16. maj 2013

Test: Brug den rigtige monitor

At farvesætte en produktion uden en ordentlig og kalibreret monitor svarer til at køre rally med lukkede øjne. Er man super heldig kommer man i mål, men sandsynligvis går det mere eller mindre galt. Derfor skal redskaberne være i orden – læs mere om krav til en ordentlig monitor og om tre eksempler på gode monitorer.

 

Workflow i forbindelse med farvestyring har en bid af sort magi over sig. På en måde er videofolket mere heldige end stillbilledfotografer. I forbindelse med farvestyring af video er der nemlig standarder, som er rimelig nemme at forholde sig til.
    

Standarden er ITU REC.709 eller ITU-R Recommendation BT.709 , som specificerer antal pixels, framerate, digital repræsentation, håndtering af farver og luma og meget mere. Og ITU REC.709 dækker hele kæden fra optagelse fra visning. For stillfotografer svarer det til, at man kunne få en printer med papir, der leverede sRGB. farveprofil.
    

Alle professionelle videokameraer har en ITU REC.709 billedprofil, så den del er nem. Bemærk at der både er en gamma- og en farvedel i standarden. Og at begge dele skal være korrekte.

Kalibrering er vigtig
Den sidste del af workflowet er så noget mere kompliceret. Dels skal monitoren kunne levere den korrekte kvalitet. Dertil skal den være kallibreret og opstillet korrekt.  
    

Og en monitor er ikke bare en pc-skærm eller et TV, som er opsat ved ens redigering. Den skal have flere forskellige kvaliteter for at kunne bruges til HD-monitorering. Her er der to discipliner. Gennemsyns/program-monitorer og gradingmonitorer. Som navnet antyder, er en grading monitor beregnet specielt til at kunne vise farver så præcist som muligt, mens en gennemsynsmonitor kan have mindre farvepræcision, og er beregnet til, at man kan foretage et generelt kvalitetetscheck af produktionen
    

En grading monitor skal kunne vise 10 bit farver. Forskellen på 8 bit og 10 bit er markant i farvesammenhæng. De 8 bit giver mulighed for 255 nuancer, mens 10 bit giver mulighed for 4095 eller 16 gange flere farvenuancer. Og det betyder noget i forbindelse med farvestyring, hvor man netop vil anvende 10 bit farveopløsning. En programmonitor kan være 8 bit, da det jo netop er broadcast- og web- visningsformatets bitdybde. Ved at anvende et 6 bit display panel og en teknologi kaldet dithering, kan man give illusion af større bitdybde. 6 bit displays er billigere end 8 bit displays, men skærmen bliver så mindre velegnet til at vurdere farver med.
    

Dertil kommer kvaliteter som en bred betragtningsvinkel. Siden LCD-paneler anvender polariserende filtre til at frembringe farverne i det enkelte billepunkt, afhænger betragtningsvinklen af typen af polarisationsteknologi. OLED-paneler fungerer anderledes, men også her er betragtningsvinklen afhængig af teknologien. Endelig er skærmens overflade også af betydning. Den bør være mindst muligt reflekterende. En stærkt reflekterede skærm vil have en subjektivt større kontrast, men også have forstyrrende reflekser. Endelig er der naturligvis de klassiske skærmdyder, som kontrastomfang og sortniveau. Det sidste er relateret til LCD-skærmpanelers evne til at gengive fuld sort. Siden et LCD-panel danner sort ved at spærre for baggrunds-belysningen, så er disse paneler ikke så gode til at vise fuld sort, som paneler der bygger på OLED- eller plasma-teknologi, idet disse teknologier er lyskildebaseret.

Skærmen skal have de rigtige muligheder  
Dertil skal en monitor til farvestyring have indgange for det bredest mulige udvalg af videoforbindelser. Derved kan monitoren både forbindes til computere og videoudstyr og dermed også bruges ved optagelser. Vi har på side 34 beskrevet det vigtige ved at kunne levere optimal eksponerede og farvekorrekte optagelser. Her kan en ekstern monitor være en vigtig hjælp. Som minimum bør en monitor have HD-SDI, HDMI og DVI-indgange. Og skal monitoren stå i produktionsomgivelser, er en egenskab som lysstyrke også vigtig, sådan at man ikke skal mørklægge mere end allerhøjest nødvendigt.
    

