4. februar 2015

Manley Core Channel Strip

Channel strips er yderst anvendelige, når en enkelt lydkilde skal optages i god kvalitet. Det gælder både i musik- og broadcaststudiet. Disse channel strips er ofte en kombination af forforstærker, equalizer og compressor; de vigtigste værktøjer for en lydtekniker. Markedet er fyldt med gode udgaver, men amerikanske Manley har en høj stjerne blandt studie entusiaster. I Manley enheder er der altid rør i kredsløbet, og det gælder også i Core, hvor der sidder rør i forforstærker kredsløbet. 

Denne channel strip har alle de for signalet vigtige kredsløb indbygget, så man kan forme signalet, inden det bliver indspillet. Eller hvis man bruger enheden live eller live on air, så man kan indstille alle parametre for lyden, inden lyden udsendes.

Manley Core har et indgangstrin, enten for mikrofon eller for et linje signal (Hi-Z for guitar/bas). Efter indgangen er compressoren placeret, efterfulgt af en trebånds equalizer. Sidst er udgangen, hvor en limiter er inkluderet. Enheden er en mono enhed, men selvfølgelig kan to enheder kombineres for stereosignaler; men det er faktisk ikke muligt at linke compressorkredsløbet, så ægte stereo compressor kan ikke laves med to Manley Core.

Manley enheder har aldrig haft en transparent lyd, og det samme gælder også for Core. Her bliver der lagt til signalet, det bliver farvet af enheden. Det er helt med vilje og netop det charmerende ved en rør enhed. Både rør kredsløbet og de transformere, som sidder i indgangen, og som Manley selv fabrikerer, er med til at forme lyden; men på en måde, som almindeligvis tiltaler brugeren.

Manley Core er oplagt at bruge på vokal og tale, men kan selvfølgelig bruges på alle lydkilder. Og Hi-Z indgangen gør ting og sager for bas og guitar.

Mikrofonforforstærker

I indgangskredsløbet kan der vælges mellem mikrofon og linje indgang. XLR indgangen på bagsiden bruges til begge, men hvis jackstikket på forsiden bruges til et Hi-Z instrument, så bliver XLR indgangen deaktiveret. Input level knappen på Core er modsat mange andre enheder en attunuator, et dæmpeled, så den kræver tilvænning. I praksis kan den bruges som en almindelig gain knap, men der skal lige tænkes lidt anderledes omkring denne, især med henblik på at få så god og støjfri en gainstruktur på signalet. Gainknappen kan virke inden for to områder, det normale og en hi gain indstilling, som giver yderligere 20 dB forstærkning. Hi indstillingen aktiveres med en trykknap, som sidder blandt en række af trykknapper under gainknappen. Her findes også trykknapper for at veksle mellem linje og mikrofon, low cut (120 hz), fase og phantom power (48v).

Drejeknapperne på Manley Core er metalknapper i den vanlige høje kvalitet, som er let at tage fat i, og hvor potmeteret lige netop yder den korrekte modstand. Selv om Core hører til blandt Manley’s billigste enheder, så oser channel strippen af kvalitet, når man betjener den.

Compressor

Compressoren i denne enhed er ret utraditionelt placeret midt i mikrofonforforstærker kredsløbet, efter transformerne, men inden det rør kredsløb, der forstærker indgangssignalet. Og Core er ikke det eneste apparat fra Manley, som har denne aparte signalvej. Også deres Voxbox og et par andre enheder har samme kredsløb. Det giver en unik lyd, og compressoren sørger også for, at rørforforstærkeren ikke overstyres. Mange vil nok være mere vant til en compressor placeret efter equalizeren, men det er faktisk ret fornuftigt at have den her. Så signalet bliver komprimeret, før det bliver formet af equalizeren.

Compressoren er Manley’s velkendte ELOP, et princip, som også er set på andre af Manley’s enheder, bl.a. Voxbox og selvfølgelig deres ELOP stereo compressor. ELOP kredsløbet er Manley’s egen fortolkning af en optisk compressor, hvor en LED påvirker en lysfølsom modstand og derved giver komprimering af signalet.

Compressoren har kontrol over threshold (her ”oversat” af Manley til Compression min/max) og kontroller for attack og release. Men der er ingen ratio parameter. Ratio arbejder ud fra en fast værdi på omkring 3:1. Attack og release knapperne har den lidt specielle funktionalitet, hvor tiden bliver kortere og kortere, jo mere knappen drejes med uret. I starten kræver det lidt tilvænning.

Det store viserinstrument kan dels vise indgangsniveauet efter mikrofonforforstærkeren, det endelige output eller den gain reduktion, som compressoren introducerer. Den styres med en omskifter, som sidder under viserinstrumentet.

Equalizer

Equalizeren på Core er af den simple slags. Shelf filter på bas og diskant, med ankerfrekvenserne på henholdsvis 90 Hz og 12 KHz. På disse to equalizerbånd, som er lavet ud fra Baxandall kurver, er der kun en gain knap, som hæver eller sænker frekvensområdet med op til 12 dB. Meget lig den equalizer, man kender fra en almindelig hi-fi forstærker.

