4. februar 2015

Sony PXW-FS7 - en genistreg med styrepind

Sony har begået en videoklassiker. PXW-FS7 er simpelthen det kamera på markedet, hvor der er mest billedkvalitet per krone. Det udfordrer både filmkameraer som Arri Alexa og billige AVCHD-kameraer som Canon C100 mrk II. Fabelagtig billedkvalitet, god brugbarhed og en ordentlig portion nytænkning til en lav pris.

FS7 lyder næsten for godt til at være sandt. 4K intern optagelse med super35 sensor og billedkredsløb fra Sony’s top-end F5, udskiftelige optikker, 2 SDI udgange + en HDMI, et nytænkt skulderbårent ENG-design og en vejledende pris på omkring 55.000 kr. ekskl. moms. Men det er sandt et meget langt stykke af vejen. Vi hørte en gæst på MonitorExpo 2014 sige, efter at have brugt mere end en time med kameraet hos en af de mange udstillere: ”Det er et kamera, hvor man virkelig skal anstrenge sig ekstra meget for overhovedet at finde noget at brokke sig over”.

Rigtig godt kamera

Det er ikke et perfekt kamera - intet kamera er perfekt. Det afhænger af brugen. Men FS7 spænder fra hurtig ENG til filmproduktion uden modifikation eller ekstraudstyr. Samtidigt er kameraet kompakt, let at bruge og leverer en fantastisk billedkvalitet. Dertil er det i stand til at indgå i et professionelt workflow. Set i forhold til et 4K Blackmagic Design Production Camera er FS7 langt mere klassisk i design og workflow. Dertil leverer FS7 bedre billedkvalitet.

Set i forhold til 4K DSLR-kameraer som Panasonic GH4 leverer FS7 bedre billedkvalitet i en noget større, men kompakt pakke, der er langt mere praktisk og komplet. Prisen for FS7 betyder også, at Canon og Panasonic må overveje deres strategi. Canon har kun et C500 4K kamera, der kræver ekstern recorder og koster mere end det dobbelte af FS7. Panasonic har kun lige annonceret de første 4K kameraer med udskiftelige optikker, hvor Sony efterhånden har en hel familie af 4K kameraer og er på anden generation af kameraer. Verden er langt fra 4K endnu, men et 4K kamera kan også optage HD, hvor det modsatte ikke er tilfældet. Og 4K som produktionsformat giver en fleksibilitet, som HD ikke kan tilbyde. Intet er fremtidssikret, men 4K er det nærmeste, vi kommer en fremtidssikret teknologi.

Innovativt design

På en eller anden vis er FS7 en hyldest til fordums 16 mm kameraer. Måske er det den afrundede ende på kameraet, eller også er det bare den lille størrelse. Sony har klart designet kameraet fra grunden og gentænkt ENG-konceptet. ENG-kameraerne har været det vigtigste værktøj i alle former for produktioner – fra nyheder, dokumentar til dramaproduktioner. Og de har set ens ud i årevis.    

Det traditionelle ENG-videokamera er en aflang tung kasse beregnet til at blive båret på skulderet, de fleste kontroller på kameraet vender ind mod kameramanden, og der er et stort og lysfølsomt zoom-objektiv på kameraet. Professionelle videokameraer har haft dette design i årevis, indtil RED kom med alternativt design efterfulgt af Blackmagic Design, men ingen af dem er specielt ENG-egnede. 

Nu har Sony gentænkt ENG-konceptet. Det betyder, at man har forsynet kameraet med en lille skulderpude og et kontrolhåndtag på en teleskopisk udligger. Søgerskærmen er sat på et system af 15 mm rods og er dermed ekstremt fleksibel.

Uden batteri og optik vejer kameraet cirka 2 kilo og kan i adskilt udgave uden problemer rummes i kabinebaggagen, hvis man skal ud og flyve. Kontrolhåndtaget har blandt andet en zoom-kontrol, fokus-assist, blænde og knap til user-menu.

