DPA2028 skrat forfra

Af Jens Walther, 3. januar 2020

Den rene, naturlige lyd

DPA er mest kendt for deres modulære mikrofonserier til studiebrug og miniature mikrofoner til tale, men de ved også, at den håndholdte mikrofon til vokalister er et stort, interessant og profileret marked. Det har de tidligere fokuseret mod med deres d:facto mikrofon, men nu lancerer de en model, som prismæssigt ligger fuldstændig på linje med konkurrenterne. Den nye vokalmikrofon hedder DPA 2028. 

DPA 2028 findes i tre udgaver, en almindelig håndholdt til ledning, en udgave til montering på Sennheiser trådløse krop og en til de andre vigtige trådløse producenter (Shure, Sony, Lectrosonic). I denne test ser vi på den almindelige udgave med ledning; alle tre udgaver har samme pris og specifikationer. Modsat storebror d:facto er den nye mikrofon ikke modulær, dvs. at kapslen på mikrofonen kan ikke skiftes. 

Lydteknikeren former lyden

DPA har under udvikling af 2028-mikrofonen valgt et neutralt lydudtryk, vi snakker her en stort set ret frekvenskurve med kun et ganske minimalt løft i 9 KHz område og det samme omkring 15 KHz. Til gengæld et bredt, meget minimalt cut i området mellem 3 og 6 KHz. Og det lader sig høre, når der gaines op for mikrofonen, så får man en naturlig lyd på vokalen, mikrofonen forstærker uden at farve. Der er ikke meget forskel i forhold til den lydprofil, som DPA introducerede med d:facto 4018VL. Hvis man A/B tester med andre vokalmikrofoner, så vil det umiddelbare indtryk nok være en lidt mørk mikrofon fra DPA. Husk på, at eksempelvis Shure Beta 58 er hævet i området fra 3 KHz i to ret kraftige pukler omkring 5 og 8 KHz.

 

Læs ProAV Magasinet December

 

DPA har hermed satset på vokalisten/teknikeren, der satser på de gode, fornuftige lydegenskaber frem for den hurtige, impulsive og lad os kalde det manipulerede lyd, som kommer fra en lang række af konkurrenterne. De må have gode erfaringer med det fra deres d:facto 4018VL model. For vokalisten, som går i butikken og prøver 4-5 vokalmikrofoner og i høj grad vælger ud fra det umiddelbare indtryk, vil 2028 nok have det svært. Hvis lydteknikeren er med på råd, og mikrofonen bliver prøvet under ”rigtige” liveforhold med teknikeren som lydformgiver under ’guidance’ fra vokalisten, vil DPA 2028 stå stærkt. 

Karakteristik og overhør

DPA har valg supernyre i karakteristik. Det giver fordele mht. feedback, og overhør fra andre nære (og høje) lydkilder bliver også styret på den bedste måde. En supernyre mikrofon kan give problemer med sangere, som er over det hele med hovedet og som rent faktisk har en ringe mikrofonteknik. Efterhånden sjældent mødt. 

Nu kan man jo ikke læse alt ud fra specs på mikrofonen, men det er næsten en eksemplarisk karakteristik, som kendetegner DPA 2028 mikrofonen. Og faktisk bedre end storebror d:facto. Den karakteristiske 180 graders lobe, der er på supernyre mikrofoner er under stor kontrol, og den er kun tilstede over frekvenser på 8KHz. Karakteristikken er stort set identisk på alle frekvenser; kun på den højeste diskant 16 KHz er den lidt snævre i sin karakteristik. 

DPA 2028

Offaxis response er en af DPA’s kæpheste, og selv om de er lidt mere hemmelige og faktisk ikke leverer diagrammer på offaxis response på denne mikrofon, så er det tydeligt at høre, at her lever 2028 også op til DPA’s høje krav. Offaxis response fortæller om, hvordan frekvenserne bliver håndteret i alle de perspektiver, der er væk fra 0 grader, lige foran mikrofonen. Og det meste overhør fra andre instrumenter kommer typisk fra alle mulige vinkler, og her skal mikrofonen helst beholde sin fine frekvenskurve, bare dæmpet, når lyden kommer fra siden eller bag mikrofonen. Absolut en parameter, som den almindelige vokalist er fuldstændig ligeglad med, men som betyder ret meget for den lydtekniker, som arbejder med mange ”åbne” mikrofoner på scenen. Faktorer, som har stor betydning for det samlede lydbillede og kontrol.

Formfaktor

DPA 2028 ligner en….surprise, en håndhold vokalmikrofon. Måske ikke så elegant som d:facto mikrofonen, men funktionel og klassisk. Popfilteret er en todelt indretning og yderst effektivt. Det ydre popfilter med skum på indersiden af metalgitteret og et indre popfilter, som er et fintmasket metalnet formet som en ”hat” over den nyudviklede mikrofonkapsel, som har DPA signatur udskæring foran membranen. Det er næsten umuligt at provokere de velkendte sammenklapninger af membranen ved P og K lyde, så vi kipper med hatten for et veldesignet popfilter, bedre end hos konkurrenterne.

 

Læs ProAV Magasinet December

 

Mikrofonkapslen sidder i en indbygget shockmount, og selvom kapslen ikke giver sig meget, når man hiver i den, så fungerer det. Håndstøj fra håndtering af mikrofonen er minimal. Mikrofonen bliver leveret i den gode transport foderal fra DPA, men der medfølger også en lynlås pose, hvis man vil have noget mere minimalt. 

Testet på scenen

DPA-2028 mikrofonen fik den hårde tørn at være vokalmikrofon på en lille minifestival med otte bands med kort lydprøve og meget hurtige sceneskift, gennemført over en meget travl aften. Og mikrofonen klarede denne test på bedste vis. Mikrofonen modtager EQ fint og har pga. sin lydprofil en bedre kontrol over hele frekvensområdet og i særdeleshed diskanten, som kan være svær at styre på mange af konkurrenterne; især med mange og hurtige sceneskift. Ingen problemer med pop lyde pga. P og K, så popfilteret må igen roses. På trods af meget forskellig vokalstyrke hos vokalisterne var der ingen problemer med feedback i monitorhøjttalerne og tilfredshed hos alle vokalister. Proximity effekten er selvfølgelig udtalt pga. karakteristikken, så mikrofonen lyder bedst, hvis vokalisten lige er 5-10 cm væk fra mikrofonen.

DPA leverer

DPA 2028 er en fremragende vokalmikrofon og et godt værktøj for både lydtekniker og vokalist. Nu kunne der ikke sammenlignes direkte med d:facto 4018VL, men den huskes meget enslydende med den nye lillebror. En DPA 2028 mikrofon, som sagtens kan bruges med stor succes på andet en vokal, tæt på instrumentet, på scenen og i studiet. En universel mikrofon og endda til en overkommelig pris. 

 

Artiklen er fra ProAV Magasinet - December 2019

ProAV Digital

Forside NET ProAV4 20

Nyt nummer ude nu!

Læs bl.a. om:

  • Kenneth Sorento
  • Kameratrend
  • Alsik
  • Guide: bedre lyd
  • Litemotions

Læs alt lige HER

Annoncering

Få kontakt til en købestærk målgruppe i Danmarks eneste PRO AV magasin

Se mere her

Typisk ProAV læser

74,5% er meget tilfreds med det redaktionelle indhold

Se mere her