Der mixes under koncerten

Der mixes under koncerten.

Af Jens Walther, 3. januar 2019

Fieldtest af Waves eMotion LV-1 mixer

Rygtet er løbet i live branchen, at Waves eMotion LV-1 er en livemixer, som mange af de dedikerede og professionelle lydteknikere hopper over på i øjeblikket. Grunden er dels et kompakt og rejsevenligt format, men frem for alt fordi den lyder godt og med sin plug-in struktur kan formes mod de opgaver, som den skal løse. ProAV Magasinet er taget med en erfaren bruger på livejob for at lytte og se livemixeren i funktion.

Tobias Berg er fast lydtekniker for Scarlet Pleasure og Carpark North, og vi møder ham i Valbyparken til Ungdommens Folkemøde, hvor Scarlet Pleasure skal spille på den store scene. Tobias Berg er også velkendt fra rigtig mange DR produktioner med livepublikum, bl.a. Eurovision, hvor han mixer lyden til publikum.

Tobias var en af de første herhjemme, som hoppede på Waves LV-1 vognen, og han fortæller, at han nok har lavet omkring 200 livejobs på pulten. Tobias er ikke endorsed eller har tilknytning til Waves, men han har købt sin egne pulte (han har to) og stille og roligt eksperimenteret sig frem til et set-up, som fungerer for ham. Han har et pragmatisk forhold til Waves mixeren og ved, hvornår den er velegnet til jobbet, og hvornår der skal ses efter en større pult med andre funktioner.

Samlesæt!!

Waves eMotion LV-1 er på mange måder unik i verdenen af livemixere. Den består af flere selvstændige dele, som skal arbejde sammen. Selve mixeren er et stykke software, som installeres på en computer, og softwaren findes i en 16, 32 eller 64 kanals udgave. Computeren tager sig ikke af processering af lyden, men fungerer ”bare” som host for brugerflade. Typisk vil man bruge to touchskærme til kontrol af mixeren, men op til fire skærme kan tilknyttes softwaren. Hvis man ønsker en mere taktil kontrol, kan der tilknyttes faderbrugerflader med motoriserede fadere fra 3. parts leverandører. Ud over computer, skærme og software kræver LV-1 mixeren I/O enheder og servere, som alle kører Waves Soundgrid netværksprotokol. Det kunne eksempelvis være Waves Extreme server og en række Digigrid IOX-bokse (12/6 I/O) alt efter, hvor mange ind- og udgange, der er behov for. Og en Gigabit netværksrouter til at samle alle enheder. Man kan også vælge, som Tobias Berg har gjort, at I/O består af en MADI-enhed på netværket, som kommunikerer med den digitale MADI stageboks, der er på scenen.

Netop dette, at mixeren er et ”samlesæt” med forskellige muligheder, er både en styrke og en svaghed for mixeren. Mixeren kører på en almindelig computer (Mac eller PC) og kræver derfor, at man som bruger har styr på sin computer. Tobias Berg’s system består at tre enheder: en 19 tommer rack med server, lokale I/O, MADI og netværksrouter, en specialbygget enhed, som indeholder de to Acer touchskærme og computeren, i dette tilfælde en Mac Mini, som dog kører et Windows styresystem (for at få multitouch på skærmene). Samt en ekstra MacBook Pro computer på netværket, som kører softwaren Liveprofessor, hvor Tobias væsentligt har plug-ins kørende, som ikke supporterer Soundgrid (f.eks. VST eller AU plug-in).

Tobias har levet sit lydtekniker liv blandt mange forskellige pulte, bl.a. rigtig mange jobs på Digico mixere. Hvad får ham til at vælge en pult som LV-1?

”Det er radikalt anderledes. Den lyder bedre, den er mere punchy, den er bredere i lydbilledet, og der er mere plads til instrumenterne i mixet. Det er ligesom at tage et mix ud af en kasse og folde det ud foran publikum. Jeg har stået på stort set alle de forskellige professionelle pulte, og den her lyder bedre. De lydteknikere, som bruger den her Waves mixerpult i Danmark, har alle været igennem visse besværligheder og begrænsninger med pulten, men vi har holdt fast, og det er væsentligt på grund af lyden. Der er jo i dag ikke nogen professionelle pulte, som falder igennem, de lyder jo alle sammen udmærket. Men taler pulten til dig, giver det mening, er den intuitiv at arbejde med. Waves LV-1 er ligesom om at have en schweizerkniv med på alle kanaler, jeg kan forme og gøre lige, som jeg vil. Jeg har alle redskaber til rådighed!!” 