Der er i alt 7 knapper og kontroller på håndtaget, hvoraf de 4 af dem er programmerbare, Det betyder, at man kan betjene kameraet næsten udelukkende via kontrolhåndtaget. Skulle man mangle nogle funktioner, kan man anvende kameraets user-menu, som er en brugerspecifik menu, hvortil man kan tilføje funktioner fra kameraets hovedmenusystem.

Massevis af objektivmuligheder og genialt kontrolhåndtag

Styring af zoom og blænde samt autofokus kræver, at kameraet anvender Sony E eller A objektiver. Objektivfatningen er E-mount, og Sony’s A-mount objektiver kan anvendes på kameraet via en intelligent Sony-adaptor. Men E-mount har så kort afstand til sensoren fra objektivets bageste linse, at kameraet kan påmonteres adaptorer til mange andre objektivtyper, inklusiv PL-mount. På søgerskærmen er der knapper til Zebra og Peaking, begge dele er ualmindelig velfungerende, så det er nemt at bruge manuelle optikker.  

I alle tilfælde er kontrolhåndtaget tæt på genialt. Det er justerbart i en grad, der gør det meget nemt at tilpasse til næsten alle arbejdssituationer. Det kan bruges, når kameraet er skulderbåret, og det kan fungere lige så godt, når kameraet er monteret på et stativ.

Når et ENG- kamera står på stativ, står man normalt på venstre side af kameraet, hvilket betyder, at der er kontroller, hvor man skal række over toppen af kameraet for at nå dem. Man kan kompensere med en LANC-kontroller, men man får kun zoom, fokus og start/stop her. Med FS7-kontrolhåndtaget får man næsten total kontrol over kameraet. Canons EOS Cinema-kameraer har ettilsvarende kontrolhåndtag, men det er ikke så fleksibelt, som Sony’s version, og Canon har ikke en udligger.

Man vænner sig hurtigt til at bruge kontrolhåndtaget, og det er så nyttigt, at det er svært at bruge andre mere traditionelle kameraer bagefter.

Sammen med skulderpuden får man et kamera, der er ultramobilt, men alligevel stabilt. Det kan dog kræve en del puslen med de mekaniske indstillinger, før man får fundet den rigtige indstilling med den givne optik og valgte batteri. Det gælder specielt, hvis man er grandvoksen af statur. Kameraet er som standard fronttungt, så man vil gerne skubbe søgeren langt frem og have udliggerarmen til at stikke lige frem. Vi endte med at have kameraets stativgevind stående på skulderen og kameraets søger helt fremme. Den sidder i et system af 15 mm rods, så med lidt snilde kan søgeropsætningen forlænges ved ekstra rods, hvis man ikke bruger den medfølgende søgerlup. Bruger man højre øje og søgerluppen, er indstillingsmulig-hederne dog sat helt i ekstremerne.

Kameraets tyngdepunkt ligger til venstre, så man har det til at hælde mod ens hoved. Hvilket er fint nok, hvis man bruger venstre øje til søgeren. Sætter man kameraet i en rig kan man fjerne fronthåndtagene og primært bruge riggen til afbalancering. Det er alt efter behag. Der er dog en enkeltinteressant sideeffekt af at bruge den kreative udligger. Det er ikke nemt at få kameraet i en traditionel kamerataske. Her skal man bruge en taske, som er beregnet til et DSLR på rig eller skille FS7 ad.

Et lille digitalt filmkamera

Man kan anvende kameraet uden udligger og kontrolhåndtag. Så får man et meget lille digitalt filmkamera. Kameraet har to SDI udgange og en HDMI udgang. De kan konfigureres til forskellige opløsninger. Dermed kan man have monitorer og recordere sat til i forskellige konfigurationer, samtidigt med at man optager i 4K internt. Søgerskærmen er naturligvis aktiv, sådan at kameraets status kan aflæses her.

