25. september 2013

Test: beyerdynamic TG1000

Med det nye TG1000 system melder beyerdynamic sig eftertrykkeligt ind på banen blandt de professionelle trådløse systemer. TG1000 er baseret på den nye digitale teknik, og systemet arbejder i det velkendte UHF bånd, hvor både sendere og modtager kan arbejde inden for hele området med en frekvensdækning på ikke mindre end 320 MHz. Systemet er fra starten udbygget med flere forskellige mikrofon-kapsler, beltpack, lavalier og hovedbøjlemikrofon. I denne test lytter vi både til systemet og de forskellige mikrofonkapsler. 

 

Alle delene i TG1000 systemet fremtræder i en diskret og elegant koksgrå/sort fremtoning, hvor man ikke bliver ladt i tvivl om systemets kvalitet. Modtageren er i en rackenhed på et unit, med store displays og lysende trykknapper, som skifter fra hvid til rød, når de betjenes.

    

På bagsiden er der balancerede udgange både med XLR- og jackstik, og selvfølgelig BNC stik til både antenne og antenne loop. Lidt overraskende er der ingen digitale udgange, men der er et ethernet stik til kommunikation med computer/software. Senderne i form af håndholdt mikrofon og beltpack har samme eksklusive udseende, hvor alt er lavet i metal og med et lille LED display, som fortæller de vigtigste informationer omkring forbindelsen til modtagere, batteri og frekvens.


Betjening
beyerdynamic har inkluderet mange små brugermæssige detaljer, som betyder, at TG1000 er let og intuitivt at betjene.
Eksempelvis når en af de to kanaler ikke er tilsluttet en sender, så vises det pågældende display med sort tekst på hvid baggrund. Når en sender tændes, og der er forbindelse mellem sender og modtager, så skifter displayet til hvid tekst på sort baggrund. Således kan det ses på lang afstand, hvilke kanaler, som er aktive og forbundne. Displayet på TG1000 er af OLED typen, og det giver et letlæseligt og meget tydeligt display.

    

TG1000 modtageren har to antenner, og den er således dual diversity, og hver kanal har tre metre, hvor de to metre med hver fem hvide lysdioder indikerer RF signalstyrken på de to antenner. Et A eller B symbol lyser alt efter, hvilken af antennerne, som benyttes på et givent tidspunkt. Dual Diversity betyder jo, at den trådløse modtager hele tiden vurderer, hvilket antennesignal, som er det bedste. Hvis man ønsker at se RF signalstyrken i lidt bedre opløsning, så er det muligt at trykke på funktionsknappen (fnc) og vælge RF signal med drejeknappen og på den måde se et meter med en mere præcis og detaljeret opløsning fra 80 til 20 dBm. Det tredje meter på frontpanelet indikerer indgangsniveau på lydsignalet.

    

Den almindelige betjening er velkendt og ikke forskellig fra de mange andre trådløse systemer på markedet. Ved siden af dreje-knappen er der knapper for henholdsvis kanal 1 og 2. Tryk på knappen, og der vises en menu i displayet for den pågældende kanal. I denne menu vælges funktionerne med drejeknappen, og valget udføres ved at trykke ind på selv samme drejeknap.

    

Typisk vil man starte med at lave en quick scan. Herefter kan der ses, hvor mange brugbare kanaler, der er inden for hvert område og herfra vælges en gruppe og en kanal med en frekvens. Man synkroniserer den håndholdte mikrofon eller beltpacken ved at åbne ind til batterierne, og holde sync vinduet på senderen hen foran modtagerens sync vindue. Derefter trykker man på den dedikerede sync knap på modtageren for den valgte kanal, og de to enheder parres. Derefter kan systemet bruges på normal vis.

    

Som altid med trådløse systemer er det en god ide at tage en udførlig rundtur på scenen eller det område, hvor mikrofonen skal bruges. Det gøres for ”åben mikrofon” for at lytte på lydsignalet, om der er god dækning hele vejen rundt. Da TG1000 er et digitalt system, så er der ”no mercy” omkring signalet. Hvis RF signalet bliver for dårligt, så slukkes der brutalt for lyden. Her er et analogt system lidt mere eftergiveligt, hvor kvaliteten af lydsignalet gradvist falder med signaldækningen, indtil RF signalet er så dårligt, at lydsignalet forsvinder helt.

