Resolve

9. september 2015

Resolve 12

Resolve 12 har fået flere redigeringshestekræfter under motorhjelmen og er dermed lige så meget et redigeringsprogram, som det er farvestyring. Programmet klarer multikameraproduktioner, smart mediehåndtering og 4K redigering og har fået en kraftig tuning.

Resolve 12 er næsten lige så meget redigering, som det er farvestyring. Det gør programmet rigtig interessant, specielt siden standard-udgaven er gratis. Alligevel kan programmet redigere UHD video, foretage compositing og meget mere. Programmet kommer i to udgaver – Standard og en udgave med ekstra muligheder.

Den store udgave kaldet Resolve Studio har flere muligheder i forhold til gratis-udgaven, men det er kun på ret specielle områder som 3D, 4K film, støjreduktion, brugere, projektdeling og udnyttelse af flere grafikkort. Studio-udgaven fungerer kun sammen med en USB-nøgle, men ud over at den kan købes separat, medfølger nøglen også til Blackmagic Designs større kameraer eller den specielle farvestyringshardware, som Blackmagic Design også sælger.

Installation

Det er meget enkelt. Hent Resolve på Blackmagics server og installer. Programmet findes til både PC, Mac og Linux, så det har lidt sin egen logik, da det ikke kan bruge nogen egenskaber fra computerens styresystem, som ikke er fælles for alle. I praksis fungerer det fint. Standardindstillingerne er fine, og programmet finder automatisk ens grafik-kort og anvender det til at accelerere videobehandlingen med, hvis kortet er understøttet. Det er de fleste nyere kort dog. Som standard lægger programmet alle arbejdsfiler på ens systemdisk. Det er smart at ændre det til en ekstern disk, sådan at man dels ikke overbelaster ens systemdisk, dels får bedre ydelse. Installationen er hurtig og nem.

I brug

Resolve er lidt bygget til, at man anvender et Blackmagic Design kamera. Det kan forstå flere formater og importere videofiler i flere formater og Codecs ind i en database med referencer til filernes placering på ens diske. Men systemet er absolut gladest for filer i et af de gængse redigeringsformater, som Blackmagics egne kameraer leverer. Programmet danner automatisk optimerede medier og kan konfigureres til at danne proxyfiler. Der er muligheder for at håndtere metadata, og det er nemt at tilføje dem. En snedig ting er det såkaldte smart-bins, som er mapper med indbyggede søgekriterier, sådan at videofiler med metadata tilknyttet automatisk finder hen i den rigtige mappe. Det fungerede fint og er en stor hjælp, hvis man er god til at tilføje metadata.

Redigering

Programmet er klart designet til at indfange de Final Cut Pro 7 brugere, som ikke allerede er konverteret til Adobe. Det ligner nærmest en Final Cut Pro 7.5. Dermed også være sagt, at absolut nybegyndere vil finde programmet svært at komme i gang med. Har man allerede
redigeringserfaring er det dog ret lige til. Programmet har et indbygget workflow med ingest, redigering, farvestyring og eksport. Dertil har Blackmagic Design gjort en fin indsats med at få lavet knapper til de mest almindelige funktioner, men der er massevis af ekstra funktioner lagt ind som kontekst-menuer, hvorfor det kan betale sig at læse den 1096 siders online manual for at komme til bunds i Resolve. Manualen er rigtig god, men der er ikke så meget mere hjælp at hente end den. Der er nemlig ved redaktionens slutning kun en eneste bog om Resolve 12 på Amazon.co.uk. Der er til sammenligning 391 bøger om Final Cut Pro X. Heldigvis er der et entusiastisk online forum på Blackmagics hjemmeside. Det skal ikke tages som en kritik; idet Resolve er helt nyt som redigeringsprogram, men mere som en bid forbrugeroplysning.

Når man kommer i gang med programmet, bliver man decideret positiv og for nogle også en smule nostalgisk. Det er virkelig FCP 7 genfødt. Det både ligner og opfører sig som den gamle Apple software – dog uden helt så mange overraskelser. Blackmagic Design har været rigtig god til at tilføje redigerings-muligheder i denne version. Der kan splittes lydklip, der er roll, ripple, slide samt mulighed for midlertidigt at gruppere videoklips, derved kan gruppen håndteres som et enkelt klip. Og der er velfungerende tastaturgenveje til det hele. Der er også en samling af intelligente musefunktioner, sådan at for eksempel en ripple kan foregå til den ene eller anden side afhængigt af musepilens placering i forhold til klippet. Balancen i programmet mellem muse-funktioner og tastaturgenveje er vellykket. Der er dynamisk redigering, hvor man bruger jkl-tasterne til at justere klip med, hvilket gør programmet hurtigt at arbejde med.