Siden monitoren skal kunne bruges, uden at signalet har været en tur igennem en computer, skal en monitor også kunne understøtte aktiv farvestyring. Det sker ud over muligheden for at kunne bruge forskellige farveprofiler også ved de såkaldte LUT’er. En LUT (Look Up Table) er en lille datafil, som kan styre displayets farve og gammavisning. Optager man for eksempel med en log-profil, vil en LUT kunne gøre, at billedet vises korrekt. LUT’en fungerer som en ”anti-log”, sådan at man kan bedømme belysning, kontrast m.m. i billedet, hvilket kan være svært ved log-profiler. En LUT brugt i monitoren påvirker kun visningen af videoen - ikke den optagne video. Det er jo snedigt, og LUT-filer kan findes via internet. Men de er ret komplekse at fremstille, idet de kun passer til en given monitor og kræver ret komplekst måleudstyr. Derfor er der ikke et væld af LUT’er på nettet.

Waveform er en vigtig funktion
Denne type skærme indeholder også som minimum en Waveform Monitor og et vectorscop. De vises som regel i et lille separat felt på skærmen. Fordelen ved at have disse funktioner indbygget i monitoren er, at man er uafhængig af en computer. Derved kan man let overvåge eksponering og farver fra for eksempel et kamera ved optagelser. Det er også årsagen til, at langt de fleste professionelle filmfotografer netop anvender en stor ekstern monitor som en søger. Der er ofte også indbygget visning af lydstyrke og visning af tidskode på skærmen.
    

Alle disse forhold betyder, at en monitor og især gradingmonitorer er noget dyrere end en computerskærm. Dertil er disse skærme også meget justerbare med hensyn til parametre. Det vigtige er naturligvis at få den kallibreret korrekt. Og det er ikke nogen helt nem affære, hvis det skal gøres optimalt. Her kan man med fordel søge professionel assistance. Heldigvis kan set-up gemmes og sendes til en monitor via en netværksforbindelse.

Test:
Vi har denne gang valgt tre LCD-monitorer, der viser spændvidden inden for området. De er alle testet som programmonitorer i praksis og alle sat til fabriksindstillingerne, da det er et scenarie, som vi erfaringsmæssigt ved er normalt. Vi gør udtrykkelig opmærksom på, at alle billeder af monitorerne er efterbehandlet i Photoshop. Det er ikke muligt at bedømme forskelle eller kvalitet for de testede monitorer via billeder. Vi anbefaler, at man bedømmer dem ved selsyn.


TV-Logic LVM-232W
Det er en velfungerende 23 tommer, som leverer et billede, som har god kontrast og lysstyrke, med en bred betragtningsvinkel. Kontrasten er specificeret til 1:800 og lysstyrken til 400cd/m2, mens betragtningsvinklen er sat til 178 grader. Displaypanelet er 1920 x 1080 billedpunkter og viser 8 bit farver.
    

Der er to HD/SD HDI indgange, hvor en af dem er en loop through. Dertil kommer et fuldt set af analoge og digitale indgange.
    

En god detalje er den indbyggede audio disembedder, som kan hive lydsignalet ud af SDI- eller HDMI-signalerne. Det smarte er, at man kan checke lyden direkte fra et kamera, hvis monitoren er med på optagelser. Her er hovedtelefonudgangen også rigtig nyttig. Der er også mulighed for at vise niveauer for op til 16 lydkanaler på skærmen. Dertil kommer de indbyggede waveform og Vectorscop-funktioner. De er meget fleksible med hensyn til skærmplacering og konfiguration.
    

Der er massevis af formatvisninger på skærmen. En af de mere interessant er en kombineret 4:3 og 16:9 markering. Det er nyttigt, hvis ens produktion skal kunne ses i begge formater Og dertil har denne monitor mulighed for fokuscheck i form af peaking funktioner, hvor kanterne på områder med fokus markeres specielt. LVM 232W er dermed lige velegnet i redigeringsuiten, som den er i felten ved optagelser. Et rigtig god bud på en all-round programmonitor.

