4. februar 2015

GoPro med Hollywood tendenser

De små actionkameraer kan bruges til meget mere end at optage diverse former for ekstremsport. Vi har set på, hvordan man forvandler et GoPro 4 til et seriøst produktionskamera og kommer med tips og tricks til at få mere ud af de små kameraer, der tilmed kan optage 4K.

GoPro har løbende forbedret kvaliteten på kameraerne, sådan at den med version 3 i praksis var god nok til selv krævende videoproduktioner. Og det har betydet, at kameraerne i dag er de facto-standard inden for actionkameraer. Men det betyder også, at flere og flere bruger kameraerne til andet end lige action-video.

    

Derfor er GoPro Hero 4 Black Edition også kommet i en music-edition, som er den, vi tester. Music-edition betyder, at man dropper det vandtætte polykarbonat-hus og leverer kameraet med et helt åbent hus, der nærmest er en ramme, som holder kameraet fast. Dertil er der et monteringsbeslag med til mikrofonstativer, to monteringsbeslag der gør, at kameraet kan montereres på et instrument, et lille hybrid stativ/selfie-håndtag og objektiv-beskyttelse. Meningen er, at musikere eller performere kan bruge kameraet til nogle af de mere sexede MTV-type optagelser, hvor kameraet for eksempel sidder på en guitars hals eller inde midt i et trommesæt. Eller at kameraet kan bruges til dokumentationsformål.

    

GoPro siger, at lydsiden af Hero 4 er kraftigt forbedret i forhold til version 3+. Det er rigtigt, men det betyder ikke, at den er god. Der optages i AAC i dobbelt mono med 48 Khz og en bitrate på 128 kilobit/S. I forhold til en af Zooms recordere eller Canon Legria Mini X er lyden klart dårligere på GoPro-kameraerne. GoPro Hero 4 vinder så på billedkvalitet, hvor kun Canon-kameraet kommer i nærheden af den kvalitet, som GoPro-kameraet kan levere. Heldigvis er der en måde til at forbedre lyden på et GoPro – mere om det senere.

    

GoPro er ved at udvide sit marked, idet der er kommet en broadcast sektion på GoPro.com, hvor professionelle kan få hjælp. Det er dog noget af en proces, idet meget af indsatsen drejer sig om at tilpasse sig den måde, et GoPro kamera fungerer på. Og den er radikalt anderledes end alt andet broadcast-udstyr.

 

Kend udstyret

Man skal være klar over, at kameraerne er designet netop som action-kameraer. Det betyder, at de er små, kompakte og med så lidt mekanik som overhovedet muligt. Derfor er der ingen blænde eller mekanisk lukker på kameraet. Optikken er fast F 2.8 med en brændvidde på 14 mm (35 mm ekvivalens – billedvinkel 122 grader), og sensoren er 1/2,88 tomme med 12 megapixels. Al belysning, hvidbalance med mere klares derfor elektronisk af kameraets processor.

    

Siden et GoPro 4 Black er lille og let (88 gram – 41 x 59 x 30 mm uden hus), så er der simpelthen ikke plads til almindelige standard stik. Der er en Mini-USB, der dublerer som analog udgang og mikrofonindgang. Dertil kommet et nano-HDMI. Kort sagt, alle de stik som professionelle hader. Endelig har kameraet en proprietær udvi-delsesport, som kan anvendes til en lilleberøringsfølsom skærm på 1,75 tomme eller til et ekstra batteri. Kameraet har indbygget et batteri på 1.160 mAh. Det holder mellem 50 min og 110 minutter, afhængig af kameraets indstillinger og brug af WiFi. Der kan fås et ekstra batteri, som giver op til 50 minutter mere. Endelig kan man strømføde kameraet via USB-forbindelsen, hvilket er tæt på en nødvendighed ved mere seriøst brug.