Programmet arbejder som FCP 7 med foretrukne video-audio-spor, sådan at man altid ved, på hvilke spor ens sekvens ender. Det er helt klassisk Apple.

Der nu også en større samling af overgange, som alle kan justeres med hensyn til længde, symmetri og animation. Overgange kan animeres via keyframes, og man kan give flere klip samme overgang i samme operation. Der er markører, sådan at man let kan fremhæve bestemte steder på tidslinjen. Programmet har de mest nødvendige effekter og overgange, og det har mulighed for retiming af klip. Det gør, at man kan ændre hastighed på klip og rimelig let tilpasse for eksempel klip med 30 bps i en 25 bps produktion. En god nyhed til interviews er mulighed for at bruge den optiske retiming til at udglatte klip. Vi kender alle de interviews, hvor der er klippet efter lyden, sådan at den interviewede abrupt flytter hovedet ved hvert klip. Det kan Resolve 12 udjævne, idet programmet morpher klippene sammen. I øvrigt er dette også en af de nye funktioner i Adobe Premiere CC 2015.

Helt ny i version 12 er muligheden for multicam klip. Der kan synkroniseres via timecode, start af klip eller lyden. Der dannes så et kombineret klip, hvor man kan gå ind manuelt for at justere klippene, hvis de ikke er helt i sync. Det er muligt at foretage billede/lydjusteringer på de synkroniserede klip. Det er en velfungerende nyhed, som vil blive hilst velkommen af DSLR-fotografer. Der er også mulighed for at synkronisere en lydfil med en videofil, sådan at lydsporet fra en recorder let kan kombineres med en videofil.

Grafikmulighederne er tilstrækkelige i Resolve 12. Der kan bygges titler og simpel grafik. Der ingen import af illustrator filer, men Photoshop filer kan importeres, dog uden at man får nogen redigeringsmuligheder som i Adobe Premiere. Grafik skal dermed være færdiglavet uden for Resolve. Her er programmet på niveau med Final Cut Pro X.

Lydsiden er et nøk bedre end Apple-programmet. Lyddelen er track-baseret, så det er muligt at lave basisdelen af et lydmix i Resolve. Der er en mixer med både stereo og surround mix, lydovergange (læs fades), lydeffekter og ikke ret meget mere. Men man kan eksportere ens produktion til AVID Pro Tools, hvis man ønsker en mere omfattende lydredigering.

Igen, som vi skrev i anmeldelsen af Resolve 11, så mangler Blackmagic Design et fornuftig lydprogram for at kunne danne en lille studie suite. Med Resolve 12 er man dækket ind, hvis man enten ikke har det store lydredigeringsbehov eller netop har de store behov for at kunne justere i lyden.

I det hele taget er Resolve rigtig god til at importere og eksportere. Det skyldes naturligvis programmets baggrund med farvestyring, men det betyder, at man for eksempel kan redigere i FCP X og farvestyre derefter - eller farvestyre først og derefter redigere.

Fremragende farvestyring

Farvestyringen i Resolve er endda meget omfangsrig og kræver, at man har styr på principperne om farvestyring. Men Resolve er nemmere at gå til end Adobes Speedgrade eller Apples gamle Color. Blackmagic Design har gjort et godt stykke arbejde med at gøre farvestyring i Resolve relativ nem. Man kan for eksempel løfte justeringer fra et klip og påføre justeringen andre klip. Det er så simpelt som copy/paste. Der er mulighed for, at Resolve selv retter farverne ind, hvis man har optaget et farvekort med i ens optagelser. I den mere avancerede ende er mulighederne for keying og 3D tracking. Den sidste funktion er endda rigtig god, sådan at ens farvemasker kan gøre dynamiske.

Konklusion

For et år siden svarede vi ”Ville I klippe en spillefilm på Resolve 11?” med et forsigtig ja – hvis der var et lydredigeringsprogram til rådighed også. Det er blevet et mere fast JA, hvis versionsnummeret bliver større. Resolve 12 giver et fantastisk pris/kvalitetsforhold. Det er nu på højde med klassikeren Final Cut Pro 7 og ikke så langt bagefter FCP X eller Adobe Premiere.


Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her