16. maj 2013

Test: Event Opal 2030

Langt de fleste nærfeltsmonitorhøjttalere er to-vejs, men der er nogle oplagte fordele ved at have en tre-vejs konstruktion, mest fordi det vigtige mellemtoneområde bliver håndteret eksklusivt af en højttalerenhed. Desværre ligger de fleste tre-vejs konstruktioner også i den dyre ende, dels fordi der er tre højttalere i kabinettet, men også fordi det kræver en ekstra forstærker og et udbygget delefilter på en aktiv højttaler. Australske Event har tænkt sig godt om og gået på kompromis på nogle velvalgte steder for at lave en tre-vejs monitor, som lægger sig i den billige og overkommelige pris lige under 6.000 kr. for et sæt. Monitor har lyttet på Event 2030.

 

Efter det australske mikrofonfirma Røde har overtaget højttalerfirmaet Event, så har de haft stor succes, især med Event Opal, som regnes blandt de bedste studiemonitorer på markedet. Men Opal ligger i det dyre segment, så Event har derfor udviklet 2030, en billigere monitor, som modsat Opal er tre-vejs, men som bygger på nogle af de tiltag, som blev udviklet omkring Opal højttaleren. Blandt andet er de indbyggede forstærkerne bygget over samme list, en klasse AB forstærker; en klassisk konstruktion, men som trods alt er et særsyn blandt indbyggede forstærkere, hvor klasse D konstruktioner er de dominerende.

Tre højttalere, to forstærkere
Event 2030 indeholder dog ikke tre, men derimod kun to forstærkere. Den ene forsyner bashøjttaleren, som er en 7 tommer enhed, med en forstærkerkraft på 80 W, mens den anden tager sig af både mellemtone og diskant, ligeledes på 80 W. Delefrekvenserne er henholdsvis 400 Hz og 3KHz, og der bliver således delt elektronisk med et 4. ordens filter i bunden, mens der deles passivt med et 2. ordens filter mellem mellemtone og diskant. Mellemtone højttaleren er en 3,5 tomme traditionel enhed, mens diskanten er en neodymium enhed med aluminium membran.
    

Højttalerne er beregnet til at blive brugt liggende, og det betyder, at Event 2030 købes parvis med en henholdsvis venstre og højre højttaler. Placeret korrekt vil diskant- og mellemtoneenhederne sidde tættest på lytteren, og højttalerne bør placeres, så midtpunktet mellem mellemtonen og diskanten er i samme højde som øret. Foran begge de mindre enheder er der udformet en asymmetrisk waveguide, som sørger for en kontrolleret spredning. På trods af at der er presset tre enheder ind i højttalerkabinettet, så er højttaleren ikke stor. Den tager selvfølgelig lidt mere plads op, fordi den bruges liggende, men bredden er stadig kun 50 cm.

Tilslutning og justeringer
På bagsiden af højttalerne sidder basrefleksporten og et XLR stik, hvor lydkilden tilsluttes. Ligeledes er der tre drejeknapper, som styrer henholdsvis gain og en dobbelt equalizer for henholdsvis bas og diskantområdet, begge med en modificeret shelf kurve. Basequalizeren arbejder i frekvenserne under 200 Hz, mens diskantequalizeren tager fat fra 2 KHz og op. Når man bruger disse drejeknapper, bliver man mindet om, at højttaleren hører til i den billige ende. Potmetrene giver ikke meget modstand og har ingen klik, ikke engang i centerpositionen. Så her har Event måske lige sparet lidt for meget. Men kontrollerne fungerer, selv om det kan være vanskeligt at ramme nøjagtig samme indstilling på begge højttalere. I tilfældet med de to testede eksemplarer så spillede de to højttalere kun lige højt, når den højre højttaler var skruet en anelse højere op end den venstre. Småting, som kan være et irritationsmoment, når højttalerne justeres ind, men som dog hurtigt er glemt i det daglige brug.
    

