4. oktober 2010

Genelec 8260A

 

Mit hjemmestudie er ikke stort. Det er derimod 8260A. Der er med nød og næppe plads til testparret på arbejdsbordet, og det er ikke særlig nemt at løfte begge de to store basser på 27 kilo på plads. Det ser lidt underligt ud, men pointen med disse monitorer er, at de skal passe til alle lydforhold, og teknikeren, der hjalp til med installationen, ser ud, som om det er helt i orden.

Med god hjælp fra GLM, Genelec Loudspeaker Manager, finder monitorerne sig også til rette i dette lille lokale. Men nu til selve monitorerne.

 
Design

8260A følger de samme konstruktionsprincipper som de andre modeller i 8000-serien, bortset fra at der er tale om tre højtalerelementer i stedet for to. Kabinettet er lavet af aluminium og er formet i overensstemmelse med Genelecs Minimum Diffraction Enclosure-design (MDE), for at minimere alle interne diffraktioner og reflekser. Monitorelementerne er fint indfasede i fronten i overensstemmelse med den næste bogstavkombination DCW, Directivity Control Waveguide, som har til formål at formidle lydbølgerne på bedst mulig måde.

Noget af det nye på denne model er MDC, Minimum Diffraction Coaxial, som beskriver hvorledes mellemregisterelementerne sidder monteret rundt om diskantelementet. Det smarte ved det er, at mellemregistret så også kan fungere som ‘waveguide’ for diskanten, og at lydbølgerne derved får mindst mulig interferens med hinanden. Og så sparer det oven i købet plads. Genelec er dygtige til at få uhørt meget og god lyd ud af relativt små kabinetter. 8260A er ingen undtagelse, selv om ordet ‘lille’’ måske ikke er så betegnende. Heldigvis sidder der et kraftigt nylonhåndtag på bagsiden.

Længst ned til højre er der en indikator, der lyser grønt, når monitoren er i brug og rødt, når den er overbelastet eller der er andre fejl. På bagsiden finder man også tilslutningerne, som alle vender nedad, så de ikke kommer i vejen, ved installation tæt på væggen, samt filterkontroller og andre kontrolknapper, såsom strømafbryder, CAT5 (type Ethernet) ind og ud og en omkobling mellem manuelt og GLM-kalibrerede indstillinger (se boks).

En smart finesse til dem, der placerer monitorerne uden for rækkevidde, er muligheden for at tænde og slukke med en 12-volts fjernstyring. Hvis man gerne vil stille sine monitorer på en bordplade findes også en Iso-Pod, en gummifod, som effektivt isolerer mod vibrationer nedefter, og som vinkler monitorerne fremad. Beslagene til vægophæng er på bagsiden.

 
Funktioner

Som altid når det drejer sig om Genelec er manualen udførlig og seriøs. Den ofrer meget plads på at forklare, hvordan monitorerne skal placeres i forhold til vægge eller andet. For dem, som helst selv vil indstille filtre og den slags eller bare finjustere de indstillinger, som GLM-systemet har regnet sig frem til, findes der, som altid hos Genelec, et antal knapper. Med justeringer af Treble Tilt, Bass Tilt, Bass Roll-Off og Desktop kommer man ganske langt på egen hånd. Den sidstnævnte skal helst kobles til for at kompensere for den pukkel, som ofte opstår ved 160 Hz, når monitoren placeres på et bord eller en mixerpult. Det er også muligt med omkoblere at lukke for diskant/mellem- og baselementerne hver for sig, som man kan få brug for ved fejlsøgning. På bagsiden sidder der også en lille trimmer til at skrue ned for udgangslyden.

 
Lydindtryk

Hvordan lyder de så? Denne gang introducerer jeg en ny cd som lydreference. Det er højeste kvalitet, når det gælder æterisk akustik, og den er af alle steder i verden indspillet og produceret i Iran. Cd’en er ‘Alba’ af sangoktetten Nour Ensemble, yderst fascinerende og fantastisk vellydende sang og musik. Monitorerne fra Genelec forstyrrer så lidt, som det overhovedet er muligt. Jeg har det, som om jeg er på klosteret sammen med herrerne i Nour. De stå i en halvcirkel og synger, og klangen og efterklangen omslutter mig fuldstændig. Jeg kan tilmed høre, hvor høje de er, hvem, der står lidt foran de andre, og hvor mange meter der er hen til dem derfra, hvor jeg sidder. Da de tager deres instrumenter frem og opbygger rent hynotiske crescendi, følger 8260A med i hver en håndbevægelse. Det er ganske enkelt fantastisk. Jeg har hørt denne cd mange gange på andre monitorer, men aldrig så godt som nu.

