Roede Soundfield NTFS1

Af Jens Walther, 18. marts 2020

Dimension og kreativitet i mikrofonoptagelsen

Røde har købt Soundfield navnet og hele den over 40 års udvikling, som ligger bag firmaet og den specialiserede 360 graders mikrofon. Røde vil dog gerne lave nye og billigere produkter med bredere appel inden for Soundfield navnet, og deres NT-SF1 mikrofon med tilhørende Soundfield plug-in viser vejen. Her tester og lytter vi på multikanal mikrofonen.

Soundfield er ikke nogen ny teknik, men udviklet af nogle opfindsomme englændere engang i slut 70’erne. Mikrofonteknologien med de fire cardoid membraner placeret tæt sammen var blot én hurdle; udvikling af den elektronik, som skulle konvertere de fire mikrofonsignaler fra native A format til det mere komplekse B format var en endnu større hurdle. Især når det hele skulle foretages i den analoge verden. Soundfield mikrofonen med tilhørende elektronik kom på markedet, men den høje pris, indviklede teknik og betjening betød, at den ellers interessante teknik hurtigt blev et nicheprodukt. Mikrofoner og decodere er blevet produceret igennem alle årene til den dag i dag, men med skiftende ejere. 

Den nye ejer af Soundfield er Røde, som overtog i 2016, hvor immersive audio og VR markerede sig kraftigt. Det er tilsyneladende Røde’s intention at videreføre de produkter, som stadig findes i Soundfield porteføljen. Samtidig vil de lancere nye produkter, udviklet af dem selv, men stående på skuldrene af hele den udvikling, som har været under Soundfield navnet. Lige for at slå det fast, så er Soundfield og Ambisonic samme teknologi. Soundfield navnet er produktbeskyttet, men teknologien er ikke længere under patentbeskyttelse, så andre producenter som Sennheiser og Zoom laver Ambisonic produkter; produkter, som vi tidligere har skrevet om i ProAV Magasinet.

Soundfield produceret hos Røde

Første Soundfield produkt fra Røde er NT-SF1; en nyudviklet multimikrofon, som i grunden minder meget om Soundfields egen SPS200. Mikrofonen bruger fire af de nye Røde TF-45C mikrofonkapsler, som sidder i den velkendte tetraeder konstruktion. Mikrofonen er til en anderledes konkurrencedygtig pris, men leveres uden tilhørende elektronik som A til B decoder; men det er der råd for med den avancerede Røde Soundfield plug-in, som kan hentes gratis på Røde’s hjemmeside. Hele digital teknologien har betydet, at den avancerede signalbehandling kan foregå i det digitale domain og som en postredigering. Så ingen fordyrende decoderboks på nutidens Soundfield.

Når Røde NT-SF1 kassen åbnes, så ligger mikrofonen sammen med et specialudviklet Mogami kabel med 10 bens XLR-multistik til placering i mikrofonen og fire almindelige XLR-stik til at forbinde til fire ens mikrofonforforstærkere, (hvor det er et krav, at gain’en er digitalstyret, så hver kapsel får helt ens forstærkning). Desuden er der en simpel, men effektiv shockmount til mikrofonen og en stor, boldformet vindhætte, som sættes ned over den firehovede mikrofon. Tilmed leveres der også en ”kat”, som kan trækkes ned over vindhætten, når mikrofonen bruges i blæsevejr. Så når mikrofonen i postredigering kombineres med Røde plug-in’et, så har man næsten en komplet pakke på nær en optager. Til Soundfield optagelser i marken kan mange moderne flerkanals fieldrecordere bruges, og flere af dem har A til B format konverter indbygget, så der kan monitoreres fornuftigt undervejs i optagelsen (bl.a. fieldrecordere fra Sound Devices, Tascam og Zoom). 

Til hvad nytte?

Det er oplagt at bruge NT-SF1 mikrofonen, når der skal leveres audiooptagelser til VR. Her med den fordel, at lyd og billede kan følge den bevægelse, som VR brugeren foretager i det virtuelle rum. 

Rode Soundfield 719

Det er dog forkert at tro, at mikrofonen kun kan bruges til dette. VR var jo overhovedet ikke udviklet, da Soundfield i 80’erne kom på markedet. Med Soundfield teknologien er anvendelsen af mikrofonen stor, og tænk på den som en mikrofon, som kan udføre mange forskellige funktioner. I mange musikproduktioner placeres mikrofonen tæt på lydkilden for at få impact og begrænset overhør fra andre instrumenter. Og lige netop her kommer NT-SF1 til kort; det er mikrofonen ikke velegnet til, og det vil også være spild af de mange kapsler. Nej, mikrofonen skal bruges i rummet, i akustikken eller ude i det fri, hvor lyden kommer fra flere forskellige retninger. 

Tænk for eksempel denne situation: tre instrumentalister samles omkring mikrofonen, og der laves en optagelse med NT-SF1. Efterfølgende kan der med Soundfield plug-in fokuseres ved hjælp af ændring af mikrofonkarakteristik og output format. Hvis der f.eks. vælges mono output og beamstyring af mikrofonfokusering, kan det enkelte instrument løftes betragtelig i monomixet, og de to andre instrumenter dæmpes. På to kopier af optagelsen gøres det samme, blot med fokus på de to andre instrumenter. Voila - god kontrol og separation mellem de tre instrumenter. Men hov, kunne det samme ikke laves med tre almindelige mikrofoner tæt på hvert instrument? Jo, men her med fasefejl i den overhør, som er mellem spotmikrofonerne. I Soundfield optagelsen spiller alle mod et punkt, en optagekilde, og her ligger den store forskel. Faseproblematikken er pist forsvundet.

Lydkvalitet

En problematik i Soundfield er støj, for fire mikrofonkapsler støjer altså mere end én. Røde NT-SF1 er ikke støjfri, men har bedre støjtal end eksempelvis Ambeo mikrofonen fra Sennheiser. Soundfield mikrofoner er dog vanskelige at bruge på meget svage lydkilder på grund af deres natur.

Lydmæssigt er NT-SF1 mikrofonen på den slanke side sammenlignet med andre kondensatormikrofoner med lille membran. Hørbart, men ikke noget, som ikke helt simpelt kunne rettes op med lidt EQ. Ofte er den løftede diskant også nødvendig, når mikrofonen bruges med større afstand til lydkilden. Både vindhætte og kat er begge ret effektive og nødvendige i de fleste optagelser. Begge dæmper signalet og lukker selvfølgelig lidt ned for diskanten, men her er det fysikken, der taler.

En Soundfield mikrofon åbner op for utallige spændende indspilningsmuligheder og postredigeringer. Tidligere har teknikken været forbeholdt de få, men med sin overkommelige pris giver Røde NT-SF1 professionelle muligheder til alle lydteknikere. I særdeleshed med den avancerede Soundfield plug-in, som man kan høre mere om i videoen.

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - Oktober 2019

ProAV Digital

ProAV7 20 forsideNET

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Shure SLX-D
  • Lys til streaming
  • Ung selvstændig
  • Frihedsmuseet
  • Redigering på iPad

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her