    

Foran på kameraet er en lillebitte LCD-skærm, som viser kameraets optagemodus og menusystem, hvis kameraet skal indstilles. Fordelt på kameraet er en samling af LED’er, som blinker, når kameraet kører. Det kan konfigureres om alle, kun nogle eller ingen af dem skal blinke under optagelse. LED’en på fronten vil lyse permanent, når kameraet lader batteriet. Her er også en blå LED, som viser, om kameraets WiFi er slået til. Der er i alt tre knapper til at betjene kameraet med. På fronten er en knap, som både er tænd/sluk og menu knap. Holdes denne knap inde i tre sekunder, tændes eller slukkes kameraet. Et kort tryk skifter mellem kameraets forskellige optagemuligheder og menufunktionen. Her kommer knappen oven på kameraet i sving. Den er både start/stop og vælgeknap, når menuen er aktiv. På siden af kameraet er en ekstra vælgeknap. Den aktiverer den relevante menu for en given optagetilstand, og gør det dermed lidt mindre besværligt at navigere i menu systemet. Holdes denne knap nede i to sekunder aktiveres kameraets WiFi og Bluetooth funktioner. Trykker man på side-knappen under optagelse, bliver denne tilføjet metadata i form af et OK-flag, hvor man markerer denne optagelse som favorit. Har man investeret i et monitormodul, kan kameraet også betjenes via den berøringsfølsomme skærm.


Både HD og 4K
Kameraet optager på MikroSD-hukommelseskort, hvor 64 gigabyte er den maksimalt understøttede størrelse på hukommelseskort. Der kan optages op til 2:13 times 4K video på et sådan kort. Optager man 1080HD kan der være 4:22 time. Der optages i MPEG4 – profil ML 4.1. Kameraet optager i 8 bit 4:2:0 farverum med en BT-709 farvematrice. Der er også mulighed for at optage video med en logprofil. Dette aktiveres ved at slå funktionen ProTune til i menu systemet. Når denne funktion slås til, kan man også justere flere billedparametre. Det er hvidbalance, valg af Log-
billedprofil, ISO-limit, skarphed og belysning. Den sidste funktion kan justeres to blænder op eller ned. Vi vil anbefale, at man altid slår ProTune til for at få adgang til billed-justeringsmulighederne. Som standard er log-profilen og alle billedjusteringsmuligheder slået fra, når ProTunes aktiveres. Vi vil anbefale, at man sætter sharpness=low, sådan at man slipper for kameraets indbyggede boost af skarpheden, og selv tilføjer den i redigeringen, hvilket giver bedre
resultater. Dertil vil vi foreslå, at man sætter Color=Flat, sådan at kameraet fanger flest mulige skygge- og højlys detaljer. Resten af parametrene kan ændres efter behov. Kameraets styring af belysning og hvidbalance er rigtig god, så normalt skal man bare lade kameraet stå til automatik her. Der kan naturligvis være situationer, hvor det er interessant at korrigere. Her er en monitor tilsluttet HDMI-porten en nødvendighed, da GoPro’s egen monitor ikke er brugbar her – den er simpelthen for lille.

    

Kameraet har et væld af forskellige optagemuligheder med hensyn til opløsninger og billedfrekvenser. Der er både 4K og HD-muligheder. En interessant mulighed er slowmotion med 120 billeder i sekundet i fullHD. Mindsker man opløsningen til WVGA( 800 x 480 billedpunkter), klarer kameraet 240 billeder i sekundet. Bitraten er 60 megabit/S ved 4K og 45 megabit/s ved HD. Det betyder dels, at man skal anvende rimelig hurtige hukommelseskort i kameraet, dels at billedkvaliteten er i orden, så lang tid belysningen er god nok. Kameraet er ikke en natugle, men klarer sig tilsvarende et konsumkamera med samme chipstørrelse. Og det betyder, at det går fint i normal scenebelysning eller inde belysning af den lidt kraftige type. Indstillingen ”low light mode”, hvor kameraet bruger ekstra lange lukkertider og varierer billedraten derefter, giver mulighed for at få optagelser under de mest umulige lysforhold. Det ser noget specielt ud og går bedst, når der ikke er så meget bevægelse i billedet, men hvis alternativet er slet ikke at få nogen optagelser, så er indstillingen der. Denne indstilling har dog nogle begrænsninger, idet man i praksis skal optage med 50 billeder i sekundet, før kameraet kan anvende ”low light mode”.


