EM5 2

21. maj 2015

Olympus OM-D E-M5 mrk II

Med OM-D E-M5 mrk II har Olympus pludselig sat sig selv på listen af kameraleverandører med videokapable DSLR-kameraer – og dét endda med bravour. Det er muligt, at Olympus er lidt til retro design for kameraets ydre, men det gælder ikke for indmaden. Olympus’ billedprocesspr TruPic V har gjort Olympus OM-D E-M5 mrk. II, i det følgende kaldet M5 II, til et high-tech kamera. Der er en i videosammenhæng ret unik billedstabiliseringsteknologi, der er elektronisk lukker og avanceret billedbehandling. Kameraet optager i maksimalt 1080P50 med 77 megabit/S, så det ligger niveauet under Panasonic GH4, som optager 2160P25 med op til 100 megabit/S. M5 II anvender samme sensorstørrelse som GH4, hvilket er Micro 4/3, der giver en cropfactor på 2 i forhold til 35mm full frame kameraer, som Canon EOS 5D Mrk III eller Sony A7S.

Sensorstørrelsen betyder, at det er muligt at opnå fornuftig smal dybdeskarphed. Anvendelsen af Micro 4/3 fatningen betyder nemlig, at der er et stort udvalg af optikker med denne fatning til kameraet. Samtidigt er der massevis af adaptorer, sådan at man kan anvende Canon eller Nikon optikker til kameraet med forskellige grader af automatik.

Anvendelsen af Micro 4/3 sensorstørrelsen betyder også, at kameraet og optikker er rimelig kompakte. M5 II er meget mindre end et Canon EOS 5D mrk. III og dertil noget mindre end et Panasonic GH4. Det er faktisk kun Sonys A7 serie af kameraer, der kan konkurrere med det lille Olympus i størrelse.

Fornuftig betjening

En sideeffekt af den lille størrelse er, at kameraet er tæt pakket med knapper og kontroller, men Olympus har været rigtig gode til at få ergonomien på plads. Man kommer ikke pludselig til at ramme en utilsigtet funktion. Kameraet har et solidt touch, da det er bygget over en magnesium ramme og er støv og stænkesikret. En interessant detalje er kransen til udløseren, som er en drejeknap. Det er ret smart. Der er også et andet drejehjul på bagsiden af kameraet. De fleste af funktionsknapperne er programmerbare, sådan at man kan konfigurere kameraet helt efter ens behov. Der er tilmed en lille omskifter, som kan programmeres til at skifte mellem still- og videokonfigurering af kameraets knapper.

Søgerskærmen på 3 tommer er også hængslet både horisontalt og vertikalt. Dertil er den berøringsfølsom, sådan at den kan bruges både til at betjene kameraet men også til funktioner som fokus og belysning. Det er ekstremt brugbart til video. Der er også en elektronisk søger, som er helt på højde med de bedste af dagens elektroniske søgere fra Sony og Panasonic.

Kameraet har en micro HDMI, som leverer et 4:2:2 rent signal ud til brug med for eksempel en Atomos recorder. Der er også en mikrofonindgang på kameraet, men ikke en hovedtelefonudgang. Men det er der på det greb, HLD-8G, som kan købes som ekstraudstyr. Der er i øvrigt også en ekstra udløserknap på grebet. Der er også mulighed for et batterigreb, som så har endnu en udløser og et par ekstra programmerbare knapper.

En snedig detalje ved mikrofonporten er, at den kan anvendes med Olympus lydoptagere, som dermed kan styres af kameraet. Det er snedigt, så man ikke glemmer at starte den eksterne lydoptager, hvilket normalt er en hovsa-ting med DSLR-kameraer og ekstern lyd-optager.

Der er et par enkelte ting, som vi håber, Olympus vil forbedre i næste firmwareopdatering. Man kan ikke justere blænde eller lukkertid, når kameraet optager via drejekontrollerne. Det betyder, at det primært er et kamera, hvor man låser lukkertiden og lader automatikken køre blænde og/eller følsomhed. Belysningen kan justeres via den berøringsfølsomme skærm. En anden ting er, at expanded fokus skal aktiveres via den berøringsfølsomme skærm. Det havde været snedigt med muligheden for at anvende en funktionsknap til dette.

