16. november 2012

Test: Focal SM9

Når disse højttalere skal løftes på plads, så bliver man hurtigt klar over, at her har vi at gøre med kvalitet. Højttalerne er næsten ikke til at løfte, de vejer ikke mindre end 35 kg stykket. Så når de først står der, så flytter man ikke meget rundt med SM9 højttalerne. Højttalerne er beregnet til at ligge ned og kan umiddelbart ikke bruges på højkant.

    

Selve højttaleren er ret kompakt, med mål omkring 50x40x32 cm, og der er fyldt godt op med højttalerenheder i kabinettet. En 8 tommer bashøjttaler udgør subwooferen, som tager sig af området fra 35 til 250 Hz, mens en 5 tommer enhed sørger for den vigtige mellemtone fra 250 Hz til 3,5 KHz. En diskant lavet af det dyre beryllium metal tager sig af området fra 3,5 KHz og helt op til 40 KHz. Men der er også en fjerde membran på højttaleren; SM9 har modsat mange andre højttalere ikke nogen basrefleks port, men derimod en passiv enhed på 11 tommer, som sidder i toppen af kabinettet. Metoden med at bruge en passiv enhed som hjælp til de dybe frekvenser har været kendt og brugt længe, men som regel ses dette konstruktionsprincip kun på høje gulvhøjttalere, hvor der er bedre plads til at montere den ekstra membran. Focal har udnyttet pladsen fuldt ud og placeret enheden på toppen; det giver dog lidt håndteringsbesvær, når det tunge kabinet skal løftes på plads. Fordelen ved en passiv enhed er god effektivitet med en dybere og bedre kontrolleret bas end på en højttaler med basrefleksport.


Rumkorrektion
SM9 er en aktiv højttaler med indbyggede forstærkere, så man tilslutter blot et linje signal fra sin mixer, konverter eller monitorcontroller. Focal har dog ikke valgt den slagne vej, hvor der bruges digitale forstærkere med DSP styring, og hvor forstærkerne er kompakte og lette. Derimod indikerer vægten, at der i SM9 er brugt de gode ”gamle” tunge A/B forstærkere, som er almindelig kendt for at give en bedre lyd. Basforstærkeren yder 400 W, mens forstærkerne til mellemtone og diskant hver yder 100 W.

    

Under de store kølerripper på bagsiden af højttaleren sidder en udbygget equalizer, som væsentlig er til for at styre, hvordan højttaleren opfører sig i det konkrete monitorrum. Her er en basafskæring, som kan indstilles i trin fra ingen dæmpning til en basafskæring på 45, 60 eller 90 Hz/6 dB, og som er i spil, hvis højttaleren bruges sammen med en sub.

    

Ellers består equalizeren af fem frekvensbånd, en shelf equalizer i bas- og diskantområdet med skæringsfrekvenser på henholdsvis 250 Hz og 4,5 KHz. Og tre bellformede bånd, i bassen (50 Hz), i den høje bas (160 Hz) og i mellemtonen (1 KHz). Hvert af de fem bånd kan hæves eller sænkes med 3 dB i step på 0,5 dB, så det betyder, at det er let at ramme den samme EQ indstilling på begge højttalere. De lidt aparte frekvenser er velvalgte fra Focals side, og bredden af de konkrete bånd veksler også, bl.a. er de to bas frekvenser ret smalle bånd med en høj Q værdi, mens mellemtone båndet arbejder i en bredere kurve.

    

Almindeligvis bliver nærfeltsmonitorhøjttalere placeret på en studiekonsol, og refleksionen fra bordpladen lige foran højttaleren giver tit et løft i netop området omkring de 160 Hz; så hvis man har en sådan placering, så er det en god ide at dæmpe 1-2 dB i 160 Hz området. Den dybe basfrekvens på 50 Hz kan sammen med basshelf på 250 Hz kompensere for bashævning på grund af en hjørneplacering eller en placering tæt på bagvæggen. De to  øverste frekvenser på henholdsvis 1 KHz og 4,5 KHz kan dels kompensere for akustikken i rummet, men også bruges til at afstemme Focal højttalerne efter, hvordan man er vant til at lytte til dette frekvensområde. I forhold til de monitorer, jeg er vant til at lytte på, så forekom SM9 i første omgang en smule lukkede, så det blev der hurtigt kompenseret for med et 1,5 dB løft i diskanten, ligesom der også blev sænket 1 dB i 160 Hz området og 0,5 dB i 50 Hz området, alt sammen for at optimere højttaleren i forhold til lytterummet og lydreference.

 
Tre vejs eller………
På siden af SM9 højttalerne sidder der et panel med tre trykknapper. Øverste knap sætter højttaleren i sleep, mens den nederste bypasser equalizeren og giver den reneste lyd. Den midterste omskifter, kaldet ”Focus”, er en ret speciel funktion. Den sætter bashøjttaleren ud af funktion og ændrer delefilteret, så hele højttaleren i stedet bliver en mindre 2-vejs konstruktion. 5 tommer højttaleren bliver nu i stedet en bas/mellemtone højttaler, som spiller fra 90 Hz, mens diskanten spiller i samme område som i trevejs konfigurationen. Det betyder, at samme højttaler kan lyde på to ret forskellige måder; når man sidder med sit mix, så kan man tjekke lyden både i normal og i focus indstillingen. Focal nævner selv, at focus indstillingen minder om at kontrollytte på små monitorhøjttalere som Yamaha NS-10 og Auratone.