Livet i vidvinkel
Der er ved de fleste optagemuligheder indstilling for tre forskellige billedvinkler – Ultra wide, medium og narrow. De svarer omregnet til 35 mm til 14, 21 og 28 mm. Kameraet bruger simpelthen mere eller mindre af billedsensoren til at danne disse billedvinkler. Det betyder, at fiskeøjeeffekten mindskes, når man vælger de smallere billedvinkler. Denne perspektivforvrængning kan i øvrigt fjernes helt i software, hvis man ikke kan lide effekten.

    

Kameraet kan styres helt via menu-systemet og de tre knapper på kameraet, men der er også mulighed for at anvende en WiFi-fjernbetjening, der kan starte og stoppe et eller flere GoPro’s samtidigt. Den kan også ændre optagemode på kameraerne. Dertil kan kameraet kontrolleres via en app til Apple og Android-telefoner. Ud over at give total kontrol over kameraets indstillinger kan app’en også vise et videosignal fra kameraet, sådan at man kan bruge en telefon eller iPad som monitor. Ved en GoPro Hero 4 er signalforsinkelsen minimal, omkring 0,5 sek., hvor den er et par sekunder ved de ældre modeller. Det er vigtigt, når man sætter kameraet op. Siden det typisk bliver sat op utilgængelige steder, ender det normalt med, at man står i en eller anden ubekvem position og justerer kameraet i vinkel med en hånd, mens man bruger telefonen til at se, hvad kameraet egentlig optager. Så er det snedigt, at forsinkelsen er minimal.


Opstillingen kræver omtanke
Det er kameraets processor, der klarer alt arbejdet i kameraet. Det betyder, at kameraet bliver varmt i brug, og det sluger batterier. Jo mere kameraets processor skal foretage sig, jo varmere bliver kameraet. Det lukker selv ned, når det bliver for varmt. Men 4K + WiFi + påsat monitorskærm er en dårlig kombination på en varm sommerdag, især hvis man har kameraet i et tætsluttende polykarbonathus. Her er huset, der bare er en ramme, ideelt. Vil man beskytte kameraet lidt mere, har GoPro et såkaldt ”skeletton house”, som er et polykarbonathus med udskæringer til stikforbindelser. Sammen med den dør til huset, som også har udskæringer, får man en god blanding af køling og beskyttelse. Det åbne hus beskytter naturligvis ikke mod vand og støv. Her skal man bruge det fuldt lukkede polykarbonathus.

I brug
Det første valg, man skal foretage, er, om kameraet skal køre 4K eller HD. Der kan være gode grunde til at vælge 4K, selv om produktionen er HD. Dels kan man foretage virtuelle zooms og pans i materialet, dels kan man bedre udnytte ens redigeringssoftwares muligheder for digital billedstabilisering. Optager man i 4K for at beskære billedet til HD, så kan billedstabiliseringen jo anvende hele det bortskårne areal til stabilisering og skal dermed ikke forstørre HD-billedet overhovedet. Denne anvendelse giver simpelthen bedre billedkvalitet end rene HD-optagelser. Til gengæld er pladsforbruget på hukommelseskortet større.

    

Næste overvejelse er, om man skal bruge lyden fra kameraet til noget seriøst. Hvis svaret er ja, så bør man anskaffe et mikrofonadapterkabel, som giver mulighed for at tilslutte et mikrofon med 3,5 mm minijack stik. Kameraet kan levere plug-in power til mikrofonen. Det vil sige 1,5 volt.

    

Hvis mikrofonen ikke kan bruge plug-in poser, skal den enten være dynamisk eller have intern strømforsyning. Der er kun automatisk lydkontrol for kameraet, men den er rimelig velfungerende. Mikrofonkablet skal i kameraets USB port, som også har AV-tilslutninger. Der er bare et problem med mikrofontilslutningen. Den optager USB-porten, sådan at man ikke kan sætte ekstern strøm til kameraet. Har man brug for både at tilslutte en mikrofon og køre kameraet på ekstern strøm, skal man bruge en GoPro Battery backpac, som sættes i kameraets udvidelsesport. Den har et USB-stik til opladning, og efterlader dermed kameraets USB-port fri til en mikrofon.

