Panasonic LumixS5

Af JOS Svendsen, 10. marts 2021

Panasonic Lumix S5 – Hybrid-kamera der spænder vidt

Nogle kameraer er bedst til stills. Andre er bedst til video, og videokameraer kan ikke andet. Men Panasonic Lumix S5 er et af de sjældne kameraer, der kan begge dele. 

Den gruppe af kameraer, der både kan optage stills og video kaldes hybridkameraer. De er populære, fordi de typisk har stor sensor med den billedæstetik og lysfølsomhed, som det giver. Og de er billige i forhold til et professionelt videokamera. Alt sammen populære egenskaber. 

Der er sket en udvikling af kategorien de seneste par år, så at vi har fået kameraer som Panasonic S1H og Sony A7 SIII, der begge er strålende videokameraer. Nu har vi Panasonic Lumix S5, der på alle måder kan opfattes som en krympet udgave af et Panasonic S1H eller en fullframe udgave af Panasonic-klassikeren GH5. 

S5 har samme størrelse som et Sony A7 SIII eller et GH5, og det vejer tilmed mindre end dem begge. Det er lidt interessant, fordi S5 har en stabiliseret fullframe-sensor med billedstabilisering, der er på niveau med billedstabiliseringen i Panasonic GH5. Det er ret imponerende siden M43 sensoren i GH5 er meget mindre og dermed nemmere at stabilisere.

God billedsensor

Sensoren i S5 er nedarvet fra Panasonic S1H. Det er en 6K sensor, og i S5 er den uden low pass-filter. Det signalerer, at kameraet er tænkt til foto. Faktisk virker det lidt, som om videoafdelingen i Panasonic har fået lov til at lave S1H som deres bud på et hybridkamera, mens fotoafdelingens bud er S5. 

Panasonic angiver, at sensoren har et kontrastomfang (dynamic range) på maks 14 blænder. Vi vurderer, at den her er lidt dårligere end Sony A7 SIII, men på niveau med Canon C70. Det er en dual-sensitivity sensor, hvor følsomhederne er 100 og 640 ISO. Optager man i Panasonic V-log gamma, er de korrigerede følsomheder 640 og 4000 ISO. 

Det er i øvrigt godt at se, at V-log er inkluderet i kameraets pris. Panasonic havde en overgang en fiks idé om, at denne billedprofil var et tilkøb. Kameraet har også HGL samt Panasonics CineD2/V2 film profiler.

Fine videokomprimeringsmuligheder 

Der kan optages i op til 4K 10 bit 4:2:0 med 50 bps og en bitrate på maksimalt 200 Mbit/S. Ved 25 bps kan der optages 4K 10 bit 4:2:2 med samme maksimale bitrate. Der er mulighed for at optage i både h.265 og H.264 formater. Alt lagret i .MP4-filer. Al intern video optages i Long-GOP formater, hvilket betyder, at videoframes lagres som forskelle mellem enkeltbilleder, mens storebror S1H kan lagre video komprimeret som enkeltbilleder.

 

Læs ProAV Magasinet Februar 2021 her

 

Det sidste stiller større krav til kameraet med hensyn til processorkraft og lagringsmedier. Panasonic har holdt prisen nede ved at slække på netop disse krav. Som en sideeffekt udvikles der mindre varme i kameraet. S5 har da heller ikke antydning af varmeproblemer.

S5 har 2 pladser til SDXC-hukommelseskort. En UHS-I og en UHS-II plads. Et hurtigt SDXC UHS-1 kort er fint til video.

 

VIDEO

 

Der er ingen begrænsninger for optagetid, så længe der optages med 25 bps, 100 MB/S 4:2:0 i 8 bit. Øger man billedraten, bitraten, farverum eller bitdybden er der 30 minutters optagegrænse. 4K/60 bps har et 1,5 gange crop og har 4:2:0 farverum. Der er også mulighed for slow- eller fast-motion i HD med op til 180 bps. Ved billedrater over 150 bps er der ikke mulighed for autofokus.

Anvendes elektronisk billedstabilisering er der et crop på 1,1 gange ellers bruges hele sensoren til video. Interessant nok er der også understøttelse af anamorfiske (widescreen) optikker i kameraet. Siden kameraet anvender L-mount, er der massevis af adaptere, der gør, at man kan bruge andre typer optikker til kameraet. Canon EOS DSLR-optikker er det oplagte valg, men der er også adaptere for PL-optikker. 

God ergonomi

I brug er kameraet nemt. Enhver, der har haft et Panasonic S- eller GH-kamera i hånden, vil føle sig hjemme med det samme. Der er massevis af fysiske knapper på kameraet. Og de sidder alle rigtigt. Det eneste, man savner lidt, er en optageknap på fronten, som S1H har det. Der er praktisk, når kameraet er på stativ eller en drone. Menusystemet er nemt og overskueligt og gør det hurtigt at indstille kameraet. 

Panasonic har givet kameraet en glimrende foldud-skærm, som dog er lidt begrænset i vippemuligheder, hvis man bruger stikforbindelserne.

Panasonic har valgt at bruge et micro-HDMI-stik i stedet for et fuld størrelse HDMI-stik, da de små stik er ret skrøbelige. Det er især ærgerligt, når kameraet får mulighed for at optage ProRes RAW-video til en Atomos Ninja V recorder. Lige den egenskab gør også, at det ikke gør så meget, at kameraet ikke optager i All-I formater. Har man brug for den ekstra billedkvalitet, sætter man bare en Atomos recorder til kameraet. Lyddelen til S5 er fin, og der findes en XLR-adapter til kameraet.

Super billedstabilisering

Panasonic oplyser, at autofokus skulle være radikalt forbedret i forhold til S1-serien af kameraer. Sådan virker det også for stills, men ikke helt for video. Video autofokus er nu decideret brugbar men er bagud i forhold til Sony og Canon. Billedstabiliseringen er til gengæld meget foran disse to konkurrenters kameraer. Den er simpelthen markedets bedste. Fremragende til både stills og video. 5 blænder eller 6,5 blænder, hvis den kombineres med optisk stabilisering i en kompatibel L-mount optik. 

Der er en tilstand ”Boost I/S”, hvor kameraet bruger alle kendte former for billedstabilisering på én gang, hvis man har en kompatibel L-mount optik.

 

Læs ProAV Magasinet Februar 2021 her

 

Denne tilstand får et håndholdt kamera til at se ud som om, det var på et stativ. Perfekt til håndholdte optagelser, hvor man bare skal holde kameraet så stille som muligt. 

Konklusion

Panasonic Lumix S5 leverer meget billed– og lydkvalitet for pengene. Kameraet har næsten samme billedkvalitet som den næsten dobbelt så dyre Lumix S1H, men bare i et kompakt kamerahus. Det gør kameraet super-velegnet til nyheder, dokumentar og alle anvendelser, hvor man har brug for både stills og video. Kameraets autofokus er ikke topniveau, men billedstabiliseringen er simpelthen markedets bedste. Alt i alt ser vi Panasonic Lumix S5 som det oplagte valg i markedet for et hybridkamera i prisklassen 10.000 til 20.000 kr.   

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Februar 2021

ProAV Digital

Forside 3 21 NET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Sony FX3
  • Nyt firma
  • Intercom på teater
  • Eksercerhuset
  • Telepromptere
  • Demo/brugt udstyr

Læs alt lige HER

 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her