapslen nødt til at blive skruet af, før delene kan placeres i de respektive fordybninger.

    

Mikrofonen har nyrekarakteristik, og kun med anvendelse af gamle kapsler kankarakteristikken ændres. Der er ingen rygter om, at vintagekapsler som M8 og M55 bliver produceret igen, men alt kan ske. MicroTech Gefell serien ”The Vintage Line”, som mikrofonen er den første repræsentant for, lægger op til, at der kommer flere klassikere fra fabrikken i Tyskland.


I brug
Enhver mikrofon med rør skal tændes i god tid, inden den bruges, og det lønner sig at lade CMV 563/M7S varme op i en god halv time, inden den anvendes. Mikrofonen blev testet med indspilning af flere forskellige instrumenter, men først kommer den på Monitor’s ”testbænk”, hvor den blev A/B testet sammen med en række andre mikrofoner. Bedømt ud fra dette gør mikrofonen et godt indtryk uden at skinne og overskygge andre modeller. Den giver et meget homogent indtryk, og umiddelbart er der ikke nogle uheldige pukler i frekvensspekteret.

    

Mange brugere af rørmikrofoner forventer en tyk lyd med meget bund fra disse mikrofoner, men det er ikke normen. Og det gælder også for CMV 563/M7S, som ikke er en slank mikrofon, men trods alt slankere end visse andre mikrofoner, som den sammenlignes med i denne test. Der er fint med diskant i mikrofonen, og diskanten er silkeblød og helt uden den dårlige opløsning, som vi i disse tider hører fra så mange andre moderne stormembranmikrofoner. Til gengæld er lyden ikke så indtagende og imponerende, som også mange nye mikrofoner eksilerer i ved førstegangslytning. I min optik ikke et dårligt tegn, for en dyrkøbt erfaring er, at mikrofoner med meget imponator-effekt tit giver bagslag, når der mixes, og man skal have det indspillede til at blande med resten af lydbilledet.

       

I forhold til perkussive instrumenter, så høres mikrofonens egenskaber på transienterne, som bliver lidt rundere af at blive indspillet med CMV 563/M7S. Til gengæld er der ingen tendens til ringen, resonans eller inerti i membranen, når den perkussive lyd stopper. Her er mikrofonen eksemplarisk, og mere stram end de andre mikrofoner, bl.a. også mikrofoner med mindre membran. Transientegenskaberne og den blide saturation, som røret giver, er med til at give en svag fornemmelse af dynamikkomprimering.

 

Mikrofonen er ikke tænkt som en decideret vokalmikrofon, men den blev selv-følgelig prøvet foran en vokalist. I denne session blev den afprøvet sammen med seks andre vokalmikrofoner, i pris spredt fra 4.000 til 20.000 kr. Fem sæt ører lyttede på de mange mikrofoner, først uden at vide model og mærke. En anden velkendt vokalmikrofon i den dyrere ende fulgte godt med, men CMV 563/M7S blev i sidste ende valgt, væsentligt på grund af den store homogenitet i lyden, både ved lav og kraftig vokal og dens fine forvaltning af S-ord.     

    

Desuden blev mikrofonen prøvet foran andre instrumenter og som ambiencemikrofon, og den leverede konstant en defineret og homogen lyd, som havdekarakter, uden at sætte et for stort aftryk. Visse brugere vil nok være skuffede over, at mikrofonen ikke har en stor og dominerende karakter, der står indprentet i enhver optagelse, som foretages med denne mikrofon. Fordelen ved denne mikrofon er, at den frem for mange andre mikrofoner i den dyre klasse ikke ligger i skuffen, og kun kommer frem, når den kan bidrage med sin særegenhed. CMV 563/M7S er en arbejdshest og et yderst solidt stykke værktøj, som kan bruges på mange lydkilder, og som væsentligt viser sit værd, når indspilninger foretaget med denne mikrofon skal mixes.


Investering for livet

Med en pris på den anden side af 33.000 kr. skal mikrofonen også levere, som den gør. En lille håndfuld af rørmikrofoner ligger og konkurrerer med hinanden i dette høje prisleje, og har man råd, så er Microtech Gefell CMV 563/M7S et godt bud. Kasse, finish og det faktuelle, at stort set hele mikrofonen er håndlavet med tysk ekspertise, gør ikke fornøjelsen mindre. At man så også betaler lidt for historiens vingesus, det tager man nok med, når man nu er dybt nede i lommeulden.

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her