Jeg går videre til det klassiske, nemlig ‘”Prelude: Andante Maestoso” fra Ralph Vaughan Williams syvende symfoni, Sinfonia Antartica, med London Symphony Orchestra. Få musikstykker og indspilninger har dynamik som denne, lige fra det knapt hørbare til drønende fortissimo og ofte helt uden forvarsel. Kun få monitorer kan gengive dette i sin fulde bredde, dybde og højde. 8260’erne klarer det uden at blinke. Jeg hører instrumentering og arrangementer, som jeg faktisk aldrig før har lagt mærke til.

For at teste noget helt andet lægger jeg nu nogle ordentlig jordskælvslignende sub-drones ind, som jeg plejer at bruge i drum’n-bass og techno-produktioner og skruer lidt op for lyden. Milde himmel! Det er lige så hjertet hopper ud af livet på mig. Der mangler med andre ord ikke bas i de her kasser. Titommerne leverer en meget bestemt og tydelig bund, angivet til 29 Hz uden at kabinettet begynder at vibrere mærkbart, og responsen er mere end tilstrækkelig hurtig til at klare selv de mest drønende dansearrangementer.

I de fleste rum går basgengivelsen ned til ca. 20 Hz (det fremgår af frekvenskurverne i GLM, hvor langt ned bassen går). Her behøver man sandelig ikke eksterne sub-woofere. Tværtimod er frekvensgengivelsen i et par 8260A mærkbart jævnere end i andre sub-woofersystemer, jeg hidtil har prøvet, hvor det sommetider kan lyde som overlapning eller mellemrum mellem bas og mellemregister forvrænger lydbilledet. Her glider det sammen til en helhed, lige fra det længste til det højeste. Mellemregistret er lige præcis så koncentreret og besvarer transienter, som det skal, og diskanten er ren og klar og fuldstændig fasekohærent. Stereobilledet er åbent, tydeligt og naturligt. Jeg prøver også for sjov skyld at lytte med monitorerne indstillet til defaultmode, altså uden kalibrering. Og selvfølgelig er der stor forskel, såvel frekvensmæssigt som i stereooplevelsen, selv om det også lyder godt uden. Graferne for hvordan mit hjemmestudie svarer, kan jeg gemme til fremtiden ...

 
Egne miksere

Det er jo altid kvaliteten på mikserne i studiemonitorerne, der er det mest interessante. Det er lige i overkanten at anskaffe sådan et par monitorer til hjemmebrug. Lige i øjeblikket er jeg ved at producere et stykke dramatisk orkestermusik til en film, og her har jeg formikset på et par små Genelec 8020A. De er ikke så dårlige igen, men jeg har manglet noget mid-range i mine miksere. Det er som om 8020’erne er lidt for generøse med det register, når man mikser, hvilket ikke er så overraskende, deres ringe størrelse taget i betragtning. I 8260A hører jeg nu dette allerede i hjemmestudiet, og også at mikserne er lidt for tætte og temmelig tunge i den længste bas. Jeg lufter dem lidt ud, først og fremmest ved at panorere mere og ændre lidt på niveauerne, giver lidt mere plads omkring de 1000 Hz og tynde ud ved de 40-50. Så fungerer de hvor som helst, til og med i min Ford Mondeo, som ellers er et krævende lydmiljø.

Det er det samme i andre produktioner, for eksempel de mere rockede eller det lavmælt akustiske. Det er lige pludselig blevet så meget lettere for mig at mikse på den rigtige måde, og for mig, som også beskæftiger mig med mastering, er 8260A en gave fra oven. Hvis jeg altså bare måtte beholde dem.

Men nu skal jeg jo ikke skrive en hel anmeldelse uden at brokke mig over et eller andet, vel? Jeg savner faktisk mulighed for at kunne se flere monitorgrafer på samme tid ved siden af hinanden for i GLM. Det kan Genelec bruge som en idé til næste opgradering.

 
Sammenfatning

De, som jævnligt læser mine artikler, ved, at jeg altid har indvendinger mod alt og alle. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været så positiv, som jeg er nu. Men en gang skal jo være den første. Genelecs ny digitalt kalibrerede trevejsmonitorer er kompromisløst sensationelle, sådan er det altså bare. De fylder og koster en ordentlig pose penge, men de er hver en krone værd, og man slipper for at skulle købe sub-woofere. Køb dem straks, hvis du har råd, plus GLM-systemet, for bedre nær- og mellemfeltslyd findes bare ikke. Jeg er allerede begyndt at spare op.

 

Forfatteren er selv musiker, lydtekniker og producent og kan kontaktes på e-mail: info@ nilserikson.com

 
Citat:

De fylder og koster en ordentlig pose penge, men de er hver en krone værd, og man slipper for at skulle købe sub-woofere.


ProAV Digital

ProAV6 forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • 30 år i branchen
  • Streaming udstyr
  • Audio over IP
  • Svalegangen
  • Minitech

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her