På bagsiden af højttalerne er der selvfølgelig også køleribber for den indbyggede forstærker, men selvom disse højttalere blev masseret med 48 timers konstant lyd inden testen, så blev disse køleribber ikke særlig varme. Når højttalerne tændes, så lyser Event logoet på fronten. En lille detalje, som ser smart og proff ud.

Der må lyttes!
Noget af det første, man lægger mærke til, når der lyttes til Event 2030, er den store bredde i lydbilledet. Stereobilledet er smukt spredt ud, sandsynligvis på grund af de asymmetriske waveguides. Højttalerens sweet spot er ikke det bredeste, så for at få optimalt udbytte af højttalerne og det brede stereobilledet kræves der, at man sidder ret præcis i den korrekte lytteposition i spidsen af den retvinklede trekant. Sidder man for tæt på højttalerne, så mister de noget af deres linearitet og bliver knap så fyldige i bunden. Basrefleksporten sidder som tidligere fortalt på bagsiden, så det kræver også, at man har en vis afstand til bagvæggen. Så ligesom med alle andre monitorer kan det betale sig at eksperimentere en del for at finde den optimale placering i lytterummet.
    

En anden vigtig ting på Event 2030 er den naturlighed, som vokaler har på disse højttalere. I testen blev der kontrollyttet med en gængs to-vejs monitorhøjttaler i samme prisklasse, og her havde vokaler ikke samme fylde og naturlighed. Trods den kompakte størrelse så spiller højttalerne forholdsmæssigt dybt, og frekvenser omkring de 45 Hz var fint tilstede i højttalerne. Event hævder, at de kan spille ned til 38 Hz, sikkert korrekt, men ikke inden for +-3 dB normen. Til gengæld spillede de ca.10 Hz dybere end referencen og det på en naturlig og ikke spor hypet måde. Toppen og den øvre mellemtone var delikat og ikke anmassende, men stadig med monitoregenskaber, der betød, at det var let at adskille de forskellige bestanddele i mixet. Mange ting var bedre præsenteret i disse højttalere, og det var let at lægge niveauer og fordele effekter på de mix, som blev checket på højttalerne.
    

Men træerne vokser ikke ind i himlen, og de dynamiske egenskaber på disse højttalere er hørt bedre, dog kun på monitorhøjttalere, som koster noget mere. En højttaler med basrefleks port vil altid have tendens til at ringe lidt i bundfrekvenserne, og det gør sig også gældende på Event 2030. Højttaleren stopper altså ikke helt så hurtigt, som det kunne ønskes, og det giver knap så præcis en dynamik. I forhold til referencen, som også var en højttaler med basrefleks port, så var de dynamiske egenskaber stort set identiske.
     

Den høje mellemtone var tilpas og velafstemt, men brugere, som ønsker en aggressiv og fremtrædende mellemtone for at dechifrere et mix, skal nok lede efter en anden højttaler. Dette frekvensområde var mindre fremtrædende end den højttaler, der blev A/B testet imellem, men frem for at savne det på Event højttalerne blev det nærmere irriterende på referencen, når der blev skiftet over til den. Det var på ingen måde svært at høre detaljer på Event
monitorerne, selv om de er mere ”smooth” i mellemtoneområdet. Diskanten på Event 2030 er detaljeret og forvrængningsfri, men den traditionelle metaldome enhed føles ikke helt så åben i den allerøverste diskant som på monitorhøjttalere med ribbon enheder i diskanten.

Godt værktøj
Når prisen tages i betragtning, så er de nye monitorer fra Event noget af et scoop. En god, velafstemt tre-vejs monitor, der kan arbejdes længe med uden at blive træt i ørene. Stereobilledet er bredt, og det er let at lægge niveauer og effektbalance på det mix, der arbejdes på. Højttalerne kræver dog, at der eksperimenteres med placeringen for at finde den, der yder højttalerne de bedste betingelser. Derefter er Event 2030 et godt og solidt arbejdsredskab, som helt sikkert vil resultere i nogle gode mix.

 

Af: Jens Walther


 

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her