3. februar 2014

Sony RX10 - 16 mm genfødt

Der var en gang, hvor et kamera var et optisk instrument. I dag er det en computer med en optik. Den seneste supercomputer med en zoom hedder Sony DSC-RX10 og er et 20 megapixel såkaldt hybridkamera, der optager fremragende video. Vi ser på, om det er godt nok til at give Canon baghjul. 

 

De såkaldte hybridkameraer er betegnelsen for et kamera, som ligner et DSLR, men har en lille sensor og en mega fastmonteret zoom, der gerne spænder fra vidvinkel til ultra zoom. De sælges som feriekameraer til de, som gerne vil have et kamera, der dækker motiver fra fest til færdig. Alle kamerafabrikanter har dem. Og ofte har disse kameraer også video, så man ikke alene kan få nærbilleder af fjerne motiver, men også optage video med dårlig lyd. Normalt er denne type kameraer billigere end et DSLR-kamera, og kameraerne har også langt mere zoom end standardoptikken på et DSLR. Kort sagt, de er konsumprodukter.


Nytænkning fra Sony
Sony, der i modsætning til visse andre japanske kamerafabrikanter har energiberiget vitaminvand i drikkevandskølerne, har helt klart tænkt en del over konceptet. Og da nytænkning er tilladt hos Sony, så er de kommet med et kamera, der bryder alle konventioner i kategorien. RX10 koster dobbelt så meget som det ellers dyreste hybridkamera – eller cirka halvt så meget som et Canon 5D mrk. III hus.

 

Men … det har en 20 megepixel et-tomme sensor, som er på størrelse med den Super-16 sensor, som sidder i et Blackmagic Design Pocket Cinema Camera. Der er ”kun” 8,3 gange zoom, men det er en massiv Zeiss F2,8 24-200 mm (35 mm ekvivalent) zoom, som sidder på kameraet. Og siden Sony har udstyret kameraet med en yderst kraftig billedprocessor, leverer det som det eneste DSLR-lignende kamera fuld nedskalering af hele chippens 20 megapixel til HD-video. Det er normalt på DSLR-kameraer at smide hovedparten af sensordata væk for ikke at overbebyrde kameraets processor med for mange billeddata. Det betyder, at man typisk skipper linier eller pixels i billedet. Bivirkningerne ved det er moiré eller takker i skrå linier. Endelig kan billederne få et uskarpt look, når de bliver komprimeret, simpelthen, fordi processoren leverer for få data til videokomprimeringen i kameraet. Samtidigt betyder besparelser i processorkraft også, at kameraet får længere batterilevetid, og der udvikles mindre varme.


Superprocessor i kameraet
Men de problemer er minimeret i RX10. Ikke alene klarer processoren den fulde mængde af data fra sensoren, den håndterer også al billedkorrektion af optikken, styring af den optiske billedstabilisering, videokomprimering og alle fokusfunktioner – i realtid. Specielt fokusfunktionerne er ret imponerende. Ansigtsgenkendelse har være brugt i noget tid, men Sonys version af teknologien er ualmindelig velfungerende. Dertil kan processoren nogle ekstra tricks. Den kan for eksempel kompensere for diffraktion, hvilket er den spredning af lyset, som sker ved de mindste blændeåbninger. Her får billederne et lidt blødt udtryk, fordi det spredte lys fra det lille blændehul blander sig med den fokuserede lyd fra optikken. Dertil kan BIONZ X-processoren udføre selektiv støjreduktion. Processoren analyserer billedet og kan tilføre kraftigere støjreduktion i områder af billedet, som ikke har fine detaljer.

Fremragende optik
Siden Zeiss har designet optikken specielt til kameraet, kan kameraets processor kompensere 100% for optiske uhensigtsmæssigheder. Resultatet er, at billederne fra kameraet slet ikke har nogen optiske unoder. Der er perfekt geometri i hele zoom-området, der er perfekt korrektion for kromatisk abberation, og der er perfekt udlysning i alle hjørner. Og så er optikken en Zeiss optik med konstant blænde i hele zoom-området. Der er det klassiske Zeiss-pop i billederne, idet optikken er skarpt tegnende. Kombinationen af F2,8 samt en et tomme sensor giver rimelige muligheder for smal dybdeskarphed. Bruges kameraet til foto, opdager man, at det har en næsten lydløs centrallukker.

    

Endelig er der indbygget et ND-filter direkte i optikken, sådan at man i mange tilfælde kan skippe de variable ND-filtre, som ellers er et fast arbejdsredskab for DSLR-fotografer. Sony har forsynet optikken med en blændering, hvilket er rigtigt godt. Samtidigt kan blænderingen slås til trinløs justering, sådan at man let kan ramme den korrekte del-blænde ved videooptagelser.

    

Der er både peaking og zebras. Zebra er variabel mellem 100 og 70%. Både zebra og peaking kan være aktive på én gang. Der er tre peakingniveauer og tre forskellige farver. Dertil kommer en manuel fokusassist, som forstørrer billedet i søgeren. Den optiske stabilisering indbygget i optikken er glimrende og giver rigtig gode muligheder for håndholdte optagelser. Og i brug ses det hurtigt, at billedstabiliseringen fungerede rigtig godt. Vi havde ingen problemer med håndholdte optagelser, siden kameraet har en rimelig tyngde på 813 gram og dermed er stabilt.