Der er ingen LCD-skærme på kameraet til status. Den kan kun aflæses i søgeren eller via en ekstern monitor. Kameraet har mulighed for at anvende en farvetabel(LUT – look up Table) som søgerfunktion, sådan at man kan optage med en flad log-profil og se det korrekte billede i søgeren.

Bruger man kameraet som digital filmkamera får man ekstra muligheder med udvidelsesmodulet XDCA-FS7, som sættes bag på kameraet. Modulet giver mulighed for 4K/2K raw videooptagelse med en ekstern recorder. Dertil giver udvidelsesmodulet mulighed for at optage i ProRes 422 i HD til de interne hukommelseskort. Endvidere har modulet tidscode ind/ud samt Genlock og mulighed for at anvende Vlock batterier, idet udvidelsesmodulet dækker over kameraets indbyggede batterimontering.

Der medfølger et lille USB WiFi-kort med kameraet, sådan at kameraet kan fjernbetjenes via trådløst netværk. Det kræver dog, at man er ret meget inde i de tekniske detaljer for at få det til at fungere optimalt.

Overdådig billedkvalitet

Kamera optager som standard i Sonys eget XAVC-format og i MPEG-2 HD i MXF-filstruktur på XQD-hukommelseskort. Der er to kortpladser til disse kort, hvor kameraet kan skifte mellem de to pladser, når et kort bliver fuldt eller optage på begge kort samtidigt. Det er endda så snedigt, at kameraet kan optage kontinuerligt på det ene kort, mens man optager sekvenser på det andet kort.

Det er smart til ENG-brug, da man dermed mindsker risikoen for at miste optagelser. Ved XAVC optages der med farverummet 4:2:2 i 10 bit med bitrater op til 600 Megabit/S. Der kan optages 4K (eller rettede UltraHD idet opløsningen er 3840 x 2160 pixels) med op til 50 billeder i sekundet. HD kan optages med op til 180 billeder i sekundet. Og der er uendelig slowmotion. Kameraet kan køre med det høje antal billeder i sekundet lige så længe, der er plads på hukommelseskortene. Sony har valgt at bruge XQD-kort, da det er nødvendigt med medier, der kan klare de høje datarater, som 4K kræver. SSD’er ville være for store, og man skulle igennem et certificeringsprogram for at sikre, at de forskellige SSD’er kunne klare en konstant høj skrivehastighed. Dette er noget, som Blackmagic Design slås med i forbindelse med deres Production Camera.

Heldigvis er XQD en standard, så der er andre end lige Sony, som kan levere denne type af hukommelseskort. Den anden standard på dette område er CFast, som anven-des af Blackmagic Design og Arri Amira. CFast er lidt ældre end XQD, så kortene er i dag billigere. Et 64 GB XQD-kort er set til omkring 2.000 kroner. CFast kort koster under det halve.

I FS7 kan et 64 GB kort rumme omkring 26 minutters UltraHD optagelser eller omkring 50 min 1080P25 optagelser. Skulle man ikke have en XQD-kortlæser kan kameraer forbindes via dets USB-port og fungere som kortlæser.

Man kan vælge mellem to optagefunktioner – Custom eller Cine EI. Den sidste er ren LUT-styret og er beregnet til digital filmbrug. Den første er mere eller mindre normal kameramode, selv om den hedder ”Custom”, og her fungerer kameraet som alle andre XD-Cam videokameraer fra Sony.

Cine EI er direkte nedarvet fra Sonys PMW F5/F55 og er baseret på log-profiler og matchende LUT’er. Siden kameraet kan optage i 10 bit XAVC har det ca. 14 blænders eksponeringsrum (lattitude), idet sensoren også leverer 14 blænder ud.

Det er meget bedre end Blackmagic Designs Production Camera, der har 10-12 blænders eksponeringsrum. Dertil har Sony’s sensor en standardfølsomhed på 2000 ISO, mens Blackmagic har 200 ISO.