    

Til gengæld havde det været smart, hvis Focal havde lagt skiftet mellem normal og focus indstillingen ud i en fjernbetjent omskifter; nu skal man betjene først den ene og derefter den anden højttaler, og det gør skiftet langsommeligt, og betyder, at det hurtige skift ikke kan realiseres. Et hurtigt skift har den fordel, at hjernen husker den forrige lyd og på den måde er det lettere at sammenligne kvaliteten af et mix på to forskellige monitorhøjttalere (eller so

m her på to forskellige indstillinger).

    

Brugere af SM9 vil ikke købe en dyr, trevejs højttaler for at bruge den i den simplere 2-vejs konfiguration; så den almindelige måde at bruge Focal SM9 er selvfølgelig i ”normal” indstillingen, mens focus indstillingen bruges en gang imellem under et mix, fuldstændig ligesom man bruger et mindre sæt monitorhøjttalere til at kontrollytte undervejs.


Lydoplevelse
Som alle højttalere kræver de nye Focal monitorer en lang indkøringstid og efter at have spillet et par dage, løsner lyden op på SM9. Bassen på SM9 er dyb og velkontrolleret, men uden at højttalerne bliver bastunge. Instrumenter som bas og stortromme er lette at analysere og adskille på SM9 og transientegenskaberne i bunden er hurtige og kontante. Det virker som om, at den passive enhed er med til at stoppe basfrekvenserne hurtigere end på en højttaler med basrefleksport.

    

Mellemtonen er behagelig og analytisk, og man kan lytte længe på højttalerne uden at blive træt i ørerne. Til gengæld er øvre mellemtone ikke så aggressiv som på mange andre monitorer, og hvis man er vant til en sådan lyd, så vil man nok betragte SM9 for værende for blød og hifi-agtig i mellemtonen. I en A/B test med et par velkendte, men noget billigere 2-vejs monitorhøjttalere virkede SM9 mere velafstemt i mellemtonen og referencehøjttaleren blev noget nasale i den øvre mellemtone.

    

Diskanten er lidt tilbagetrukket i den normale EQ indstilling, men et løft på 4,5 Khz på 1,5 dB gjorde udfaldet i forhold til lyttereferencen. Focal hævder, at diskantenheden spiller op til 40KHz, men det virker som om, diskanten dæmpes lidt i de helt høje frekvenser. Det betyder, at den samlede lyd fra højttaleren virker en smule mørk.

    

Under testen blev der selvfølgelig AB lyttet mellem forskellige lydkilder og højttalere, men det vigtigste er jo at prøve at mikse på højttalerne. Og her viser Focal SM9 rigtig gode egenskaber. Det er let at få indstillet niveau, equalizer, dynamik og effektbalance på de mange spor i mixet på disse højttalere, og den mere aggressive mellemtone fra referencehøjttalerne var ikke savnet under mixet. Den ekstra bund og definition i bassen betyder også, at man ikke får basmæssige overraskelser, når man lytter til mixet i andre omgivelser. På grund af den lidt mørke karakter på SM9 skal man være forsigtig med diskantindholdet i mixet, her kræver højttaleren lidt tilvænning. Stereoperspektivet i SM9 er eksemplarisk, og man har ikke fornemmelse af at lytte til to højttalere, men derimod et samlet, nuanceret stereobillede.

    

Focus indstillingen ændrer højttaleren ret radikalt i bas og mellemtone, men det kunne ønskes, at Focal havde valgt at lade 5 tommer enheden gå lidt dybere end de 90 Hz, som focus indstillingen tillader nu. Det bliver et noget tyndt mix, når der skiftes over til focus indstillingen, og det faktum gælder også, når der sammenlignes med de facto standarden blandt ”shitty mix speakers”, Yamaha NS10. Men focus indstillingen kan sagtens bruges ud fra det formål at lytte til mixet på en ”anden” højttaler i lavere kvalitet, især hvis man kun har plads til et sæt højttalere i studiet (eller i OB vognen, hvor pladsen er trang).


Konklusion

Focal har ikke sparet på noget omkring SM9 højttaleren, her er tale om en kompakt, vellydende monitorhøjttaler, som absolut fortjener status som hovedmonitor i studiet. Prisen er høj, og i dette prissegment er der alvorlig konkurrence fra andre producenter såsom Barefoot, Genelec, Event og Neumann (K&H). Hvis man er potentiel køber til et sæt højttalere i denne priskaliber, så bør man selvfølgelig prøve flere højttalersæt af i studiet, og her bør Focal SM9 absolut være med i feltet.

 

Skrevet af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her