Mellemtonebåndet er lidt mere udbygget. Dette bell-filter har både en knap for variabel ankerfrekvens og en gain. I forbindelse med frekvensknappen er der en omskifter, der vælger området 100 Hz til 1 KHz eller området 1 til 10 KHz. Men på selve drejeknappen er der ingen frekvensindikation, der må man helt oldschool lytte sig frem (nu ikke noget dårligt koncept). Gainknappen på mellemtonebåndet hæver eller sænker med 10 dB.

Lidt irriterende er gainknapperne ikke af den type, hvor 0 dB bliver indikeret med et lille klik. Irritationsmomentet bliver noget større af, at der ikke er en bypass knap for equalizeren; så det er umuligt hurtig at tjekke, om man i grunden er på rette vej med sine equalizer indstillinger. På compressor-delen er der heldigvis en bypass knap.

Limiter

Limiteren sidder på udgangen, hvor en level knap styrer det samlede output. Limiteren er af FET typen og har kontroller for threshold (her kaldet limiting) og release, hvor det bestemmes, hvor hurtigt limiteren skal slippe gainstyringen igen. Graden af limitering kan ikke aflæses på viserinstrumentet, men en kraftig rød lysdiode lyser op, når limiteren arbejder. Almindeligvis vil man sørge for, at limiteren ikke tager fat og arbejder med signalet. Men samtidig er det en god sikkerhed at indstille limiteren til at ligge lige under max headroom på DAW softwaren. I det tilfælde, hvor der kommer et uventet, kraftigt signal, får man trods alt et brugbart, men limiteret signal i stedet for et digitalt overstyret signal, som er uønsket og ubrugeligt.

Lyd

Som tidligere fortalt så farver Manley Core lyden. Det gør den på den ”positive” måde, som et transformer/rør kredsløb påvirker signalet. Den milde grad af forvrængning, som tilsættes signalet, er hos langt de fleste en påvirkning, som vi gerne ønsker; tit kalder vi det for ”en varm lyd”. Men hvis man hører til typen, der gerne vil have det rene, transparente signal, hvor mikrofon eller linjesignal er så upåvirket som muligt, så er Manley Core nok ikke den mest oplagte channel strip at vælge. Core tager del i påvirkningen af signalet, det er selvfølgelig oplagt med en compressor, equalizer og limiter i signalvejen, men her bliver der gjort noget ved signalet, som ikke lige er til at indstille og aflæse på knapperne.

Lyden på eksempelvis vokal får en varme og naturlighed, som gør det væsentlig lettere at integrere vokalen i et mix. Tilstedeværelsen af instrumenter og vokal bliver mere udpræget, når de har været igennem Manley Core. Hi-Z indgange lyder ligesom mikrofonforforstærkeren fantastisk godt, og et instrument som el-bas har kun godt af at blive indspillet igennem Manley Core.

Compressoren kræver, at der lyttes godt og grundigt til dens påvirkning. Grænsen mellem korrekt og for meget compressor er inden for et forholdsvis lille område, og man skal være grundig, når graden af gain reduktion indstilles. Det er faktisk lidt overraskende, fordi det er oplagt at antage, at ELOP kredsløbet er lidt mere tolerant og løs i sin kompression, som vi kender det fra andre optiske compressorer. Her er ingen ”auto” funktion, men det betyder så, at man må tage stilling til attack og release. Compressor indstillingerne er jo kategoriske for optagelsen, her kan man ikke fortryde og dekomprimerer efterfølgende. Det betyder, at Manley Core kræver en vis erfaring fra brugeren for at blive brugt korrekt.

Tilstedeværelsen af både transformer og rør kunne indikere, at Manley Core er rund og blød i lyden. Ingenlunde, transienter og dynamik står knivskarpt, og selve equalizeren er trods dens simple betjening tilstede i lyden. Især mellemtonebåndet har en dejlig fasthed og karakter. Derimod kan diskantbåndet hurtigt få for meget, og især på vokal blive lidt ”groft”. Båndet er meget bredt, og selv om der hæves omkring anker-frekvensen 12 KHz, så sker der også en masse i den lavere del af diskantområdet.

Alle de signaler, der blev lyttet på igennem denne test, havde tilstrækkelig med gain, så mikrofonforforstærker kunne sagtens give et godt niveau. Så det var ikke nødvendigt at bruge ”Hi” indstillingen. Men skulle det være nødvendigt, så giver ”Hi” indstillingen desværre et tydeligt løft af den egenstøj, der er i enheden. Et løft, som ikke kan undgå at give problemer med svage lydkilder.

Opmærksomhedskrævende kvalitet

Core er på nuværende tidspunkt Manleys billigste enhed og et forsøg fra fabrikkens side på at ”udvide territoriet”. Og det lykkes rigtig fint. Enheden er vellydende, og vil give brugere et kvalitetsprodukt i rack’et til rimelige penge. Manley Core er simpel i sin betjening, men kræver alligevel en del erfaring at betjene korrekt, netop fordi den er så anderledes opbygget indvendigt. Et input level, som i grunden er en variabel pad, compressoren, som sidder før den rørbestykkede forforstærker, og attack/release knapper, som drejer omvendt. Alt det kræver en opmærksom bruger og erfaring med enheden for at betjene den efter hensigten. Men når man først har fået Manley Core ind under huden, så får man maksimal lyd på sine optagelser.

 

Af: Jens Walther

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her