Avanceret stabilisering

Optisk og digital stabilisering er velkendt på videokameraer. Ved optisk stabilisering er det optikken, der mærker bevægelser og lynhurtigt flytter linseelementer for at kompensere for bevægelsen. Ved digital stabilisering anvender billedsensoren et ekstra areal omkring billedfeltet til at fange billedet, hvorefter kameraets processor sætter billedet på plads. De to metoder har hver deres fordele og ulemper.

Optisk stabilisering gør optikkerne mere komplekse og er rent intern i optikken. Kameraet er helt passivt og kommer traditionelt ikke med informationer til optikken, om billedet nu er ok eller ej. Optisk stabilisering kan til gengæld kun kompensere for bevægelser i horisontalt og vertikalt plan og forøger prisen på optikken. Indtil digitalkameraerne kom, var dette den eneste form for billedstabilisering. Denne form for stabilisering kræver ikke ekstra processorkraft i kameraet. Det gør digital stabilisering derimod. Til gengæld virker denne type med alle optikker. Olympus anvender en anden teknologi. Sensoren er magnetisk ophængt i fem akser og følger simpelthen med billedet, når det flytter sig. Den version, som anvendes i EM5 mrk II er i stand til at håndtere langt større mængder af rystelser end en optisk stabilisering. Stabiliseringen kan nemlig håndtere rystelser i netop fem akser. Og den gør det rigtig, rigtig godt. Gåture forvandles fra jordskælvs oplevelser til noget som næsten er steadicam-flyvende. Og skægt nok er systemet brugbart på stativ også. Det er normalt kutyme at slå stabiliseringen fra, når man er på stativ for ikke at få ”klæbrige” start og stop på pans. Men det problem har stabiliseringen i EM5 II kun i mikroskopisk grad. Der er både digital og sensor-stabilisering i kameraet. Og de to former virker både ved stills og video. Det gode er her, at alle optikker bliver stabiliserede på dette kamera. Og ifølge Olympus skulle kameraet også kunne håndtere optikker med optisk stabilisering på intelligent vis, sådan at de forskellige stabiliseringsformer arbejder sammen.

Glimrende billedkvalitet

Kameraet kan optage med 77 megabit/S i 4:2:0 med MPEG4-baseret AVC-komprimering high profile level 5.0. Der kan optages i op til 1080P50 med interframe komprimering og i 1080P25 med intraframe komprimering, hvor hvert billede komprimeres uafhængigt. Det giver større filer, men bedre kvalitet. Lyden optages i 48 kHz, 16 bit ukomprimeret udgave. Der er mulighed for tidskode i kameraet.

Der er mulighed for billedeffekter, men mere interessant er muligheden for variabel gammakurve. Ligesom Panasonic’s GH4 har også dette kamera en speciel funktion til dette. Der er dog ikke log profiler i kameraet, som GH4 eller Sony A7s har det. Ud over gammajusteringen har M5 II justeringer for kontrast, farvemætning og skarphed. Sensoren er rimelig støjsvag op til 1600 ISO. Der er en smule moiré, da kameraet ikke har et stærkt antialiasing filter. Der er også en smule rolling shutter, der ser lidt anderledes ud end normalt. Det skyldes formodentlig sensor-stabiliseringen. I praksis betyder disse ting meget lidt.

Billederne er fine op til 1600 ISO, hvor der begynder at komme en smule støj. Helt ligesom på GH4. M5 II leverer ret saftige og kontrastfyldte billeder. Det viser sig, at Olympus anvender billedprofil BT.601, hvilket er en SD-billedprofil, mens resten af verden bruger BT.709, hvilket er den korrekte HD-profil. Kameraets gamma-justeringer er her en rigtig god hjælp til at ændre billedernes look, hvis man ønsker et mere fladt look.

Konklusion

Det er et rigtig godt videoDSLR, som Olympus har begået. Billedstabiliseringen er fantastisk, og kameraet leverer glimrende videokvalitet. Der er genial til dokumentarbrug, hvor den lille størrelse er en fordel. Der er et god udvalg af Micro 4/3 optikker, og kameraet kan let adapteres til andre optikker. Og så er kameraet velfungerende. Af alle de DSLR’er, som vi har haft til test, er M5 II det kamera, vi har slæbt mest rundt på for lige at lave lidt video. Vi har ikke omtalt stillbilleder i denne anmeldelse, men det er et fremragende stillkamera – også.

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her