    

Ønsker man at checke billedet, kan man naturligvis påsætte en monitorskærm. Men billedet er så lille på GoPro’s skærm, at det er meget svært at bedømme, hvad man optager, i detaljer. En anden ting er, at man normalt sætter kameraet op interessante steder, hvor det er mere eller mindre umuligt at se et billede bag på kameraet. Her er en ekstern monitor tilsluttet HDMI-porten en langt bedre idé. Man kan indstille kameraet til bare at give et rent billede ud eller et billede overlagt med indstillingsinformationer. Men det er et mikro-HDMI stik sat i et meget lille kamera. Der er kabelaflastning, en meget vigtig ting i forbindelse med arbejdet med GoPro-kameraer. Det kunne være en stribe gaffa eller noget mere avanceret. Der er massevis af GoPro cages på markedet, hvor det er muligt med lidt snilde at få trækaflastet kablerne.


Strømforsyning
Siden kameraets eget batteri har så lav kapacitet, er man nærmest tvunget til at bruge ekstern strømforsyning. Det sker via USB-porten. Det er smart, idet det betyder, at alle former for USB-eksterne batteripakker eller ladere kan bruges til at give kameraet ekstra lang optagetid. Det kunne for eksempel være, at man ville dokumentere et event og satte et GoPro op i en ekstra høj position. Her er det naturligt at lade WiFi være på, så man kan betjene og monitorere kameraet via mobil-telefonen. GoPro Hero 4 kan i øvrigt vækkes, slukkes og tændes via Bluetooth. Om den indbyggede batterikapacitet er stor nok, afhænger så af eventet. Er man ikke 100% sikker på batterikapaciteten, er det en god ting med en ekstra strømforsyning. Glem alt om at skifte batteri på opsatte kameraer, idet kameraet skal ud af huset for batteriskift. Husk at formatere hukommelseskortet i kameraet. Derved er man helt sikker på, at kameraet har styr på kortets kapacitet. Der skrives metadata på kortet. Flytter man bare MPEG4-filerne fra kortet, kommer metadata ud af sync med indholdet, og kameraet vil gå skævt af optagetiden på kortet.

Montering
Vi vil anbefale, at man anskaffer et monteringsbeslag til almindelig stativgevind. Det er mere praktisk end monteringen til mikrofonstativ. Sammen med en mini magic arm kan kameraet monteres næsten hvor som helst. Har man brug for en ekstern batteripakke, puttes den simpelthen i en lille pose og hænges på klemmens håndtag.

Redigering
Der er to metoder. Man kan enten kopiere MPEG4 filerne direkte fra kameraets hukommelseskort og anvende i en redigering. Alternativt kan man anvende GoPro Studio, som er en gratis mini-NLE. Man skal i alle tilfælde have installeret denne software på ens computer for at kunne opgradere ens kamera med ny software. Bruger man ikke GoPro Studio, skal man selv kompensere for brug af log-profil og finde et plug-in til kompensation for kameraets fiskeøjeeffekt. Begge disse muligheder er bygget ind i GoPro Studio. Ulempen ved at bruge GoPro Studio er, at programmet altid vil transcode til Cineform codec. Denne 10 bit codec får man automatisk ved installation af GoPro softwaren. Men har man en workflow baseret på ProRes eller DNxHD, skal man igennem en ekstra transcode process fra Cineform. Siden GoPro ejer Cineform er der måske en forretningsmæssig logik i det, men ikke en produktionsmæssig fornuft. Og så er der en anden ting. GoPro Studio er meget ivrig for at få kontrol over kameraet. Det kan slås fra, men man er i realiteten nødt til at bruge en ekstern kortlæser, hvis man ikke vil bruge GoPro Studio, da man ellers ikke kan se kameraet som et diskdrev, hvis denne software er aktiv.

Konklusion
GoPro Hero 4 Black er et kamera, som giver helt nye inspirerende muligheder for de kreative. Det kræver en del overvejelser at bruge det effektivt i professionelle workflows, men det er klart besværet værd. Billedkvaliteten er god. Der er 4K optagemuligheder i kameraet, så der er ikke noget at betænke sig på. Kameraet har vores varmeste

anbefalinger.

 

Af: JOS Svendsen

ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her