Handtag i toppen af hojttaleren QSC

Af Jens Walther, 23. april 2019

Højttalere med brede anvendelsesmuligheder

Det amerikanske firma QSC har et godt renommé inden for PA-systemer i den overkommelige prisklasse. Den nye Kx.2 serie er point source højttalere med et bredt virkefelt, og i denne test lytter vi på, hvorfor disse højttalere er så populære.

QSC Kx.2 serie består af tre forskellige højttalere; de tre modeller er dog tilstræbt til at have den samme generelle lyd, så de kan supplere hinanden i en større opstilling. Modellerne er K12.2, K10.2 og K8.2, hvor det første tal indikerer størrelsen på bashøjttaleren. To-tallet indikerer, at dette er den nye version af højttaleren, som kom på markedet for ca. 1½ år siden. 

Alle tre højttalermodeller indeholder den samme 2000 Watt klasse D forstærker ligesom HF-driveren, en compression driver på 1.4 tomme, også går igen i alle tre modeller. De tre højttalermodeller kan alle bruges både stående på stativ, hængende i de indbyggede flyvepunkter eller liggende som monitor. Derfor er kassen også asymmetrisk og har en skrå flade, så monitorplaceringen er let at etablere. Højttalerens horisontale spredning er 70, 90 eller 105 grader, hvor den mindste model har den ”bredeste” spredning.

I denne test ser vi på den midterste model, som har en 10 tommer bashøjttaler. Hvis man ønsker at bruge Kx.2 serien i bredspekteret musik med basinstrumenter, så er det en god idé at kombinere tophøjttalerne med en eller to subwoofere. I testen har vi kombineret med QSC’s helt nye cardioid subwoofer, KS212C, som spænder godt sammen med Kx.2 serien af tophøjttalere. I testen har vi en subwoofer til 2 tophøjttalere.

Fysik

Ligesom så mange andre moderne PA-højttalere, så har QSC K10.2 indbygget forstærker og DSP-processering. Forstærkerkraften er anseelig med 2000 Watt, fordelt med 1800 W (peak) til wooferen og 225 W (peak) til HF-driveren. Højttaleren har tre indgange og således en lille mixer til brug i det simple set-up. Alle indgange kan være line indgange, mens indgang 1 kan skiftes til mikrofonindgang. Indgang 2 kan skiftes mellem line og Hi Z indgang til f.eks. bas eller guitar. Begge disse indgange er forsynet med et XLR/Jack kombistik. Indgang 3 er en stereoindgang (summes til mono) på minijack, væsentligt til musikafspillere og mobile enheder. For hver indgang er der en gain/volume knap, som styrer volumen i den samlede mixer. Desuden er der tre udgange på K10.2, henholdsvis fra kanal 1, 2 eller fra mixet af alle tre kanaler. Disse bruges væsentligt til at føde den anden K10.2 højttaler i opstillingen, hvis den interne mono mixer bruges. I en større og mere avanceret opstilling vil en almindelige mixer føde line indgangene i de to højttalere og således lave et stereobillede. 

Højttalerkabinettet er lavet af det stærke ABS-plastik, som også benyttes til styrthjelme. Materialevalget har stor betydning for vægten af højttalerne, og den nye K10.2 vejer ”bare” 14,5 kg, så den er let at transportere.

Opstilling og anvendelsesmuligheder

På bagsiden af højttaleren, over stik og gainknapper, findes et lille LCD-display med to trykknapper og drejeknap. På disse indstilles de forskellige menuer i DSP-indstillingerne. Her kan vælges, hvordan indgangene skal modtage (Line, Mic og HiZ), om et Hi Pass filter skal aktiveres i forbindelse med brug af subwoofer (80, 100 eller 125 Hz), og en række fabrikspreset, som væsentligt ændrer equalizeringen af højttaleren. Eksempelvis preset Dance har en udpræget ”smiley” kurve (løftet top og bund), og preset Monitor tager hensyn til den refleksion fra gulvet, som giver et akustisk lavt mellemtoneløft, og det er der kompenseret for i dette preset. 

I menuen kan der også vælges at tidsforskyde lyden ud af højttaleren. Det kan være nødvendigt, hvis der laves en opstilling, hvor subwoofer og tophøjttalere ikke er på linje, eller hvis der bruges flere højttalere i et distribueret system. Signalet kan tidsforskydes op til 100 ms (delay). Desuden er der en 4 bånds equalizer, så man kan forme den lyd på højttaleren, man ønsker; især hvis de indbyggede preset ikke er nok til at løse opgaven. Valg af preset, indgange, high pass, delay og equalizer kan gemmes i ens eget bruger preset. Hvis f.eks. den ene højttaler i en opstilling placeres tæt på vinduer eller andre reflekterende flader, så kan der kompenseres for det sandsynlige akustiske løft i den høje mellemtone ved at sænke de samme frekvenser på equalizeren på den ene højttaler.

