A7S III Situation 11 Finder03

Af JOS Svendsen, 12. november 2020

Sony Alpha A7S III – Nattens dronning!

Det nyeste hybridkamera fra Sony er super lysfølsomt og smart automatisk. 12 megapixel fullframe sensor med al den teknologi, Sony kan levere. Vi ser på, hvad det betyder for billedkvaliteten. 

Alle kameraer har specifikationer. Det er dem, man kan skrive ned, og så er der de ting, som man ikke kan måle. Nogle kameraer har et eller andet over sig, som gør det er lige disse kameraer, man altid tager med i kameratasken. Og det er ikke nødvendigvis de kameraer, med de bedste specifikationer. Det er kameraer som Canon C200, Canon M50, DJI Osmo Pocket, Sony ZV-1, Panasonic GH5 og VX200. Og Sony A7S III er et af dem. 

Super lysfølsomt

Kameraet ligner alle de andre A7-kameraer, men har en nyudviklet 12 megapixel sensor. Ved at bruge en sensor med et lavt pixelantal får kameraet større lysfølsomhed. Dertil er sensoren dual sensitivity, idet den har to udlæsningskredsløb. Et for en følsomhed på 80 ISO og et for en følsomhed på 2000 ISO. Bruger man log profiler, er de tilsvarende værdier 640 ISO og 12.800 ISO. Det betyder, at billedstøjen stiger indtil den første værdi, bliver nulstillet og stiger så igen. Resultatet er, at man kan klare sig med forbavsende lidt lys, og at kameraet leverer støjfri video. Højeste lysfølsomhed er hele 409.600 ISO, men her er vi ude i technicolor-sne.

 

Læs ProAV Magasinet November 2020 her

 

Dertil betyder sensorteknologien, at kameraet får et højt kontrastomfang (Dynamic Range). Sony siger 15 blænder. Endvidere har sensoren ekstrem lav rolling shutter. Sony har skruet på farveteknologien, hvor man har trukket på erfaringer fra Sonys digitale Venice filmkameraer. Så hudtoner står flot. Dertil er sensoren spækket med fokusmålepixels. Der er 759 af dem. Siden billedprocessoren også er Sony’s nyeste model, betyder det, at autofokus er den bedste, vi har set på et hybridkamera. Billedstabiliseringen er fin, uden dog at nå Panasonics eller Canons sensorstabilisering. 

Gyrostabiliseret billedstabilisering

Men Sony har et par ekstra tricks her. Man kan kombinere sensor- og optisk stabilisering. Ud over det har kameraet også elektronisk stabilisering. Den kan også kombineres med de andre stabiliseringsformer. Her får man en 1,2 crop faktor, fordi kanten af sensoren bruges til stabiliseringen. Men resultatet er rigtig godt. Det kan ikke erstatte en gyrostabilisator (gimbal), men sagtens bruges i det daglige. 

Og så har Sony noget helt nyt. Kameraet kan nemlig gemme data fra de indbyggede gyroskoper i videoen. Det er teknologi fra mobiltelefoner. Alle moderne kameraer med indbygget billedstabilisering har små gyroskoper indbygget. De bruges til at justere billestabiliseringen. Ved at gemme data fra disse gyroskoper i videoen kan redigeringsprogrammer lave super effektiv billedstabilisering. Det betyder dog, at billedet kan blive beskåret ret kraftigt, hvilket man først kan bedømme i redigeringen. 

Foreløbigt virker det kun med Sonys gratis Catalyst Browse-software. Denne funktion gør, at man f.eks.kan lave håndholdte teleskud med ustabiliserede optikker og få klippestabile billeder. Men man skal slå al intern billedstabilisering fra i kameraet og bruge lukkertider på mere end 1/250 S, før det virker. Det er et alternativ, som man skal være bevist om på optagetidspunktet. Så man kan lave optagelser med og uden denne form for billedstabilisering. 

Høj ydeevne

Sony har indbygget et nyt kølesystem i kameraet, som bliver varmt, men ikke gloende under optagelser. Det er vigtigt, for Sony har endelig opdaget glæderne ved 10 bit video og 4:2:2 farverum. Der er også mulighed for at komprimere hvert enkelt videobillede separat. (I-frames). Bitraterne er nu endeligt kommet op, og man kan tilmed optage i ProRes Raw video via den indbyggede fuld størrelse HDMI-udgang. Alt det betyder, at kameraets sensorkredsløb og processor skal arbejde hårdt. Det giver varme. For meget varme vil påvirke billedkvalitet og kameraets levetid. Panasonic løser det problem med en lille blæser i S1H, mens Sony bruger passiv teknologi. Den virker fint, men nu er Danmark måske heller ikke stedet, hvor overophedning er et større problem.

 

Video

 

Kræver hurtige hukommelseskort

Kameraet gemmer videoen på SDXC- eller CFexpress type A-hukommelseskort – der er to kortpladser i kameraet. Her skal man være klar over, at kameraet kræver CFexpress kort for at kunne optage med de højeste bitrater, som opnås ved slowmotionoptagelser.
Og CFexpress Type A hukommelseskort er i øjeblikket ret dyre, da det er et ret nyt format. Et 160 GB kort koster omkring 3.400 kr. ekskl. moms. De 160 GB giver 25 minutter optagetid i 4K med laveste komprimering og 50 bps.  

Her sender kameraet 500Mbit/S til kortet. Ved slowmotion op til 1.200Mbit/S. Vil man optage internt i bedst mulig kvalitet med den laveste komprimering, kan en ekstra investering i hukommelseskort være nødvendig. Alternativt optage i ProRes RAW med en Ninja V ekstern recorder.

Smart automatik

I brug er kameraet nemt. Al automatik er super velfungerende. Autofokus er lynhurtig og superpræcis. Der er intet andet kamera på markedet, der kan slå A7S III her. Der er ingen video scopes, men kun et histogram, Zebra og Peaking. Men har man brug for mere, er det nemt at sætte en monitor til kameraet. Men kameraet fungerer fint uden.

 

Læs ProAV Magasinet November 2020 her

 

Flap-ud skærmen er god. Det er OLED søgeren også. Det er den bedste søger, vi har set på et Sony kamera. Og Sony har endelig fået nyt menusystem, der tilmed kan betjenes via den berøringsfølsomme skærm. Det er super.
Der er 4 lydkanaler på kameraet. To via minijack og to via en speciel XLR-adapter (XLR-K3M). Skal man sammenligne med konkurrenterne, er Panasonic S1H nok den nærmeste. Det er et mere klassisk, lidt oldschool filmkamera med trang til manuel betjening. Der er f.eks. et fuldt set af video scopes. Sony er mere newstyle, moderne og intelligent. Forskellen mellem de to kameraer svarer til forskellen mellem en Ford Mustang og en Tesla. Begge kører fint, men måden de gør det på, er forskellig. 

Konklusion

Sony A7S III er topkandidat til at være årets kamera. Billedkvaliteten er markedets bedste for et hybridkamera. Automatikken er ualmindelig velfungerende. Og kameraet har den lidt udefinerbare egenskab at virke inspirerende. Det er et newstyle kamera, hvor man stoler på automatikken og får lyst til at prøve nye ting. Anbefales ubetinget! 

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet November 2020

ProAV Digital

Forside8 20 www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Hybridkamera

  • Kvinder i branchen

  • Damhuskroen

  • Merging Anubis

  • Lyd til streaming

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her