Fakta:
Udlån: Hofmann, tlf. 32 97 80 97,
www.hofmann.dk
Pris: Kr. 18.600 ekskl. moms
Flere oplysninger: www.tvlogic.tv

 

Plura PBM-224S
Plura er et amerikansk firma, hvor TV-Logic er koreansk. Og noget kunne tyde på at det samme forhold, der er mellem amerikanske og koreanske biler, også gælder for monitorer. Det første man lægger mærke til ved Plura PBM-224S er, at den er stor og solidt bygget. Der er tilmed et massivt håndtag i toppen af den, så den er nem at flytte. En mindre heldig ting er dog den indbyggede blæser, som absolut er hørbar i studiesammenhæng. Den kan heldigvis slukkes i menuen, hvor der også er en indstilling, for hvornår den aktiveres.
    

Den vejer 16 kilo, hvor den tilsvarende TV-Logic monitor vejer 10,4 kilo. Denne Plura-monitor er klart bygget til at kunne bruges både på optagelser og i et studie. Det ses blandt andet af indgangene, hvor der er mange loop through ind-/udgange. Der er for eksempel analog lyd phonojack ind og ud. Det kan være nyttigt ved optagelser, hvor denne monitor bruges om programmonitor. Den er som skabt til at stå på en trillevogn og vise kamerasignaler. Det ses også af de mange muligheder for at vise waveform-monitorer og vectorscop-funktioner parret med audioniveauer. Dertil har denne monitor også i billed-i-billed funktion, sådan at man for eksempel også kan vise et billed fra et totalkamera.
    

Selv om specifikationerne matcher TV-Logic med en kontrast på 1:1000 og lysstyrke på 400cd/m2 samt en 8 bit display, så virker skærmens sortniveauer ikke til at være på niveau med TV-Logics. Skærmen har et 24 tommer displaypanel på
1920 x 1080 billedpunkter. Plura PBM-224S er en god all round monitor, med sine forcer centreret om livebrug.

Fakta:
Udlån:
JD Engineering ApS, tlf. 20 21 04 56
www.jde.dk
Pris: Kr. 22.800 ekskl. moms
Flere oplysninger:
www.plurabroadcast.com

 

TV-Logic XVM-175W
Dette er en ægte grading monitor i Full HD. Den har nemlig et 10-bit panel på 17 tommer. Kontrasten er specificeret til 1:900 og lysstyrken til 210cd/m2, mens betragtningsvinklen er sat til 178 grader. De 10 bit giver mulighed for at vise 1,07 milliarder farver, mens et 8 bit panel, som de to andre monitorer ”kun” kan vise op til 16,7 millioner farver.
    

Og det betyder noget. Så snart man sender 10 bit video til denne monitor, viser forskellene sig i billederne i forhold til 8 bit monitorer. Dels er billed-defekter, som banding i farveovergange væk, og dels er der flere informationer i et 10 bit signal. Bruger man et kamera som for eksempel Black Magic Design Camera eller Panasonic  AF-HPS250, som optager i 10 bit MPEG4 4:2:2, er en 10 bit monitor essentiel for at kunne bedømme farvekvaliteten.
    

Set i forhold til de to andre 8 bit monitorer betyder de 10 bit i XVM-175W også flere synlige detaljer i skyggerne. I øvrigt har denne monitor et godt sortniveau. Der er mulighed for at håndtere LUT’er i denne monitor.
    

Som ved testens andre monitorer er denne monitor også forsynet med et udvalg af waveform- og vectorscop-visningsmuligheder. Denne monitor kan bruges on location, men er langt mere hjemme i en redigeringssuite. Har man planer om seriøs brug af Blackmagic Design Camera er denne TV-Logic monitor en investering, man absolut bør overveje. Det samme gælder ved seriøse farvestyringsprojekter. Denne monitor kan bruges on location og til kontrol på filmsettet pga. LUT-funktionen, men også ideel i en redigeringssuite.

Fakta:
Udlån: Hofmann, tlf. 32 97 80 97,
www.hofmann.dk
Pris: Kr. 29.900 ekskl. moms
Flere oplysninger: www.tvlogic.tv

 

Af: JOS Svendsen
 

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her