Cardioidmikrofonen pa 4488 headset

Af Jens Walther, 17. september 2021

Nye headsets fra DPA Microphones

Da DPA lancerede deres nye 3 mm miniaturemikrofon i 6000-serien, introducerede de også en ny hovedbøjle til deres 6066 headset med den nye mikrofon. Den samme universelle og fleksible hovedbøjle er nu også kommet i 4000-serien, både i omni karakteristik med navnet 4466 og i cardioid karakteristik med navnet 4488.

Begge mikrofoner er på testbænken, og begge 5 mm mikrofoner er med den velkendte form med rundt mikrofonhoved. Inde i mikrofonen er kapslen faktisk firkantet, så derfor er der også en åbning på siden af 4488 cardioid mikrofonen, som du skal tage hensyn til, når mikrofonen monteres. ProAV Magasinet har tidligere testet både 4060 og 6060 mikrofonerne, begge med den nye CORE forstærkerteknik, som væsentligt giver bedre dynamikområde og lavere forvrængning ved alle niveauer; så omni mikrofonerne er velkendte i lyd og teknik. Det er dog første gang, vi tester en DPA miniaturemikrofon med cardioid karakteristik. Pga. pandemisituationen har vi desværre ikke kunnet teste mikrofonerne i ”rigtige” live/teater situationer, men vi har prøvet mikrofonen af i situationer, som minder så meget som muligt om en live situation.

Et intelligent stykke bøjet metal

Lad os starte med at afprøve det nye i denne headset serie - den fleksible hovedbøjle. I den tidligere 4000-serie var der flere forskellige størrelser af hovedbøjler alt efter hovedstørrelse, men det nye headset findes bare i én model til hver karakteristik. Intentionen er, at en bøjle skal kunne tilpasses til alle hovedstørrelser, og det faktum gør det også meget lettere at håndtere ude på scenerne. 

Hovedbøjlen består af to stykker stærk metaltråd, som kører i nogle små plastik-løbegange. Disse løbegange betyder, at med et træk i selve plastik-løbegangen kan headsettet let gøres større eller mindre. Med til at understøtte og stabilisere de tynde metaltråde er et ekstra led, placeret midt i nakkebøjlen, som ledningen fra mikrofonen er monteret i, og som holder ledningen i en 90 graders vinkel. Når hovedbøjlen er placeret, vil dette led med ledning derfor befinde sig i nakken, i reglen med en skjult videre ledningsføring under tøjet på ryggen af kunstneren.

 

Læs ProAV Magasinet Juni/Juli 2021 her

 

 

For enden af halvcirklen er metaltråden bøjet i en form, som passer til de fleste ører, og denne del af metaltråden er betrukket med blød, gennemsigtig silikone. Den lidt firkantede form på ørebøjlen gør, at den presser svagt både på oversiden, bagved og undersiden af øret, og det betyder, at hovedbøjlen bliver holdt på plads, når den først er monteret. Lige under øredelen er der en lille halvcirkel, og i denne er mikrofonbøjlen placeret. Mikrofonbøjlen er klemt fast i denne halvcirkel med en holder, som kan afmonteres, og på den måde kan mikrofonen placeres i både højre og venstre side af hovedbøjlen efter behov. Den operation kræver dog noget fingerfærdighed.

Selve mikrofonen sidder monteret i enden af et tyndt, svagt bøjet metalrør, en anelse tykkere end hovedbøjletråden, og indeni det løber ledningen til mikrofonsignalet. Dette mikrofonrør er også monteret i en løbegang, så mikrofonen kan bevæges længere frem eller tilbage, igen afhængig af hovedstørrelse. Mikrofonrøret er omkring 10 cm langt, og den optimale placering er altid lige i enden af ”smilet”, så mikrofonen sidder ud for mundvigen.

Montering og i brug

DPA Microphones har i mange år udviklet og forfinet deres hovedbøjler. Dette sidste led i en lang historik skal jo gerne være bedre end de tidligere og det er heldigvis også tilfældet. På et tidligere headset, 4266, var ørebøjlerne væsentligt lavet af silikone og de er måske en anelse behageligere at have på. Men til gengæld betød deres design med den meget bløde silikone ørebøjle, at de var lidt mere ”fluffy” under montering, og mikrofon placering havde lettere ved at flytte sig undervejs. Den nye hovedbøjle er let både at indstille og montere og når den sidder rigtigt bag ørene, så skal der meget til at ændre placeringen af mikrofonen. Den kan sagtens monteres og indstilles af brugeren, du behøver ingen hjælp og du mærker stort set ikke hovedbøjlen, når den er monteret. Tidligere hovedbøjler kunne godt få øreflipperne til at stritte lidt komisk, men det opleves ikke her. Så begge tommelfingre i vejret for den nye hovedbøjle. 

På med bøjlen og record

De to mikrofoner blev derefter monteret på hver side af hovedet, omni udgaven 1 cm fra mundvigen, og cardioid mikrofonen 2-3 cm fra mundvigen, som DPA påpeger er den bedste placering for de to. Og så blev der ellers optaget tale og sang, som er det, disse mikrofoner primært bliver brugt til. Cardioid mikrofonen skulle have 4 dB mere gain, måske pga. placering, for ifølge specifikationerne har de begge samme følsomhed. 

De to mikrofoner har ikke helt samme frekvensgang, og det kunne høres. Væsentlig mere bund i omni mikrofonen, men stor naturlighed i lyden. Cardioid mikrofonen var lidt tyndere i lyden, lidt mere mellemtone og også en anelse mere diskant. Knap så naturlig en lyd, men mere som en tekniker sikkert ville equalisere en stemme, så den blev tydeligere og mere forståelig. 

 

Læs ProAV Magasinet Juni/Juli 2021 her

 

Der blev rystet kraftigt på hovedet og hevet lidt i ledningerne for at provokere en placering af mikrofonerne, som ikke var helt optimalt; men det var faktisk rimeligt svært at få mikrofonerne væk fra den ”gode” placering, så hovedbøjlen gør sit arbejde godt. 

De fleste teknikere ynder at bruge omni mikrofonen, fordi den giver en naturligere lyd, og fordi den er mindre krævende i sin placering på hovedet. Hvis lydtrykket på scenen er højt og monitorforholdene vanskelige, så kommer cardioid mikrofonen til sin ret, fordi den er langt lettere at styre overfor feedback. Det samme oplevedes selvfølgelig her under testen; feedbackgrænsen var langt højere på cardioid mikrofonen. Til gengæld skal den sidde ret præcist, ellers bliver lyden hurtig ringere. Så altid et svært valg!!

Den nye og velfungerende hovedbøjle er med til, at mikrofonplaceringen bliver holdt ret præcist, så med de nye 4466 og 4488 DPA headset mikrofoner kan du være mere sikker på, at den gode lyd bliver bibeholdt igennem hele showet, også med cardioid mikrofonen.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Juni / Juli

ProAV Digital

Forside 8AV21

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • ProAV Expo 
  • Podcastlyd
  • Canon XF605
  • ASUS Display
  • ProAV Award

Læs alt lige HER 

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her