    

I kanalmenuen er det også muligt at give kanalen et navn, at indstille en digital gain fra 0 til 30 dB i 3 dB trin og selvfølgelig også at enkrypte det digitale signal, således at ingen andre kan opsnappe det trådløse signal og bruge det til piratoptagelser eller whistleblower afsløringer (meget oppe i tiden). Under indstilling af det trådløsesystem kan man lytte på signalerne via den indbyggede hovedtelefonudgang, hvor man med trykknapper vælger, hvilken kanal, man vil lytte ind på.


Dækning og rækkevidde
Et af de vigtige fortrin ved TG1000 er det store frekvensområde, systemet dækker. Her taler vi om et frekvensområde fra 470 til 788 MHz, så her dækkes stort set hele det frekvensområde, som bliver betragtet som det professionelle UHF område. Det er også dette område, som bliver brugt til digital TV, men der er de såkaldte white spaces, områder på ca. 40 MHz, som ligger spredt ud over frekvensområdet, og som kan bruges til trådløs audio. Disse områder veksler, alt efter hvor vi befinder os i landet, så når et trådløst system skal bruges, er det altid nødvendigt at lave en frekvensscan.

    

Nu kan det med rette påstås, at en RF dækning ikke kun handler om et systems tekniske formåen, men derimod også om de aktuelle forhold og om den rette plan og placering af antenner. Men en af TG1000’s fordele er netop, at op til 24 kanaler kan man bruge de samme 2 antenner via et indbygget distributionssystem. Det betyder, at man undgår at investere i et avanceret og dyrt antennedistributions system; så derfor var vi selvfølgelig spændte på at se rækkevidden på systemet med netop de to indbyggede antenner. Men som sagt vil rækkevidden ændre sig alt efter forholdene.

    

I denne test var systemet placeret indendørs, og vi tog både beltpack og håndholdt med på en lille gåtur udenfor. Både beltpack og håndholdt stoppede samme sted, ca. 100 m væk fra den indendørs modtager. Og signalet stoppede på den før omtalte brutale måde, hvor signalet ikke degenererer, men blot forsvinder. TG1000 kan sende med enten Normal (10mW) eller High (50mW) sendestyrke, og gåturen blev prøvet for begge sendestyrker. High gav ca. 10 m ekstra i rækkevidde, men ikke mere. Så der er i og for sig god ræson at kalde den lave sendestyrke for normal. Jo højere sendestyrke, jo mere vil der tæres på batterierne i senderne. Det er selvfølgeligt muligt at købe eksterne antenner til TG1000 systemet, hvis man vil have en større dækning og mere fleksible antennemuligheder.

    

Med digitale systemer skal man jo altid forholde sig til latency, men her bruger beyerdynamic en codec, som kan arbejde hurtigt, og som kun giver en samlet latency på 2,1 ms, hvilket er lavere end de andre trådløse digitale systemer. Denne delay er så lille, at man ikke skænker den en tanke, når man arbejder med systemet. Hvis man bruger TG1000 sammen med en digital mixer, vil den samlede latency selvfølgelig blive højere. I den sammenhæng er det en god idé lige at tælle sammen, så man ikke kommer over de kritiske 5-6 ms.


Mikrofonhoveder og lyd
Den generelle lyd fra systemet er helt i top. beyerdynamic bruger en codec til den digitale komprimering, som er god og næsten uhørlig, men som også er svær at analysere og dechifrere, især når vi her i testen ikke kunne lave en A/B test mellem en trådløs og en kanal på ledning. Det ville kræve den samme mikrofonmodel som trådløs og som ordinær mikrofon.

    

Diskanten var velopløst, et problem, som ellers er udtalt på analoge trådløse systemer. I forhold til det oprindelige referencesignal blev dynamikken selvfølgelig påvirket, så forskellen mellem højt og lavt signal blev mindre; men i hvor høj grad codec ellermikrofonen var skyld i dette, er svært at sige. På samme måde kunne der også høres en svag tendens til en lidt grovere opløsning af signalet, især i den høje mellemtone. Det var især hørbart på de mikrofonmodeller, som i forvejen er fremhævet i dette område. Denne tendens er givetvis forårsaget af den digitale komprimering. Men påvirkningen er så minimal, at man ikke umiddelbart tænker på, at man lytter til et trådløst system. Man lytter og forholder sig til lyden som en helt almindelig mikrofon.