Det er muligt, at Blackmagic-kameraet er billigere, men Sony leverer altså bedre billedkvalitet selv i de komprimerede filer. Sony ved godt, at de er i front med billedkvalitet, så den sidste nye firmwareopdatering til FS7-kameraet tilføjede ekstra logprofiler, som gør, at kameraet matcher et Arri Alexa. Og så er vi godt kørende.

Og det er jo fantastisk, at man har muligheden for at skyde digital film og mere eller mindre standard video med samme kamera. Er det digital film, man går efter, skal man være beredt på at bruge en del tid på at sætte sig ind i logprofiler og LUT’er, sådan at man ikke får nogle kedelige overraskelser. Der er rå mængder af indstillinger i Cine EI, og har man ikke det store kameraførerbevis, kan man komme noget galt af sted. Det er absolut ikke kameraets skyld. Brugere af Sonys Cinealta-serie af digitale filmkameraer kender Cine EI, men priserne for disse kameraer er sekscifrede, så teknologien har været uden for rækkevidde for andet end de privilegerede få – men det er den ikke længere med FS7.

Kameraet har ekstremt lav billedstøj og er på højde med eller bedre end Canon C300 på dette område.

Optikker

Kameraet har Sonys E-mount og tager alle objektiver til denne objektivfatning. Det betyder, at der er mulighed for autofokus og elektronisk styring af blænden. Alle Sony objektiver kan steppe blænden i 1/100-del blændetrin, hvorved blændestyringen er meget præcis. Den manuelle blændestyring er mest til finjusteringer, idet der skal skrues en del på blænderulleknappen for at få større blændeskift. Har objektivet indbygget zoom-motor, kan denne også styres fra kameraet. Sonys optikker er alle, med en enkelt undtagelse, hybrid still- og videooptikker. Dertil er de fleste af zoom-optikkerne ikke parfokale. Det betyder, at de ikke holder fokus ved zoom. Kameraerne kan kompensere for dette ved autofokus, men ikke hvis fokus køres manuelt.

Derfor har Sony udviklet en ny video-optik, SELP28135G, med zoomområdet 28-135 mm og konstant blænde 4. Denne optik holder fokus ved zoom og ændrer ikke brændvidde ved fokusering (focus breathing). Denne optik kan fra starten af 2015 leveres som standard med kameraet, der også kan købes uden optik. Der eksisterer massevis af adaptorer til Sony’s E-mount, sådan at man kan bruge massevis af andre objektiv-typer. PL, Leica, Zeiss, Canon, Nikon, Contax er bare nogle af dem. Sony laver selv en adaptor til sine A-Mount optikker, som fungerer med automatikfunktionerne i FS7.

Workflow

Kameraet optager i XAVC med MXF-filstruktur. Det er fint nok, men ikke alle redigeringsprogrammer understøtter dette. endnu.  Apples Final Cut Pro X er et eksempel på dette. Adobe brugerne er bedre stillet. Heldigvis har Sony et program kaldet Catalyst Prepare, der kan håndtere og transcode optagelserne fra kameraet. Det koster kun 199 USD. Det havde været en god ting, hvis Sony havde inkluderet denne software med kameraet. De forskellige LUT-filer kan hentes på Sonys supportsider, hvis man bruger Resolve eller anden farvestyringssoftware.

Konklusion

Hvis man kigger tilbage på de sidste års kameraer, er der nogle få, som virkelig har revolutioneret video. Det er efter vores mening RED One, Canon 5D Mrk II, GoPro Hero 3+, Blackmagic Design Cinema Camera og nu Sony PXW-FS7.

Lige dette Sony kamera er det tætteste, man kan komme på et universelt brugbartvideokamera. Sæt en Sony optik på, tryk på full auto-knappen, og man har et kamera, som hvem som helst kan bruge. Sæt film-optikker på samme kamera, aktivér Cine EI og skyd 4K digital film. Så vidt spænder kameraet. Det er veldesignet, og kontrolgrebet er intet mindre end genialt.

Dette kamera har vores fulde anbefalinger, og vi tøver ikke med at udnævne det til Camera of the Year 2014.

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her