    

Men alt dette betyder, at alle kontroller til optikken er elektroniske. Der er ingen føling med optikken som på en klassisk optik med gear, gevind og skruer. Og siden der er tale om en kompleks optik med 14 linser i 11 grupper, så er den stor og tung. Det betyder, at hurtigste zoomhastighed er langsom i forhold til et videokamera, hvor man kan foretage rush-zooms. På RX10 er der simpelthen for meget Zeiss, der skal flyttes, til at det kan gå hurtigt. Det tager 2,5 omdrejning af zoom-ringen at nå fra 24 mm til 200 mm. Der er en zoom-skyder ved udløseren, men den har kun to hastigheder – langsom og lidt langsommere.

    

Det tager 2,5 sekund at komme fra 24 mm til fuld optisk zoom. Om det har betydning afhænger af ens stil. Vi havde ingen problemer her. Vi brugte kameraet til en sportsproduktion, og vi mistede ikke nogen skud på grund af zoom-hastigheden. Bruger man manuel fokus, har kameraet en glimrende fokus-peaking indbygget. I denne indstilling skifter zoom-ringen funktion fra zoom til fokus. Det kan ændres i kameraets indstillinger, hvis man ønsker dette, så fokus altid styres via ringen på objektivet. Der er en omskifter mellem de forskellige auto-fokusformer og manuel fokus på kameraets front, der gør det nemt at skifte mellem de forskellige fokuseringsmuligheder.

    

Og på dette kamera er det relevant. For autofokus er helt enkelt i særklasse. Traditionelt er autofokus et fy-ord i forbindelse med video. Dels mangler denne funktion fuldstændigt på ENG-optikker, dels har autofokusfunktionerne aldrig været specielt intelligente. Men siden Sony har spækket de nye generationer af kameraer med stadigt mere intelligens, så er autofokus på RX10 endda meget brugbar. Funktionen kan analysere billedet og finde ansigter, hvorefter den tracker ansigterne og sætter skarpheden her. Og den gør det rigtig godt. Så godt at vi ofte brugte kameraet med autofokus frem for manuel fokus.


Glimrende videokvalitet
Kameraet optager i AVCHD 2.0, hvilket betyder, at det optager i full HD med op til 50 billeder i sekundet. RX10 optager rigtig god video. Ikke på niveau med Pansonic GH3, men kun et par grader under Canon 5D Mrk III og på niveau med Sony Alpha 99. Som ved alle skrøbelige codecs skal man ramme ens look i kameraet, og man skal kende codec’ens begrænsninger med hensyn til komprimeringsdefekter. Kameraet er ikke fri for moiré og/eller trappetrins
defekter, men de skal fremprovokeres.

    

Dertil er kameraet rigtig veldesignet. God elektronisk søger og glimrende vipbar søgerskærm. Der er både mikrofonindgang og hovedtelefonudgang på kameraet. Der er manuel styring af lyden og excellente udstyringsmetre. Man kan vælge lydstyrke på hovedtelefonudgangen og endda vælge, om lyden skal tages før eller efter videokomprimeringen. Det betyder, at man kan slippe for ekko-effekter i hovedtelefonerne, hvis der slipper direkte lyd med. Kameraets flashsko er aktiv og giver mulighed for at tilslutte Sonys XLR-adapter. HDMI-udgangen leverer et ukomprimeret signal med op til 220 Mb/S i 4:2:0.

    

Og siden rigtig mange af kameraets forskellige knapper kan reprogrammeres er det super nemt at sætte kameraet op til video. Standardopsætningen er rigtig god. Vi tilføjede kun funktioner til manuel styring af optagestyrken og focus assist, som ellers er gemt af vejen i en menu.


Konklusion
Sony RX10 er en lille perle, som er det bedste bud indtil nu på et kombineret video og stillkamera. Optikken er fantastisk, kameraet er velfungerende og intelligent. Det leverer rigtig god billedkvalitet både som video- og stillkamera. Og det til en pris som er cirka halvdelen af prisen for et Canon 5D mrk III hus. Begynder man at regne optik med, ser regnestykket endnu mere interessant ud. Husk, at en F2.8 optik er en F 2,8 optik ligegyldig, hvilken sensorstørrelse, som sidder bag optikken. Så ækvivalensen af optikken på RX10 er en Canon F2,8 24-70 mm + en F 2,8 70-200 mm optik – og de ligger begge på en cirka 15.000 kr stykket. Samme regnestykke for en Panasonic GH3 giver et lavere beløb, men Sony RX10 fører stadigvæk med mange længder i pris/kvalitet – og man skal ikke skifte optik.

    

Er man til DSLR til dokumentar, nyheder eller erhvervsproduktioner er RX10 et oplagt valg. Lidt mindre, hvis det er drama – så er alternativet et Blackmagic Design Pocket Cinema Camera.   

    

Til slut skal nævnes konsumelektronikmessen CES i Las Vegas, hvor Sony har annonceret et 4K videokamera baseret på samme processor- og optikteknologier som RX10, men med XAVCs codec’en. Det gør, at man kan gætte på, at næste udgave af dette kamera formodentlig bliver et 4K

kamera. Det ser vi frem til.

 

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her