Audioengine

Den typiske antagelse, når mixerpulte får rosende ord med på vejen, er jo at fokusere på de vigtige mikrofonforforstærkere og på A/D og D/A konverteringen. Det mærkelige i denne situation er, at det har Tobias overhovedet ikke investeret i. Her bruger han den stagerack, der er på dagen; Tobias har dog samme gode lydoplevelse uafhængig af det stagerack, han modtager fra. Alle, som har arbejdet med plug-ins ved, at der absolut er forskel. Her må vi tro på, at lydkvaliteten ligger i selve værktøjerne, de Waves plug-in, som bliver brugt på kanalerne. Og selvfølgelig også i den måde, som Waves LV-1 pulten summer signalerne på, inden de bliver sendt ud af udgangene. Waves er absolut et af de firmaer, som har været længst tid i den digitale DSP lydbehandling, så de har lært lektien godt.

Hvis du eksempelvis smider 10 kanaler trommer ind i denne pult kontra i enhver anden pult, der hører jeg en forskel. Den måde, som tingene bliver summet på!! Kan lægmand umiddelbart høre forskel, nej! Har de en bedre koncertoplevelse, ja!”

Værktøjer

Standard plug-in værktøjerne på LV-1 pulten hedder EMO, hvor der er en god EQ og dynamik. Dem bruger Tobias på mange kanaler, fordi de lyder godt og er transparente. Desuden har han en SSL channel på hver kana, for at give den ”studielyd”, som denne plug-in giver. Derefter er der frit spil på resten af de i alt 8 plug-in pladser, der er på hver kanal. Under den virtuelle lydprøve, som foregår med optagelser fra en tidligere koncert eller produktions øver, er der en rigtig god vokallyd, som passer til Scarlet’s lyd; en lyd, der minder meget om studieoptagelserne. Vi spørger ind til, hvad Tobias har valgt på vokalkanalen.

”Vokalkanalen starter med en PSE, som er en ekspander, der sænker niveauet med 10 dB, lige så snart der ikke synges ind på kanalen. Det betyder, at jeg har meget mindre baggrundsstøj og overhør på mine vokaler. Derefter rammer den en række equalizere, jeg bruger dem til lidt forskelligt. SSL EQ ligger først, og den er min generelle shaper, mens den næste, en Q10, er den mere kirurgiske EQ, hvor jeg laver smalle dyk på de problematiske frekvenser. Derefter en F6, som er Waves’ nye dynamiske EQ, derefter en Desser og en autotune til sidst på kanalen. Jeg er meget glad for den nye F6, den minder mig om den gode gamle BSS 901 dynamiske hardware EQ, som var en fantastisk maskine. På min masterkanal har jeg først en C6 multibånds compressor, den bruger jeg til at lægge låg på dynamikken og til at forme mit mix. Jeg foretrækker at have min dynamik først, så jeg ikke equaliserer ind i en compressor!! Derefter har jeg to grafiske equalizere, den første (modern) med smalle Q bånd og derefter en med lidt bredere Q bånd. Den første er en fast indstilling, som jeg ikke rører meget ved, den er indstillet under produktions øveren. Den bredere grafiske er den, jeg bruger under showet til at afstemme lydbilledet efter akustik og det PA, som jeg står på. Til sidst har jeg en RS56 passiv equalizer, som er en emulering af en gammel rør-equalizer, og som jeg arbejder med i brede kurver og til at lægge ”luft” til mixet.”

Preset og effekter

Tobias fortæller, at han har et fast preset, som er fastsat på måske det 2. eller 3. show på turneen, og det er hans udgangspunkt. Han har ikke preset til hvert nummer, hverken når han laver Scarlet Pleasure eller Carpark North. Han mixer sig igennem showet og føler, at på den måde er han mere med og engageret i musikken.

Til gengæld har han preset på den Macbook Pro, som kører ”Liveprocessor” softwaren. Her har han væsentligt 5-6 forskellige effekter; her er der bl.a. H-Verb fra Waves, Valhalla rumklange og forskellige delays. De væsentlige parametre på disse effekter bliver styret fra en lille MIDI-remote box, som står lige ved siden af pulten.

Lytteoplevelse

Vejret under Scarlett Pleasure koncerten viste sig ikke fra sin blideste side, men trods de våde betingelser, så var lyden bred, distinkt med en veldefineret bund og masser af top, men uden at den blev anmassende. Lyden var som på en studieproduktion, og det er også det resultat, som både bandet og Tobias Berg går efter. Den er netop opnåelig på Waves LV-1 mixeren, fordi man i høj grad har de samme værktøjer, som bliver brugt på en studieproduktion.

Mixeren kan konfigureres på et hav af måder, men hvis vi ser på en typisk 24 kanals setup med den store Extreme server, så ligger prisen på omkring 44.000 plus en computer og et par touchskærme.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - November 2018                     

ProAV Digital

ProAV 5Forside www

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Intercom på revyen
  • Mr GoPro
  • Rokoko
  • Trådløs video
  • God lyd på mobilen

Læs alt lige her

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her