Se videoen her

Subwoofer

Det er velkendt omkring transducer teknik (mikrofoner og højttalere), at når det gælder de dybeste frekvenser under 100 Hz, så opfører lyden sig rundstrålet. Det betyder, at en højttaler i de dybeste frekvenser spiller omtrent lige så meget bagud som fremad, på trods af højttalermembranens placering. Det giver flere problemer, såsom kraftig bas på scenen, chance for lavfrekvent feedback i mikrofoner placeret på scenen og udfasning af visse frekvenser i den samlede lyd. Det sidste fordi bassen rammer bagvæggen ved scenen og kastes tilbage til tilskuerne i en tidsforskudt udgave. Alle ting, vi selvfølgelig ønsker at undgå, hvis teknikken kan hjælpe med det. Det kan den bl.a. med cardioid teknik eller en såkaldt end fire opstilling af subwooferne.

Cardioid teknikken er den mest effektive til at gøre højttalerne direktionelle i de dybe frekvenser. Tidligere kunne teknikken laves ved at stakke subwoofere oven på hinanden og lade dem spille hver sin vej. Og samtidig arbejde med tiden i det bagvendte kabinet, så udfasning betød, at basfrekvenserne blev direktionelle. De seneste 5-6 år har vi set subwoofer kabinetter, hvor cardioid teknikken var indbygget i det enkelte subwooferkabinet. Det har indtil nu kun været tilgængeligt i de dyre PA-systemer. 

Det faktum laver QSC om på med deres KC212C subwoofer; for den helt nye subwoofer udnytter nemlig cardioid teknikken og det i en prisvenlige klasse, som harmonerer godt med tophøjttalerne i Kx.2 serien. Subwooferen indeholder 2 stk. 12 tommer bashøjttalere, en 3600 W forstærker og igen selvfølgelig DSP til styring af herlighederne. På bagsiden af subwooferen, som kan placeres enten på højkant eller liggende, sidder der to indgangsstik og to thru stik; de sidste sender signalet videre til tophøjttalerne. DSP-menuen er mere enkel end tophøjttalerne - her er preset for delefrekvenser og delay. Ingen equalizering. Subwooferen falder af ved 44 Hz, men spiller ned til 39 Hz med et fint niveau.

Subwooferkabinettet har huller både på for- og bagsiden, sandsynligvis til en hornladning af højttalerne. Modsat tophøjttalerne er KS212C lavet af træ, og den har en vægt på 40 kg. For at afhjælpe transport af subwooferen er der monteret 4 hjul på samme side som betjeningspanelet, så man tipper simpelt hen højttaleren og kører væk med den, når jobbet er slut.

Lytning

Højttalersystemet blev afprøvet med forskellige preset; hurtigt blev preset ”Live” og ”Studiemonitor” de fortrukne i tophøjttalerne, når de fungerede som FOH-højttalere. Der blev delt ned til subwooferen på 80 Hz, som QSC foreskriver med KS subwooferen. Faktisk var den enkelte subwoofer rigelig i denne opstilling; det blev foretrukket at dæmpe subwooferen et par dB i forhold til tophøjttalerne. 

Lad os starte med netop bunden. Cardoid systemet virker fremragende, der blev målt en dæmpning bag højttaleren på 12-14 dB i forhold til foran højttaleren. Det gav den forventede ”ro” i lyden, selvom bundfrekvenserne stadig er højere end resten af lydbilledet bag højttalerne. Bassen var hurtig, præcis og defineret, og lyttede man kun til subwooferen, så var det stadig muligt at høre tonalitet i basfrekvenserne. En ting, som ikke altid gør sig gældende på subwoofere i den lavere prisklasse. Subwooferen kan spille op til 132 dB peak, så de fik ikke lov at arbejde op til grænsen i det lokale, hvor vi afprøvede. Der var rigeligt med lydstyrke og overskud.

I forhold til prisen spiller QSC K10.2 højttalerne med en god og velopløst lyd. Her er ikke nogen udpræget fornemmelse af uheldige peaks i lydbilledet, og forstærkerkraften er rigelig og med overskud. Som med alle PA-højttalere er det ufornuftig at spille tæt på systemets ydeevne - det går ud over den gode lyd. Der er dog langt op til systemets grænse, og i forhold til pris og størrelse så spiller K10.2 over evne. Den fine opløsning i den allerøverste del af diskanten er der ikke, men det er nu også sjældent hørt i PA-højttaler sammenhæng. Visse DSP preset i K10.2 har netop løftet toppen, men de mere afrundede preset er absolut dem, der lyder bedst og giver det mest homogene lydbillede.

Mere en musik PA

Med sin gode lyd, forholdsvis lave vægt og muligheder for opsætning i flyvepunkter så kan Kx.2 serien fra QSC andet en bare spille ”musik på stang”. Især K10.2 og K8.2 kan i størrelse, form og med sin diskrete, men flotte design sagtens bruges som installationshøjttaler på steder, som kræver et vist lydtryk. Mindre sportshaller, fitness centre, barer og cafeer med livemusik er oplagte muligheder. 

Kx.2 serien er selvfølgelig oplagt som PA højttaler til musik på mindre spillesteder eller som det transportvenlige, mindre anlæg til det turnerende band. Og med den nye KC212C subwoofer har QSC et overraskende godt og vellydende system, som bør tilfredsstille de fleste brugere.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Maj 2019

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her