    

Til denne test var AVC, som er distributør for beyerdynamic i Danmark, så venlige at medsende alle de mikrofonkapsler, som produceres til systemet. Så der var rig mulighed for at lytte på de forskellige kapsler, og igen igen blive overrasket over, hvor stor forskel der i grunden er på mikrofoner. Det er i høj grad mikrofonens karakter og lyd, som bestemmer lyden på systemet. De fem mikrofonkapsler er to dynamiske, to kondensator og en beyerdynamic specialitet, en håndholdt dynamisk mikrofon, men baseret på bånd.

    

Den dyreste kapsel, V96, en kondensatormikrofon, er faktisk ekstrem vellydende. Mange håndholdte kondensatormikrofoner med fokus på vokal har overvejende en lyd, hvor området fra 7 til 12 KHz er fremhævet, nogle endda fremhævet lidt for meget. V96 kapslen er en helt andet historie. Det er den af de fem kapsler med det bredeste og mest lineære frekvensområde, og her er ingen unaturlig boost i de høje frekvenser. Det betyder, at anvendelsesmulighederne med denne V96 kapsel bliver større og ikke kun begrænset til vokal. Bundfrekvenserne på denne mikrofonkapsel var også fuldfede og veldefinerede, og ikke overraskende er det også den støjsvageste mikrofon af de fem og den, der krævede mindst gain på mikrofonforforstærkeren.

    

Den dynamiske V50 og kondensatormikrofonen V56 er ret ens i lyden, lidt ”finere” og mere detaljeret lyd på V56, mens V50 er kraftfuld og til stede med en kontant lyd ikke ulig en velkendt vokalmikrofon; men ligesom denne med en tendens til at blive unuanceret i den lave mellemtone. Begge kapsler er fokuserede mod og velegnede til vokal.

    

V90 er en båndbaseret kapsel, og beyerdynamic har i mange år lavet båndmikrofoner, som dels har nyrekarakteristik og som dels kan holde til, at de bliver brugt på scenen. Normalt er båndmikrofoner ekstremt sarte og har ottetalskarakteristik, men ikke denne. Lyden på V90 kapslen er med lidt fremhævet høj mellemtone og overraskende fin top. God bund, detaljeret lyd og med samme gode egenskab som båndmikrofoner med ottetalskarakteristik, som ”slukker” fuldstændig for lyden fra siden af mikrofonen, dvs. i 90 grader. Det kan udnyttes på en scene til at undgå overhør fra andre instrumenter.

    

Den sidste kapsel, V70, er der ikke meget positivt at skrive om. Den er støjsvag af en dynamisk mikrofon være, men lyden er uden meget bund og kraftigt fremhævet i den høje mellemtone med tendens til resonans omkring de 6 KHz. V70 er lavet med henblik på høj gain før feedback, så hvis man arbejder med en sanger, som kræver meget højt medhør, så kan den måske bruges. Men her skal arbejdes hårdt med EQ’en for at få en brugbar lyd ud af mikrofonkapslen.


Software
Software implementeringen er lavet ret smart på beyerdynamic systemet. Tilslut TG1000 modtageren til en router, og enheden bliver automatisk tildelt en IP adresse via DHCP (kan selvfølgelig også lade sig gøre med en manuel tildelt IP adresse). Nu kan enhver computer enhed, som er tilsluttet routeren (WiFi eller kabel), kommunikere med TG1000 systemet. Man taster blot IP adressen i sin browser, og automatisk kommer Chameleon software vinduet frem i browseren.

    

Software styringen blev testet med en Mac computer, en iPad og en iPhone, og alle virkede helt uden nykker, men dog kun en ad gangen. Chameleon softwaren, som kommer frem i browservinduet, kan det samme som menuerne på enheden, men det er desuden også muligt at foretage en ”walking test”, hvor RF signalet bliver monitoreret som en kurve i forhold til tid. Denne test kan bruges til visuelt at klarlægge, hvordan dækningen er hen over det scene-areal, hvor det trådløse system skal virke.


Tysk ingeniørkunst

Det nye beyerdynamic TG1000 trådløse system er et velgennemtænkt produkt, som lyder godt og som udnytter den digitale teknik på fremragende vis. Enhver digital komprimering (codec) kan ikke undgå at blive et kompromis, men beyerdynamic har udviklet en codec, som kun har minimal indflydelse på lyden og latency. Mikrofonhovederne til den håndholdte dækker et bredt behov, og den udvidede frekvensdækning gør systemet fremtidssikret og anvendeligt over hele kloden.

 

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her